Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600

DRAZEK87 18 Jun 2020 17:36 2598 19
lampy.pl
  • #1
    DRAZEK87
    Level 13  
    Witam
    Tematem zagadnienia jest sposób przewinięcia cewki zapłonowej do Agrii 2600 montowanej też w modelu 1600. Pytanie brzmi ile zwoju i jaką grubością drutu powinno być nawinięte uzwojenie wtórne mierzone w zakresie od kilku do kilkunastu omów; ewentualnie ile zwoju może być na pierwotnym gdy rezystancja ma 0,4R. A wygląda ona tak (jedyne foto jakie znalazłem w sieci):

    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600

    i montowana jest w iskrowniku pod pozycją 6 patrz:

    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600

    Cewka została wymontowana i wstępnie rozebrana do momentu uszkodzenia zwoju cieniutkiego drutu z czego pozbawiona została o co najmniej 100 odwinięć. Po czym zaczęła wykazywać rezystancję w zakresie 9,57kR. Próba nawinięcia brakującego cienkiego drutu skończyła się niepowodzeniem gdyż uległ uszkodzeniu drut wejściowy uzwojenia pierwotnego; ukruszył się. Teraz jego wyprowadzenie jest nie możliwe. Stąd zanim zdemontuję kompletnie uzwojenie wtórne chciałbym zaczerpnąć fachowej wiedzy w tym zakresie by móc nawinąć cewkę od podstaw nowym drutem. Zakup nowej cewki do kolekcjonerskiego bym nazwał już sprzętu jest chyba niemożliwy gdyż nie znalazłem niczego na wzór co by miało rozstaw śrub montażowych licząc od ich osi 62mm i długości całkowitej 84mm; szerokość w najgrubszym miejscu cewki jest w granicach 26mm. Jeśli się mylę chętnie nabędę nową bez wkładu własnego. Dodam że można co najwyżej nabyć używana bo takowe oferty widziałem, ale wszystkie obecnie nie aktualne. Myślę że na jej zdobycie czasami możemy czekać wieki, a tu już trzeba działać w ogrodzie.

    Przedstawiam link do bardziej szczegółowej technicznie budowy Agrii modelu 2600/1600 i podobnych. Mamy tam wykaz szczegółowych części i sporo technicznych informacji, a co do cewiki to tyle że ona tam jest hhihi
    patrz tutaj

    Proszę o wszelką pomoc w tym zakresie to postaram się przewinąć tą cewkę i podzielić doświadczeniem co pozostanie dla potomnych.
  • lampy.pl
  • #2
    carrot
    Moderator of Cars
    Powiem Ci tak, wielokrotnie próbowałem nawijać cewki zasilające cdi, które dają ok 50V przy rozruchu, potem kilkaset V przy pracy silnika, żadna długo nie wytrzymała, zawsze skończyło się to przebiciem uzwojenia. Ty chcesz przewinąć cewkę WN, która daje ok 15kV !. Nie widzę żadnych szans powodzenia takiej operacji w warunkach amatorskich. Jedyne wyjście to kupić zbliżoną wymiarami cewkę od komara lub wsk125 (nie mam ich przed oczami i nie znam wymiarów) i dostosować podstawę do nich. Druga opcja, to przeróbka całego zapłonu na cdi
  • #3
    Megawe
    Level 34  
    A jakby oddzielić uzwojenie pierwotne od wtórnego tak jak jest w jawce 50 lub silniku zaburtowym wicher i zastosować dodatkową cewkę WN ? Na oryginalny rdzeń nawinąć tylko uzwojenie pierwotne albo wykorzystać drugą cewkę od oświetlenia i połączyć ją z cewką WN od jawki lub od wichra. Do starych silników zaburtowych jest duży wybór cewek WN.
  • lampy.pl
  • #4
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Motocykle WSK 125 tak się ratowało za małolata. Cewka butelkowa pod bak, zasilanie z cewki "świetlnej". I wio....
    Przezwajanie tej WN mija się z celem - o ile technicznie możliwe, o tyle niewykonalne w "rękach" - nie dasz rady ułożyć równo warstw. Potem trzeba by to jeszcze cisnieniowo zaimpregnować - też trudne w domu. Pozostaje dopasować z czegoś - konkretnie motocykle WSK, silniki Romet, ciągniczek MF-70 itp. Ew. jeszcze róznego rodzaju starocie typu silnik S10 czy inne demobilowe.
  • #5
    Motorbike
    Level 24  
    Znalazłem w swoich szpargałach zapłon od druzby z mechanicznym zapłonem i tam cewka zapłonowa ma rozestaw ok 65 mm i jeśli można by rozwiercić otwory mocujące na cewce to mogłaby podpasować.
    Z wyglądu przypomina taka jak na zdjęciu pokazaną przez autora tematu także to jest może dobry trop.
    Glebogryzarka bardzo zabytkowa wiec o części trudno a jeśli już to ceny kosmiczne będą, silnik był pewnie zastosowany w kilku różnych maszynach wiec jakieś agregaty i podobne wiec też coś można będzie znaleźć.
    Jeśli patent z wsk z cewkami butelkową by działał to stosować i się nie przejmować ze nie oryginalnie 😊.
    Z drużby tez jest w tym układzie albo kondensator albo cewka butelkowa ale nie mam tej części wiec się nie wypowiem wiem tylko ze coś takiego było dużo mniejsze niż cewka z simsona pod bakiem. Tylko ze poza zapłonem w osobnym miejscu w karterach silnika.
  • #6
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Motorbike wrote:
    coś takiego było dużo mniejsze niż cewka z simsona pod bakiem.
    Nowoczesne cewki skuterowe są wielkości pudelka zapałek :D

    Megawe wrote:
    Do starych silników zaburtowych jest duży wybór cewek WN.
    Do skuterów także i tańsze.
  • #7
    Motorbike
    Level 24  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Nowoczesne cewki skuterowe są wielkości pudelka zapałek

    Krzysztof Kamienski wrote:
    Do skuterów także i tańsze.


    To doradź koledze jaką konkretną cewkę ma kupić już współczesną i jak podłączyć by mu maszyna działała przez długi okres niezawodnie.
  • #8
    DRAZEK87
    Level 13  
    Motorbike wrote:
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Nowoczesne cewki skuterowe są wielkości pudelka zapałek

    Krzysztof Kamienski wrote:
    Do skuterów także i tańsze.


    To doradź koledze jaką konkretną cewkę ma kupić już współczesną i jak podłączyć by mu maszyna działała przez długi okres niezawodnie.


    ...i to jest największy problem co kupić by to miało sens działania....jest tego mnóstwo nikt wcześniej nie próbował, a jak nawet gdyby coś eksperymentował to do tej pory się nie wypowiedział ....choć przyznam rozwiązania kolegów z cewką zewnętrzną ma to naprawdę duży sens:) to już coś, jakieś rozwiązanie jest; jakaś szansa na uratowanie zabytku... choć przyznam wolałbym to cewkę jednak spróbować nawinąć bo mam do tego przez siebie zbudowany sprzęt profesjonalna nawijarkę CNC do nawijania drutu; tu nie zarzucajcie mi że nie jestem w stanie domowym nawinąć drutu 0,1 bo moja maszyna to potrafi...oraz ze nie potrafię izolować warstw tyle traf uratowałem i wszystkie działają do dziś....drut przy drucie tylko chciałbym znać ich ilość ewentualnie warstw ...ktoś co to nawija na co dzień zna sie na rzeczy ale sie nie wypowie .... przyjdzie dzień ze usiądę i będę musiał sam policzyć bo szczegółów nikt nie poda ....a przyznam ze dla nawinięcia jednej cewki bo potrzebna jest to kłopotliwe by sie zagłębiać w takie ąż szczegóły, dla zabytkowej maszyny....która może już pojutrze wysiąść na inny moduł ...ale jej szanse trzeba dać .... fachowcy od cewek pomóżcie....to unikat ze jeszcze nie jest na złomie to cud :/

    obstawiajcie ile zwojów na wtórnym i warstw .....ostatecznie policzę ale za nie przespane noce zrekompensujcie się bo to będą długie noce hehe
  • #9
    carrot
    Moderator of Cars
    Uzwojenie wtórne cewki wn w motocyklu wsk 125 miało ok 2,5 do 2,9kΩ, poszukaj sobie parametrów Twojego drutu nawojowego, ile Ω ma np kilometr, będziesz miał orientacyjną długość drutu do nawinięcia.
    W procesie produkcji takie cewki są impregnowane lakierem elektroizolacyjnym, proces ten odbywa się na gorąco i w próżni. To właśnie jest największa przeszkoda przy próbie odtworzenia
  • #10
    DRAZEK87
    Level 13  
    Przepraszam za jakość zdjęć starałem się o jak największa ostrość ale mój aparat na więcej nie pozwoli ;;; cewka wygląda na dziś tak:


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600



    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600



    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600

    to co zaczynamy liczyć ? muszę trochę wygospodarować wolnego czasu ...

    dodam ze jedna warstwa została już zdjęta w której ostatnie 17 zwojów było drutem 0.2 lub 0.3 ...

    na pewno nie 0.4 bo taki posiadam i porównałem;
    a suwmiarka ciężko to określić; nie posiadam jeszcze precyzyjnego mikrometra = chyba czas w końcu nabyć ...
  • #11
    carrot
    Moderator of Cars
    Wygląda bardzo ładnie :) Jeśli tylko miałbyś możliwość przylutowania wyprowadzenia uzwojenia pierwotnego, to bym jej nie niszczył tylko zrobił ładne zakończenie uzwojenia wtórnego, te kilkadziesiąt/ kilkaset zwojów w jedną czy drugą stronę nie zrobi żadnej róznicy
  • #12
    ŁukaszPolak
    Level 2  
    Kolego udało ci się uratować tą cewkę? Od tygodnia walczę z tym samym problemem z tym samym sprzętem. Cewkę przewinął mi facet, co przewija silniki, podobno mnóstwo już cewek przewiną i podobno wszystkie pracują. Moja po przewinięciu pracowała ok 30 sek i znowu brak iskry. Przewinął przewodem 0,3 do wartości 512 ohm. Zamówiłem jeszcze kondensator z bosch ( taki jest obecnie zamontowany bosch 1237330037), wyczytałem, że powinien mieć 0,25 uF a mój ma 0,29uf. Poprzednik dodatkowo podłączył równolegle jakiś inny od WSK ( pomiar 0,22), pracowało kilka lat u mnie, Aż zdechło. Po 20 godz odpoczynku poskładałem dziś po raz kolejny i iskra błysnęła 3-4 razy i znowu nic. Pomóż.
  • #13
    DRAZEK87
    Level 13  
    witam ponownie
    miałem przerwę z przyczyn wyższych ale powracam do tematu...
    kolego Łukaszu, Polaku! co do kolegi od przewijania silników to zacznij mieć dystans jak robi to co robi, a mu to wychodzi to niech się za nic więcej nie bierze bo "z partaczy" ...
    cewka na pewno jest źle nawinięta, a w temacie zagadnienia masz dokładnie napisane, że na uzwojeniu wtórnym masz mieć "kiloOmy" to tak nazwę po chłopsku, a kiedy je uzyskamy?
    im drut mamy cieńszy to prawda tracimy na wytrzymałość czyli dopuszczalne napięcie kV spada dlatego ważne jest to by drut był właściwy; nie za cienki i nie za gruby; w szczegółach sekret tkwi, do tego w odpowiedniej ilości nawinięty, a mało tego lakierowany by uchronić przed przebiciem i jak to jeden z powyższych uczestników napisał, wykonanej w próżni i na ciepło, a widać to gołym okiem że cewka podczas nawijania kurczy taśmę izolacyjna tak jak by spod niej zostało zabrane powietrze...
    myślę ze jest to celowo wykonane w kwestii wymiarów, by cewka się zmieściła w iskrownik ...

    512 omów to na pewno jest za mało a drut 0.3 to stanowczo za gruby jak na uzwojenie wtórne; z moich wstępnych pomiarów na prostej suwmiarce ma się w granicach 0,04-0,05 mm na dniach będę miał mikrometr to dokładnie Ci napisze ale wygląda mi to na 0.05mm; to jest jak włos, bardzo cieniutki drucik; łatwo go uszkodzić i trudno nawinąć stąd mało kto temu wyzwaniu się podejmuje... to musi wykonać maszyna a o tym mowa będzie później ... do tego wrócimy;

    co do kondensatora odpowiem Ci na dniach ile ma uF mój oryginalny jak tylko odnajdę iskrownik bo mi zaginął w akcji po ostatnim sprzątaniu...
    co do mojej cewki jestem na etapie liczenia zwojów bo od niedawna wrodziłem do niej; przez długi wyjazd musiałem chwilowo porzucić marzenia ...
    wkrótce zamawiam świeży drut i lecimy w kosmos ....
    będę nawijał od podstaw bo mi na pierwotnym drut się urwał przy samej "dupie" .... i nie da się go w żaden sposób przylutować tego wskrzesić bo bym podjął próbę ratowania starej; uzupełnienia uszkodzonego zwoju i próby uruchomienia; ale trudno jest jak jest...
    czekaj i bądź na bieżąco to i Twój sprzęt jeszcze zawarczy ...
  • #14
    ŁukaszPolak
    Level 2  
    Dziękuję za odpowiedź, jednak cierpliwości mi zabrakło. Przerobiłem na inny silnik gx160. Maszyna pracuje dużo lepiej niż na orginale. Pozostałe części z silnika bardzo szybko się sprzedały. Sumarycznie koszt przekładki, nie licząc mojej pracy, wyszedł 50 zł. Pozdrawiam.

    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600 Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600
  • #15
    DRAZEK87
    Level 13  
    Fajnie to wygląda i jakieś rozwiązanie już jest ...

    Ponadto nawiązując do tematu wykonałem pomiary innego iskrownika od kosiarki listwowej AGRIA 3300 z silnikiem 4 suwowym model: 1026srlx465

    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600

    Jako właściciel miałem możliwość wymiany uszkodzonej cewki zapłonowej co widać na foto jest teraz czerwona, a oryginalna była koloru czarnego;
    z jej dostępem nie ma najmniejszego problemu znajdziecie ją pod oryginalnym numerem 2204210013 i do tego jej cena jest przyzwoita, niewygórowana;
    nawet łatwo dostępny jest cały iskrownik pod numerm 1217031 (jest to numer obudowy!) stosowany w wielu modelach szczególnie Bosch'a i nie tylko;

    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600

    co ważne należy zwrócić szczególną uwagę na wersję mocy gdyż zastosowany kondensator wówczas jest inny w moim przypadku o oznaczeniu 1237330035

    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600

    i według noty katalogowej ma mieć: 250nF=0,25uF u mnie z pomiarów wyszło 191.8nF na mierniku cęgowym

    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600
    oraz od 186,6nF do nawet 174.3nF na bardziej zaawansowanym urządzeniu mostku RLC;

    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600

    po mimo takich pomiarów maszyna działa (jedno jest pewne po kilku godzinnej pracy z nią jej już nie trzymając nadal Cię trzęsie:)) czy poprawnie trudno ocenić bo nie mam wzorca do porównania ale profilaktycznie nie zaszkodziło by go wymienić i ewentualnie porównać z nowym kondensatorem;
    możliwe że to przez niego (zaniżona wartość) uszkodziła cewkę;
    występuje jeszcze cewka napięcia o różnych napięciach ale o niej może innym razem;
    a i na koniec pomiary cewki zapłonowej są następujące na uzwojeniu pierwotnym 1,1R do 1,3R

    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600
    na uzwojeniu wtórnym (wysokim=kv) mamy 5,46kR do 5,496kR w zależności od miernika;

    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600

    reszta szczegółów na foto;
    co do drugiego iskrownika od AGRI 2600 wartość kondensatora podam jak go odnajdę; miłego oglądania
  • #16
    DRAZEK87
    Level 13  
    witam ponownie
    mam go i ja ... jestem posiadaczem mikrometru; a ostateczna decyzja padła na YATO YT-72300 z przedziałką 0.01 do 25mm;

    SUPER MIKROMETR POLECAM KAZDEMU BARDZO DOKŁADNY!

    za nim przystąpiłem do pomiaru drutu uzwojenia wtórnego cewki zapłonowej sprawdziłem go na drucie nawojowym 0.4 od "ELTEGO" jaki nabyłem w swoim czasie do przewinięcia cewki indukcyjnej i co wyszło patrz


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600



    mamy 0.43 czyli tyle ile podają noty katalogowe 0.03 to warstwa lakieru czyli dokładność 100% przystąpiłem do pomiaru drutu od cewki zapłonowej i co wyszło zobaczcie sami


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600


    mamy 0.06mm czyli tyle ile zakładałem; według noty katalogowej to wypada na drut 0.04 lub 0.05mm zakładając że prawdopodobnie producent zastosował 0.05 aby uzyskać większą wytrzymałość ale odpowiedz ostateczną otrzymamy po kompletnym zdemontowaniu zwojów;

    dla wiarygodności podaję pomiar wstępny przy prawie pełnym uzwojeniu patrz


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600



    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600


    i najdokładniejszy pomiar


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600


    przystąpiłem do kolejnego odwinięcia po którym otrzymałem rezystancją rzędu 9,31kR i wyszło 215 zwoju patrz


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600



    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600


    i co ku zdziwieniu nie próbujcie dokładać brakującego zwoju jak pisaliśmy na początku tematu bo jest to błędne myślenie że może będzie działać po mimo pomiaru !

    morze to zastawmy marynarzom; a my elektronicy działajmy... cewka jak się okazuje jest uszkodzona na tylko skutecznie; że może mieć więcej zespawanych miejsc niż myślimy po mimo że się mierzy jej rezystancja to podczas odwijania są obszary drutu nazwę to mocnego czyli takiego jak nowy i obszary drutu nadpalonego, kruche, łatwo zrywane; ledwo przewodzące... obszary uszkodzone.... dowiniecie brakującego zwoju mija sie z celem żywotności tej cewki ..... tu trzeba nawinąć nowy drut od podstaw!


    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600



    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600



    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600


    kolejna warstwa mi wyszła 9,16kR i 226zwojów; następna 8.87kR i 253 zwoje ....ciąg dalszy nastąpi
  • #17
    DRAZEK87
    Level 13  
    ŁukaszPolak wrote:
    Kolego udało ci się uratować tą cewkę? Od tygodnia walczę z tym samym problemem z tym samym sprzętem. Cewkę przewinął mi facet, co przewija silniki, podobno mnóstwo już cewek przewiną i podobno wszystkie pracują. Moja po przewinięciu pracowała ok 30 sek i znowu brak iskry. Przewinął przewodem 0,3 do wartości 512 ohm. Zamówiłem jeszcze kondensator z bosch ( taki jest obecnie zamontowany bosch 1237330037), wyczytałem, że powinien mieć 0,25 uF a mój ma 0,29uf. Poprzednik dodatkowo podłączył równolegle jakiś inny od WSK ( pomiar 0,22), pracowało kilka lat u mnie, Aż zdechło. Po 20 godz odpoczynku poskładałem dziś po raz kolejny i iskra błysnęła 3-4 razy i znowu nic. Pomóż.


    Udało mi się ponownie zlokalizować iskrownik w warsztacie i sprawdzić kondensator ma on wartość 215,4nF ile ma oryginał trudno powiedzieć bo brak jakichkolwiek symboli; a tak całość wygląda i czeka na mycie...
    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600



    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600



    Uszkodzona cewka zapłonowa AGRIA typ 1600 lub 2600
  • #18
    *Impala*
    Level 13  
    A nie możesz tej cewki wysokiego napięcia przewinąć tak żeby zasilała cewkę zewnętrzną wysokiego napięcia? takie przezwojenie można wykonać w domu ręcznie bez problemów.
  • #19
    DRAZEK87
    Level 13  
    No właśnie chce nawinąć tą moją cewkę od nowa aby innym pokazać że da się... może dziś temat jest trudny bo nikt dotąd nie pokusił się o przeliczeniu zwojów ale jak już to zrobię, dokonam to Wam to powiem; robię to z własnej ciekawości; eksperyment, pokażę Wam też jak moja nawijarka nawija tą cewkę od nowa czekajcie wszystko w swoim czasie ....a co do wyprowadzenia na zewnątrz to jakiś pomysł jest/ rozwiązanie ale stawiamy na rekonstrukcję ....liczymy zwoje i lecimy wkrótce pokażę wam moja nawijarkę cnc którą sam zaprojektowałem i zrobiłem...
  • Helpful post
    #20
    carrot
    Moderator of Cars
    Ze wzoru
    R=ro *l/s
    gdzie
    ro = 0.017 ohm *mm^2 / m

    l -długość drutu

    s - pole przekroju

    dla drutu dne 0,05mm s=0,019625
    Przyjąłem R uzwojenia wysokiego napięcia 3000Ω (tak jak w cewce wsk)
    Wyszło mi 348 metrów drutu nawojowego

    Jak uporasz się z odwinięciem starego uzwojenia i zmierzysz wymiary karkasu (wiem, nie do końca karkasu, bo na nim jest jeszcze uzwojenie pierwotne) to będziesz miał możliwość wyliczenia ilości zwojów