Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automat świateł DRL mojego pomysłu

klepka-l 21 Cze 2020 08:07 2457 14
  • Witam. Zaprezentuję wam automat do świateł DRL. Schemat zapożyczony z pewnej strony po małych przeróbkach. Wszystko robiłem w Eagle-u 9.x.x Oryginalny schemat. Kondensator C1 odpowiada za czas załączonych świateł po zaniku napięcia z alternatora. Np im większa wartość tym dłużej mogą światła świecić po zgaszeniu silnika, lub też czasami bywa tak że alternator może mieć problem z ładowaniem lub pulsacyjnie ładuje to kondensator wyeliminuje miganie czy pulsowanie świateł.
    Automat świateł DRL mojego pomysłu
    A tu mamy przerobiony delikatnie.
    Automat świateł DRL mojego pomysłu
    PCB widziane w programie.
    Automat świateł DRL mojego pomysłu
    Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu Automat świateł DRL mojego pomysłu
    Oczywiście to są zdjęcia z mojego archaicznego procesu powstawania moich płytek PCB. I zabezpieczone plastikiem w sprayu

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    klepka-l
    Poziom 12  
    Offline 
    Specjalizuje się w: elektronika
    klepka-l napisał 55 postów o ocenie 16, pomógł 2 razy. Mieszka w mieście Ostrowiec Świętokrzyski. Jest z nami od 2006 roku.
  • PCBwayPCBway
  • #2
    madamsz1
    Poziom 29  
    klepka-l napisał:
    kondensator wyeliminuje miganie czy pulsowanie świateł

    W jaki sposób to wyeliminuje ?
  • #3
    klepka-l
    Poziom 12  
    im większa pojemność tym dłużej przewodzi tranzystor T1. Więc to 100uF trzyma tranzystor załączony około 1 min. jak dobrze pamiętam. I nie ma żadnego pulsowania tylko po czasie rozłącza T1.
  • #4
    madamsz1
    Poziom 29  
    Co do trzymania przekaźnika to tak zgadzam się z Tobą, ale jednak nie ma to nic wspólnego z "pulsowaniem" zasilania w instalacji samochodu związanego z niedomaganiem alternatora :). Co za tym idzie nie ma wpływu na światła które zasilanie dostają jednak przez przekaźnik bezpośrednio z instalacji samochodu.
    Ale ogólnie jako rozwiązanie dla sterowania światłami dodatkowymi może działać i spełniać rolę "odprowadzania do domu"
  • #5
    klepka-l
    Poziom 12  
    Nigdy nie miałeś takiej sytuacji że kontrolka od ładowania mrugała? lub się lekko żarzyła? Wziąłem pod uwagę to że takie coś może być zamontowane w samochodzie który jest starszy i różne rzeczy mogą się dziać. Żeby pracowało poprawnie. Zasilane z instalacji czyli tj. od akku a uruchamiane poprzez wzbudzenie alternatora po odpaleniu. Czyli kontrolka gaśnie a światła dzienne się odpalają. Ale w tej wersji nie było wzięte pod uwagę że np. padnie wzbudzenie. Musiałbym zrobić kolejną wersję i jeszcze rozbudować ale miało być proste. Zamiast zwykłego przekaźnika który większość montuje. :)
    Aha kolejny ma w planach czujnik zmierzchowy, doświetlanie zakrętów, i może jako kierunki jak są światła dwu kolorowe. Ale to w planach. I może SMD
  • PCBwayPCBway
  • #7
    Robewit
    Poziom 26  
    LED1 - zła polaryzacja na schemacie. Taka drobnostka, ale psuje obraz całości.
  • #8
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    klepka-l napisał:
    Nigdy nie miałeś takiej sytuacji że kontrolka od ładowania mrugała? lub się lekko żarzyła?

    Wtedy trzeba naprawić alternator (ładowanie), a nie likwidować skutki. Ogólnie pomysł ciekawy.
  • #11
    Ibuprom
    Poziom 25  
    Samochody z grupy VAG mają w przełączniku świateł dodatkowy styk - najczęściej niepodłączony który służy do podłączenia właśnie takich świateł. Pojawia się na nim napięcie w pozycji 0 tego przełącznika. Ja robiłem prosty multiwibrator astabilny z tranzystorem mosfet mocy i podłączałem ten styk do świateł drogowych. Łącznie 3 tranzystory, częstotliwość kilkanaście Hz, 2 kabelki - wejście z przełącznika - wyjście dna "długie" - masa sbędna gdyż generowałem ją sobie za pomocą diody i kondensatora zasilaniem pasożytniczym ze stanu niskiego PWM i rezystancji żarówek podłączonych do minusa. Dokładając tranzystor i podłączając go do świateł postojowych można to zamontować w każdym aucie; zyskujemy oszczędność energii i brak el. mechanicznych. W moim samochodzie przez 6 lat (i prawie 100kkm) żarówka od długich się nie spaliła ani razu - więc obniżone zasilanie im aż tak nie szkodzi jak to piszą odnośnie efektu halogenkowego.
  • #12
    eurotips
    Poziom 36  
    No cóż, jeśli nawet znajdziesz jeszcze taki alternator co ma zacisk D+ a nie LIN to OK będzie to działać ale tylko w wiekowych autach.
    Nowsze z kontrolą prądu ładowania takiego zacisku już od dawna nie mają i pozostaje tylko kontrola napięcia w instalacji a konkretnie na zacisku plusowym akumulatora.
    A jak to się ma do Ustawy PoRD i nakazu właczania takich świateł w momencie kiedy auto jest "gotowe do uruchomienia" i jednocześnie nakazu wyłaczenia ich w momencie przekręcenia kluczyka do pozycji neutralnej ? Przeglądu technicznego to nie przejdzie...
  • #13
    Ibuprom
    Poziom 25  
    eurotips napisał:
    jak to się ma do Ustawy PoRD i nakazu właczania takich świateł w momencie kiedy auto jest "gotowe do uruchomienia" i jednocześnie nakazu wyłaczenia ich w momencie przekręcenia kluczyka do pozycji neutralnej ? Przeglądu technicznego to nie przejdzie...

    Na przeglądach sprawdzają tylko czy automatyczne światła dzienne wyłączają się po użyciu przełącznika świateł.
  • #14
    eurotips
    Poziom 36  
    Ibuprom napisał:
    Na przeglądach sprawdzają tylko czy automatyczne światła dzienne wyłączają się po użyciu przełącznika świateł.


    Tak dobrze mają tylko właściciele aut z rocznika 2009 i starsze, w takich to nawet DRL mogą się palić razem ze światłami mijania, nowsze przeglądu nie przechodzą. Jak ktoś jest bardzo dociekliwy to niech podlinkuje ten przepis z tym rokiem przełomowym bo już nie pamiętam w jakim akcie prawnym to widziałem, na pewno nie było to w PoRD tylko w jakichś przepisach wykonawczych do tej Ustawy.

    Autorowi proponuję zmianę punktu podłaczenia, zamiast archaicznego D+ na zacisk dodatni aku i komparator który wykrywa wzrost napięcia w czasie ładowania. Przemilczmy w tym momencie Euro5 i ten cały cyrk z wyłaczaniem ładowania jak jest zimno/pod górkę/depniesz mocniej. O rekuperacji nie wspominam bo to dopiero od Euro6.
  • #15
    pawlik118
    Poziom 27  
    Ibuprom napisał:
    Samochody z grupy VAG mają w przełączniku świateł dodatkowy styk - najczęściej niepodłączony który służy do podłączenia właśnie takich świateł. Pojawia się na nim napięcie w pozycji 0 tego przełącznika. Ja robiłem prosty multiwibrator astabilny z tranzystorem mosfet mocy i podłączałem ten styk do świateł drogowych. Łącznie 3 tranzystory, częstotliwość kilkanaście Hz, 2 kabelki - wejście z przełącznika - wyjście dna "długie" - masa sbędna gdyż generowałem ją sobie za pomocą diody i kondensatora zasilaniem pasożytniczym ze stanu niskiego PWM i rezystancji żarówek podłączonych do minusa. Dokładając tranzystor i podłączając go do świateł postojowych można to zamontować w każdym aucie; zyskujemy oszczędność energii i brak el. mechanicznych. W moim samochodzie przez 6 lat (i prawie 100kkm) żarówka od długich się nie spaliła ani razu - więc obniżone zasilanie im aż tak nie szkodzi jak to piszą odnośnie efektu halogenkowego.


    Zdajesz sobie sprawę z tego że taki wysokoprądowy sygnał zmienny (PWM) może powodować pogorszenie odbioru radia?