
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Analogowe systemy telewizji przemysłowej wysokiej rozdzielczości
AHD (Analog High Definition) - otwarty standard wykorzystywany od kilku lat. Umożliwia przesył analogowego sygnału wizji w jakości do 5 Mpx (2592x1944) za pośrednictwem kabla koncentrycznego 75 Ω lub skrętki komputerowej z transformatorami wideo
Wszystkie obsługiwane rozdzielczości to:
AHD-L – 960 x 576 px (PAL)
AHD-M – 1280 x 720 px
AHD-H – 1920 x 1080 px
3 Mpx – 2048 x 1536 px
4 Mpx – 2560 x 1440 px
5 Mpx – 2592 x 1944 px
Ponadto tym samym kablem mogą być przesyłane dane. Wykorzystywane jest to np. przy obsłudze menu kamery z pozycji rejestratora.
HD CVI - standard opracowany i opatentowany przez firmę Dahua Technology. Pozwala na przesył po jednym kablu koncentrycznym 75Ω lub parze skrętki komputerowej zakończonej z obu stron transformatorami wideo, obok sygnału wideo, danych (np. sterowania) i sygnału audio.
Tu mamy dostępne następujące rozdzielczości:
HD – 1280 x 720 px
Full HD – 1920 x 1080 px
4 Mpx – 2560 x 1440 px
8 Mpx 4K UHD – 3840 x 2160 px
HD-TVI - standard znany również jako TurboHD wprowadzony przez firmę Hikvision. Podobnie jak w systemie CVI czy AHD możemy użyć tu kabla koncentrycznego 75 Ω lub skrętki komputerowej zakończonej transmiterami wideo. Podobnie jak w systemie CVI po tym samym kablu koncentrycznym co przesyłamy wideo, a w przypadku skrętki, po tej samej parze, możemy przesłać zarówno dane (sterowania, dostęp do menu kamery), jak i audio.
Oferowane przez HD-TVI rozdzielczości:
HD – 1280 x 720 px
Full HD – 1920 x 1080 px
3 Mpx – 2048 x 1536 px
4 Mpx – 2688 x 1520 px
5 Mpx – 2560 x 1944 px
8 Mpx 4K UHD – 3840 x 2160 px
Odległość transmisji w analogowych systemach wysokiej rozdzielczości
To, na jaką odległość będziemy mogli przesłać w dobrej jakości obraz w tych standardach zależy od rozdzielczości kamery, jakości kabla, a w przypadku tzw. skrętki komputerowej, również o jakości transmiterów. Dla kabla koncentrycznego jest to zazwyczaj kilkaset metrów, a dla skrętki komputerowej jest to przeważnie, bez widocznego spadku jakości nie więcej niż 150m.
Po szczegółowe dane odsyłam do tabeli zamieszczonej na stronach firmy Delta Poznań: https://sklep.delta.poznan.pl/test_l1_aid752.html
Większość obecnie produkowanych zarówno kamer, jak i rejestratorów obsługuje wszystkie te standardy. Zmianę standardu pracy kamery dokonuje się za pomocą przycisku umieszczonego na korpusie lub kablu kamery, lub przez dołączany sterownik. W opisie kamery powinna być zawarta informacja, na jaki standard została ona ustawiona fabrycznie i jak odbywa się zmiana standardu. Rejestratory i kamery zazwyczaj obsługują również poprzedni standard transmisji CVBS.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
AI ( Auto Iris) Automatyczna przesłona. Wyposażone w nią obiektywy są w stanie otwierając ją lub przymykając, regulować dopływ światła do przetwornika.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Apertura to wskaźnik określający zdolność do przepuszczania światła przez obiektyw. Określana jest skalą F, a jej wartość jest odwrotnie proporcjonalna do ilości światła przepuszczanego (im większa liczba F, tym mniejsza ilość światła). Typowe wartości F dla obiektywów stosowanych w CCTV to od 1,2 do 1,6.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Balans bieli (WB – White Balance) to funkcja stosowana między innymi w kamerach cyfrowych odpowiedzialna za równoważenie bieli. O ile ludzkie oko potrafi w dużym stopniu prawidłowo rozpoznać te same kolory przedmiotów w różnych warunkach oświetleniowych, to kamera tego nie potrafi. Po prostu rejestruje kolor obiektu w zależności od barwy światła, jakie na niego pada. Aby wiernie odwzorować kolory obrazów, należy posłużyć się właśnie funkcją balansu bieli.
Za balans bieli w kamerach odpowiedzialne są następujące funkcje:
AWB (Automatic White Balance), czyli automatyczny balans bieli do dopasowywania kolorów do światła o różnej temperaturze barwowej. AWB powoduje usuwanie nierealistycznych kolorów.
ATW (Automatic Tracking White Balance), czyli tzw. automatyczne śledzenie balansu bieli, która jest rozszerzeniem AWB. Jest to system odpowiedzialny za analizę wszystkich fragmentów obrazu pod kątem występowania różnych wartości koloru białego. W przeciwieństwie do AWB, kamery wyposażone w funkcję ATW posiadają własny wzorzec odwzorowujący białe barwy, dlatego balans bieli jest zawsze właściwy, nawet gdy scena charakteryzuje się jednolitym kolorem.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
BLC - kompensacja światła wstecznego.
Technologia BLC pozwala na redukcję efektu ściemnienia obrazu kamery ustawionej w kierunku silnego źródła światła, np. lampy czy okna.
Jeżeli utaimy kamerę (czego oczywiście należy unikać) w stronę źródła silnego światła, to pierwszy plan będzie ciemny, a przez to słabo widoczny. Po części pozwoli nam ten efekt zredukować funkcja BLC.
Używamy tej funkcji np. w kamerach zainstalowanych wewnątrz sklepów skierowanych na drzwi wejściowe.
Użycie tej funkcji, jak każdej innej, ma też swoje konsekwencje. Wadą funkcji BLC jest znaczne rozjaśnienie tła obrazu. Po zmianie warunków oświetlenia (noc) obraz może w interesującym nas miejscu być mniej wyraźny. Są kamery, które pozwalają zaznaczyć, który obszar pola widzenia ma być objęty działaniem funkcji BLC.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
CoC - funkcja pozwalająca wejść w menu kamery z pozycji samego rejestratora.
Ponieważ coraz więcej kamer udostępnia wejście do menu tylko przez CoC, warto upewnić się, czy i nasz rejestrator będzie obsługiwał tę funkcję. Nawet jeżeli kamera ma np. na kablu jakiś dodatkowy przycisk, to może on tylko i wyłącznie służyć do przełączania się pomiędzy trybami transmisji (AHD, CVI, TVI, CVBC).
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
CVBS (Composite Video Baseband Signal) - standard przesyłu sygnału wizyjnego wykorzystywany między innymi przez wiele lat w telewizji przemysłowej, zwany wtedy po prostu "analogiem" (dla odróżnienia od systemów IP), a aktualnie "starym analogiem" (dla odróżnienia od systemów analogowych wysokiej rozdzielczości, takich jak; AHD, CVI, TVI). Standard ten pozwalał na transmisję obrazu (bez dźwięku) o rozdzielczości 480 linii lub 576 z przeplotem. W telewizji przemysłowej ze względu między innymi na niską jakość obrazu, system ten został zastąpiony wymienionymi wcześniej standardami AHD CVI, TVI.
Większość obecnie produkowanych kamer AHD, CVI, TVI, zachowała kompatybilność wsteczną i pozwalają się przełączyć w ten tryb np. za pomocą dżojstika umieszczonego na kablu kamery, dołączanego sterownika UTC lub np. z pozycji menu rejestratora. Kupując kamerę np. do starego rejestratora nieobsługującego nowych standardów, upewnij się, czy będziesz mógł przełączyć swoją kamerę w tryb CVBC i ewentualnie, co do tego będzie wymagane.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
DEFOG(F-DNR) REDUKCJA MGŁY. To funkcja mająca za zadanie zwiększenie czytelności obrazu wideo w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak mgła, opady deszczu czy śniegu.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Detekcja Ruchu (Motion Detection) - określana często skrótem MD. Detekcja ruchu zarówno w kamerach, jak rejestratorach opiera się na programowej analizie obrazu video dostarczanego przez przetwornik do procesora kamery. W momencie, gdy w kadrze video nastąpi zmiana wykraczająca poza zakres zadanej tolerancji, nasz system wygeneruje alarm detekcji ruchu i na tej podstawie podejmie odpowiednie działania. Mogą to być w zależności od możliwości i funkcji naszego rejestratora lub kamery:
• Podjęcie zapisu,
• Zwiększenie prędkości czy jakości zapisu,
• Umieszczenie w zapisywanym materiale znacznika MD,
• Załączenie odpowiednich wyjść kamery lub rejestratora,
• Przesłanie materiału na FTP,
• Wysłanie mejla z załączonym zdjęciem,
• Uruchomienie sygnalizacji dźwiękowej w rejestratorze, pojawienie się na ekranie odpowiedniej ikonki itp.
Generalnie funkcja została opracowana po to, by pozwalać na ograniczenie ilości zapisywanego materiału i wspierać pracę operatorów systemów monitoringu.
W systemach IP detekcja ruchu realizowana jest przeważnie w samych kamerach, a w systemach analogowych na poziomie rejestratora.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Doświetlacz IR - inne stosowane nazwy to reflektor IR, doświetlacz podczerwieni, itp.
Stosuje się je wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba obserwowania sceny przy zbyt niskim poziomie światła widocznego. Najczęściej spotykamy doświetlacze wbudowane w kamerę, ale występują też jako urządzenia niezależne, a ich zastosowanie daje sporo lepsze efekty. W monitoringu wykorzystuje się ten rodzaj światła, raz ze względu że jest niewidoczne dla ludzkiego oka, a dwa że przetworniki kamer są na niego wyjątkowo czułe.
Najczęściej do budowy doświetlaczy stosowane są diody emitujące światło o długości fali około 850nm. O ile oczywiście ich samo światło dla ludzkiego oka jest niewidoczne, to jest ono wstanie zaobserwować samo ich żarzenie. Dlatego tam gdzie zależy nam na wyjątkowo dyskretnym monitoringu, stosuje się doświetlacze z diodami emitującymi światło o długości fali 940nm. Ma to i swoje wady. Światło o długości fali 940nm jest i słabiej i to prawie dwukrotnie "widziane" przez kamerę
Najczęściej podawanym parametrem reflektorów IR jest ich maksymalny zasięg. Należy ten parametr traktować mocno orientacyjnie. Raz że nie ma ujednoliconych standardów mierzenia owego zasięgu, a dwa że zależy on tak naprawdę od szeregu czynników, takich jak chociażby przejrzystości powietrza czy tego w jakim stopniu dany materiał, element obserwowanej sceny odbija to światło.
Zresztą nie tylko zasięg się liczy. Istotnym jest to by promiennik doświetlał scenę w sposób równomierny, a jego kąt świecenia był zgodny z kątem widzenia kamery. Jeżeli będzie mniejszy lub będzie scenę doświetlał nierównomiernie, to obraz może być środkiem prześwietlony, a po bokach po prostu ciemny.
Z doświetlaczami podczerwieni jest jeszcze jeden kłopot. Ciągnie do niego wszelkie robactwo a więc i pająki. O ile w dzień taka pajęczyna nie przeszkadza bardzo w obserwacji, o tyle w nocy odbijające się od niej światło promiennika potrafi praktycznie oślepić kamerę. Podobnie niestety działają na kamerę z wbudowanym promiennikiem opady atmosferyczne czy mgła.
Dlatego tam gdzie zależy nam na wysokiej jakości obrazie w niemalże w każdych warunkach rezygnuje się z wbudowanych doświetlaczy na rzecz zewnętrznych. dodatkowych reflektorów podczerwieni. Zaletami dobrych autonomicznych reflektorów IR jest też ich odpowiedni kąt widzenia czy zasięg, nawet do 200m.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Doświetlacz podczerwieni inteligentny( Smart IR) Automatyczna regulacja natężenia światła podczerwieni. Zdarza się że doświetlacz IR szczególnie zbyt silny prześwietla obiekty które znajdują się blisko obiektywu. Ma temu przeciwdziałać tz inteligentny IR ( Smart IR) dostosowując moc doświetlacza do panujących w danej chwili warunków. Procesor sygnałowy na bieżąco analizuje obraz i natychmiast po wykryciu prześwietlenia, zmniejsza moc oświetlacza podczerwieni. Funkcja ta przydaje się szczególnie przy obserwacji obiektów poruszających się w stronę kamery ( ludzi, samochodów)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Dzień/Noc (Day/Night) Funkcja polega na automatycznym przejściu kamery w tryb czarno-biały ( monochromatyczny) z chwilą zapanowania zmroku lub pracy w miejscach słabo doświetlonych. Za automatyczne przełączenie się kamery odpowiada wbudowany w nią czujnik światła. Przejściu w tryb monochromatyczny ( o ile kamera jest tak wyposażona) towarzyszy odsunięcie filtra podczerwieni i uruchomienie doświetlacza IR. W niektórych kamerach możemy wyłączyć tę funkcję ( niezależnie od natężenia oświetlenia kamera będzie pracowała w trybie kolorowym) jak też wyłączyć sam doświetlacz.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
EIS Występuje również pod nazwą DIS. Cyfrowa stabilizacja obrazu. Ma zapewnić stabilny obraz wszędzie tam gdzie same kamery zainstalowane np na masztach czy wysięgnikach mogą ulegać drganiom.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Głębia ostrości (DOF – Depth of Field). Głębią ostrości nazywamy zdolność obiektywu do dostarczenia ostrych obrazów przedmiotów położonych w rozmaitych od niego odległościach. W telewizji przemysłowej dąży się do uzyskania głębi ostrości od minimalnej odległości z jakiej kamera jest wstanie widzieć ostro do nieskończoności.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
HLC (Highlight compensation) zwana też HSBLC (High Suppression BLC) To specjalistyczna funkcja nieco podobna w swym działaniu do BLC wykorzystywana do eliminacji możliwości oślepienia kamery silną wiązką światła. Ściemnieniu ich, czy wręcz przysłonięciu. W praktyce wykorzystywana głownie do odczytu tablic rejestracyjnych w nocy przy załączonych reflektorach samochodowych.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ICR (IR Cut Filter) Mechaniczny Filtr Podczerwieni. Występuje też pod nazwą IRC – Infra Red Cut.
Światło podczerwone to składowa światła naturalnego o długości fali w zakresie powyżej 780 nm ( nano metrów). O ile ludzkie oko jest niewrażliwe na to światło ( nie widzi go) to kamera jak najbardziej to światło dostrzega. Ponieważ w ciągu dnia nadmiar światła podczerwonego docierającego do przetwornika kamery mógłby negatywnie pływać na kontrastowość obrazu czy odwzorowanie kolorów, światło to docina się mechanicznym filtrem podczerwieni. W nocy wraz z przejściem w tryb czarno- biały, aby zapewnić przetwornikowi kamery jak największy dostęp do światła, w tym z promienników IR, filtr ten jest odsuwany z przed przetwornika kamery. Przesunięciu się filtra podczerwieni towarzyszy często charakterystyczne kliknięcie. Zacięcie się filtra w pozycji otwartej, jak łatwo się domyślać, będzie skutkowało przede wszystkim złym odzwierciedleniem kolorów w dzień, a zablokowanie się filtra w pozycji zamkniętej pogorszy widzenie kamery w nocy.
Gdy jeszcze stosowano przetworniki CCD z racji na ich wysoką światłoczułość, pozwalano sobie w tańszych modelach na stosowanie filtrów stałych ( napruszanych). Zdarza się spotkać, ale to bardzo rzadko kamery bez filtra podczerwieni. kamera taka szczególnie przy świetle słonecznym będzie miała problemy z prawidłowym odzwierciedleniem kolorów. Np kolor zielony będzie wpadał w fiolet.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
IVS (Intelligent Video Surveillance)- Inteligentna analiza obrazu polega na takim przetwarzaniu rejestrowanego obrazu, aby wykryć zdefiniowane zdarzenia o o wcześniej przyjętych kryteriach.
Są to zazwyczaj:
• Przekroczenie linii w jednym z wybranych lub w dwóch kierunkach.
• Ruch w strefie ( Intrusion) . system może reagować na wejście lub opuszczenie danego obszaru.
• Zagubienie/ porzucenie obiektu Funkcja pozwala na wykrycie porzuconych obiektów w chronionym obszarze lub może poinformować nas o zniknięciu przedmiotu, który uprzednio znajdował się w tej strefie.
• Nagła zmiana sceny. Funkcja może zostać wykorzystana np do wykrycia przesunięcia kamery lub jej zakrycia.
• Liczenie ludzi. Na tej podstawie możemy generować np raporty o ilości wejść do danego obiektu.
• Detekcja twarzy.
Jeżeli chcemy skorzystać z tych funkcji musimy pamiętać o tym że:
• Nie każdy rejestrator obsłuży większa ilość takich funkcji. Może być tak że jego " moc obliczeniowa" pozwoli na wykorzystanie jednej czy dwóch. Warto to sprawdzić przed zakupem.
• Aby funkcje działały w miarę prawidłowo musi być spełnionych szereg warunków, dotyczących oświetlenia sceny, umieszczenia kamery względem obserwowanego obiektu.
• To są tylko funkcje pomocnicze. Większość z nich została wprowadzona po to, aby np wspomóc pracę ochrony. Funkcja detekcji twarzy czy przekroczenia linii nie zastąpi systemu alarmowego. Można poczytać o tym w tym temacie: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3580111.html
Każda detekcja IVS może pociągać za sobą ( oczywiście w miarę możliwości danego rejestratora) następujące reakcje:
• Uruchomienie sygnalizacji dźwiękowej
• Wyrzucenie obrazu z danej kamery na pełny ekran.
• Przesłanie nagrań lub zdjęć na zewnętrzny serwer FTP
• Naniesienie na zapisywany materiał specjalnych znaczników, po których tenże zapisany materiał będzie można przejrzeć.
• Przesłanie zdjęć na mejla
• Uruchomienie wyjść alarmowych rejestratora. Takie wyjścia mogą być np podłączone pod wejścia naszego systemu alarmowego, który to podejmie dalszą zaprogramowaną akcję.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kąt widzenia kamery:
W kamerach przemysłowych zależy głównie od rozmiaru przetwornika i ogniskowej obiektywu, która to jest odległością pomiędzy centrum optycznym obiektywu a tymże przetwornikiem.
W przypadku ogniskowej im jest większa, tym kąt widzenia kamery jest mniejszy. W przypadku przetwornika jest odwrotnie. Im większy zostanie zastosowany element światłoczuły, tym większy będzie także kąt widzenia. Znając więc ogniskową ( podawaną w mm) i rozmiar przetwornika ( wyrażanego w calach) możemy wyliczyć sobie jaki kąt widzenia będzie miała nasza kamera. Pamiętajmy jednak że dane te należy traktować czysto orientacyjnie. W wielu kamerach kąt wyliczony z kalkulatora na podstawie ogniskowej i rozmiaru przetwornika, a rzeczywisty kąt widzenia kamery wyznaczony na podstawie testów mogą się od siebie różnić, nawet czasami o 10-15%.
Na rynku są dostępne kamery z obiektywami bez regulacji ogniskowej ( stała ogniskowa) oraz takie ze zmienną, gdzie kat widzenia możemy sobie regulować.
Te ze stałym kątem widzenia przeważnie oferowane są z obiektywami o ogniskowych:
• 2,8 mm co przy popularnym rozmiarze przetwornika rzędu 1/3 cala powinno dać kąt widzenia w okolicach 90 stopni, a często okazuje się że taka kamera ma kąt widzenia w okolicach 100 stopni
• 3,6 mm co przy popularnym rozmiarze przetwornika rzędu 1/3 cala powinno dać kąt widzenia w okolicach 70 stopni, a często daje kąt widzenia w granicach 80 stopni
Popularne kamery ze zmienną ogniskową mają regulację w zakresie 2.8 – 12mm co daje możliwość ustawienia kąta widzenia mniej więcej w zakresie od 30 do około 100 stopni.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kompresja wideo. Służy do zmniejszenia liczby bitów potrzebnych do wyrażenia danej informacji o obrazie. W rezultacie pozwala na przesłanie tym samym strumieniem lub zapisanie na tej samej przestrzeni dyskowej większej ilości materiału.
Obecnie w CCTV wykorzystywane są dwie podstawowe i podobnie działające metody kompresji to jest h.264 (AVC) i h.265 (HEVC) . Przy czym h.265 jest nowsza i wydajniejsza od h.264 nawet do 50%.
Ich działanie polega na tym, że pełna informacja o obrazie w postaci ramki kluczowej (I Frame)) zapisywana jest tylko co jakiś czas np. 2 sekundy. Pozostałe ramki to:
• P-Frame -zapisuje informacje tylko o zmianach jakie występują na scenie względem ramki kluczowej
• B-Frame upłynnia ruch, aby obraz był odtwarzany płynnie.
Cały cykl zamykający się pomiędzy wygenerowaniem dwóch ramek kluczowych nazywa się GOP, czyli „Group Of Pictures” I to właśnie ten parametr możemy zmienić w niektórych rejestratorach, zmieniając czas, co jaki ma być zapisywana klatka kluczowa.
Stopień kompresji ma znaczenie nie tylko w przypadku zapisywania danych, ale też w przypadku ich przesyłania np pomiędzy kamerą IP a rejestratorem.
Oczywiście wzrost stopnia kompresji musi iść w parze ze wzrostem mocy obliczeniowej urządzeń, tej kompresji dokonujących.
Obok klasycznych algorytmów kompresji h.264 i h.265 w CCTV wykorzystywane są ich autorskie wersje. Są to np. h.264+( smart h.264) i h.265+( smart h.265)
W kompresji typu SMART wykorzystuje między innymi następujące algorytmy:
• Dynamiczny ROI Z najwyższą jakością zapisywane są te części klatki, gdzie pojawia się ruch.
• Dynamiczny GOP – automatyczny odstęp pomiędzy klatkami kluczowymi.
• Redukcja szumów – Usuwanie przed kompresją szumów powstających np. w obrazie nocnym.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Onvif To protokół będący zbiorem wielu standardów, związanych z przesyłem, zapisem, przechowywaniem, czy obróbką obrazu, sterowaniem kamerami itp. Ma on zapewnić w tym zakresie zgodność pomiędzy produktami różnych firm. Teoretycznie więc urządzenia różnych firm z zaimplementowanym protokołem Onviof, powinny w pełni i w pełnym zakresie ze sobą współpracować. W praktyce często okazuje się, że ta współpraca nie przebiega do końca bezproblemowo i np są kłopoty z przesłaniem informacji o detekcji ruchu. Dlatego mimo wszystko zaleca się w przypadku systemów IP w miarę oczywiście możliwości korzystanie z produktów tego samego producenta, z tej samej linii produktów.
Onvif™ jest zastrzeżoną marką: Open Network Video Interface Forum
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
OSD. Menu ekranowe kamery. Służy do podglądu i zmiany parametrów pracy kamery. Włączaniu i wyłączaniu funkcji, oraz ustawianiu ich wartości.
Do wejścia w menu kamery służą:
• przycisk funkcyjny na korpusie kamery lub joystick na jej kablu.
• dodatkowy sterownik UTC dołączana do specjalnego z łącza kamery, lub wpinany pomiędzy rejestrator i kamerę
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
POE (power over ethernet) To technologia przesyłu energii elektrycznej za pomocą zwykłej skrętki ethernetowej, tej samej po której zestawiana jest też transmisja miedzy urządzeniami. Więcej o standardzie POE przeczytacie tu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2769837.html
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
POE dalekiego zasięgu (ePoE). Standard przesyłu danych i zasilania za pomocą skrętki komputerowej lub przewodu koncentrycznego pozwalający na podłączenie kamery nawet na odległości 1000m. W przypadku kabli UTP ( skrętki komputerowej) maksymalny zasięg transmisji to 800m a pobór mocy urządzeń zasilanych w tej technologii nie może przekraczać przy tej odległości - 13W. Przy odległościach do 300 m jest to 25,4W. Przy transmisji do 800m zestawiane jest połączenie o przepustowości 10Mb/s, a przy odległościach do 300m- 100Mb/s.
W przypadku kabli koncentrycznych maksymalna długość kabla to 1000 metrów a maksymalny pobór mocy przez urządzenie przy tej odległości to 8W.
Zestawienie transmisji po kablu koncentrycznym w tej technologii wymaga zastosowania konwertera EoC LR1002.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
PoC (Power over Coax) umożliwia jednoczesne zasilanie kamer oraz transmisję sygnału wizyjnego tym samym przewodem koncentrycznym. Więcej na ten temat do przeczytania w artykule: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17434572#17434572
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pinhole (obiektyw otworkowy) o bardzo małych wymiarach wykorzystywany przeważnie w monitoringu dyskretnym.
Podstawowa wada takiego obiektywu to mała ilość przepuszczanego światła, a co za tym idzie trudność uzyskania dobrej jakości obrazów przy słabym oświetleniu.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Przetwornik obrazu. To element światłoczuły zmieniający padające na niego światło w impulsy elektryczne, które następnie przetwarzane są przez procesor kamery. Od jego parametrów i jakości w dużej mierze zależy to, jaki obraz otrzymamy z kamery.
Podstawowe parametry przetwornika to:
Wielkość przetwornika- każdy przetwornik zbudowany jest z pojedynczych pikseli. Ilość tych pikseli określa jego wielkość. Inaczej mówiąc wielkość przetwornika to jego rozdzielczość. Obecnie w telewizji przemysłowej pewne minimum stanowią przetworniki o rozdzielczości 720X1280 linii, a głównie stosowane są przetworniki o rozdzielczości 1080X1920 ( 2Mpx) i 1440X2560 (4Mpx) Trzeba mieć świadomość, że wraz ze wzrostem ilości pikseli, zmniejsza się ich rozmiar, a co za tym idzie ilość docierającego światła do pojedynczego piksela. Dlatego wzrost rozdzielczości kamery nie zawsze idzie w parze z prawidłowym widzeniem w nocy.
Rozmiar przetwornika Mówiąc w pewnym uproszczeniu to przekątna przetwornika podawana w calach. Czym większy przetwornik, tym większy rozmiar jednego piksela, a co za tym idzie więcej padającego na niego światła. Tym kamera ma większe szanse widzieć dobrze w nocy. W typowych najbardziej popularnych kamerach telewizji przemysłowej stosuje się przetworniki rzędu od 1/3 do 1/2 cala.
Typ przetwornika. Na chwilę obecną w kamerach przemysłowych wykorzystywane są głownie przetworniki CMOS(Complementary Metal Oxide Semiconductor), które wyparły przetworniki CCD (Charged Coupled Device)
W porównaniu do CCD, matryce CMOS charakteryzują się niestety mniejszą czułością , lecz również mniejszym poborem mocy, większą odpornością na zakłócenia, są szybsze, co pozwala na zastosowanie funkcji elektronicznej migawki i uzyskanie bardzo krótkich czasów naświetlania.
Światłoczułość przetwornika, podawana w luxach. Najczęściej podawana jako czułość całej kamery. Ponieważ nie ma jasno przyjętych kryteriów pomiaru tej czułości, parametr ten jest podawany dość dowolnie. Nie ma się natomiast co łudzić, że mały przetwornik w taniej kamerze będzie super czuły i da odpowiedniej jakości obraz przy ograniczonej ilości światła.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Procesor DSP (Digital Signal Processor) W kamerach odpowiedzialny jest za obróbkę materiału dostarczanego przez przetwornik. Od niego zależy jakimi funkcjami będzie dysponowała nasza kamera i jak te funkcje będą działały w rzeczywistości.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Redukcja szumów 2D/3D DNR
Najczęstszym powodem występowania szumów jest zbyt niski poziom oświetlenia, dla przetwornika użytego w danej kamerze.
Powstający szum może utrudniać, lub wręcz uniemożliwiać właściwe rozpoznanie przedmiotów lub osób.
Podstawowy typ redukcji szumów to bazujący na analizie pojedynczych klatek 2D-DNR O wiele lepsze efekty w redukcji szumu przynosi technologia 3D-DNR w której dodatkowo analizowane są różnice pomiędzy sąsiednimi klatkami wideo. Wadą 3DNR jest tendencja do tworzenia rozmycia poruszających się obiektów.
W kamerach wyższej klasy często łączy się obie technologie redukcji szumu w celu wykorzystania ich mocnych stron oraz eliminacji wad.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rejestrator telewizji przemysłowej
NVR (net video recorder) Rejestrator kamer IP. Zazwyczaj są nieco tańsze niż rejestratory kamer analogowych, ponieważ część operacji związanych z analizą obrazu wykonują w systemach IP kamery. Część rejestratorów IP występuje z wbudowanym switch-em POE.
DVR ( digital video recorder). Oznaczenie stosowane powszechnie dla cyfrowych rejestratorów telewizji przemysłowej przeznaczonych dla zapisu obrazu z kamer analogowych pracujących np w takich standardach jak AHD, CVI (HD-CVI), TVI ( HD-TVI). Większość rejestratorów jest też zgodna wstecz z systemem CVBC.
XVR Oznaczenie stosowane często dla podkreślenia, że dany rejestrator ne jest przystosowany do współpracy z jednym systemem analogowym wysokiej rozdzielczości ( np AHD), ale może pracować i to jednocześnie z kamerami różnych systemów ( AHD, CVI, TVI), zachowując oczywiście również zgodność ze starym systemem analogowym CVBC.
"Hybryda" Tym mianem określa się rejestratory zarówno DVR jak i XVR mogące również zamiennie w miejsce kanałów analogowych, lub dodatkowo obsługiwać kamery IP.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Sense Up ( występuje też pod takimi nazwami jak: Sense-up, DSS i Digital Slow Shutter) . Korzysta się z niej w miejscach słabo oświetlonych w celu uzyskania jaśniejszego, czytelniejszego obrazu. Jej działanie polega na wydłużeniu czasu pomiaru światła przez każdy piksel przetwornika kamery.
Gdy światło otoczenia jest niewystarczające, kamera z włączoną funkcją sens up, uruchamia ją i nakładając na siebie pewną liczbę obrazów ( w/g przyjętych ustawień) zwiększa jasność w celu uzyskania wyraźniejszego widoku.
Funkcja nadaje się raczej do obserwacji obiektów statycznych. W przypadku obrazów dynamicznych ( w ruchu) może ona doprowadzić do ich rozmycia.
Nie wystarczy że włączymy tę funkcję, ale ważne jest to na ile ustawimy jej limit ( zazwyczaj w zakresie od X2 doX128) Ustawienie to, to krotność ilości docierającego do przetwornika świata, a nie bezpośrednio szybkość migawki.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Skanowanie progresywne (Progressive Scan) ) w odróżnieniu od stosowanego również w CCTV skanowania międzyliniowego polega na jednoczesnym uchwyceniu pełnej klatki obrazu. Dzięki zastosowaniu skanowania progresywnego unikamy efektu "postrzępienia" krawędzi szybko przemieszczających się obiektów i uzyskujemy obraz pozbawiony uciążliwego migotania.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Skanowanie międzyliniowe (ang. interlaced scan) polega na dzielenia pełnej klatki obrazu na dwa pół-obrazy. Jeden z tych pół-obrazów zawiera poziome linie parzyste, a drugi nieparzyste, które są wyświetlane naprzemiennie Opóźnienia w wyświetlaniu poszczególnych pół-obrazów mogą powodować niewielkie zniekształcenia/ postrzępienia monitorowanych obiektów znajdujących się w ruchu.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Szum – niepożądany sygnał wytwarzany przez układ elektroniczny. W przypadku telewizji przemysłowej będzie to w głównej mierze szum przetwornika światłoczułego, objawiający się pojawianiem na obrazie przypadkowych plamek różnej wielkości, szczególnie jeżeli poziom oświetlenia jest zbyt niski.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
WDR (Wide Dynamic Range) – rozszerzony zakres dynamiki to ogólnie mówiąc funkcja podobnie jak np BLC umożliwiająca otrzymywanie obrazów wysokiej jakości w niekorzystnych warunkach oświetlenia. Z tymże wykorzystując analizę naświetlenia obrazu w porównaniu do BLC, zapewnia ona większą funkcjonalność. Pozwala nie tylko rozjaśnić miejsca zbyt ciemne, ale też nieco przyciemnić miejsca zbyt jasne. Jest to możliwe dzięki temu, że pojedynczy obraz składany jest z kilku wykonanych z różnym czasem naświetlenia. WDR idealnie nadaje się więc do stosowania wszędzie tam gdzie fragmenty obserwowanej sceny różnią się od siebie znacznie poziomem oświetlenia.
Funkcja ta jest dostępna tylko w droższych modelach kamer.
Funkcję WDR wykorzystuje się często zamiast BLC np do:
• identyfikacji osób wchodzących do budynków, które mają za sobą intensywne, wręcz oślepiające światło dzienne
• identyfikacji tablic rejestracyjnych samochodów wjeżdżających do garażu
• obserwacji miejsc gdzie część sceny jest mocno nasłoneczniona, a część pozostaje w głębokim cieniu, czy to wewnątrz czy na zewnątrz budynków.
Mówiąc o WDR, nie sposób nie wspomnieć o funkcji D-WDR (Digital Wide Dynamic Range) cyfrowym rozszerzonym zakresem dynamiki Owszem w pewnych warunkach DWDR może przynieść jakąś poprawę obrazu, ale w żadnym wypadku nie jest wstanie równać się z WDR. To po prostu tańszy programowy zamiennik tej funkcji. Często DWDR jest mylony z prawdziwym WDR, a opisy jakie stosują tu sprzedawcy nie zawsze są jasne. Przed zakupem kamery warto zawsze upewnić się, czy rzeczywiście kamera dysponuje ona prawdziwą funkcją WDR, a nie cyfrową jej odmianą.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Jeżeli uważacie że dane hasło można opracować lepiej, uzupełnić, poprawić itp, mamcie pomysł na zupełnie nowe hasło, które powinno znaleźć się w tym leksykonie, to proszę zamieście swoje opracowanie jako kolejną odpowiedź w tym temacie. Każda propozycja zostanie rozpatrzona. Jeżeli opracowane lub poprawione przez was hasło zostanie dołączone do leksykonu, to otrzymacie punkty, wasz post zostanie oznaczony jako pomocny, a przy haśle w leksykonie zostanie dodana notatka o tym, że jesteście jego autorem.
Z góry dziękuję za wszystkie propozycje, uwagi czy korekty błędów.