Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Electrolux ENB3450 - Alarm o za wysokiej temperaturze w zamrażarce -11C

kuhnro2 01 Jul 2020 08:57 2067 56
  • #31
    kecajk49
    Level 25  
    Wrzuć zdjecie tylnej ściany w komorze chlodziarki.
    Sprężarka potrzebuje kilku minut na kompresję czynnika i rozpoczęcie jego cyrkulacji w ukladzie, więc w pierwszej chwili do parownika wpływa sprężony, gazowy czynnik, a szybki spadek temperatury w parowniku nastąpi dopiero gdy do parownika zacznie dopływać ciekły.
    Powstałe w ukladzie, odpowiednio do zastosowanego czynnika niskie ciśnienie jest warunkiem pojawienie się niskich temperatur odparowania.
    Dla prawidłowej pracy chlodziarki w ukladzie musi być odpowiednia ilość czynnika.
  • #32
    kuhnro2
    Level 14  
    Dzięki za wyjaśnienia działania procesu chłodzenia z punktu widzenia działania parownika / sprężarki.

    Mi chodziło o coś innego, że np. w chłodziarce bez względu na temp. - ten termometr o wiele szybciej łapie zmiany temperatury niż pojawiają się one na panelu lodówki i dlatego pisałem o tej bezwładności. Może chodzi o to, że czujnik jest zabudowany w obudowie, albo o to, że temperatura wyświetlana przez panel lodówki nie jest chwilowa tylko uśredniana w czasie?

    Dziś dopiero będzie rozmrażanie, ale nie wiem co się stało, bo wczoraj mierząc temperatury w zamrażalniku w tym diagnozowanym Electrolux'ie - temperatury osiągają: -31°C - 32°C - mierząc tym termometrem!

    Natomiast temperatury w chłodziarce przy tych nawet -30°C w zamrażarce nie są skore schodzić nisko, tzn. tak z 6-8°C, więc zacząłem się pocieszać, że mrożenie jest OK, tylko są jakieś usterki z transmisją zimna do góry.

    PS.
    Rezystor równoległy 70kΩ dla czujnika temp. chłodziarki wywaliłem, ale jeszcze trochę nie zgadza się z termometrem (zawyża lekko).
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • #33
    kecajk49
    Level 25  
    To nie jest sprzęt labolatoryjny, więc i dokładność jest dopasowana do wymagań.
    Pewnie że wskazywane temperatury to nie są chwilowe tylko uśrednione a dzialania użytkownika maja na nie wpływ.
    Inaczej się nie da.
  • #34
    kuhnro2
    Level 14  
    kecajk49 wrote:
    To nie jest sprzęt labolatoryjny, więc i dokładność jest dopasowana do wymagań.

    Roumiem, ale taki przykład:
    1. Lodówka wyłączona - wywaliłem rezystor szeregowy z toru sensora temp. zamrażarki - cały czas termometr w środku
    2. zalutowany kabelek w miejsce rezystora - włączenie lodówki
    3. Wskazanie temp po włączeniu zgodne termometr / wskaźnik w miarę -22C.
    4. przez dajmy na to 15minut temeratura spada stopniowo o 3 stopnie co pokazuje termometr a na wskaźniku lodówka cały czas -22C - to tak ma być?
    Rozumiem uśrednianie ale w jakim odcinku czasu?
    Teraz jak już temperatura spadła do -27,4C to lodówka przeskoczyła ze wskazaniem na -24C.
  • #35
    kuhnro2
    Level 14  
    kecajk49 wrote:
    Wrzuć zdjecie tylnej ściany w komorze chlodziarki.
    Szukając miejsca, gdzie może być czujnik - znalazłem na prawej ścianie chłodziarki są takie zarysy jak na foto - 2
    Electrolux ENB3450 - Alarm o za wysokiej temperaturze w zamrażarce -11C

    Druga sprawa: zrobiłem eksperyment i wyciąłem na czas testu ten oryginalny czujnik w chłodziarce i podłączyłem termistor 2,7kΩ z charakterystyką zmian rezystancji bardzo zbliżoną do tej opisanej w serwisówce załączonej i lodówka nie bardzo wtedy wskazuje poprawną temperaturę (zaniża), więc na razie się wyluzowałem z wymianą czujnika.

    Kiedy serwis wymienia czujnik? Czy jak panel wskazuje, że ten uszkodzony?
    U mnie takie coś nie występuje. Obecnie jest odmrażana, wody z lodu się nie pojawia za wiele, muszę zobaczyć czy może w odpływie.
    Edit: 02 Lip 2020 15:51
    Co warto sprawdzić w komorze zamrażarki - jak lodówka się odmrozi?
  • #36
    kecajk49
    Level 25  
    Ta tylna ściana nie była niczym zasłonięta?

    Czy tak wygląda po zdemontowaniu jakiś elementów?
    Czujnik temperatury msi być opływany przez krążące powietrze, chyba ze umieścili go w kanale, którym powietrze wraca do komory zmrażarki?
  • #37
    kuhnro2
    Level 14  
    W chłodziarce na tylnej ściance - jedyny otwór to ten do skroplin, więc się zastanawiam jak powietrze ma wpadać do komory chłodziarki.
    Może ono sobie krąży pod ścianką?
    To zdjęcie co zamieściłem to bez zdejmowania czegokolwiek z prawej ścianki.

    Właśnie znalazłem takiego pdfa - wymiana czujników. Dla mojej wersji wychodzi, że trzeba wiercić (ENB3450 PN: 925033038 --> KIT B.)
  • #38
    kecajk49
    Level 25  
    Dzięki za pdf-a, może kiedyś wpadnie mi coś takiego w ręce.
    Wracając do tematu to w tej lodowce są dwa parowniki połaczone szeregowo,czujnik ukryty za ścianą (tylko po co ? Koszty!, resztę doplacisz później czyli w Twoim przypadku teraz), regulacja temperatury w zamrażalniku poprzez sterownie wentylatorem a w chlodziarce po zatrzymaniu wentylatora zamrażarki szybki wzrost wydajnosci parownika chlodziarki przez zmniejszenie odbioru chłodu w zamrażalniku i "dojazd" do zadanej temperaturyw chłodziarce i maszyny stop.
    Kanał obiegu powietrza zbędny (niższe koszty), tylko otwór odplywu skroplin jest, bo być musi .
    Procek musi mieć wpisany jakiś tryb awaryny pracy lodówki w przypadku awarii czujnika i sygnalizuje niesprawność po osiągnięciu zadanej w zamrażalniku i robi -"maszyna stop".
    Pomysłów na działanie tych no-frost jak widać nie brakuje !,ta jest bardziej budżetowa bo po co rozbudowywać chłodziarkę o wentylator i jakieś kanaly dla obiegu powietrza, jak można zabudować większy parownik.
    Też ciekawe i tańsze.
  • #39
    kuhnro2
    Level 14  
    kecajk49 - Trafnie to opisałeś. Widać, że z nie jednego pieca chleb jadłeś w chłodnictwie :).
    W serwisówce - 7 strona - jest potwierdzenie - obieg powietrza tylko w zamrażarce.
    Natomiast co do wentylatora na stronie 24 jest info, że ten jest włączany i wyłączany z 2 minutowym opóźnieniem w stosunku do sprężarki.

    Co do odladzania - w wanience skroplin za wiele wody nie ma, oblodzenia nie widać, więc układ grzałki jest ok (wcześniej sprawdziłem rezystancję - 245 Ohm jak lodówka jeszcze chodziła i było odpowiednio zimno (termowyłączniki).

    Warto chyba sterownie wentylatorem sprawdzić?
    Z puszki obok sprężaki idą 3 kable do komory zamrażalnika (wentylator, grzałka i włącznik otwarcia drzwi), wiec może można sprawdzić na krótko wentyl.

    Dziś się tym zajmę.

    Warto też wziąć pod uwagę, że wg dokumentacji - włączona ciepła lodówka (zamrażalnik temp pokojowa) przechodzi w tryb testowy i to trwa z 1,5 godziny, więc pomiarów w tym czasie za bardzo nie warto robić.
  • #40
    kecajk49
    Level 25  
    Ten problem z temperaturą w chłodziarce zapewne jest spowodowany przez czujnik.
    Wczoraj walczyłem z taki samym w Mastercook, ale dobry człowiek, który wyleczył tak sam model, dał na tym forum podpowiedź z której skorzystałem. Wpiąłem rezystor równolegle do czujnika chłodziarki i pracuje prawidłowo.

    Spróbuj zrobić to samo.
    Ten u mnie czujnik miał na chłodno (nie mierzyłem jego temp) około 0,6 kΩ i wyłączał chłodzenie przy +15°C, dołożyłem jakieś 3,kΩ i jest Ok.
    Skorzystaj z podpowiedzi tylko dopasuj opornik i przylutuj do przewodów we wtyczce i chyba zaoszczędzisz kasę, więc pobaw się i poinformuj o wyniku!
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • #41
    kuhnro2
    Level 14  
    Widzisz we wcześniejszych postach pisałem, że w moim Electrolux'ie wcześniej jakiś serwisant dał równoległy rezystor (70 kΩ) do czujki chłodziarki, natomiast do czujnika zamrażarki dał szeregowy około 2,5kΩ. Każda lodówka może mieć inne czujniki (termistory) więc wartości dobiera się indywidualnie.

    Faktem jest też, że idealne rozwiązanie problemu to nie jest bo regulacja temperatury fabryczna może dobrze nie działać. Bo ten równoległy rezystor nie zmienia rezystancji w funkcji temperatury jak to robi sam termistor. Ale może w wąskim zakresie temperatur to działa, a w sumie chłodziarka działa w zakresie kilku stopni, więc sam nie wiem.

    Mnie natomiast zdziwiło to, że odcinając oryginalny czujnik i wpinając się ze swoim termistorem luźno na kablu - takim jak ma być wg. serwisówki, nie uzyskałem poprawnie odczytanej temperatury tylko zaniżoną.
    Edit:
    Sprawdziłem wentylator na krótko, wyłącznik drzwi zamrażarki, są sprawne. Przy okazji - w parowniku czujnika temperatury też nie znalazłem. Więc może być też zamurowany.
  • #42
    kecajk49
    Level 25  
    Producent nie moze bawić sie w dobieranie indywidualane czujnikow, bo by się serwis nie połapał.
    Przy dołożeniu rezystora można zaoszczędzić sporo pracy i nie rozszczelniasz komory.
  • #43
    JoteR
    Level 24  
    kuhnro2 wrote:


    4. przez dajmy na to 15minut temeratura spada stopniowo o 3 stopnie co pokazuje termometr a na wskaźniku lodówka cały czas -22C - to tak ma być?


    Tak może być. Ty mierzysz temperaturę powietrza wewnątrz komory zamrażarki czujnikiem o stosunkowo małej bezwładności. Co, czym i w którym miejscu mierzy wbudowany w urządzenie termometr - to jest słodka tajemnica producenta, który dąży do tego, aby wskazania były możliwie stabilne, aby nie wywoływać u użytkownika ataków paniki. Bo w rzeczywistości, robiąc klasyczny rozkład sześcienny temperatury w komorze zamrażarki czy chłodziarki z rejestracją 24-godzinną otrzymamy przebieg zbliżony do piłokształtnego o amplitudzie dochodzącej nawet do 10 st. C. w komorze zamrażarki, nie mówiąc już o tym, że gradient pionowy w jej komorze (bez wymuszonego bezpośrednio obiegu powietrza) też jest całkiem spory. Nawet w chłodziarkach "laboratoryjnych" "farmaceutycznych" przeznaczonych do przetrzymywania leków w temp. 2-8 st. C. i ustawionej na 5 st. C. ta amplituda też potrafi wynieść 3-4 st. C., podczas gdy wbudowany termometr niewzruszenie pokazuje 4,5 - 5,5 st. C.
    Nie mam pod ręką wykresów z zamrażarki, ale zerknij tu, co się dzieje w komorach chłodziarek:
    https://www.label.pl/po/pomiar_temperatur.html
    a sam dojdziesz do wniosku, że pomiar w jednym punkcie nawet przez pół godziny nie daje obrazu tego, co się dzieje z temperaturą powietrza wewnątrz komory, a już adjustowanie na tej podstawie wbudowanego termometru mija się zupełnie z celem. W komorach zamrażarek te wykresy są jeszcze weselsze.
  • #44
    kecajk49
    Level 25  
    Najśmieszniejsze jest to komu taka dokładność jest w domu potrzebna, bo można, tylko za ile?, po co i ilu jest takich co coś takiego kupi?
    Producent nie jest wariatem i prócz wytworzenia musi to sprzedać w jak największych ilościach i coś na tym ZAROBIĆ.
    Konkurencja jak licho , nie śpi !
  • #45
    kuhnro2
    Level 14  
    Położenia czujników temperatury dla zastosowania tzw. KIT B, który dotyczy mojej lodówki, rozpiska po PNC!

    Lodówka rozmrożona, na płytce sterującej sprawdzam jeszcze kondensatory przy okazji, jak skończy zrobię test temperatur na pustej lodówce, jak kecajk49 sugerowałeś.
  • #46
    kuhnro2
    Level 14  
    JoteR wrote:
    Tak może być. Ty mierzysz temperaturę powietrza wewnątrz komory zamrażarki czujnikiem o stosunkowo małej bezwładności.
    Kawał dobrej teorii przytoczyłeś, czapka z głowy. Potwierdzam, że bezwładność czujników wbudowanych w ścianki lodówki jest nieporównywalnie większa. Podnosiłem temperaturę opalarką w okolicy czujnika i co, rezystancja maleje około 10Ω/2-3sek, a pomiędzy sąsiednimi stopniami temperatury wg. serwisówki jest z grubsza z 300Ω, wiec to działa mocno "refleksyjnie". Czujnik termometru przy tym to błyskawica.

    Rozumiem też stanowisko kolegi kecajk49 - mocno praktyczne. Nasuwa się jednak finalne pytanie - jak wydać wyrok na uszkodzenie czujnika lodówki, biorąc pod uwagę te różnice w zachowaniu?

    Czy to jest tak - jak lodówka wyłączy kompresor i mamy zadaną temperaturę w chłodziarce na wyświetlaczu i mierzona w tym momencie termometrem jest o kilka stopni np. wyższa to oznacza, że czujnik świruje?
  • #47
    JoteR
    Level 24  
    kuhnro2 wrote:
    Nasuwa się jednak finalne pytanie - jak wydać wyrok na uszkodzenie czujnika lodówki, biorąc pod uwagę te różnice w zachowaniu?

    Czy to jest tak - jak lodówka wyłączy kompresor i mamy zadaną temperaturę w chłodziarce na wyświetlaczu i mierzona w tym momencie termometrem jest o kilka stopni np. wyższa to oznacza, że czujnik świruje?


    Należałoby mieć termometr z możliwością rejestracji np. co 60 s, złapać pomiary z co najmniej kilku powtarzalnych cykli, wyciągnąć z nich średnią i porównać z temperaturą zadaną. Jeśli masz tylko jeden czujnik, to należałoby go umieścić w geometrycznym środku komory zamrażarki lub chłodziarki.
    Najlepiej byłoby - i tak się robi w laboratoriach akredytowanych - rozmieścić 9 czujników: 8 w narożnikach komory i jeden centralnie, przeprowadzić rejestrację kilkunastogodzinną, wybrać okres zawierający co najmniej 5 (im więcej tym lepiej) powtarzalnych cykli i wyliczyć tzw. średnią temperaturę kinetyczną (w praktyce niewiele się ona różni od średniej temperatury dla centralnego czujnika).
    Dodam, że przy wzorcowaniu chłodziarek i zamrażarek pracujących zero-jedynkowo niepewność rozszerzona wyniku takiego pomiaru bardzo rzadko spada poniżej 1 K w przypadku chłodziarek i 3 K w przypadku zamrażarek. Niepewności rzędu odpowiednio 3 i 7 K są na porządku dziennym ;->
    Nie wiem jak w urządzeniach chłodniczych, ale np. w cieplarkach spotykałem się z sytuacją, że wbudowany czujnik specjalnie "przekłamywał" rzeczywistą temperaturę tak, aby jego wskazania odpowiadały temperaturze w tzw. punkcie referencyjnym (czyli np. w centralnym punkcie lub innym punkcie wskazanym w instrukcji), w którym temperatura z uwagi na gradienty była różna od tej, w której zamontowany był fabrycznie czujnik (zazwyczaj gdzieś przy tylnej ściance).
  • #48
    kecajk49
    Level 25  
    Bardzo ciekawe rozważania tylko że zazwyczaj podczas naprawy na plecach czuć oddech klienta, który potrzebuje schować do komór naprawianego urządzenia wyjete z niej niedawno artykuły spożywcze aby sie "żarcie" nie popsuło a temperatury w niej występujące nie interesują go tylko czy po wyjęciu jadło będzie nadajace się do spożycia bez szkody dla konsumenta.
    Milego popołudnia i weekendu!
  • #49
    JoteR
    Level 24  
    Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pomiary wykonywać przy załadowanej lodówce/zamrażarce. Ba, wtedy nawet wyniki wychodzą lepsze, bo "ładunek" poniekąd stabilizuje temperaturę.
    Ale masz rację, klient "na plecach" to dopust boży ;->
    Jeszcze jedna uwaga co do techniki pomiarów: jeśli w komorze występują duże i szybkie zmiany temperatury powietrza, to dla polepszenia stabilności pomiarów korzystnie jest umieścić czujnik w małym pojemniczku z gliceryną czy glikolem. W ten sposób zwiększa się jego bezwładność termiczną i szansę na to, że jego chwilowe wskazania będą mniej więcej zgodne z wbudowanym termometrem. Ten trik jest często stosowany w laboratoriach i aptekach do wyeliminowania z raportów monitoringu chwilowych przekroczeń spowodowanych dłuższym otwarciem drzwi urządzenia.
    https://www.label.pl/po/termometr-farmaceutyczny.html
  • #50
    kuhnro2
    Level 14  
    Wykonałem test na pustej lodówce po odmrożeniu (rezystory z czujników usunięte - czyli fabryka), pusta lodówka.
    Chodziło o uzyskanie info jaką min temperaturę da się uzyskać w zamrażarce.
    Włączona lodówka o 20.30 - najpierw w trybie "normalnym"tak z 1.5 godziny - wtedy w zamrażarce uzyskałem temp.mierzoną tym termometrem z casto - około -30C.
    (Wg serwisówki przez pierwsze max1,5godziny lodówka działa w trybie testowym - wtedy temp wskazywane w stoskunku do termomentru to nawet 1x stopni różnicy)

    Następnie włączyłem tryb "super" i rano odczytałem min. temp. z termometru - 38C!!!
    niestety nie posiadam 2 takich termometrów, wiec rano sprawdziłem w chłodziarce temp multimetrem (sonda była całą noc w lodówce) - temp. była ok 10C - kiepsko --> przełożyłem termometr do chłodziarki i dalej pozwoliłem tetowi lecieć.
    Po nie wiem może 2godz. min. temp. w chłodziarce +2.6C.

    Więc mrozić to chyba mrozi - natomiast nie mogę zrozumieć fenomenu wyświetlania temperatury - pokazuje temp. kilka stopni niższą niż pokazuje termometr.
    Lodówka nie otwierana, żeby temperatura się ustabilizowała.

    Myślę sobie - odepnę oryginalny czujnik chłodziarki i wepnę się z termistorem 2,7kOhm a koszulce z tworzywa.
    Po podpięciu zamiast czujnika orig.tego termistora do chłodziarki lodówka piknęła 4x krótki beep + 1 długi, po jakimś czasie jeszcze jeden długi beep.
    i testy....
    Jedzie tak 3,5 godziny - jednak temperatura i tak z 3-4 stopnia na wyświetlaczu chłodziarki zaniżona w stosunku do tej co pokazuje termometr.
    Więc zastanawiam się czy zmiana czujnika coś by dała i czy w serwisówce jest napisana prawda co do tego czujnika (jego charakterystyki)....
    Rozumiem uśrednianie, ale 3,5 godziny to trochę czasu na ustabilizowanie jest!

    Może właśnie dlatego poprzedni serwisant dołożył do oryginalnego czujnika chłodziarki rezystor równoległy, żeby "ocieplić" czujnik i wymusić większe schodzenie temperatury....

    A oryginalne czujniki mają w temp.25C - 2,7kOhm - sprawdzone.

    Co na to Panowie Kecajk49, JoteR?
  • #51
    kecajk49
    Level 25  
    No to fajnie -2,6°C w chłodziarce przy "stopie", a następne załączenie po rozmrożeniu parownika chłodziarki, potrzeba do tego +5°C na płycie, żeby szron się rozpuścił i woda spłynęła. Średnia będzie na plusie bo tyle ma być i ja bym się tym nie przejmował, tak jak każdy normalny użytkownik.
  • #52
    kuhnro2
    Level 14  
    kecajk49 wrote:
    No to fajnie -2,6°C w chłodziarce przy "stopie"


    Min było +2,6C w chłodziarce.
    (ta kreska co wcześniej pisałem to myślnik - nie minus, wprowadziłem niepotrzebną dwuznaczność)

    Cały czas testuję (już w trybie normal) - od dłuższego czas temp. wskazywana chłodziarce +4C; termometr min 6.4C, max 8C. (Ustawiona temp.w chłodziarce 4C).
  • #53
    kecajk49
    Level 25  
    Proponuje dołożyć równolegle przy wtyczce do czujnika jakieś 270Ω i zobaczyć odpowiedź chlodziarki, temperatura powinna się obniżyć o kilka stopni co może zakończyć temat!
  • #54
    kuhnro2
    Level 14  
    kecajk49 wrote:
    Proponuje dołożyć równolegle przy wtyczce do czujnika jakieś 270Ω i zobaczyć odpowiedź chlodziarki


    Wcześniej równolegle wpięty był rezystor ok 70kOhm i do tego chyba wrócę.

    Wielkość wpiętej równolegle rezystacji wynika z tego - o ile różni się rezystacja tu: dla 4 i 6 stopni - dla różnicy2 stopni jest to wg serwisówki około 700 Ohm, wiec żeby rezystację 6C - czyli ok 6,5Kohm znmiejszyc o 700Ohm czyli o około 1/10 należy wpiąć rezystor 65-70kOhm.

    Dam znać.
  • #55
    kuhnro2
    Level 14  
    Finalnie po przerwie (zdrowotnej) mamy taką sytuację, że po testach wielogodzinnych lodówka działa prawidłowo moim zdaniem bez żadnych modyfikacji z rezystorami przy czujnikach (testy na pustej lodówce):
    Temp_zadana_chlodzzmierzona_minzmierzona max
    +5C+4C+7C
    +6C+4C+8C
    +7C+5,7C+9,2C
    +8C+7,1C+11.3C


    Każda zadana temperatura badana ok. 4godz. Wskazania są uśredniane.

    Na końcu nasuwa się pytanie: co było przyczyną "pikania" o za wysokiej temperaturze w zamrażarce?
    Może poniższe (dopiero dziś patrząc z boku to dostrzegłem):
    Electrolux ENB3450 - Alarm o za wysokiej temperaturze w zamrażarce -11C Electrolux ENB3450 - Alarm o za wysokiej temperaturze w zamrażarce -11C

    Dziękuję Koledze kecajk49 szczególnie za praktyczne podpowiedzi i koledze JoteR za dawkę solidnej teorii.
  • #56
    kuhnro2
    Level 14  
    Niestety lodówka znów zaczęła pikać.
    Niby -11°C, agregat się włączył - zeszło do -12°C, -13°C. Po włożeniu termometru do zamrażarki okazuje się, że temperatura dobija do -21°C, a panel cały czas -13°C. Po zdjęciu wtyczki ze złącza J3 na pinach 5-6 (czujnik zamrażarki) jest rezystancja 17,5kΩ co sugeruje panelowi -13°C, tymczasem temperatura -21°C powinna dać odczyt około 26kΩ. Zatem ---> czujnik do wymiany.
  • #57
    kuhnro2
    Level 14  
    Podam informację dla potomnych:

    Okazało się, że wymiana czujnika temperatury (na termistor odpowiadający charakterystyce w serwisówce - NTC 2,7kΩ w 20°C) w zamrażarce nie przyniosła oczekiwanego efektu.

    Przyczyną był uszkodzony wentylator w zamrażarce, który się zatarł. Przekonałem się o tym jak wstawiłem czujnik termometru dokładnie obok czujnika w zamrażarce, że temperatura obok czujnika jest wyższa niż w tych miejscach.

    Rolą wentylatora jest równomierne rozprowadzanie chłodu.

    Po zamontowaniu nowego wentylatora lodówka nie pika i temperatura w zamrażarce spokojnie uśrednia się do -18°C, a "chwilowe" wskazania na termometrze sięgają nawet poniżej -25°C.