Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wzmacniacz iskry świecy samochodowej/motocyklowej

rsv999 29 Jun 2020 00:37 1224 15
  • #1
    rsv999
    Level 4  
    Witam.
    Poszukuję takiego modułu/urządzenia lub wykonawcy jak w tytule , co mi wiadomo są to urządzenia tranzystorowe czy tyrystorowe podnoszące napięcie instalacji samochodu/motocykla od 6V - 12V do 20V-24V oczywiście instalacji zapłonowej .
  • Helpful post
    #2
    BAZINSKI
    Level 12  
    Witam, posiadam taki orginalny układ stosowany w ,Fiat 126p,wieczorem podam jego nazwę i foto.Na giełdzie elektronicznej w Krakowie kosztuje 5 zeta
  • #3
    rsv999
    Level 4  
    Witam.
    Dziękuję za odpowiedź, jestem zainteresowany.
  • Helpful post
    #4
    jarek_lnx
    Level 43  
    A czemu to ma służyć, jaki masz obecnie układ? Można takie coś zrobić, ale z głową, bo inaczej cewkę spalisz.

    W układach CDI energię gromadzoną w kondensatorze można dosyć bezpiecznie zwiększać, w IDI trzeba uważać żeby nie przegrzać cewki.
  • #5
    rsv999
    Level 4  
    Witaj.
    Mam jedno takie urzadzenie które stosowałem z powodzeniem w 126p , Polonezie , Opel Astra 1,4 układ jedno cewkowy bezstykowy z rozdzielaczem w aparacie . Przeleżało parę lat w szufladzie a teraz chciałbym zamontować to w motocyklu Aprilia rsv1000.
    Dwa gary , dwie cewki wspólny plus do cewek - + - podłaczenie proste tylko brak jednej sztuki. Oczywiście jestem za żeby wykonać owy wzmacniacz na współczesnej elektronice tylko sam tego nie wykonam ! W posiadanym użadzeniu mam 5 przewodów :

    Plus z instalacji sam. po właczeniu zapłonu 12v
    Minus platyny , przerywacz
    Plus do cewki około 24v
    Minus do cewki
    Stały minus do masy karoserii
  • Helpful post
    #6
    BAZINSKI
    Level 12  
    Wzmacniacz iskry to GL 100 A, opisany na elektrodzie.Pozdrawiam ,gosc pisze ze ma ich 20 sztuk.
  • Helpful post
    #7
    jarek_lnx
    Level 43  
    GL-100 A to nie jest żaden "wzmacniacz iskry" po prostu elektroniczny moduł zapłonowy, współpracuje z przerywaczem. Robi tyle dobrego że zmniejsza się prąd styków przerywacza wiec się nie wypalają, w układzie tranzystorowym na wyjściu nie ma kondensatora prąd cewki może szybciej zanikać, co może dać wyże napięcie, tyle że do elektronicznych układu zapłonowych stosowano inne cewki - o mniejszej rezystancji - bo na module elektronicznym jest spadek napięcia i cewka dostaje niższe zasilanie.
  • Helpful post
    #8
    kierbedz4
    Level 36  
    Jak masz motocykl dwu cylindrowy to musisz zastosować 2 takie układy zapłonowe.Mogą to być radzieckie układy zapłonowe Elektronika 6..Sterowanie jest przez przerywacze mechaniczne.Jest to urządzenie tyrystorowe,przetwornica o napięciu wyjściowym około 400V ładuje kondesator i napięcie jest podawane na tyrystor który podaje napięcie na cewkę.Iskra jest o bardzo dużej intensywności na świecy na przerwie nawet do 1,2 mm. Zasilanie układów zapłonowych 12V z minusem na ramie.Prąd poboru przez jeden układ zapłonowy to 2A Ja we fiacie 126 miałem zamontowany polski układ zapłonowy który był przeznaczony do Fiata 125 spisywał się wspaniale wykonany podobnie jak ten rosyjski Posiadał przetwornicę na dwóch tranzystorach i wyzwolenie napięcia było podobne jak w urządzeniu rosyjskim. W obydwu urządzeniach nie wymagana jest wymiana cewki wn
  • #9
    rsv999
    Level 4  
    Witam.
    Dziękuję za odpowiedzi.
    Miałem szczęście i znalazłem dwa takie wzmacniacze na sprzedajemy.pl https://sprzedajemy.pl/wzmacniacz-tranzystoro...-przerwa-do1-5-cm-cieszyn-2-6bea9f-nr53146677 za jedyne 70zł z przes. Mam nadzieję że sa sprawne jak obiecuje sprzedawca plus schemat podłaczenia. Myślę że bez trudu zaadoptuję do Aprili rsv1000 i spróbuję na oryginalnych cewkach a efekt powinien być wyraźnie odczuwalny . Mam wgrana mapa Map3 która dość obficie podlewa tloki benzyna , te wzmacniacze iskry poprawia w znacznym stopniu spalanie tak bogatej mieszanki paliw/powietrzej. Oczywiscie Map3 + powiększony filtr powietrza i przepustnice + przelotowe tłumiki + ostrzejsze wałki rozrzadu + kute tłoki+ zwiększony stopień sprężania= 168KM i 139Nm hamownia. Po montażu wzmacniaczy iskry oczekuję czwartego doznania podczas przyspieszania tym motocyklem :)
    Jazdy poza ulicami na ogół tor .
  • #10
    jarek_lnx
    Level 43  
    Jestem elektronikiem konstruktorem i widzę marne szanse żeby to miało działać, za dużo jest rzeczy które mogą pójść nie tak. Aprila na pewno miała zapłon elektroniczny nie wiemy czy IDI czy CDI, cewki do CDI nie nadają sie do IDI, piszesz że zapłon był bezstykowy, a przestarzałe układy jak GL-100 A maja wejście do przerywacza, może dadzą się wyzwolić czujnikiem indukcyjnym i może nie spalą go od składowej stałej (jest taka możliwość) ale jaki będzie próg przełączania i wyprzedzenie zapłonu tego nikt nie wie. Poza tym - gdzie masz mapy wyprzedzenia zapłonu? jak to jest zrealizowane w oryginale? czujnik idzie od razu do modułu zapłonowego, czy do ECU i z stamtąd sygnał do sterowania cewkami?

    Nie widzę szans żeby to się dało zrealizować dla kogoś kto sie nie zna na elektronice, jak sie chce przerabiać system z którym jest tyle parametrów które mogą do siebie nie pasować, to albo trzeba mieć producenta który zagwarantuje że jego moduł "x" pasuje do motocykla "y", albo trzeba zatrudnić elektronika który to wszystko przeanalizuje i dopasuje.
    Jakbym miał to zrobić to zaczął bym od poznania obecnej konstrukcji, potem wziąłbym moduł elektroniczny do przeróbki - taki który można rozpracować i przerobić, albo zbudował własny, w dawnych czasopismach jak Re i EdW były projekty.

    Zatrudnienie elektronika kosztuje, więc może taniej zacząć inaczej poszukać dowodów prawdziwość tezy przeciwnej: że zwiekszenie energii iskry, przy zbyt bogatej mieszance nie podniesie mocy.

    Elektronika daje nieograniczone możliwości, ale to powoduje że większość urządzeń elektronicznych nie da się połączyć "na pałe" licząc ze jakoś zadziała, takie rzeczy były możliwe w elektryce z przed 50 lat kiedy nie było elektroniki i każdy układ zapłonowy wyglądał tak samo. Kiedy powstały pierwsze ukłądy z tranzystorami pasowały do malucha, dużego fiata, łady i co tam jeszcze jeździło po drogach w tamtych czasach, te czasy minęły.
  • Helpful post
    #11
    kierbedz4
    Level 36  
    Te układy zakupione zapłonowe są starszymi modelami budowane przez rosyjską firmę i są znacznie większymi rozmiarem ale podejdą.Nowsze posiadają rozmiar długość około 25 cm i szerokość około 7 cm w prostokącie. One też mają nazwę Elektronika z numerem może 3 już nie pamiętam.
  • Helpful post
    #12
    jarek_lnx
    Level 43  
    kierbedz4 wrote:
    Te układy zakupione zapłonowe są starszymi modelami budowane przez rosyjską firmę i są znacznie większymi rozmiarem ale podejdą.
    A wiesz może jakie sygnały dostaną na wejście w tej Aprili?
  • #13
    rsv999
    Level 4  
    Witam.
    Czekam aż dojda zakupione wzmacniacze od ziła. Sam jestem ciekaw , ponoć były montowane w różnych samochodach z powodzeniem.
    Co do sygnałów na wejście z moto jest to stały plus wspólny dla dwóch cewek po zapłonie i 2x minus impuls -+- z kompa
  • #14
    jarek_lnx
    Level 43  
    rsv999 wrote:
    Co do sygnałów na wejście z moto jest to stały plus wspólny dla dwóch cewek po zapłonie i 2x minus impuls -+- z kompa
    Jak tak, to ma szanse zadziałać.
  • #15
    rsv999
    Level 4  
    Witam. Paczkę z modułami odebrałem i nie jestem do końca usatysfakcjonowany a mianowicie, jeden z modułów niesprawny a drugi działa lecz nie jest to wzmacniacz lecz zwykły moduł zapłonowy z którego jest zadziwiajaco duża iskra. Przerwa na świecy jest 2,5 mm i daje radę.
    I tak nadal poszukuję dwóch identycznych wzmacniaczy lub zlecę wykonanie. Może propozycja wykonania do jarek_lnx ??