Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Internet stacjonarny na linii telefonicznej - jakie napięcie?

29 Cze 2020 10:20 327 21
  • Specjalista AGD
    Posiadam internet ADSL na linii telefonicznej od TPSA. Czy w normalnych warunkach powinno być napięcie stałe ok.48VDC?
    Technik chce mi wmówić że była burza i padł router, a napięcia na linii normalnie nie będzie.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 43  
    Napięcie za mostkiem w stanie spoczynku (gdy telefon czuwa) powinno być w granicach napięcia jakie jest w linii, czyli około 48-50V (zależnie od typu centrali telefonicznej). /za Google/
  • TermopastyTermopasty
  • Specjalista AGD
    Czyli dobrze myślałem.
  • Poziom 43  
    MARCIN.SLASK napisał:
    Czy w normalnych warunkach powinno być napięcie stałe ok.48VDC?
    Owszem.
    MARCIN.SLASK napisał:
    padł router, a napięcia na linii normalnie nie będzie.
    Jak mu coś na wejściu przebiło (kondensatory, mostek czy warystor), to zrobi zwarcie na linii i nie będzie ani tych 50 VDC ani sygnału w telefonie stacjonarnym. Splitter ok ?
  • Specjalista AGD
    Krzysztof Kamienski napisał:
    MARCIN.SLASK napisał:
    Czy w normalnych warunkach powinno być napięcie stałe ok.48VDC?
    Owszem.
    MARCIN.SLASK napisał:
    padł router, a napięcia na linii normalnie nie będzie.
    Jak mu coś na wejściu przebiło (kondensatory, mostek czy warystor), to zrobi zwarcie na linii i nie będzie ani tych 50 VDC ani sygnału w telefonie stacjonarnym. Splitter ok ?


    Pomiar robiłem na odłączonej wtyku od routera. Są tylko dwa przewody używane. Napięcie w okolicy 0.04V, oporność 6-25M.
    Router wypożyczony więc nie mogę rozbierać.
  • Poziom 29  
    48V to jest normalne napięcie na linii

    A ty masz 0,04? czyli praktycznie nic, wtedy bym obstawiał centralę.
  • Specjalista AGD
    Dzisiaj ma być, bo niby miałem im dać router do wymiany, ale po co jak nie ma napięcia na linii.
    Zobaczymy co zrobią. Juz przeszło tydzień jest usterka nie usunięta.
  • Specjalista AGD
    Krzysztof Kamienski napisał:
    MARCIN.SLASK napisał:
    Juz przeszło tydzień jest usterka nie usunięta.
    Bo to Polska właśnie :cry: Oczyściłeś linie ? Splitter, telefon odłączony?


    Nic oprócz routera nie mam na linii. Przewód do mieszkania wchodzi do małej puszki z gniazdem i od gniazda 2m przewodu telefonicznego do routera. I to wszystko. Obecnie odłączona wtyczka.
  • Poziom 43  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Technika za łeb i niech sprawdza.
    Technicy mają swoje procedury, na brak napięcia na linii też mają procedurę postępowania.
    Gorzej gdy usterka wymyka się procedurom. Opiszę swój przypadek:
    Brak internetu i sygnału TV po linii Orange. Usterka wystąpiła po silnych opadach deszczu, identycznie jak poprzednia kilka lat wcześniej.
    Technik rutynowo zaczyna sprawdzanie instalacji od odcinka w moim mieszkaniu. Zapewnienie, ze instalacja jest OK nie przyjmuje do wiadomości.
    Po sprawdzeniu, że faktycznie jest OK wynosi się na klatkę schodową, potem do szafy telefonicznej na ulicy, na końcu do centrali telefonicznej. Przywrócił internet i TV ale sygnał TV był bardziej niż niezadawalający. Kilka razy w ciągu godziny na ekranie pojawiała się zamrożona mozaika. Znacznie częściej wieczorem niż w godzinach przedpołudniowych. Cztery dni się gimnastykowali. Wymienili technika na drugiego, który znów chciał zaczynać procedurę od sprawdzenia mojego odcinka linii. Usterka w końcu ustąpiła, sami nie wiedzieli dlaczego.
    Pewnie coś wyschło po deszczu. :D
  • Poziom 43  
    Kiedyś miałem ADSL na poholendrskim, pokolonialnym kablu ziemnym papierowo - ołowianym. Przyszedł technik z Telesuru (rasa nieważna :D ) z wielkim analizatorem na szyi. Podłączył się u mnie w puszce naściennej, lokalizator wskazał mu że 120 m do uszkodzenia kabla, na drugi dzień już chłopaki z łopatami w akcji. Na trzeci dzień działało. Teraz mam światłowód napowietrzny.
  • Specjalista AGD
    Po pierwsze deszcz i ulewy. Kolejne że konkurencja ostatnio coś robiła w kanałach i na korytarzu.
    Zobaczę czy znajdą usterkę.
  • Poziom 37  
    Aby coś więcej stwierdzić, to mało: wykonanie pomiaru napięcia i rezystancji między przewodami. Można się odnieść jeszcze do potencjału zera, ziemi, czy jak to tam zwał. Można w ten sposób stwierdzić od strony abonenta dużo więcej.
    Tylko pomiar należy wykonywać w odpowiedniej kolejności. W ten sposób możne stwierdzić czy jest przerwa na linii i czy jeden przewód jest uszkodzony czy dwa.
    1)Najpierw mierzymy czy jest obce zmienne napięcie na przewodach względem ziemi. np:~230 V dla obu przewodów.
    2)Później mierzymy czy jest stałe napięcie na obu przewodach, np 48 V.
    3)Później mierzymy jaką oporność mają przewody do ziemi.
    4)Następnie możemy zmierzyć pojemność przewodów względem ziemi.
    Ten pomiar dopiero po odpowiednich wynikach poprzednich pomiarów, które go zaakceptuję lub odrzucą.
    I ten pomiar [pojemności] może nam powiedzieć najwięcej, czy przerwa jest po jednym przewodzie czy obu i jak daleko od nas. Zależy to [pojemność] od rodzaju kabla [pojemność/na metr długości kabla].
    Powodzenia.
  • Specjalista AGD
    Internet stacjonarny na linii telefonicznej - jakie napięcie?

    Nie zjawili się, ale widać, że sprawdzili to o czym mówiłem, bo od 19.14 internet jest.
  • Moderator - Telefony Stacjonarne
    Autor podał że ma tylko usługę ADSL na linii od Orange bez usługi głosowej i w takim przypadku napięcia +48 V na linii może nie być.
    Może by sprawdził teraz napięcie , jak usługa działa ?
  • Poziom 43  
    Tracer2 napisał:
    Może by sprawdził teraz napięcie, jak usługa działa ?
    Bardzo dobra propozycja. Ostateczne wyjaśnienie jak pracuje linia będzie korzystne zarówno dla niego jak i innych forumowiczów.
  • Poziom 34  
    MARCIN.SLASK napisał:
    Posiadam internet ADSL na linii telefonicznej od TPSA. Czy w normalnych warunkach powinno być napięcie stałe ok.48VDC?
    Technik chce mi wmówić że była burza i padł router, a napięcia na linii normalnie nie będzie.
    I ma rację. Jeżeli jest świadczona jedynie usługa internetu bez telefonu, to na linii nie będzie żadnego napięcia poza niewielką wartością która się indukuje w zależności od długości linii. Dlatego napięcie na linii zawsze należy mierzyć pod obciążeniem np 600 Ω.
  • Specjalista AGD
    Więc tak:
    Po odłączeniu wtyczki od routera na linii mam 0.16AC / 0.15DC. Linia do ziemi: 2.5VAC / 0.4VDC. Linia z obciążeniem ≈600Ω 0VAC / 0VDC. Gdy wtyczka włączona i router działa, to dotykając przewodów linii elektrodami pomiarowymi miernika mam napięcia 0.4VDC, ale następuje przerwa w transmisji danych.
  • Poziom 37  
    Linie mierzymy tylko w stronę centrali po odłączeniu wszystkich urządzeń, telefony też można zmierzyć, wraz z linią domową. Na to miast jak wygląda pomiar z modemem czy z innymi urządzeniami aktywnymi nie wiem, i nie mam pojęcia, co pomiar takich urządzeń, wskaże.
  • Poziom 43  
    MARCIN.SLASK napisał:
    to dotykając przewodów linii elektrodami pomiarowymi miernika mam napięcia 0.4VDC, ale następuje przerwa w transmisji danych.

    Jakiś strasznie słaby ten sygnał. U mnie było ( + tel. stacjonarny) 50 VDC, z nałożona częstotliwością 400 Hz (wiadomo) i 3,5 VAC kilkaset kiloherców tego ADSLa.
  • Moderator - Telefony Stacjonarne
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Jakiś strasznie słaby ten sygnał. U mnie było ( + tel. stacjonarny) 50 VDC

    Ale tu mówimy o usłudze Internet na tzw. linii podkładowej bez usługi telefonu stacjonarnego !!!