Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ekran do projektora/rzutnika jaki materiał?

bobek122 06 Oct 2005 14:20 24085 31
  • #1
    bobek122
    Level 21  
    witam! mam pytanie odnośnie tego z jakiego materiału są wykonywane ekrany do projektorów/rzutników??? czy ktos robił już sam takowy ekran??? jak efekty???
  • #2
    sundayman
    Level 25  
    Obawiam się, że wlasnoręczna produkcja ekranu nie wchodzi w grę.
    Są to specjalne, wielowarstwowe materiały o specjalnych właściwościach optycznych, których samemu nie wyprodukujesz.

    W praktyce w grę wchodzi albo nabycie gotowego ekranu, albo samego materiału, ewentualnie jest forma ekranu w postaci farby (ale o gorszych parametrach niż tradycyjny).

    pozdr.
  • #3
    Trabi
    Level 36  
    Ekran z prawdziwego zdarzenia ma na powierzchni coś w rodzaju mikro-kuleczek. Wyglądają jak by były ze szkła, ale to pewnie jakiś specjalny materiał na powierzchni. Efekt jest taki, że ekran odbija bardzo dużą ilość światła od swojej powierzchni. Dzięki temu uzyskuje się super ostry, wyraźny i nasycony kolorami obraz; nie do porównania z obrazem rzucanym na białą ścianę czy jakieś "prześcieradło". Powierzchnia ekranu przypomina szorstki "odblask" na słupkach wzdłóż dróg poza miastami.
    W domowych warunkach nie zrobisz dobrego ekranu.

    W załączniku starałem się sfotografować jego powierzchnię z "kuleczek". Jak widzisz, nie jest to gładka powierzchnia. Niestety aparat fotograficzny nie uchwyci efektu błyszczącej powierzchni. Zdjęcie z fleszem dawało cały kadr prześwietlony!
    Ekranu nie wolno załamać, bo powierzchnia pęknie jak by była z plexi. Można go zwijać, ale nie załamywać.
  • #5
    _jta_
    Electronics specialist
    Cerata na pewno nie ma podobnych właściwości do ekranu używanego do projektora.

    Kuleczki odbijają światło w kierunku zbliżonym do tego, z którego przyszło - kwestia kulistego kształtu
    i odpowiednio dobranego współczynnika załamania; inne materiały będą odbijać we wszystkie strony,
    więc znacznie mniej będzie trafiać do oka widza - pod warunkiem, że widz siedzi w miarę blisko
    projektora, bo jak usiądzie całkiem z boku, to na kuleczkach nic (albo prawie nic) nie zobaczy.

    Podobne kuleczki zawiera farba używana do malowania pasów na jezdni - może trzeba ją zdobyć?
  • #6
    dareck15
    Level 1  
    Witam
    takie kulki szklane są stosowane do piaskowania.
    występują w różnych granulacjach. Poszukam bo kiedyś piaskowałem czymś takim, pomaluję , potestuje i napiszę.
    takie kulki są tanie polskich producentów,
    powodzenia
    darek
  • #8
    DTC
    Level 14  
    Zastanawiam sie nad zastosowaniem tkaninym malaskiej na podobrazia i psikniecie jej farba uzywana do znakowania drog :) jako ze w pracy uzywam jej do malowania lini na trawie boiska pilkarskiego wiem ze swietnie odbija swiatlo a nie raz sobie pochlapalem spodnie wiec nie bedzie problemem zwijanie ekranu :) , farbe mam nie mam tylko tkaniny plutno jest dosc sztywne za rowno bawelniane, lniane czy syntetyczne :) ceny sa w granicach 40zl za metr bierzacy szerokosci do 210cm czyli wysokosc ekranu by byla szerokosc mozna dobrac odpowiednio do upodoban :)
  • #9
    com4tee
    Level 12  
    Stary wątek, ale podpytam - ktoś zrobił sensowny ekran samodzielnie? Ja mam do wykonania płachtę o rozmiarze 2,6 x 5 metrów. Koszt rozwiązań pro mnie zabił - zwyczajnie nie wchodzi w rachubę. Kratownicę do powieszenia ekranu mam już na ścianie, więc z projektu nie zrezygnuję - pozostają samoróbki. Mam w planie zacząć od tkaniny winylowej na wydruki wielkoformatowej zagruntowanej na biało podkładem pod farby silikonowe, a potem albo silikonowa matowa (ma pewną elastyczność) albo "ekran w płynie" - czyli dedykowana.
    Co radzicie?
    --
    edit - znalazłem na jakimś forum AV info o materiale do rolet podgumowanym na czarno, od frontu biały faktura węzełkowa drobna. ponoć się sprawdza. wie ktoś gdzie można kupić rolkę? Na internecie wszyscy sprzedają już gotowe rolety z mechanizmem itp. Jest też materiał polipropylenowy do druku dwustronnego rollupów - typu block-out. Nadałby się? ktoś próbował? 100% zaciemnienia daje, ale nie wiem co z blikami.
  • #10
    _jta_
    Electronics specialist
    Stosowanie farby zawierającej kulki szklane (patrz #7) daje dużo większą jasność obrazu. Taka farba bywa używana do malowania znaków drogowych, pasów na jezdni, więc chyba bardzo droga nie jest. Chodzi o to, że większość światła odbija się w kierunku zbliżonym do tego, z którego światło przychodzi, a zwykła farba odbija równo we wszystkich kierunkach. Oczywiście, jest jeszcze kwestia, jak daleko od rzutnika można siedzieć, żeby być w zasięgu zwiększonej jasności. Materiał na ekran można sprawdzić świecąc na niego z różnych kierunków i patrząc, czy jest dużo większa jasność odbitego światła, kiedy kierunek źródła światła jest zbliżony do tego, z którego patrzysz i do jakiego kąta między kierunkami to występuje.
  • #11
    com4tee
    Level 12  
    droga nie jest 99 PLN/ 18 L allegro Ale - czy to się będzie trzymało na winylowym podkładzie? I druga sprawa czy taka farba nie będzie dawał a"blików" mówiąc językiem fotograficznym. Mam obawy że będzie. Wystarczy popatrzeć co się dzieje jak w osi poświecić latarką na znak drogowy odblaskowy. Pytanie jest takie - czy ktoś to przetestował czy mówimy o domysłach że to jest okay?
  • #12
    Trabi
    Level 36  
    Ja mam fabryczny ekran ze szklanymi kulkami. Kiedyś używałem go do wyświetlania przeźroczy, teraz czasami z rzutnikiem. Porównywanie jakiegokolwiek białego ekranu z ekranem ze szklanych kulek, to jak porównywanie Poloneza do Mercedesa. Mój ekran nie odbija rzucanego na niego obrazu, tylko nim emituje. Ciężko to opisać, ale efekt naprawdę jest nie do pobicia. Ekran po prostu sam świeci treścią obrazu.
    Poszukam w kompie zdjęcia które kiedyś robiłem gdy rzutnik wyświetlał na nim obraz. Ale czy efekt na zdjęciu oddał faktyczny stan?
  • #13
    com4tee
    Level 12  
    okay, no nic myślę że pozostaje zrobić testy. niestety farby i kulek nie ma w małych opakowaniach (25 kg kulek to najmniej co znalazłem) - a proces jest taki że najpierw się robi natrysk farby a potem sypie kulkami (swoją drogą ciekawe jak nanieść je z równą gęstością na zadaną powierzchnię - sypiąc z ręki moim zdaniem nie ma szans). poszukam poza allegro, albo się z kimś spróbuję dogadać - znaczy z drogowcami z budowy obok.
    Jak się uda to poinformuję zgromadzonych o efektach poczynań.
  • #14
    Trabi
    Level 36  
    Znalazłem to zdjęcie, ale faktycznego efektu na nim za bardzo nie widać. No, może poza tym, że biała bluzka piosenkarki robi wrażenie że po prostu świeci a nie jest wyświetlana a cały ekran wygląda jak LCD w telewizorze z własnym podświetlaniem. Mocne rozjaśnienie wnętrza to efekt "świecenia" ekranu w pokoju. Na suficie była zapalona lampa, ale była bardzo (!) ściemniona.

    ekran do projektora/rzutnika jaki materiał?

    Ciekawostka: ekran ma wokół białej powierzchni czarną ramkę z materiału całkowicie pochłaniającego światło (coś jak czarny zamsz), więc można wyjść z obrazem poza białą powierzchnię, a to co wyszło będzie "wygaszone" tą czarną ramką. Efekt - jak widać, świeci całość, bez pasków po bokach górze i dole. To tylko sprawa odpowiedniego ustawienia wielkości obrazu i jego położenia na ekranie.
    Jako że ekran jest zwijalny, można ustawić go w formacie 16:9 a nie jak tu widać 4:3.
    Jak mi się uda, to spróbuję zrobić zdjęcie wyświetlania jednego obrazu na dwóch ekranach naraz: na szklanym i na zwykłym z plastiku.

    PS: na OLX.pl ktoś sprzedaje taki ekran ("Ekran do wyświetleń slajdów,przeżroczy"), tylko że chyba ktoś go "mył" i są smugi. Ekranu NIE WOLNO nawet dotykać palcami, bo będzie to widać.
  • #15
    raptor3m
    Level 5  
    Odkopię temat, może się komuś przyda. ;)

    Odnośnie stosowania odblaskowej powłoki, bez znaczenia, czy są to kuleczki, czy pigment srebrny, to się nie nadaje do pomieszczenia w pełni zaciemnionego, jeżeli chcemy uzyskać jak najlepszą czerń, ponieważ każde źródło światła, czy to będzie jakiś mały element na czarnym tle wyświetlanego obrazu, czy sam projektor wypuszczający lewe światło, to wszystko będzie odbite od refleksyjnej powierzchni ekranu, w efekcie czego otrzymamy naświetloną (szarą) czerń.

    Zastosowanie powierzchni odbijającej, ma sens jedynie w niezaciemnionym pomieszczeniu, kiedy nie zależy nam aż tak na smolistej czerni, natomiast potrzebujemy jak największego zysku odbitego światła projektora i wtedy też najlepiej jest użyć szarej farby, żeby wydobyć trochę kontrastu z obrazu.

    W sieci, na forach, jest pełno mieszanek farb z pigmentami, wystarczy wpisać ALR DIY Projection Screen i można się bawić do woli.

    Jeśli chodzi o powierzchnię ekranu do dobrze zaciemnionego pomieszczenia, to musi ona być matowa, ale też nie głęboki mat, który będzie tłumił światło, ani półmat, który będzie tworzył tzw. Hot Spot'y, czyli punktowe obszary mocno odbijające źródło światła.

    Kolor powierzchni jest uzależniony nie tylko od stopnia zaciemnienia pomieszczenia, ale i od poziomu czerni oraz maksymalnej jasności, jaką uzyskuje nasz projektor. Jeśli projektor dysponuje mocą ~2000lumen'ow, wtedy można zastosować ekran o odcieniu neutralnym szarym (NCS), jak jasność jest mniejsza, to najlepszy efekt da kolor bardzo jasny szary.

    Osobiście nie polecam ekranów białych, ponieważ obraz nawet z projektorów, o bardzo dobrych wartościach czerni, nie będzie oddawał jej tak głębokiej, jak na ekranie lekko szarym.
  • #16
    _jta_
    Electronics specialist
    raptor3m wrote:
    bez znaczenia, czy są to kuleczki

    To ma znaczenie: szklane kuleczki stosowane na ekranach odbijają światło w kierunku zbliżonym do kierunku, z jakiego ono przyszło, dzięki czemu taki ekran daje dużo większy stosunek jasności obrazu do jasności odbitego światła z innych źródeł, niż zwykły pigment. To jest technika wymyślona do detektorów cząstek elementarnych, która początkowo kosztowała bajońskie sumy - dopóki ktoś nie wpadł na pomysł, że sprawdzi się dla ekranów projekcyjnych - wtedy zwiększono produkcję i technika stała się dużo tańsza; potem oprócz ekranów, znalazła zastosowanie do znaków drogowych, do pasów oznaczających przejścia dla pieszych... ruszyła masowa produkcja i technika stała się tania jak barszcz.
  • #17
    raptor3m
    Level 5  
    _jta_ Wszystko się zgadza, jednak dalej podtrzymuję, że takie ekrany, z warstwą o dużym zysku światła, nie nadają się do w pełni zaciemnionego pomieszczenia, jeżeli chcemy uzyskać możliwie najgłębszy poziom czerni, gdyż wyłapuje on lepiej światło, niż zwykła, nieodblaskowa powierzchnia. A jak sam wspomniałeś cyt."odbijają światło w kierunku zbliżonym do kierunku, z jakiego ono przyszło", czyli "lewe" światło projektora, również zostanie odbite/wzmocnione i wtedy z mocnej czerni, robi się szary. :(
  • #18
    _jta_
    Electronics specialist
    Na "lewe" światło projektora nie ma sposobu - jeśli ekran odbija mniej, to i tego "lewego", i właściwego, dającego obraz - kontrast pozostaje taki sam... no, może spróbować tak: spolaryzować te właściwe światło, i odbijać tylko to o właściwej polaryzacji - ale to oznacza utratę połowy światła właściwego obrazu w polaryzatorze projektora, i usunięcie połowy obcego światła - wciąż kontrast pozostaje taki sam. Ekran kulkowy zmniejsza tylko (i to bardzo) wpływ obcego światła dochodzącego ze zdecydowanie innych kierunków.

    Jest taki układ z dzieleniem wiązki światła, że światło gdzieś dochodzi tylko wtedy, gdy na jednej z możliwych dróg jest przeszkoda - ale chyba nie da się tego odwzorować w układ projektora.
  • #19
    raptor3m
    Level 5  
    _jta_ wrote:
    Na "lewe" światło projektora nie ma sposobu - jeśli ekran odbija mniej, to i tego "lewego", i właściwego, dającego obraz - kontrast pozostaje taki sam...


    Zgadza się, tylko używając szarego ekranu, bez właściwości odbijających i godząc się na niewielkie obniżenie jasności oraz przybrudzenie kolorów, zyskujemy głębszą czerń, co w przypadku ekranu białego, a dodatkowo z zyskiem, jest technicznie niewykonalne, bo wtedy czerń jest nieakceptowalnie szara, wręcz świecąca.

    W związku z powyższym, jeżeli nasz projektor nie jest najwyższych lotów, to najlepszym rozwiązaniem jest użycie szarego i matowego ekranu, imo. ;)
  • #20
    _jta_
    Electronics specialist
    Wynikiem będzie tylko mniejsza jasność, kontrastu nie zwiększysz... A może zamiast tego założyć do projektora słabiej świecącą lampę? Wynik będzie taki sam... ;)

    Może być jeszcze takie rozwiązanie: projektor za ekranem, ekran nie odbija światła, przepuszcza je i kieruje na widzów.

    W jakimś kościele mają problem: pokazują słowa modlitw na ekranie i latem po południu Słońce świeci prosto na ten ekran. Nic wtedy nie widać - żaden projektor nie świeci z taką jasnością, jak Słońce (oświetlenie ponad 100 tysięcy luksów na zewnątrz, w środku może połowa tego). Gdyby tak mieć ekran, który by wcale nie odbijał światła, tylko przepuszczał z projektora z tyłu ekranu, to może by coś z tego było... Nie wiem, jak tam jest teraz, ostatnio nie bywałem tam latem - może coś wymyślono.
  • #21
    raptor3m
    Level 5  
    _jta_ wrote:
    Ekran kulkowy zmniejsza tylko (i to bardzo) wpływ obcego światła dochodzącego ze zdecydowanie innych kierunków.


    Dlatego w pomieszczeniu dobrze zaciemnionym, ta funkcja jest zbędna. :)

    Dodano po 6 [minuty]:

    _jta_ wrote:
    Wynikiem będzie tylko mniejsza jasność, kontrastu nie zwiększysz... A może zamiast tego założyć do projektora słabiej świecącą lampę? Wynik będzie taki sam... ;)


    Ogólna jasność będzie mniejsza, natomiast poziom czerni ulegnie poprawie i tutaj nie ma co się spierać, bo parę miesięcy temu przeprowadziłem kilkanaście prób z różnymi miksami farb i ewidentnie głębia czerni na szarym, matowym ekranie uległa znacznej poprawie.

    Warunek jest jeden, kolor szary musi być neutralny i mieć odpowiednią jasność, w zależności od możliwości projektora i panujących warunków w pomieszczeniu.

    Zmniejszenie święcenia lampy nic nie da, kiedy chcemy przyciemnić "lewe" światło projektora. ;)
  • #22
    _jta_
    Electronics specialist
    To skąd pochodzi to "lewe" światło? A może, zamiast kombinowania z szarym ekranem, prościej będzie zasłonić to "lewe" światło?

    Jeśli ono pochodzi z lampy projektora, to zmniejszenie jej jasności tak samo pogłębi czerń, jak użycie szarego ekranu. A zgaszenie da idealną. ;)
  • #23
    raptor3m
    Level 5  
    _jta_ wrote:
    Może być jeszcze takie rozwiązanie: projektor za ekranem, ekran nie odbija światła, przepuszcza je i kieruje na widzów.


    W dalszym ciągu "lewe" światło, będzie widoczne na ekranie, być może nieco słabiej, to fakt. ;)

    Dodano po 5 [minuty]:

    _jta_ wrote:
    To skąd pochodzi to "lewe" światło? A może, zamiast kombinowania z szarym ekranem, prościej będzie zasłonić to "lewe" światło?

    Jeśli ono pochodzi z lampy projektora, to zmniejszenie jej jasności tak samo pogłębi czerń, jak użycie szarego ekranu. A zgaszenie da idealną. ;)


    A cholera wie skąd. :D Aż tak się nie znam na tym, ale temat jest znany i wielokrotnie poruszany na forach tematycznych. Te tańsze projektory nie są idealnie szczelne, jak np. JVC za kilkanaście i kilkadziesiąt tysięcy złotych, i światło przedostaje się bokiem - niestety, nie da się tego wyeliminować przyciemnieniem lampy, uszczelnić chyba też nie da rady. :(
  • #24
    _jta_
    Electronics specialist
    raptor3m wrote:
    światło przedostaje się bokiem - niestety, nie da się tego wyeliminować przyciemnieniem lampy

    Wyeliminować się nie da; można przyciemnić lampę np. o połowę, albo użyć ekranu, który odbije tylko połowę światła - w każdej z tych sytuacji uzyskasz 2x mniej światła "lewego" i 2x mniej światła właściwego obrazu. Ale jeśli to światło wydostaje się bokiem, to jakaś osłona powinna pomóc. W kinach chyba mają odrębne pomieszczenie projektora, z niego otwór, przez który wychodzi to właściwe światło, a to "lewe" w dużej części nie trafia w ten otwór i jest pochłaniane (pewnie w tym pomieszczeniu są rozwieszone jakieś czarne kotary). Kwestia geometrii.
  • #25
    raptor3m
    Level 5  
    _jta_ wrote:
    Ale jeśli to światło wydostaje się bokiem, to jakaś osłona powinna pomóc. W kinach chyba mają odrębne pomieszczenie projektora, z niego otwór, przez który wychodzi to właściwe światło, a to "lewe" w dużej części nie trafia w ten otwór i jest pochłaniane (pewnie w tym pomieszczeniu są rozwieszone jakieś czarne kotary). Kwestia geometrii.


    Wydaje mi się, że to "lewe" światło przedostaje się do optyki, ponieważ jest ono w kształcie prostokata, nieco większego od wyświetlanego docelowo obrazu. Stąd uważam, że nie ma możliwości przysłonięcia tego wyciekającego światła z zewnątrz, bez ingerencji w samą optykę. :(

    To samo miałem w projektorze LG HU70LS za 7.5kzł, tylko tam efekt był jeszcze gorszy, a sama optyka tragiczna, bo nie było możliwości ustawienia ostrego obrazu na całym jego obszarze, jedynie środek był wyraźny, natomiast narożniki (losowo) były rozmazane. Na dodatek gorsza czerń, niż w projektorze za 2kzł. Generalnie, nie polecam tego modelu, zdecydowanie nie jest warty swoich pieniędzy.
  • #27
    raptor3m
    Level 5  
    Źle to wytłumaczyłem i wprowadziłem w błąd, sorry. :(

    Nie chodzi mi o światło w około docelowego obrazu, tylko o całą wyświetlaną powierzchnię, która w momencie, kiedy obraz ma być "czarny", to jest szary/świeci.

    Prawdopodobnie jest to spowodowane niedostateczną szczelnością optyki, co oczywiście jest w pełni uzasadnione, z uwagi na półkę cenową mojego obecnego projektora, jakim jest Viewsonic PX725HD, choć już nie bardzo w przypadku wspomnianego HU70LS. ;)
  • #29
    raptor3m
    Level 5  
    ladamaniac wrote:
    Teraz można kupić farby do ekranu projekcyjnego, cena 300-500 zł za litr.


    Po co kupować farbę za 300-500zł, skoro można dobrać sobie z mieszalnika, jaką się chce, wystarczy, żeby była w neutralnym kolorze białym lub szarym, wyjdzie ~100zł za litr?! :)

    A jak będzie potrzebna powierzchnia refleksyjna z zyskiem, do oglądania w dzień, to kupujesz w sklepie dla plastyków pigment srebrny w proszku za ~20zł lub, jak wyżej kolega wspomniał, mikrokulki odblaskowe za ~60zł za 500gr, żeby było bardziej PRO. ;)