Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Absurdalnie wysoki rachunek za prąd po wymianie licznika

ksiemien 02 Jul 2020 16:53 8055 13
  • #1
    ksiemien
    Level 9  
    Witajcie,

    Opiszę moją sytuację, może ktoś miał podobny problem.

    Dnia 28.04.2020 r. Enea Operator pod moją nieobecność wymienił mi licznik. Mieszkam w domu, licznik mam w skrzynce przy drodze, o wyminie nic nie widziałem.
    W domu mieszkają 3 osoby, ogrzewanie gaz, kuchenka gaz.
    Zużycie w całym 2019r to 3750 kWh

    Wczoraj tj 01.07.2020 otrzymałem FV (1300zł), z której wynika, że według nowego licznika w okresie od 28.04 do 24.06 2020 zużyłem 1988 kWh. To daje średnią na poziomie 34,5 kWh dziennie. Wartość ta wydaje mi się być absurdalnie wysoka.
    W poprzednim okresie rozliczeniowym miałem 730 kWh. Nagle mam prawie 3x tyle.
    Nie mam żadnych nowych sprzętów, wszystko po staremu.



    Zacząłem podejrzewać jakąś upływność przez uszkodzony kabel ziemny w ogrodzie czy coś...
    Sprawdziłem jak to wygląda według tego licznika od tego 24.06 do 01.07 i wyszło mi z odczyty 64 kWh, czyli średnio 9,14 kWh dziennie, co wydaję się być wartością prawidłową i co oddaliło moje obawy o wspomnianej ewentualnej upływności.

    Kolejny mój trop to, że może instalator źle spisał stan początkowy licznika, zaniżył go, przez co wartość odczytana z licznika minus stan początkowy, wyszła taka wysoka.

    Po kontakcie telefoniczym z Enea okazało się, że dysponują protokołem z montażu oraz zdjęciami, które mogą potwierdzić stan początkowy i że został on spisany prawidłowo na 1059,51 kWh. (teraz jest 3115 kWh)
    Proponują mi wystosowanie wniosku o sprawdzenie układu pomiarowego i w przypadku kiedy sprawdzenie potwierdzi prawidłowość działania licznika, zostanę obciążony jego kosztem.

    Jako, że taka sytuacja ma miejsce w pierwszym okresie rozliczeniowym po wymianie licznika, skłaniam się ku temu, że gdzieś w nim leży przyczyna, nie w mojej instalacji wew.

    Proszę o jakąś pomoc w odpowiedzi na pytania, które mnie nurtują w związku z tą sytuacją:
    - Czy ewentualna upływność z przewodu ziemnego może osiągać tak duże wartości? (Kable mam prawidłowe czarne, ziemne) Możliwe, że uciekło mi do ziemi ponad 1000 kWh?
    - Jak ewentualnie postępować z energetyką, czego od nie żądać?
    - Jeżeli ktoś miał podobną sytuację, to może podzieli się doświadczeniami?

    Z góry dzięki
    Pozdrawiam.
  • #2
    helmud7543
    Level 43  
    Zużycie na poziomie 34,5 kWh dziennie raczej byś zauważył bezpośrednio na liczniku - to średnio ponad 1 kW mocy. Wartość nie jest jakaś absurdalna jeśli używa się np: wydajnych komputerów.
  • #3
    madamsz1
    Level 38  
    helmud7543 wrote:
    np: wydajnych komputerów.

    Do tego zmywarka i pralka raz dziennie i rachunek się robi, ale jednak 34,5 to wydaje mi się trochę dużo. A jakieś odbiorniki energo-żerne ?
  • #4
    ksiemien
    Level 9  
    helmud7543 wrote:
    Zużycie na poziomie 34,5 kWh dziennie raczej byś zauważył bezpośrednio na liczniku - to średnio ponad 1 kW mocy. Wartość nie jest jakaś absurdalna jeśli używa się np: wydajnych komputerów.


    Tak jak pisałem, nie mam zmian w sprzęcie, ani w użytkwaniu, a w poprzednim okresie rozliczeniowym średnia to 10kWh dziennie. Wiec w związku z brakiem zmiany w użytkowaniu skok do 34 kWh/ dziennie wydaje mi się być jednak absurdalny.
  • #5
    mpek
    Level 14  
    madamsz1 wrote:

    Do tego zmywarka i pralka raz dziennie i rachunek się robi, ale jednak 34,5 to wydaje mi się trochę dużo. A jakieś odbiorniki energo-żerne ?

    Chyba żartujesz. U mnie zmywarka codziennie pracuje, pralka też. Bywają dni, że pierze 3-4 razy dziennie i mam zużycie 5-6 kWh dziennie a nie 35.
  • #6
    User removed account
    Level 1  
  • #7
    madamsz1
    Level 38  
    mpek wrote:
    Chyba żartujesz

    :) no ..., zależy od sprzętu. Ale tak, u mnie dziennie na obecna chwilę też wychodzi na poziomie 4-6 ( w tym pralka 1-2 dziennie, zmywarka podobnie, TV na okrągło i trochę innych drobnych ustrojstw). Autor posta pisze, że wcześniej miał 10 więc można podejrzewać że jakieś odbiorniki pobierające więcej prądu posiada może któryś szwankuje ?. Raczej zakładam problemy z układem pomiarowym, zwłaszcza że zdarzały się np liczniki EMU które często ulegały dziwnemu uszkodzeniu i zachowywały się różnie. Dobrze też aby autor posta sam spróbował zaobserwować co może pobierać duże ilości prądu i jeżeli wg niego jest wszystko jak należy to jednak zgłosić do ZE reklamację.
    Lub też jak kolega wyżej sugeruję jest/był bałagan przy zmianie licznika.
  • #8
    kj1
    Electrician specialist
    Niko72 wrote:

    Trop ze źle wpisanym stanem początkowym stanem licznika jest jak najbardziej OK


    A jak wygładał stan końcowy licznika zdejmowanego?
  • #9
    User removed account
    Level 1  
  • #10
    ksiemien
    Level 9  
    Sprawa się wyjaśniła.
    Instalator odczytał stan początkowy pod kodem na liczniku 18.1, zamiast 18.0
    Czyli odczytał i zapisał dzienne zużycie w taryfie 2 strefowej, zamiast całościowego zużycia dla mojej G11.
    Niestety musiałem na to wpaść sam i poprosić panią z infolinii, żeby zobaczyła z którego zdjęcia i pod którym kodem stan był odczytany. Wcześniej odbiłem się kilkukrotnie od różnych infolinii i raczej sugerowali mi że mam spadać, u nich wszystko jest cacy.
    Rachunek mi skorygują, ale trzeba było samemu wpaść na to co jest nie tak i ładnie poprosić Enea, żeby sprawdzili czy przypadkiem ich pracownik nie popełnił blędu, który miał mnie kosztować 1000 zł.
    Trzeba być czujnym.
  • #11
    vodiczka
    Level 43  
    ksiemien wrote:
    Czyli odczytał i zapisał dzienne zużycie w taryfie 2 strefowej, zamiast całościowego zużycia dla mojej G11.
    Niestety musiałem na to wpaść sam i poprosić panią z infolinii, żeby zobaczyła z którego zdjęcia i pod którym kodem stan był odczytany
    Powinien być sporządzony protokół wymiany liczników, którego jeden egzemplarz powinieneś otrzymać. Skoro nie byleś przy wymianie, powinni ci go dostarczyć niezwłocznie bez wezwania z twojej strony.
    Rzut oka na licznik i protokół ujawniłby błąd instalatora.
  • #12
    artur s
    Level 24  
    Energa też wymienia kiedy chce. I potrafi zamontować liczniki uszkodzone!!! A potem twierdzą, że za licznik odpowiada odbiorca.... Jak ma odpowiadać, skoro dostawca robi Go w wała?!
  • #13
    paul0
    Level 14  
    Są też liczniki wielostrefowe, które podaja oprócz stref sume zużycia z wszystkich stref.
    Np.

    1.8.0 Energia czynna pobrana A+, suma
    1.8.1 Energia czynna pobrana A+, 1-strefa
    1.8.2 Energia czynna pobrana A+, 2-strefa

    I spotkałem przypadek, u klienta Taurona taryfa dwustrefowa, po wymianie licznika zużycie wg operatora raz większe.
    Po analizie faktur u tego klienta okazało się że jako pierwszą strefę wpisywali tę sumę!
    a że im nie pasowało to kolejne dwa liczydła sumowali i wpisywali jako drugą strefę.

    Spraw tego typu jest coraz więcej - widać że w Tauronie nie znają urządzen pomiarowych jakie zakładaja u klientów i źle je odczytują.
    Jeśli komuś wymieniono licznik to warto kontrolować faktury i je porównać z licznikiem, aby jak najszybciej wykryć niezgodność.
  • #14
    zbich70
    Level 43  
    ksiemien wrote:
    Sprawa się wyjaśniła.
    To chyba wystarczy by temat uznać jako rozwiązany.