Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw

bsw 02 Lip 2020 16:58 3855 34
  • Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw

    Geneza

    Kiedy zapadł dziwny okres wymuszonego izolowania się w domu, postanowiłem wykorzystać ten czas na zbudowanie "wieżowego" zestawu elektro-akustycznego w stylu retro. Pierwsze prace koncepcyjne i przegląd posiadanych podzespołów rozpocząłem w marcu, a w kwietniu zacząłem budowę. Niestety prace wciąż trwają i zostało jeszcze trochę roboty. Niemniej w miarę wykańczania kolejnych elementów zestawu zamierzam je tutaj prezentować. Na początek chcę pokazać kolumny głośnikowe.

    Projekt

    Jakiś czas temu zakupiłem okazyjnie (na znanym portalu aukcyjnym) zestaw głośników do budowy klonów niegdyś kultowych kolumienek Totem Mite. Dlaczego kultowych? Kanadyjska firma Totem przedstawiła model małych (objętość niespełna 6 litrów) monitorów Mite w drugiej połowie lat 90-tych. W konstrukcji tej zastosowano bardzo prostą zwrotnicę z filtrami I rzędu oraz głośniki polskiej produkcji firmy Tonsil z Wrześni (jeszcze wówczas tam działała). Oczywiście jak przystało na zachodnią konstrukcję były one dość drogie ale z uwagi na dostępne w kraju oryginalne (i stosunkowo tanie) głośniki była często kopiowana. Te kopie określano mianem "Totem Mite Clone" lub po prostu "Mietki". Moje kolumienki bazują na tamtym projekcie ale są minimalnie większe - stąd nazwałem je poważnej - "Mieczysław" ;-)

    Konstrukcja

    Zastosowane głośniki to:
    - nisko-średniotonowy Tonsil GDN 13/40/2 4ohm
    - wysokotonowy kopułkowy Tonsil GDWK 10/80 8ohm

    Schemat zwrotnicy:
    Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw

    Jak widać cechuje ją minimalna ilość elementów. Pomimo to zastosowałem płytkę drukowaną z wyfrezowanymi polami lutowniczymi. Zastosowałem metalizowane rezystory 1,5 ohm 3W (połączone szeregowo) oraz polipropylenowe kondensatory firmy Mant. Cewki powietrzne nawijałem samodzielnie drutem 1mm na karkasach - szpulkach po cynie. Wstępne parametry obliczyłem w jakimś kalkulatorze a ostatecznie korygowałem (odwijając zwoje) używając miernika indukcyjności. Zamiast terminali zastosowałem przykręcone do tylnej ścianki złocone zaciski bananowe.

    Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw

    Obudowa została zbudowana z tego co miałem dostępne. Przód, tył i góra obudowy to skręcone wkrętami kawałki płyt meblowych. Spody to kawałki kuchennego blatu. Fronty zaopatrzone zostały w podfrezowania pod głośniki (Kosz woofera z uwagi na nieregularny kształt dał się nieco we znaki). Po wyszpachlowaniu środkowa część obudowy została "owinięta" okleiną samoprzylepną (niestety - co trochę widać). Do tak przygotowanych skrzyń doklejono (klejem Wikol) na kołkach ściany boczne wykonane z pociętych półek meblowych (z oklejonymi krawędziami). Całość została od środka uszczelniona klejem na gorąco. Wymiary kolumienek to 160x270x280 mm (S/W/G) a masa jednej to 5,8 kg. Kolumienki mają zamontowane gumowe nóżki oraz otwory do mocowania standów.

    Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw

    Do kolumienek przygotowałem bowiem dedykowane podstawki. Ich stopa to przycięty ciężki blat kuchenny - pomalowany czarnym sprajem a później satynowym lakierem Widaron. Noga to sosnowa "kantówka" pobejcowana i pomalowana lakierem Widaron. Noga jest celowo umieszczona pod skosem - w założeniu wymusza to wstępne naprężenie i eliminuje w ten sposób potencjalne drgania konstrukcji.

    Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw

    Pomiary

    Z obliczonych parametrów zwrotnicy wynika że głośnik nisko-średniotonowy jest łagodnie "cięty" od 750Hz, wysokotonowy zaś poniżej 7,5kHz. Zatem podział występuje gdzieś około 4kHz. W oryginalnym projekcie głośniki były podłączone w przeciwfazie. Jednak dla mnie taka konfiguracja "nie grała". Przeprowadzone pomiary wykazały ogromny dołek na charakterystyce przy ok. 5kHz. Głośniki połączone w fazie brzmią dużo lepiej - lepiej też wygląda prowizorycznie zmierzona charakterystyka:

    Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw

    Tunel bass refleks (wyprowadzony z tyłu obudowy) wykonano z kawałka rurki kanalizacyjnej 40mm (wewnętrzna średnica 35mm) o długości 14cm (pomalowanej od środka sprayem na czarno). Przy wewnętrznej objętości ok. 6,5l daje to strojenie ok 51Hz. Zmierzona charakterystyka impedancji wygląda jak poniżej:

    Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw

    Brzmienie

    Jak to gra? Oczywiście mogę oceniać tylko subiektywnie, ale jak na skromne użyte środki to całość gra nadspodziewanie dobrze. Szczególnie zaskakuje bas. Jak na tak małą konstrukcję brzmi całkiem miło. Może nie potężnie ale konkretnie sprężyście i nie dudniąco. Całkiem dobrze prezentuje się średnica - miło się słucha wokali. Więcej niedostatków jest u góry pasma - ten piankowy tweeter nie jest najwyższych lotów. Ale nie jest też źle. Ogólnie kolumienki prezentują całkiem sympatyczne brzmienie.

    Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw

    Zaprezentowane kolumny głośnikowe docelowo mają grać wraz z budowanym właśnie wzmacniaczem (opartym o LM3886). Mam nadzieję że niebawem też go tutaj zaprezentuję.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    bsw
    Poziom 16  
    Offline 
    bsw napisał 274 postów o ocenie 204, pomógł 1 razy. Jest z nami od 2007 roku.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #2
    2konrafal1993
    Poziom 29  
    Podobają mi się sam się zbieram do budowy podobnych ale na razie to tylko plany. Czy nie słychać tuneli BR gdy gra się głośniej?
  • #3
    katakrowa
    Poziom 21  
    bsw napisał:
    ogromny dołek na charakterystyce przy ok. 5kHz. Głośniki połączone w fazie brzmią dużo lepiej - lepiej też wygląda zmierzona charakterystyka:


    Załączony wykres to już ten poprawiony bez dołka ?
    Częstotliwości 100 - 200Hz niemal o 20db poniżej 1000Hz o górze pasma nie wspominając.
    Nie znam oryginalnego projektu ale wg mnie coś mocno skopałeś. Toż to nie ma basu wcale ... Chyba, że porównywałeś je z głośnikami wbudowanymi w laptopa no to wtedy mogą wypaść lepiej.
  • #4
    penpen
    Poziom 9  
    katakrowa napisał:
    Załączony wykres to już ten poprawiony bez dołka ?
    Częstotliwości 100 - 200Hz niemal o 20db poniżej 1000Hz o górze pasma nie wspominając.
    Nie znam oryginalnego projektu ale wg mnie coś mocno skopałeś. Toż to nie ma basu wcale ... Chyba, że porównywałeś je z głośnikami wbudowanymi w laptopa no to wtedy mogą wypaść lepiej.


    Ja tam widzę różnicę prawie 10dB, od -25 do -35. Poza tym ładny zestaw.
  • #5
    bsw
    Poziom 16  
    katakrowa napisał:
    Nie znam oryginalnego projektu ale wg mnie coś mocno skopałeś. Toż to nie ma basu wcale ...

    Skopałem ale raczej pomiary. Nie to pomieszczenie, nie ten mikrofon, wzmacniacz, karta i... operator.
    Ale nie było średnicy i postanowiłem to zmierzyć - wyglądało tak:
    Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw
    (na niebiesko w przeciwfazie, na czerwono w fazie)
    Zatem zmieniłem i tak zostało. Grają fajnie. Świszczenia z tunelu nie usłyszałem.
    A basu jest wystarczająco - jak na głośniki 13tki - można powiedzieć że dużo...
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • #6
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników
    Wszyscy o tym basie zawsze piszą przy kolumnach, a ja mam wszędzie gdzie tylko się da skręcony bas a podbite soprany. Bez względu na głośniki. Co najwyżej mniej lub więcej skręcam/podbijam. Chyba mam coś nie tak ze słuchem...
  • #7
    Tomek515
    Poziom 21  
    To też zależy co kto odtwarza. Rożny gatunek muzyki różne potrzeby na ten bas. Ale fakt pisze się o tym jakby to było najważniejsze.
  • #8
    ptero
    Poziom 17  
    Ładne głośniki, przydały by mi się takie do komputera z jakimś małym wzmacniaczem lampowym.

    @speedy9 Wiem coś o tym :) Też mam soprany na max i dodatkowo korektor daje dużo wysokich. (nie jestem audiofilem, czy nawet melomanem) Sprawdź sobie od jakiej częstotliwości słyszysz :) Kiedyś rozebrałem kolumnę, bo myślałem, że spaliłem wysokotonówki, a jednak nie :(
  • #9
    cefaloid
    Poziom 32  
    katakrowa napisał:
    bsw napisał:
    ogromny dołek na charakterystyce przy ok. 5kHz. Głośniki połączone w fazie brzmią dużo lepiej - lepiej też wygląda zmierzona charakterystyka:


    Załączony wykres to już ten poprawiony bez dołka ?
    Częstotliwości 100 - 200Hz niemal o 20db poniżej 1000Hz o górze pasma nie wspominając.
    Nie znam oryginalnego projektu ale wg mnie coś mocno skopałeś. Toż to nie ma basu wcale ... Chyba, że porównywałeś je z głośnikami wbudowanymi w laptopa no to wtedy mogą wypaść lepiej.


    Inna obudowa i oryginalna zwrotnica nie musi pasować...
    Aczkolwiek raczej zapewne jest to kwestia pomiarów bo zwrotnica jest chyba jak w oryginale?


    Polecam darmowy vituix cad do takich zabaw tylko trzeba zrobić albo pobrać z sieci pliki zma i frd dla głośników.
    Wtedy nagle okaże się jak bardzo różne wartości elementów zwrotnicy otrzymamy. Kilka razy pomiar pokazał mi że nic nie trzeba zmieniać w tym co obliczył vituix...
  • #10
    pawel83
    Poziom 13  
    bsw napisał:
    Skopałem ale raczej pomiary. Nie to pomieszczenie, nie ten mikrofon, wzmacniacz, karta i... operator.
    Musisz liczyć się z tym, że dyskusja tutaj bardzo szybko pójdzie w kierunku drążenia Twoich pomyłek i umniejszaniu Twojej konstrukcji.
    cefaloid napisał:
    zwrotnica jest chyba jak w oryginale?
    Też właśnie jestem tego ciekawy..

    Co do opisu brzmienia Mite - moim zdaniem największym atutem brzmieniowym tych kolumn czego nie potrafią np. Ushery s520 czy Acoustic Energy Evo 1 (które są w tym samym przedziale cenowym) to spójność brzmienia w pełnym paśmie przenoszenia. Ma się wrażenie, że gra jeden głośnik szerokopasmowy, a nie dwa osobne: nisko i wysokotonowy. Patrząc na Twoje pomiary (mimo że są błędnie wykonane, o czym sam piszesz) ten dołek przy 2,5kHz jest co najmniej mocno zastanawiający. Pomieszczenie wniosło by wiele złego w pomiarze ale głównie w zakresie basu. Im wyższa częstotliwość tym popełniany błąd mniejszy.

    Mówisz, że
    bsw napisał:
    Zaprezentowane kolumny głośnikowe docelowo mają grać wraz z budowanym właśnie wzmacniaczem (opartym o LM3886).
    LM3886 to bardzo dobra kość na bazie której zbudowano słynnego Gainclone. Gainclone gra bardzo łagodnie i ciepło podobnie jak Mite. Obawiam się, że takie połączenie zbyt bardzo ociepli dźwięk i spowoduje, że przekaz będzie zbyt mocno średnicowy. Do Mite potrzeba wzmacniacza, który gra świeżo nawet lekko siarczyście wtedy ma to szanse.. :) Z takich wzmacniaczy polecić mogę np. TA2020, która jest cyfrową końcówką grającą właśnie w odpowiedni do Mite sposób.

    Pozdrawiam.
  • #11
    bsw
    Poziom 16  
    pawel83 napisał:
    Musisz liczyć się z tym, że dyskusja tutaj bardzo szybko pójdzie w kierunku drążenia Twoich pomyłek i umniejszaniu Twojej konstrukcji.

    To forum z tego słynie, i zapewne dlatego - pomimo rozpaczliwych prób uleczenia tej praktyki - projektów tutaj prezentuje się coraz mniej. Mimo to postanowiłem zaryzykować :-]
    BTW:
    Dziękuję wszystkim za komentarze - również te krytyczne.
    Przecież o to chodzi aby przyjąć konstruktywne uwagi. Od like'owania wszystkiego jest inny portal...

    cefaloid napisał:
    zwrotnica jest chyba jak w oryginale?

    Praktycznie tak. W oryginale jest:
    - rezystor 3,16 ohm - u mnie 3,10 ohm
    - kondensator złożony z dwóch o łącznej pojemności 2,68uF - u mnie jeden 2,7uF,
    - cewka nawijana linką - u mnie drutem - ale ta sama indukcyjność 0,85mH

    pawel83 napisał:
    LM3886 to bardzo dobra kość na bazie której zbudowano słynnego Gainclone. Gainclone gra bardzo łagodnie i ciepło podobnie jak Mite. Obawiam się, że takie połączenie zbyt bardzo ociepli dźwięk i spowoduje, że przekaz będzie zbyt mocno średnicowy. Do Mite potrzeba wzmacniacza, który gra świeżo nawet lekko siarczyście wtedy ma to szanse.. :) Z takich wzmacniaczy polecić mogę np. TA2020, która jest cyfrową końcówką grającą właśnie w odpowiedni do Mite sposób.

    Założenia Gainclone to za duży transformator i minimalne pojemności filtra. Ja będę miał duży filtr i raczej za mały transformator - zatem żaden z tego Gainclone. Wzmacniacz jest już gotowy w 70% - jeszcze 2-3 tygodnie i go zaprezentuję. Uruchomiłem już końcówkę mocy i gra to ciekawie - owszem ciepło i średnicą ale jest na to rada. Mam potencjometr z dodatkowymi wyprowadzeniami - zastosowałem do nich filtr loudness i wbrew audiofilskim purystom bardzo fajnie to działa. Przy cichym plumkaniu (a tak zwykle słucham) ładnie eksponuje skraje. Zatem może nie ma w tym równowagi tonalnej ale za to jest miło - a o to mi właśnie chodziło :-)
  • #12
    pawel83
    Poziom 13  
    bsw napisał:
    Założenia Gainclone to za duży transformator i minimalne pojemności filtra
    Dokładnie - u mnie występuje z trafem 300VA. Według mnie Gainclone doskonale sprawdza się w roli wzmacniacza słuchawkowego (póki co lepszego nie słyszałem, a słyszałem wiele). Także docelowo wyprowadziłbym sobie na front panel takie gniazdo - na prawdę warto. Musisz przy tym pamiętać by dorzucić na wyjście filfr RC, aby zniwelować szumy (wzbudzanie się), sprawdzić poziom składowej stałej (dorzucić ewentualnie kondensatory sprzęgające) i dołączyć rezystory na wyjście (u mnie 80ohm) aby ograniczyć moc wyjściową - wszystko znajdziesz w data sheet LM3886.
    bsw napisał:
    Zatem może nie ma w tym równowagi tonalnej ale za to jest miło - a o to mi właśnie chodziło
    No pewnie :)
  • #13
    bsw
    Poziom 16  
    pawel83 napisał:
    Według mnie Gainclone doskonale sprawdza się w roli wzmacniacza słuchawkowego (póki co lepszego nie słyszałem, a słyszałem wiele). Także docelowo wyprowadziłbym sobie na front panel takie gniazdo - na prawdę warto.

    Gniazdo zaplanowałem :-)

    pawel83 napisał:
    Musisz przy tym pamiętać by dorzucić na wyjście filfr RC, aby zniwelować szumy (wzbudzanie się),

    Czy chodzi o obwód Boucherota? Jeśli tak to mam...

    pawel83 napisał:
    dołączyć rezystory na wyjście (u mnie 80ohm) aby ograniczyć moc wyjściową - wszystko znajdziesz w data sheet LM3886.

    Przygotowałem dzielnik - zobaczę jak się sprawdzi.
    Ale co do data sheet LM3886 - to nie ma tam za wiele szczegółów aplikacyjnych...
  • #14
    pawel83
    Poziom 13  
    bsw napisał:
    Czy chodzi o obwód Boucherota
    Tak - wzmacniacz dla częstotliwości powyżej 20kHz również powinien być obciążony. Słuchawki mają impedancję nawet 600ohm stąd pojawi się w.w problem. Zainstalowanie filtru RC wydatnie go niweluje, praktycznie do zera.
    bsw napisał:
    Przygotowałem dzielnik - zobaczę jak się sprawdzi
    Ja dałem najzwyczajniej rezystor w szereg. Dla mnie LM3886 jest stworzony do napędu słuchawek.
  • #15
    katakrowa
    Poziom 21  
  • #16
    bsw
    Poziom 16  
    pawel83 napisał:
    Ja dałem najzwyczajniej rezystor w szereg. Dla mnie LM3886 jest stworzony do napędu słuchawek.

    Przetestowałem - dzielnik się nie sprawdził - ale rezystor w szeregu jest OK :-)
    Dziękuję za wskazówkę.

    katakrowa napisał:
    bsw napisał:
    Ale co do data sheet LM3886 - to nie ma tam za wiele szczegółów aplikacyjnych...
    Czego brakuje ?

    W zasadzie są tam dwa, wzajemnie niekompatybilne, schematy aplikacyjne:
    Typical Audio Amplifier Application Circuit
    Test Circuit #2 -AC Electrical Test Circuit

    Niekompatybilne bo w pierwszym nie ma obwodów antywzbudzeniowych a w drugim odcięcia składowej stałej w pętli sprzężenia zwrotnego.
    W żadnym nie ma też np. wzmianki o obwodzie Boucherota...

    katakrowa napisał:

    O! I to jest link - dziękuję.
  • #17
    katakrowa
    Poziom 21  
    bsw napisał:
    W zasadzie są tam dwa, wzajemnie niekompatybilne, schematy aplikacyjne:
    Typical Audio Amplifier Application Circuit
    Test Circuit #2 -AC Electrical Test Circuit
    Niekompatybilne bo w pierwszym nie ma obwodów antywzbudzeniowych a w drugim odcięcia składowej stałej w pętli sprzężenia zwrotnego.
    W żadnym nie ma też np. wzmianki o obwodzie Boucherota...


    No wiesz ... nie do tego jest dokumentacja techniczna układu scalonego żeby zamieszczać w niej informacje o tym jak działają filtry RC, układy antywzbudzeniwe itp ... Wszystko co dotyczy samego układu jest a szanujący się konstruktor resztę powinien "umieć' zanim zabierze się za projektowanie układu.
    W dokumentacji sugerują, że układ ma tendencje do wzbudzeń i to wystarczający znak by taki układ w odpowiedni sposób dla swojej aplikacji zaimplementować. Oni nawet nie mogą podać konkretnych wartości ( chyba, że jakieś skrajnie bezpieczne ale np.. "psujące dźwięk ) ... Tak samo z pętlami sprzężenia zwrotnego ... O stosowanych elementach decyduje masa czynników. Całe książki o tym piszą więc nie oczekujmy od dokumentacji technicznej, że takie informacje będą w niej umieszczane.

    Drugi link to informacje z opisem konkretnej aplikacji układu ale zawiera informacje dalece wykraczające poza to czego oczekiwałbym w dokumentacji LM'a.

    Z samym LM3886 robiłem już różne eksperymenty w różnych konfiguracjach.
    Wnioski jakie wyciągnąłem to ( subiektywnie ocenione przez moje ucho ):
    - nie żyłować mocy zasilać do +/- 30V DC ;
    - dobrze wysterować go z jakiegoś opAmp napięciem RMS na poziomie 3V / 4V a samo wzmocnienie końcówki LM3886 zmniejszyć zmniejszając wartości rezystorów sprzężenia zwrotnego ;
    - elementy montować możliwie blisko LM3886 ;
    - kondensatory blokujące 100n lutować niemal przy na samych nogach układu ;
    - kondensatory filtrujące zasilania np. 220 - 470uF także zamontować możliwie blisko układu scalonego ;

    Te drobne zabiegi choć na pomiarach wykazują minimalne różnice to wg mnie poprawiają brzmienie względem np gołego KITU'u https://sklep.avt.pl/avt2180.html ( swoją drogą wg mnie po wymianie kilku elementów może być lepiej ).
    Oczywiście jak robisz takie eksperymenty z wartościami różnych elementów to warto mieć pod ręką oscyloskop żeby na bieżąco patrzeć co z tych eksperymentów faktycznie wychodzi.
    Wzbudzeń, składowej stałej czy wejścia na układ zbyt niskich częstotliwości na wejściu na ucho nie wyłapiesz a to może skończyć się spaleniem układu albo nawet kolumn.

    Na pewno zachęcam do samodzielnego eksperymentowania z tym układem bo wart jest uwagi a i samo brzmienie jest niebanalne w porównaniu z np. tranzystorowych Holtonem, który choć dobry i może nawet bardziej detaliczny to jakiś taki bardziej płaski Ale to już moje subiektywne oceny no i niestety jeszcze nie czuję się na tyle mocny, żeby zacząć świadomie zmieniać wartości pod swoje upodobania w końcówkach tranzystorowych.
  • #18
    bsw
    Poziom 16  
    katakrowa napisał:
    Wnioski jakie wyciągnąłem to ( subiektywnie ocenione przez moje ucho ):
    - nie żyłować mocy zasilać do +/- 30V DC ;
    - dobrze wysterować go z jakiegoś opAmp napięciem RMS na poziomie 3V / 4V a samo wzmocnienie końcówki LM3886 zmniejszyć zmniejszając wartości rezystorów sprzężenia zwrotnego ;
    [..]
    Te drobne zabiegi choć na pomiarach wykazują minimalne różnice to wg mnie poprawiają brzmienie względem np gołego KITU'u https://sklep.avt.pl/avt2180.html ( swoją drogą wg mnie po wymianie kilku elementów może być lepiej ).

    Właśnie płytki z tego kitu użyłem - chociaż zmieniłem nieco topologię i wartości elementów - m.in. sprzężenia zwrotnego, gdzie w projekcie było aż 100k/3k3! Początkowo ustawiłem mniejsze wzmocnienie - 22k/1k ale docelowo je zwiększyłem do 20k/0k68 - ale mimo to zauważyłem że faktycznie kostka powinna być wysterowana wyżej. Zatem będzie jeszcze przedwzmacniacz...
    Co do napięcia zasilania to mam z tym problem bo trafo (z odzysku) które zastosowałem miało mieć 2x22V przy 220V a że u mnie napięcie jest wyższe niż obecnie nominalne to niestety mam za filtrem aż +/- 36V (mam nadzieję że kondensatorom na 35V to nie zaszkodzi...)
  • #19
    katakrowa
    Poziom 21  
    bsw napisał:
    mam nadzieję że kondensatorom na 35V to nie zaszkodzi...


    Ja bym wstawił jednak 50V ...

    Swoją drogą zacząłem rozbierać pierwsze wzmacniacze, które robiłem i zostałem teraz z "górą zmontowanych kitów" i nie wiem co z nimi zrobić. Wywalić szkoda sprzedawać strach bo przy cenach typu 50 zł to samo wyjście na pocztę mi się nie opłaca o pakowaniu, podatku i ryzyku zwrotu nie wspominając ...
    Postanowiłem więc zabrać się za nie, dorobić prosty i tani sterownik z selektorem wejść, przedwzmacniaczem i tanim potencjometrem cyfrowym (FM62429). Czyli z części, które i tak zalegają w garażu ... Potem rozdam znajomym lub potrzebującym za przysłowiową flaszkę dobrego koniaku :-)

    Ostatnio właśnie na tapecie jest kit z AVT ( na zdjęciu już po modyfikacjach ):

    Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw
  • #20
    bsw
    Poziom 16  
    katakrowa napisał:
    bsw napisał:
    mam nadzieję że kondensatorom na 35V to nie zaszkodzi...
    Ja bym wstawił jednak 50V ...

    W prostowniku/filtrze mam 50V, 35V jest tylko w końcówce...

    katakrowa napisał:
    Ostatnio właśnie na tapecie jest kit z AVT ( na zdjęciu już po modyfikacjach ):

    Tak sobie patrzę na Twoje zdjęcia i zastanawia mnie jedno - cewka na wyjściu. W opisie do kitu napisano że wystarczy kilka zwojów na rezystorze. Też tak zrobiłem ale kiedy poczytałem polecaną przez Ciebie lekturę i użyłem kalkulatora cewek powietrznych, to wyszło mi że to co sam "ukręciłem" ma 0,1 uH zamiast polecanej wartości 0,7 uH. Zatem zrobiłem nowe - 17zwojów ciasno drutem 1mm na średnicy 6mm - wg. kalkulatora to ma właśnie 0,7 uH.

    Jeszcze raz dziękuję za ten artykuł - dokonałem kilka istotnych zmian w kicie względem oryginału z AVT i co ważne zrobiłem je już świadomie.
    Tak wygląda teraz moja końcówka:
    Kolumny głośnikowe "Mieczysław" do zestawu Retro Tower by bsw
  • #21
    katakrowa
    Poziom 21  
    bsw napisał:
    Tak sobie patrzę na Twoje zdjęcia i zastanawia mnie jedno - cewka na wyjściu. W opisie do kitu napisano że wystarczy kilka zwojów na rezystorze. Też tak zrobiłem ale kiedy poczytałem polecaną przez Ciebie lekturę i użyłem kalkulatora cewek powietrznych, to wyszło mi że to co sam "ukręciłem" ma 0,1 uH zamiast polecanej wartości 0,7 uH. Zatem zrobiłem nowe - 17zwojów ciasno drutem 1mm na średnicy 6mm - wg. kalkulatora to ma właśnie 0,7 uH.


    To prawda. Jeszcze nie chciało mi się jej skręcać. W innych projektach robiłem podobnie jak Ty. Jak wszystko poskładam zobaczymy na oscyloskopie czy potrzeba żeby ją wymieniać.
  • #22
    siewcu
    Poziom 34  
    Czy ja dobrze zrozumiałem, że wsadziłeś głośniki w większą obudowę, przerobiłeś na oko zwrotnicę i marudziłeś, że źle gra?
  • #23
    bsw
    Poziom 16  
    siewcu napisał:
    Czy ja dobrze zrozumiałem, że wsadziłeś głośniki w większą obudowę, przerobiłeś na oko zwrotnicę i marudziłeś, że źle gra?
    Obudowa jest minimalnie większa, zwrotnica taka sama i nic nie marudziłem.
    Marudzili inni...
  • #24
    pawel83
    Poziom 13  
    Mite to kompaktowe kolumny mające swoje ograniczenia. Jednym z nich jest niedosyt w zakresie basu - cóż jednak można oczekiwać od głośnika o tak małej średnicy, pracującym w tak małej obudowie.. (optymalnej ze względu na parametry głośnika)
    bsw napisał:
    objętość niespełna 6 litrów
    Zmiana litrażu w kontekście tak udanych kolumn jak Mite wydaje się posunięciem ryzykownym - ciężko się spodziewać, że przy braku rzetelnego pomiaru i stosownej korekty zwrotnicy może to zagrać lepiej niż pierwowzór. Uważam jednak, że zwiększenie objętości obudów, poparte symulacją i odrobiną wiedzy w zakresie projektowania kolumn głośnikowych, może być korzystne - każdy z nas ma swoje oczekiwania i podejmuje pewne, świadome kroki prowadzące w ściśle określonym kierunku. W tym przypadku (jak myślę) było to poszerzenie/poprawienie pracy tych kolumn w zakresie basu.

    Bsw mógłbyś ten temat rozwinąć?

    Pozdrawiam.
  • #25
    bsw
    Poziom 16  
    pawel83 napisał:
    Zmiana litrażu w kontekście tak udanych kolumn jak Mite wydaje się posunięciem ryzykownym
    [..]
    Bsw mógłbyś ten temat rozwinąć?

    Oryginalne Mite mają 5,6L Moje ok. 5,76L - czy to znaczące powiększenie litrażu? IMO: raczej nie.

    Jedyne co wygląda nie tak to moje pomiary.
    I chciałem je powtórzyć przy użyciu budowanego właśnie wzmacniacza (na pewno sprawdził by się lepiej niż wzmacniacz karty muzycznej). Niestety coś się zepsuło w mojej końcówce - jeden kanał zpyrczał, zcichnął i okrutnie się grzeje... Zatem muszę najpierw dojść do ładu z LM3886...
  • #27
    pawel83
    Poziom 13  
    bsw napisał:
    I chciałem je powtórzyć przy użyciu budowanego właśnie wzmacniacza
    Przede wszystkim musisz mieć skalibrowany mikrofon pomiarowy. Ponadto dobrze by było wykonać pomiar w warunkach przeźroczystych akustycznie - mam tu na myśli plener bo komora bezechowa to przywilej dla nielicznych. Ale to nie sam pomiar jest moim zdaniem kluczowy tylko wnioski jakie z niego wyciągniesz - możliwe są programowe korekty zestawu (przy pomocy odpowiedniego oprogramowania) jeśli źródłem dźwięku jest przetwornik cyfrowy DAC, a rolę transportu spełnia komputer albo korekta elementów zwrotnicy.
  • #28
    Bucefal76
    Poziom 12  
    Cały ten projekt jest z gruntu nietrafiony. Ten GDN ma mocno rosnącą impedancje wraz z cz. Filtr I RZ nie jest wstanie go rozsądnie stłumić nim wejdzie w mocno nielinową część charakterystyki impedancji. Takie filtrowanie powoduje że GDN gra już częściowo swoim breakupem (co może jeszcze nie jest wielkim problemem dla tego głośnika) ale gubi detale w średnicy bo jego impedancja "strzela w kosmos" w tym zakresie częstotliwości. Oczywiście tnąc GDN tak wysoko powodujemy pogorszenie charakterystyki przenoszenia poza osią i kastrujemy kolumny z potencjalnych możliwości tworzenia dobrej sceny stereo.
    Jednakże nie można ciąć tego GDN'a w tej konstrukcji inaczej bo tu kolejny nietrafiony pomysł użycia GDWK od tonsil, którego nie można obciążać poniżej 4kHz. Więc nawet gdyby chcieć użyć innych ostrzejszych flitów z cz. cięcia np 2.5kHz to d... nie da się...
    Przykro mi ale za te same pieniądze można było zrobić projekt na STX i miałby on szanse być poprawną, dobrze grającą kolumną.
  • #29
    pawel83
    Poziom 13  
    Bucefal76 napisał:
    Cały ten projekt jest z gruntu nietrafiony
    Podważasz tym samym, że Totem Mite są dobrym zestawem głośnikowym? Grają bardzo dobrze i to opinia wielu osłuchanych użytkowników.
    Bucefal76 napisał:
    Takie filtrowanie powoduje że GDN gra już częściowo swoim breakupem (co może jeszcze nie jest wielkim problemem dla tego głośnika) ale gubi detale w średnicy bo jego impedancja "strzela w kosmos" w tym zakresie częstotliwości
    Nie zawsze sucha teoria i bezduszny pomiar jest w stanie oddać charakter brzmienia, który jest po prostu spójny i miły dla ucha.
    Bucefal76 napisał:
    Oczywiście tnąc GDN tak wysoko powodujemy pogorszenie charakterystyki przenoszenia poza osią i kastrujemy kolumny z potencjalnych możliwości tworzenia dobrej sceny stereo.
    Nie wiem jak Ty ale ja np. słucham zestawu w osi. Wszystkie te nieliniowości, które występują poza osią zestawu (każdego oprócz omnipolarnego) nie wpływają znacząco na odbiór - Mite grają spójnie aź do bólu.
    Bucefal76 napisał:
    Jednakże nie można ciąć tego GDN'a w tej konstrukcji inaczej bo tu kolejny nietrafiony pomysł użycia GDWK od tonsil, którego nie można obciążać poniżej 4kHz
    Skąd więc jednak stwierdzenie, że projekt ten jest nietrafiony? Moim zdaniem trafiony w punkt.
    Bucefal76 napisał:
    Przykro mi ale za te same pieniądze można było zrobić projekt na STX i miałby on szanse być poprawną, dobrze grającą kolumną
    Ocena zestawu opiera się na zdaniu wielu użytkowników. Skoro ogromna większość twierdzi, że gra dobrze to na pewno tak jest (sam tak uważam). Można mierzyć, spekulować ale tak na prawdę to rzesza słuchaczy oceniła te kolumny jako dobry produkt. Z całym szacunkiem do tego co zrobiłeś i pokazałeś tutaj, to pomimo szerokiej dokumentacji i pomiarów Twoich kolumn jedynym odbiorcą jesteś Ty sam (ewentualnie wąskie grono osób) - tak samo jak w przypadku moich konstrukcji. Z tego powodu uważam, że ani Ty ani ja nie mamy na tyle mocnego mandatu społecznego by w jednoznaczny sposób stwierdzać - nietrafione...
  • #30
    siewcu
    Poziom 34  
    Ale projekt zmieniony względem oryginału pod względem litrażu obudowy i zmienionej chyba na pałę zwrotnicy nie będzie dobrze działać... Owszem, klon Mite to sprawdzona konstrukcja, ale to jest po modyfikacjach na ślepo. A że charakterystyki głośników są takie a nie inne to już osobna sprawa, a z dobrymi pomiarami ciężko dyskutować...