Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Xsara Picasso - Zmostkowane złącze alternatora.

kazektr 03 Jul 2020 20:17 1368 11
  • #1
    kazektr
    Level 9  
    Witam,

    Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI 90km. Zorientowałem sie, że poprzedni właściciel połączył cienkim drutem 2 piny we wtyku na alteratorze, czy ktos może mi wyjaśnić po co taki zabieg? Wyjąłem ten drut, dogiąłem styk we wtyczce, wsadziłem na miejsce i wszstko wydaję się bez zmian, łądowanie 14,4V.

    Citroen Xsara Picasso - Zmostkowane złącze alternatora. Citroen Xsara Picasso - Zmostkowane złącze alternatora. Citroen Xsara Picasso - Zmostkowane złącze alternatora. Citroen Xsara Picasso - Zmostkowane złącze alternatora.
  • #3
    kazektr
    Level 9  
    Wtyczka ma 1 pin, ale dlaczego 2 są na alternatorze? Nie wiem czy cos nie było przerabiane i czy oba piny na altku potrzebują tego sygnału z wtyczki?
  • #5
    kazektr
    Level 9  
    Duma nie pozwala odpowiedzieć w normalny sposób? Chciałem sie upewnić czy mowa o drugim pinie w alternatorze czy we wtyczce.
  • #6
    Aleksander_01
    Level 41  
    kazektr wrote:
    Duma nie pozwala odpowiedzieć w normalny sposób? Chciałem sie upewnić czy mowa o drugim pinie w alternatorze czy we wtyczce.

    kkknc dobrze Ci odpowiedział, jest wolny inaczej niewykorzystany. Może być wykorzystany w innych pojazdach o innych konstrukcjach ładowania. Jak dla laika to taka wiedza jest Ci nie potrzebna, przyjmij to jak aksjomat lub na wiarę.
  • Helpful post
    #8
    zi.ko
    Level 26  
    Jeden z pinów na alternatorze (ten z kablem) jest wykorzystany do informowania komputera silnika o obciążeniu przez alternator np aby ten podniósł wolne obroty. Drugi jest typowym sterowaniem kontrolki, tzn. podaje masę w trakcie w stanie spoczynku a "plus" w czasie ładowania. Przez ten pin tak jak w klasycznym alternatorze samowzbudnym można wzbudzić ładowanie gdyby z jakiegoś powodu nie nastąpiło samoistnie. Dzieje się tak na przykład gdy (wyniku upadku) rozmagnesuje się magnetyzm szczątkowy wirnika lub gdy zastosuje się niskiej jakości regulator napięcia. Miałem już takie przypadki, że po regeneracji alternator nie chciał się wzbudzać a podanie wzbudzenia przez kontrolkę na wolny pin powodował, że alternator zaczynał pracować.
    Być może z jakiegoś powodu alternator nie chciał się wzbudzać i poprzedni właściciel zmostkował piny żeby "uzbierać brakujące milivolty" z napięcia pomiarowego na sąsiednim styku.
    Po pewnym czasie wirnik znów się namagnesował i teraz działa bez tego mostka. Oczywiście to tylko teoretyczne przypuszczenia.
  • #9
    kazektr
    Level 9  
    @zi.ko Dzięki za wyjaśnienie.
    1. Czy w takim razie jeżeli alternator by się nie wzbudzał to poprostu zaobserwuję brak ładowania?
    2. Czy jeżeli jest tak jak przypuszczasz odnośnie namagnesowania wirnika, to czy może się to z czasem zmienić, czy jak już działa to będzie ok?
  • #10
    zi.ko
    Level 26  
    1. Najlepiej jest zmierzyć napięcie w czasie pracy ale można też poznać po przygasających światłach.
    2. Trudno powiedzieć, to były tylko przypuszczenia. Jeśli nie zaobserwujesz braku ładowania zwłaszcza po dłuższym postoju to myślę, że możesz tak zostawić.
    Jeśli chcesz być pewien to możesz dołożyć kontrolkę ładowania, która zagwarantuje prawidłowe wzbudzenie. Jeden koniec żarówki 1,2W podłącz do wolnego złącza na alternatorze a drugi do plusa po zapłonie.

    Edit
    Właśnie sprawdziłem na schemacie i wygląda na to, że pin nr 1 jest od wzbudzenia i łączy się ze skrzynką bezpieczników w komorze silnika (wtyczka 2 stykowa czarna, styk numer 2) i dalej idzie do BSI. W takim rozwiązaniu BSI co pewien czas wysyła sygnał wzbudzenia do alternatora. Być może brak jest prawidłowego połączenia. na ostatnim zdjęciu widać, ze konektor nie jest prawidłowo obsadzony we wtyczce. Musisz sprawdzić instalację elektryczną.
  • #11
    kazektr
    Level 9  
    Tylko, że wszystko jest narazie ok :D ładowanie 14,4V, a styk ja wysunąłem ze złącza, żeby go dogiąć.