Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Xsara Picasso - Zmostkowane złącze alternatora.

03 Lip 2020 20:17 234 11
  • Poziom 9  
    Witam,

    Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI 90km. Zorientowałem sie, że poprzedni właściciel połączył cienkim drutem 2 piny we wtyku na alteratorze, czy ktos może mi wyjaśnić po co taki zabieg? Wyjąłem ten drut, dogiąłem styk we wtyczce, wsadziłem na miejsce i wszstko wydaję się bez zmian, łądowanie 14,4V.

    Citroen Xsara Picasso - Zmostkowane złącze alternatora. Citroen Xsara Picasso - Zmostkowane złącze alternatora. Citroen Xsara Picasso - Zmostkowane złącze alternatora. Citroen Xsara Picasso - Zmostkowane złącze alternatora.
  • Poziom 9  
    Wtyczka ma 1 pin, ale dlaczego 2 są na alternatorze? Nie wiem czy cos nie było przerabiane i czy oba piny na altku potrzebują tego sygnału z wtyczki?
  • Poziom 43  
    Masz 10 palców a tylko jednym piszesz. Masz coś przerabianie? I czy potrzebujesz tych 10 palców?
    Wszystko masz w odpowiedzi.
  • Poziom 9  
    Duma nie pozwala odpowiedzieć w normalny sposób? Chciałem sie upewnić czy mowa o drugim pinie w alternatorze czy we wtyczce.
  • Poziom 41  
    kazektr napisał:
    Duma nie pozwala odpowiedzieć w normalny sposób? Chciałem sie upewnić czy mowa o drugim pinie w alternatorze czy we wtyczce.

    kkknc dobrze Ci odpowiedział, jest wolny inaczej niewykorzystany. Może być wykorzystany w innych pojazdach o innych konstrukcjach ładowania. Jak dla laika to taka wiedza jest Ci nie potrzebna, przyjmij to jak aksjomat lub na wiarę.
  • Poziom 43  
    kkknc napisał:
    Nic. Drugi styk jest wolny.

    Zobacz, dumą jednak mi pozwoliła napisać i nawet zacytować samego siebie.
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Jeden z pinów na alternatorze (ten z kablem) jest wykorzystany do informowania komputera silnika o obciążeniu przez alternator np aby ten podniósł wolne obroty. Drugi jest typowym sterowaniem kontrolki, tzn. podaje masę w trakcie w stanie spoczynku a "plus" w czasie ładowania. Przez ten pin tak jak w klasycznym alternatorze samowzbudnym można wzbudzić ładowanie gdyby z jakiegoś powodu nie nastąpiło samoistnie. Dzieje się tak na przykład gdy (wyniku upadku) rozmagnesuje się magnetyzm szczątkowy wirnika lub gdy zastosuje się niskiej jakości regulator napięcia. Miałem już takie przypadki, że po regeneracji alternator nie chciał się wzbudzać a podanie wzbudzenia przez kontrolkę na wolny pin powodował, że alternator zaczynał pracować.
    Być może z jakiegoś powodu alternator nie chciał się wzbudzać i poprzedni właściciel zmostkował piny żeby "uzbierać brakujące milivolty" z napięcia pomiarowego na sąsiednim styku.
    Po pewnym czasie wirnik znów się namagnesował i teraz działa bez tego mostka. Oczywiście to tylko teoretyczne przypuszczenia.
  • Poziom 9  
    @zi.ko Dzięki za wyjaśnienie.
    1. Czy w takim razie jeżeli alternator by się nie wzbudzał to poprostu zaobserwuję brak ładowania?
    2. Czy jeżeli jest tak jak przypuszczasz odnośnie namagnesowania wirnika, to czy może się to z czasem zmienić, czy jak już działa to będzie ok?
  • Poziom 25  
    1. Najlepiej jest zmierzyć napięcie w czasie pracy ale można też poznać po przygasających światłach.
    2. Trudno powiedzieć, to były tylko przypuszczenia. Jeśli nie zaobserwujesz braku ładowania zwłaszcza po dłuższym postoju to myślę, że możesz tak zostawić.
    Jeśli chcesz być pewien to możesz dołożyć kontrolkę ładowania, która zagwarantuje prawidłowe wzbudzenie. Jeden koniec żarówki 1,2W podłącz do wolnego złącza na alternatorze a drugi do plusa po zapłonie.

    Edit
    Właśnie sprawdziłem na schemacie i wygląda na to, że pin nr 1 jest od wzbudzenia i łączy się ze skrzynką bezpieczników w komorze silnika (wtyczka 2 stykowa czarna, styk numer 2) i dalej idzie do BSI. W takim rozwiązaniu BSI co pewien czas wysyła sygnał wzbudzenia do alternatora. Być może brak jest prawidłowego połączenia. na ostatnim zdjęciu widać, ze konektor nie jest prawidłowo obsadzony we wtyczce. Musisz sprawdzić instalację elektryczną.
  • Poziom 9  
    Tylko, że wszystko jest narazie ok :D ładowanie 14,4V, a styk ja wysunąłem ze złącza, żeby go dogiąć.
  • Poziom 33  
    Jeden pin to lampka, drugi to raport o stanie obciążenia alternatora. Może być niewykorzystany.