Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Volvo tachograf - Zasilanie tachografu

Adam256 05 Jul 2020 09:53 1479 5
  • #1
    Adam256
    Level 9  
    Witam. Chcemy dołożyć w samochodzie wyłącznik masy. W samochodzie zamontowany jest tachograf analogowy siemens vdo 1324. Pytanie, pod który pin podłączyć dodatkową masę z akumulatora, aby nie rozłączało zasilania tacho po przerwaniu obwodu wyłącznikiem?
  • #3
    Wawrzyniec
    Level 37  
    A5 to stały minus i od tego pinu kabel musi być podpięty na stałe do akumulatora. A6 to minus podświetlenia. Oczywiście biała wtyczka.
    kwok wrote:
    po co odłącznik masy skoro i tak tach będzie rozładowywało aku.
    Bo takie są przepisy że tacho musi być zawsze zasilane i odłącznik nie może wyłączać zasilania tachografu.
  • #5
    Wawrzyniec
    Level 37  
    Co wymienić? Bateria w tacho jest od podtrzymania ustawień i zegara. Natomiast ustawianie mechanizmów tarczy wymaga zewnętrznego zasilania i to musi być. Poza tym włączenie zasilania to krecha na tarczy i tego ITD się czepia. Dlatego główne zasilanie musi być niezależnie od tego czy odłącznik akumulatora jest czy go nie ma i czy jest w plusie czy też w minusie. Tak stanowią przepisy i tego nie przeskoczysz. Za to są kary. Czasami ITD sprawdza jak jest podłączony odłącznik. Jak po włączeniu zasilania tacho rysuje krechę to jest mandat bo nieprawidłowa instalacja. To jest urządzenie rejestrujące i sposób instalacji regulują odpowiednie przepisy.
  • #6
    Gerri
    Mercedes specialist
    kwok wrote:
    po co odłącznik masy skoro i tak tach będzie rozładowywało aku.

    Pobór prądu przez tachograf jest mniejszy niż typowy prąd samorozładowania akumulatora. Nie przesadzaj.
    kwok wrote:

    To nie można zwyczajnie odłączyć aku bo przepis zabrania?

    Tak mówią przepisy. Jak wygląda stosowanie się do nich to już inna sprawa. Jeżeli tarczka nie wykazuje zaniku zasilania w czasie gdy jest włożona do wnętrza tachografu to kontroler dalej nie szuka w zapamiętanych błędach czy do tego rzeczywiście doszło. Po prostu przed włożeniem tarczki do 1324 trzeba sprawdzić, czy zegar nie miga. Jeżeli miga, to trzeba przeprowadzić synchronizację - czyli przy włączonym zapłonie zamknąć pustą szufladę tachografu. Będzie przez chwilę słychać "wrrrr" i element obracający tarczę ustawi się zgodnie ze wskazaniem zegara - zegar przestanie migać.
    Adam256 wrote:
    Chcemy dołożyć w samochodzie wyłącznik masy. Pytanie, pod który pin podłączyć dodatkową masę z akumulatora

    Dla mnie zakładanie wyłącznika masy nie jest normalnym rozwiązaniem w samochodzie, w którym konstrukcyjnie odłączane są obwody poprzez rozłączanie plusa. Czy fabryczne wyłączniki (np. sterowane dodatkowym elektromagnesem lub powietrzem) rozłączają minus czy plus? Trzeba założyć bezpiecznik na kablu do tacho - założysz go na minusie czy plusie? Nie pamiętam, czy 1324 ma masę na obudowie - załóżmy że ma. Niech ta obudowa będzie akurat połączona z masą pojazdu. Rozłączamy wyłącznik główny (na masie) i załączymy w tym momencie jakiś większy odbiornik prądu. Jest po tachografie.