Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Laguna III - Obwód doładowania Czujni, elektrozawór, gruszka, turbina

kshychu 05 Jul 2020 13:09 2724 9
  • #1
    kshychu
    Level 11  
    Cześć. Szczegółowo problem opisałem na forum Laguny
    https://renaultlaguna.pl/forum/topic/165875-o...z%C4%99-o-pomoc/?tab=comments#comment-9794691

    Przekopałem różna fora i nie znalazłem zadowalającej mnie odpowiedzi. Otóż.
    Drodzy, powiedzcie jak jest sterowany elektrozawór doładowania.
    Rozumiem że na podstawie info z czujnika ciśnienia ECU steruje otwarciem/ zamknięciem elektrozaworu. OK to jest jasne.

    1. czy ten zawór jest 0-1 czy płynnie się reguluje. Rozebrałem stary i tam jest tylko cewka i mały magnes na membranie. Nie wiem jakby to mogło byc płynnie sterowane ale może?

    2. Pomierzyłem napięcia. i widze że tam jest stały + 12V po stacyjce a regulacja jest 'munusem'
    I tak. Po załączeniu stacyjki na elektrozaworze jest około 8V. Po zapaleniu silnika pod widać pik do 12V i spada spowrotem na 8V
    Dodanie gazu powoduje wzrost do 12V i przy mniejszym obciążeniu znów 8V. na mierniku cyfrowym ciężko wyczaić czy jest to liniowa zmiana czy po prosu skok.

    Pytam bo wydaje mi się że te 8V powinno spowodować zaknięcie zaworu i za tym idące wysunięcie sztangi i wyłączenie doładowania.
    Tak się u mnie nie dzieje. Jak już mi wejdzie w tryb awaryjny to nie gasząc silnika na postoju na wolnych obrotach sztanga jest wciągnięta. Odpięcie wtyczki z elektrozaworu powoduje jej zrelaksowanie. Ponowne założenie nie powoduje nic (ale to przez to że jest już w trybie awaryjnym)

    Zaraz zmierze ciśnienia CLIPem ale prosze powiedzcie jakie powinny być napięcia na wyjściu z czujnika doładowania.
    Na postoju na wyłączonym silniku i wolnych obrotach pokazuje około 1V gazowanie na postoju nie powoduje wielkich zmian, ale kiedy mu podałem około 1 bara (za pomki do kół) napięcie zwiąkszyło się do 2-3 V. trochę chyba mało. Prosze więc o poziomy napięcia w różnych warunkach (postój, zapalony, większe onroty)

    Z góry dzieki wielkie
    Pozdrawiam
    krzysiek
  • #2
    genek1000
    Level 35  
    Elektrozawór ciśnienia doładowania jest sterowany sygnał RCO , PWM , a po naszemu współczynnikiem wypełnienia impulsu. Poszukaj sobie w internecie.
    Po zapaleniu silnika zawór jest wysterowany na zaciągnięcie siłownika gruszki aby łopatki zmiennej geometrii VGT były otwarte w celu osiągnięcia ciśnienia doładowania przy małym przepływie spalin. Dalej już działa zgodnie z potrzebami . To co napisałem odnosi się do silnika 2.0 dci bo nie raczyłeś napisać o jakim silniku mówimy.
  • #3
    kshychu
    Level 11  
    Hej, dzięki za info. Wystarczyło napisac PWM :)
    Oczywiście mój błąd z silnikiem i modelem więc już naprawiam. silnik 2.0 DCi 150KM

    Jakąś chwile temu zrobiłem pomiar tych parametrów na drodze. niestety mój CLIP nie chce zapamiętac danych więc zrobiłem fotke. Na czerwono moment wystąpienia usterki. Do tego czasu teren był z górki i raczej płasko. Usterko po zatrzymaniu nawróceniu i delikatnym przyspieszaniu.
    Niestety w parametrach nie znalazłem oczekiwanego RCO elektrozaworu. Ale tez zastanawia mnie ciśnienie doładowania. Nie wiem czy różnica między zadanym a zmierzonym jest akceptowalna czy nie. No samo napięcie nawet przy dużym obciążeniu jest jakieś nie duże.
    Prosze mądrzejszych o ocenę i wnioski.

    Pozdrawiam
    Renault Laguna III - Obwód doładowania Czujni, elektrozawór, gruszka, turbina
  • #4
    genek1000
    Level 35  
    kshychu wrote:
    silnik 2.0 DCi 250KM

    Ho, ho :!: Niezła furka :!: :D
    Odejmij od tego 100 KM . :cry:
    ZA niskie ciśnienie doładowania . Brakuje jakieś 300 mbar . :cry:
    kshychu wrote:
    Niestety w parametrach nie znalazłem oczekiwanego RCO elektrozaworu

    Jak nie znalazłeś jak na zapisie masz " RCO elektrozaworu doładowania " :?:
  • #5
    kshychu
    Level 11  
    Z mocą oczywiście literówka. rzecz jasna chodzi o 150 KM.
    Tak mam odczyt RCO ale to jest tylko odczyt a nie ma zadanej czy oczekwianej wartości. Póki co znalazłem ją tylko w analizie usterki i DCT.
    Zrobiłem jeszcze jeden pomiar bo wcześniej miałem niedokręcony MAP Sensor wiec pewnie przekłamywał. trasa podobna.
    Najpierw jazda spokojna bez deptania w pedał gazu. Nie wywaliło błędu. Później, tam gdzie strzałka pionowa dynamiczny start i po chwili błąd.
    Różnica między oczekiwanym a zmierzonym ciśnieniam 0,7 bara a to chyba dużo.

    I pytanie czy to turbina pada czy jednak czujnik nie pokazuje tego co powinien

    Renault Laguna III - Obwód doładowania Czujni, elektrozawór, gruszka, turbina
    Wierzę że mogę na Was liczyć Licze na pomoc bo niebawem wyjazd na wakacje
  • #6
    genek1000
    Level 35  
    kshychu wrote:
    Tak mam odczyt RCO ale to jest tylko odczyt a nie ma zadanej czy oczekwianej wartości

    To nie jest odczyt tylko zadana wartość . Jak rozbierałeś elektrozawór to widziałeś gdzieś w nim jakiś czujnik który by robił odczyt :?:
    kshychu wrote:
    Różnica między oczekiwanym a zmierzonym ciśnieniam 0,7 bara a to chyba dużo.

    To dużo za dużo :cry:
    kshychu wrote:
    I pytanie czy to turbina pada czy jednak czujnik nie pokazuje tego co powinien

    Może turbina pada , może czujnik źle pokazuje , może mało powietrza , może mało spalin .... może , może ..... :cry:
    Teraz przychodzi czas na diagnostę który ma pojęcie jak pracują silniki diesla , posprawdza kilka rzeczy , pozbiera wszystkie wiadomości do kupy i wyda wyrok :D
  • #7
    kshychu
    Level 11  
    Co do RCO może źle sie wyraziłem. W analizie usterki jest poróbnanie Oczekiwane RCO (dla danego stanu: obciążenie, obroty, ilośc powietrza, spali itd) np 60% i porównanie z wartością w jakiej akurat jest np 45%. Jak się podłącze z kompem zrobie screena.

    Co do diagnostów może miałem pecha ale bywałem u tych renomowanych w mojej okolicy, polecanych i dobrymi opiniami. I ta diagnoza nie jest taka jak mnie czy wielu na tym forum nauczono. Mechanik nie ma czasu żeby siedzieć cały dzień i testowac auto bo to pieniądz i musiałby za diagnostyke skasować nie wiadomo jak. Dlatego po wstępnej diagnozie po prostu wymieniają części po kolei na nowe aż trafią.
    To forum chyba jest od tego żeby właśnie amatorsko takie problemy rozwiązywać. Bo czym się różni telewizor, amplituner od samochodu. Jeśli chodzi o diagnostyke niczym. Dlatego póki mam ręce i głowe i w miare dobre narzędzia robie sam. A jak nie umiem to pytam na forach. Ot.
    Więc sugestie "idź do specjalisty" nie są do mnie (choć jeśli do końca tygodnia tego nie ogarnę, to pewnie na tym się skończy). ale wtedy nie powiem sobie że nie zrobiłęm wszystkiego...
    Aha i nie chodzi o kase. Po prostu lubie sie tym grzebać i dzięki temy wiem na czym ja i moje auto stoimy.

    No także nadal liczę na konstruktywne podpowiedzi
    :)
  • #8
    genek1000
    Level 35  
    kshychu wrote:
    Co do RCO może źle sie wyraziłem. W analizie usterki jest poróbnanie Oczekiwane RCO (dla danego stanu: obciążenie, obroty, ilośc powietrza, spali itd) np 60% i porównanie z wartością w jakiej akurat jest np 45%.

    Jakieś głupoty wypisujesz . Nie ma takiego parametru jak " oczekiwane RCO" .
    W "analizie " usterki jest wartość RCO jaka była podczas wystąpienia defektu . Poniżej wartości " zamrożonych " masz wartości rzeczywiste .
    kshychu wrote:
    No także nadal liczę na konstruktywne podpowiedzi

    Ja już takich udzieliłem tylko chyba nie zauważyłeś
    genek1000 wrote:
    może mało powietrza , może mało spalin

    Dorzucę jeszcze : może niskie podciśnienie na vacuum pompie
  • #9
    kshychu
    Level 11  
    No OK. Dzięki wielkie za info. Jutro zaczne mierzyć ciśnienia vakuometrem i barometrem. zobacze czy są te same co wskazują czujniki.
    Wieczorem napisze co i jak
  • #10
    kshychu
    Level 11  
    Temat rozwiązany.
    Problemem był nieszczelny wąż między IC a przepustnicą. Na dole przy IC uciekało przez uszczelkę, a przy króćcu przepustnicy, pod obejmą było pęknięcie.

    Dzięki za rady, temat do zamknięcia.