Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Frezarka - hamowanie wrzeciona

Bear313 05 Jul 2020 18:29 1113 13
Tespol
  • #1
    Bear313
    Level 9  
    Cześć,
    mój znajomy ma frezarkę Bauerle SFM 200-3, która zaczęła mieć problemy z uruchomieniem, (mówił że, odłączył zasilanie i podłączył na nowo, frezarka się uruchomiła). Później frezarka przestała się włączać już całkowicie. Był u niego jakiś jego znajomy i przełożyli przewód przy przekaźniku PILZ P4B-3NK ze styku nr. 9 do styku nr. 8 i frezarka uruchamia się normalnie, lecz nie działa hamulec wrzeciona. Przed awarią, silnik hamował zaraz po wyłączeniu maszyny. Czy ktoś miał styczność z tego typu maszyną i mógłby podpowiedzieć jak działa ten hamulec? Od czego zacząć poszukiwania?
    Niżej dodaję schemat.
    Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona
    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
  • Tespol
  • #2
    Kozakowski
    Level 17  
    W momencie gdy K1 K2 i K3 jest "odpuszczony" łapie stycznik opisany jako bremse i podaje stałe napięcie z prostownika na uzwojenie silnika przy jednoczesnym zwarciu jednego z uzwojeń. Bardzo skutecznie zatrzymuje to wirnik. Sprawdź czy w momencie naciśnięcia stop łapie bremse i jeżeli tak to czy nie jest uszkodzony prostownik diodowy ewentualnie bezpiecznik b6
  • #3
    Bear313
    Level 9  
    Kozakowski wrote:
    W momencie gdy K1 K2 i K3 jest "odpuszczony" łapie stycznik opisany jako bremse i podaje stałe napięcie z prostownika na uzwojenie silnika przy jednoczesnym zwarciu jednego z uzwojeń. Bardzo skutecznie zatrzymuje to wirnik. Sprawdź czy w momencie naciśnięcia stop łapie bremse i jeżeli tak to czy nie jest uszkodzony prostownik diodowy ewentualnie bezpiecznik b6

    Dzięki za odpowiedź. Bremse jeśli dobrze widzę to k8? Prostownik diodowy znajduje się w przekaźniku PILZ? A bezpiecznik który mam sprawdzić to F6?
  • Tespol
  • #4
    Kozakowski
    Level 17  
    Tak. Dokładnie jak piszesz.
  • #5
    Bear313
    Level 9  
    Kozakowski wrote:
    Tak. Dokładnie jak piszesz.

    Dzięki. Jeszcze jedna rzecz. Gdyby do sprawdzenia był przekaźnik PILZ, to czy jest możliwość wyjęcia go bez unieruchomienia maszyny?
  • #6
    Kozakowski
    Level 17  
    Jeżeli jest zwarte 8 i 9 to i tak praktycznie przekaźnik już nic nie robi. Według mnie będzie działało bez niego ale oczywiście nie będzie hamulca. Przekaźnik jest rozbudowany o dodatkowe funkcje czyli regulacje czasu i prądu hamowania ale prawdopodobnie poza czasem nie jest nic więcej wykorzystane
  • #7
    Bear313
    Level 9  
    Cześć, dopiero teraz miałem okazję zajrzeć do tego. Stycznik k8 jest sprawny więc wziąłem się za przekaźnik PILZ. Po rozebraniu zauważyłem okopcenie przy dwóch rezystorach widocznych na zdjęciu. Dokonałem pomiaru ich wartości i wskazania były prawidłowe. Dostałem się do prostownika. Jest widoczny na ostatnim zdjęciu. Widać uszkodzenie jakiegoś elementu lecz nie mogę odczytać jego oznaczenia.

    Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona Frezarka - hamowanie wrzeciona
  • #8
    Kozakowski
    Level 17  
    Wygląda na warystor. Jeżeli możesz to wymień go na nowy. Diodę i tyrystor sprawdziłeś?
  • #9
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @Kozakowski Rozpędziłes się Kolego. Pilz jest Przekaźnikiem bezpieczeństwa dla mikrowyłączników osłon i przycisków awaryjnych, posiadających dwie pary stykow. Tu natomiast, silnik jest hamowany indukcyjne przez impulsy DC, podane na stojan, poprzez regulator tyrystorowy, wbudowany do Pilza,
    bo hamowanie indukcyjne silnika asynchronicznego odbywa się zawsze obniżonym napięciem tak, by prąd DC płynący przez uzwojenia był taki sam, jak prąd roboczy dla AC.. Przekładając przewody, odcieliście ten układ hamowania. Schematow aplikacyjnych tego przekaźnika w sieci jest mnóstwo. Takie rzeczy sprawdza się oscyloskopem poprzez przekładnik prądowy !
    Frezarka - hamowanie wrzeciona
  • #10
    Kozakowski
    Level 17  
    @Krzysztof Kamienski. Nie rozumiem czego dotyczy to "rozpędzenie się". Dobrze chociaż że poprawiłeś swój pierwotny post o hamulcu.
  • #11
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Dobra, sorry, tyle, że ten typ Pilza jest bardzo rzadko używany. Z reguły są używane hamulce elektromagnetyczne osobno, z prostownikiem, i troche mnie to zmyliło. :cry: Do tego Pilza po prostu wsadzili regulator fazowy, by nie stosować transformatora obniżającego.
  • #12
    Kozakowski
    Level 17  
    Czyli dogadaliśmy się. 🙂Teraz niech odezwie się założyciel tematu i napisze czy udało mu się to uruchomić.
  • #13
    Bear313
    Level 9  
    Kozakowski wrote:
    Wygląda na warystor. Jeżeli możesz to wymień go na nowy. Diodę i tyrystor sprawdziłeś?


    Dioda sprawna, sprawdziłem przy pomocy multimetru. Co do tyrystora, zrobiłem układ jak na obrazku. Po podaniu sygnału na bramkę żarówka świeci lecz po odłączeniu sygnału z bramki, żarówka gaśnie. Czy jest to spowodowane zbyt małym prądem podtrzymania? Znalazłem kartę katalogową tego tyrystora. Wrzucam w załączniku. Jak oznaczony może być ten prąd? Nie mam pojęcia jak to odczytać. Frezarka - hamowanie wrzeciona
  • #14
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @Bear313 Przestań tworzyć nowotwory, Kolego Szanowny. W tym Pilzu tyrystor sam wygasza się w ujemnej połówce sinusa. Czy to takie trudne podłączyć do tego Pilza żarówkę 220 V/ 60 W na zaciski U V , bo prostowanie jest półokresowe. Kiedy K1 się rozłącza, ma się włączyć K2 na sekundę czy dwie. Ten tyrystor robi tam za ,,ściemniacz", czyli fazowy regulator prądu hamowania indukcyjnego. Nawet na schemacie narysowano warunkowy amperomierz, by sobie ten prąd wyregulowac do danego silnika i reszty napędu.