Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Man TGX euro6 - Problem z klimatyzacja, kompresor zatarty, problem z elektryka

06 Lip 2020 12:25 450 18
  • Poziom 8  
    Witam i pozdrawiam forumowiczow

    Mam problem z MAN TGX 2015 euro 6
    klimatyzacja nie dziala, po podlaczeniu manifoldu pokazje 5 barow.
    Po dalszej diagnozie odkrylem ze kompresor jest zatarty, przyczyna prawdopodobnie jest podawanie napiecia do kompresora ktore zmienia sie w zaleznosci - 19v klima wylaczona, 27 klima wlaczona (przy pracujacym silniku)
    Prawdopodobnie sprzeglo bylo aktywowane caly czas nawet przy wylaczonej klimatyzacji stad awaria.
    Nie moge znalezc zadnego schematu do klimatyzacji dotyczace tego modelu stad prosba o pomoc.
    Nie moge rowniez zlokalizowac przekaznika odpowiedzialnego za podawanie sygnalu na kompresor, logiczne jest ze przekaznik powinien byc odpowiezialny za tego typu problem

    Z gory dziekuje za wszelkie info
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Pomocny post
    Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Sterowanie na kompresor nie idzie przez przekaźnik tylko z EDC.
  • Poziom 8  
    Przydało by się podmienić EDC dla sprawdzenia
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    kompresor klimy z edc ? o czym piszesz ... o sprężarce klimatyzacji czy o sprężarce powietrza ? zresztą ani jedno ani drugie nie jest sterowane z edc
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 8  
    Może jakiś schemacik?
  • Pomocny post
    Specjalista - Samochody Ciężarowe
    MAN Electronics napisał:
    kompresor klimy z edc ? o czym piszesz ... o sprężarce klimatyzacji czy o sprężarce powietrza ? zresztą ani jedno ani drugie nie jest sterowane z edc


    Faktycznie mój błąd.

    Sterowanie cewki kompresora Y114 idzie przewodem nr 23300 z panelu sterującego ogrzewaniem i klimatyzacją.
  • Poziom 8  
    Dziękuję, ciężarówka wraca na weekend, posprawdzam powyższe i dam znać
  • Poziom 31  
    Ogólnie co tu sprawdzać, wystarczy podpiąć komputer i będziesz widział czy jest uszkodzony kompresor klimatyzacji.nigdy mnie to nie zawiodło.
    Trochę dziwnie napisany temat - przeprasZam ale ciężko to zrozumieć, z czym jest problem z występowaniem z kompresoram bo zatarl się któryś z koleii .?
    Jeżeli jest w systemie gaz ale kompresor nie rusza - pokazało się napięcie na wtycce - to już wiesz.
    Wymiana jak w euro 5 tylko tu dochodzi demontaż łapy - wsporniki który trzyma wąż do chłodnicy - wykrecasz 3x śruba z pompy wody.wkręć sobie troszkę krótsza woda nie będzie cieklą jak wyciagniesz łapę. 😆.
    Gdybyś miał drugi kompresor to mógłbyś zrobić sobie eksperyment i porównać opór w uszkodzonej i sprawnej.😆
  • Poziom 8  
    Już tłumaczę dla jasności
    Kompresor klimy jest zatarty, nie ma sensu go wymieniać dopuki nie usunę problemu z sygnałem na cewkę sprzegielka.
    Cewka jest aktywowana cały czas bez względu na to czy klima jest włączona czy nie i tutaj jest problem. Sprawdzone poprzez pomiar napięcia na wtyczce do kompresora klimy.
    Dzięki zna info dotyczące wymiany samej sprężarki
  • Poziom 16  
    Nie chcę się mądrzyć bo nie wiem czy tak to działa w Manie ale w starych samochodach, np. w Renault kompresor rozłączał czujnik ciśnienia, sprawdziłem to zwierając go i kompresor chodził cały czas.
    Wiec czy w tym przypadku nie jest tak że steruje cały czas cewkę bo nie otrzymuje ciśnienia, gdyż kompresor nie działa?
    I po założeniu nowej sprężarki wszystko zacznie działać jak należy?
    Przecież sprężarki lubią się zacierać same od siebie, wymieniałem wtedy i się nie zastanawiałem nad sterowaniem i wszystko działało po nabiciu.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Tutaj żeby jakąkolwiek diagnozę postawić dlaczego się tak zadziało to trzeba najpierw wymienić kompresor, skraplacz, osuszacz i rozprężny, wypłukać przewody i parownik, ustalić odpowiednią ilość oleju w kompresorze, nabić czynnik, podłączyć manometry i zobaczyć jak ta klima pracuje.
  • Poziom 16  
    Aaaa bo mi się przypomniało, to była oryginalna sprężarka czy chiński zamiennik? Bo te ostatnie często wytrzymują tylko kilka miesięcy.
  • Pomocny post
    Moderator HydePark/Samochody
    saron22 napisał:
    trzeba najpierw wymienić kompresor, skraplacz, osuszacz i rozprężny, wypłukać przewody i parownik

    Możesz wytłumaczyć po co prawie kapitalny remont? Druga rzecz, sprężarka się zatarła czy spaliła się cewka elektrosprzęgła?
    mikolayy napisał:
    przyczyna prawdopodobnie jest podawanie napiecia do kompresora ktore zmienia sie w zaleznosci - 19v klima wylaczona, 27 klima wlaczona

    W nowszych układach sprzęgło jest załączane przez specjalizowany driver, i mierzenie napięcia na wyjściu bez obciążenia nie ma sensu. Nawet w stanie wyłączonym woltomierz pokaże obecność tegoż, ale z mocno ograniczonym prądem i sterownik (poprzez driver) "wie" czy wystąpiła przerwa czy zwarcie w obwodzie. Ułatwia to diagnostykę. Do pomiaru zamiast kompresora podłącz żarówkę 24V/21W i wtedy zmierz napięcie, oraz omomierzem opór cewki sprzęgła. Zobacz czy dasz radę ręką obrócić talerzyk sprzęgła (na sprawnej sprężarce z wyczuwalnym oporem musi się obracać).
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    ArturAVS już nadmienił szukasz wiatru w polu... to 19 V jest wlasnie z drivera sterujacego z sterownika i takie napiecia tam beda ale jak.jiz ppdlaczysz kontrolke 5W tobjiz napiecie zniknie.... i nie szukaj żadnych bladzacych napięć prądów itp. To napiecie jest też dla kontroli samej cewki sprzegla ktura sie ujawnia w monitoringu man cats.

    Kolega iWaM również ma racje z chinczykami.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    ArturAVS napisał:

    Możesz wytłumaczyć po co prawie kapitalny remont? Druga rzecz, sprężarka się zatarła czy spaliła się cewka elektrosprzęgła?


    Przecież napisał w pierwszym poście, że sprężarka się zatarła. Sugerujesz, żeby zakładać kolejną sprężarkę bez odpowiedniego przygotowania reszty układu? Jeśli tak, to oznaczę Twoją poradę jako szkodliwą bo pod żadnym pozorem nie wolno tego robić. Bo za chwilę będzie miał dwie zatarte sprężarki.

    mikolayy napisał:
    Po dalszej diagnozie odkrylem ze kompresor jest zatarty
  • Moderator HydePark/Samochody
    saron22 napisał:
    Sugerujesz, żeby zakładać kolejną sprężarkę bez odpowiedniego przygotowania reszty układu? Jeśli tak, to oznaczę Twoją poradę jako szkodliwą bo pod żadnym pozorem nie wolno tego robić.

    Niczego nie sugeruję, to Ty sugerujesz wymianę prawie wszystkich elementów bez weryfikacji. Przy zatartym kompresorze (a sprawnym sprzęgle) najprawdopodobniej uszkodził by się pasek napędowy. Trzeba wszystko zweryfikować, zanim zacznie się pchać w być może zbędne koszty.
  • Poziom 8  
    dzieki za infro z tym zmiennym napieciem od drivera, teraz to wszystko zmienia i dowodzi mojej niewiedzy o nowych systemach.
    Jedyne co moge potwierdzic na ten moment to to ze kompresor klimy jest zatarty poniewaz nie moglem go poruszyc w zaden sposob reka.
    Przekonaliscie mnie do zakupu kompresora, powiadomie klienta i prawdopodbnie bede wymieniac na weeekend
  • Moderator HydePark/Samochody
    mikolayy napisał:
    Czy jest szansa wyjasnienia po co dokladnie driver mial by podawac napiecie na cewke nawet podczas wylaczonej klimy?

    Już wyjaśniłem;
    ArturAVS napisał:
    sterownik (poprzez driver) "wie" czy wystąpiła przerwa czy zwarcie w obwodzie. Ułatwia to diagnostykę.

    To napięcie w stanie wyłączonym służy do kontroli obciążenia, w tym przepadku cewki sprzęgła. Ma zbyt mały prąd by załączyć obciążenie, ale wystarczy do diagnostyki.
    mikolayy napisał:
    Jedyne co moge potwierdzic na ten moment to to ze kompresor klimy jest zatarty poniewaz nie moglem go poruszyc w zaden sposob reka.

    W takim razie zastosuj się do porady @saron22.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    mikolayy napisał:
    Jedyne co moge potwierdzic na ten moment to to ze kompresor klimy jest zatarty poniewaz nie moglem go poruszyc w zaden sposob reka.
    Przekonaliscie mnie do zakupu kompresora, powiadomie klienta i prawdopodbnie bede wymieniac na weeekend


    Przypominam o tym co napisałem w poście #11. Bez zrobienia tego wszystkiego wymiana samej sprężarki nie ma sensu bo nie pochodzi dłużej jak tydzień.