Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Man TGX euro6 - Problem z klimatyzacja, kompresor zatarty, problem z elektryka

mikolayy 06 Jul 2020 12:25 1260 18
  • #1
    mikolayy
    Level 8  
    Witam i pozdrawiam forumowiczow

    Mam problem z MAN TGX 2015 euro 6
    klimatyzacja nie dziala, po podlaczeniu manifoldu pokazje 5 barow.
    Po dalszej diagnozie odkrylem ze kompresor jest zatarty, przyczyna prawdopodobnie jest podawanie napiecia do kompresora ktore zmienia sie w zaleznosci - 19v klima wylaczona, 27 klima wlaczona (przy pracujacym silniku)
    Prawdopodobnie sprzeglo bylo aktywowane caly czas nawet przy wylaczonej klimatyzacji stad awaria.
    Nie moge znalezc zadnego schematu do klimatyzacji dotyczace tego modelu stad prosba o pomoc.
    Nie moge rowniez zlokalizowac przekaznika odpowiedzialnego za podawanie sygnalu na kompresor, logiczne jest ze przekaznik powinien byc odpowiezialny za tego typu problem

    Z gory dziekuje za wszelkie info
  • Helpful post
    #2
    saron22
    Trucks specialist
    Sterowanie na kompresor nie idzie przez przekaźnik tylko z EDC.
  • #3
    mikolayy
    Level 8  
    Przydało by się podmienić EDC dla sprawdzenia
  • #4
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    kompresor klimy z edc ? o czym piszesz ... o sprężarce klimatyzacji czy o sprężarce powietrza ? zresztą ani jedno ani drugie nie jest sterowane z edc
  • #5
    mikolayy
    Level 8  
    Może jakiś schemacik?
  • Helpful post
    #6
    saron22
    Trucks specialist
    MAN Electronics wrote:
    kompresor klimy z edc ? o czym piszesz ... o sprężarce klimatyzacji czy o sprężarce powietrza ? zresztą ani jedno ani drugie nie jest sterowane z edc


    Faktycznie mój błąd.

    Sterowanie cewki kompresora Y114 idzie przewodem nr 23300 z panelu sterującego ogrzewaniem i klimatyzacją.
  • #7
    mikolayy
    Level 8  
    Dziękuję, ciężarówka wraca na weekend, posprawdzam powyższe i dam znać
  • #8
    kakibara
    Level 33  
    Ogólnie co tu sprawdzać, wystarczy podpiąć komputer i będziesz widział czy jest uszkodzony kompresor klimatyzacji.nigdy mnie to nie zawiodło.
    Trochę dziwnie napisany temat - przeprasZam ale ciężko to zrozumieć, z czym jest problem z występowaniem z kompresoram bo zatarl się któryś z koleii .?
    Jeżeli jest w systemie gaz ale kompresor nie rusza - pokazało się napięcie na wtycce - to już wiesz.
    Wymiana jak w euro 5 tylko tu dochodzi demontaż łapy - wsporniki który trzyma wąż do chłodnicy - wykrecasz 3x śruba z pompy wody.wkręć sobie troszkę krótsza woda nie będzie cieklą jak wyciagniesz łapę. 😆.
    Gdybyś miał drugi kompresor to mógłbyś zrobić sobie eksperyment i porównać opór w uszkodzonej i sprawnej.😆
  • #9
    mikolayy
    Level 8  
    Już tłumaczę dla jasności
    Kompresor klimy jest zatarty, nie ma sensu go wymieniać dopuki nie usunę problemu z sygnałem na cewkę sprzegielka.
    Cewka jest aktywowana cały czas bez względu na to czy klima jest włączona czy nie i tutaj jest problem. Sprawdzone poprzez pomiar napięcia na wtyczce do kompresora klimy.
    Dzięki zna info dotyczące wymiany samej sprężarki
  • #10
    iWaM
    Level 19  
    Nie chcę się mądrzyć bo nie wiem czy tak to działa w Manie ale w starych samochodach, np. w Renault kompresor rozłączał czujnik ciśnienia, sprawdziłem to zwierając go i kompresor chodził cały czas.
    Wiec czy w tym przypadku nie jest tak że steruje cały czas cewkę bo nie otrzymuje ciśnienia, gdyż kompresor nie działa?
    I po założeniu nowej sprężarki wszystko zacznie działać jak należy?
    Przecież sprężarki lubią się zacierać same od siebie, wymieniałem wtedy i się nie zastanawiałem nad sterowaniem i wszystko działało po nabiciu.
  • #11
    saron22
    Trucks specialist
    Tutaj żeby jakąkolwiek diagnozę postawić dlaczego się tak zadziało to trzeba najpierw wymienić kompresor, skraplacz, osuszacz i rozprężny, wypłukać przewody i parownik, ustalić odpowiednią ilość oleju w kompresorze, nabić czynnik, podłączyć manometry i zobaczyć jak ta klima pracuje.
  • #12
    iWaM
    Level 19  
    Aaaa bo mi się przypomniało, to była oryginalna sprężarka czy chiński zamiennik? Bo te ostatnie często wytrzymują tylko kilka miesięcy.
  • Helpful post
    #13
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    saron22 wrote:
    trzeba najpierw wymienić kompresor, skraplacz, osuszacz i rozprężny, wypłukać przewody i parownik

    Możesz wytłumaczyć po co prawie kapitalny remont? Druga rzecz, sprężarka się zatarła czy spaliła się cewka elektrosprzęgła?
    mikolayy wrote:
    przyczyna prawdopodobnie jest podawanie napiecia do kompresora ktore zmienia sie w zaleznosci - 19v klima wylaczona, 27 klima wlaczona

    W nowszych układach sprzęgło jest załączane przez specjalizowany driver, i mierzenie napięcia na wyjściu bez obciążenia nie ma sensu. Nawet w stanie wyłączonym woltomierz pokaże obecność tegoż, ale z mocno ograniczonym prądem i sterownik (poprzez driver) "wie" czy wystąpiła przerwa czy zwarcie w obwodzie. Ułatwia to diagnostykę. Do pomiaru zamiast kompresora podłącz żarówkę 24V/21W i wtedy zmierz napięcie, oraz omomierzem opór cewki sprzęgła. Zobacz czy dasz radę ręką obrócić talerzyk sprzęgła (na sprawnej sprężarce z wyczuwalnym oporem musi się obracać).
  • Helpful post
    #14
    MAN Electronics
    VIP Meritorious for electroda.pl
    ArturAVS już nadmienił szukasz wiatru w polu... to 19 V jest wlasnie z drivera sterujacego z sterownika i takie napiecia tam beda ale jak.jiz ppdlaczysz kontrolke 5W tobjiz napiecie zniknie.... i nie szukaj żadnych bladzacych napięć prądów itp. To napiecie jest też dla kontroli samej cewki sprzegla ktura sie ujawnia w monitoringu man cats.

    Kolega iWaM również ma racje z chinczykami.
  • #15
    saron22
    Trucks specialist
    ArturAVS wrote:

    Możesz wytłumaczyć po co prawie kapitalny remont? Druga rzecz, sprężarka się zatarła czy spaliła się cewka elektrosprzęgła?


    Przecież napisał w pierwszym poście, że sprężarka się zatarła. Sugerujesz, żeby zakładać kolejną sprężarkę bez odpowiedniego przygotowania reszty układu? Jeśli tak, to oznaczę Twoją poradę jako szkodliwą bo pod żadnym pozorem nie wolno tego robić. Bo za chwilę będzie miał dwie zatarte sprężarki.

    mikolayy wrote:
    Po dalszej diagnozie odkrylem ze kompresor jest zatarty
  • #16
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    saron22 wrote:
    Sugerujesz, żeby zakładać kolejną sprężarkę bez odpowiedniego przygotowania reszty układu? Jeśli tak, to oznaczę Twoją poradę jako szkodliwą bo pod żadnym pozorem nie wolno tego robić.

    Niczego nie sugeruję, to Ty sugerujesz wymianę prawie wszystkich elementów bez weryfikacji. Przy zatartym kompresorze (a sprawnym sprzęgle) najprawdopodobniej uszkodził by się pasek napędowy. Trzeba wszystko zweryfikować, zanim zacznie się pchać w być może zbędne koszty.
  • #17
    mikolayy
    Level 8  
    dzieki za infro z tym zmiennym napieciem od drivera, teraz to wszystko zmienia i dowodzi mojej niewiedzy o nowych systemach.
    Jedyne co moge potwierdzic na ten moment to to ze kompresor klimy jest zatarty poniewaz nie moglem go poruszyc w zaden sposob reka.
    Przekonaliscie mnie do zakupu kompresora, powiadomie klienta i prawdopodbnie bede wymieniac na weeekend
  • #18
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    mikolayy wrote:
    Czy jest szansa wyjasnienia po co dokladnie driver mial by podawac napiecie na cewke nawet podczas wylaczonej klimy?

    Już wyjaśniłem;
    ArturAVS wrote:
    sterownik (poprzez driver) "wie" czy wystąpiła przerwa czy zwarcie w obwodzie. Ułatwia to diagnostykę.

    To napięcie w stanie wyłączonym służy do kontroli obciążenia, w tym przepadku cewki sprzęgła. Ma zbyt mały prąd by załączyć obciążenie, ale wystarczy do diagnostyki.
    mikolayy wrote:
    Jedyne co moge potwierdzic na ten moment to to ze kompresor klimy jest zatarty poniewaz nie moglem go poruszyc w zaden sposob reka.

    W takim razie zastosuj się do porady @saron22.
  • #19
    saron22
    Trucks specialist
    mikolayy wrote:
    Jedyne co moge potwierdzic na ten moment to to ze kompresor klimy jest zatarty poniewaz nie moglem go poruszyc w zaden sposob reka.
    Przekonaliscie mnie do zakupu kompresora, powiadomie klienta i prawdopodbnie bede wymieniac na weeekend


    Przypominam o tym co napisałem w poście #11. Bez zrobienia tego wszystkiego wymiana samej sprężarki nie ma sensu bo nie pochodzi dłużej jak tydzień.