Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

RM 820S Condor - Regulacja jakości zapisu magnetofonu.

07 Jul 2020 20:13 1923 37
  • #1
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #2
    aaanteka
    Level 41  
    Winylov wrote:
    no może głowica ZRK nie jest już idealna(na oko), ale odtwarza poprawnie(na oko i ucho równo).

    I to może być podstawowa przyczyna. Choćby namagnesowanie się głowicy.
    Należy sprawdzić oba tory z pominięciem głowicy na sygnale sinusoidalnym,zaczynając od wyjścia i posuwając się w kierunku głowicy (odwrotnie niż to robi sygnał w rzeczywistości) lub po prostu na początek podstawić głowicę ewentualnie-ewentualnie zamienić głowice pomiędzy kanałami.
  • #4
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #5
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Winylov wrote:
    Głowice podmieniałem, Mam kilka ZRK, jednak wszystkie używane
    NIGDY tak nie rób jeśli zależy Ci na tym, żeby używać taśmy dłużej niż raz. Każda używana głowica jest wytarta inaczej (a głowice ZRK szczególnie szybko się niszczą) - jak idealnie nie ustawisz głowicy - będzie niszczyć taśmę - w najgorszym wypadku ją nacinać. Jak nawet by ci się udało ustawić idealnie, to i tak będzie juz gorzej działać - bo szczelina mniejsza, albo nierówno wytarta i jedna ścieżka (jak u Ciebie0 będzie bez góry i ciszej... A tak w ogóle to polskie głowice to najgorszy szmelc jaki można w ogóle wyprodukować. Zamień tę głowicę na jakąś nową byle dobrej firmy, i dopiero sprawdzaj resztę. Co ci z magnetofonu,który wymaga co kilka miesięcy (przy graniu na nim po kilka godzin dziennie) co i raz wymiany głowicy? A taka jest prawda... Kilkaset magnetofonów przez moje ręce przeszło i w każdym z nich głowica była do d... niczego. Albo zryta tak, ze rów się robił od taśmy, albo źle złożone rdzenie, albo krzywo ustawione szczeliny w obu polówkach, albo dziury w zalewie... albo różne indukcyjności nie dające się zrekompensować regulacją nawet...
    Naprawdę - szkoda Twojego czasu, Twojej pracy i Twojego sprzętu na takie zabawy. Najlepszy byłby ALPS, ale czy dostaniesz nowy, nie podróbkę i nie szlifowany? Nie wiem. Wycofałem się z napraw magnetofonów jakieś 20 lat temu. Do dziś mam natomiast M8011 z założoną natychmiast po zakupie głowicą ALPS i do dziś nie narzekam... Jedynie dwa razy przez te kilkadziesiąt lat paski musiałem wymienić i raz listwę Z/O wyszorować; ale te rzeczy występują jak w każdym o podobnej konstrukcji - po prostu elementy eksploatacyjne... ;)
  • #6
    User removed account
    Level 1  
  • #7
    aaanteka
    Level 41  
    Jeżeli przy zamianie usterka nie występuje, to jednak głowica jest uszkodzona.

    Winylov wrote:
    Wiem ale te są po 100pln. A to nie mój trup, zlecenie specjalne;)

    Ale jak już tyle pracy zostało włożone to może warto. W pełni sprawne takie modele są o wiele droższe na rynku wtórnym. A wydatek na kilka lat to w sumie nie wielki, tym bardziej że obecnie jest wielki powrót do magnetofonów. Nawet wydają nowe albumy na kasetach :).

    Może warto uzmysłowić właścicielowi?
    Stsujesz rozmagnesowanie toru przesuwu taśmy?
  • #8
    User removed account
    Level 1  
  • #10
    Sanjose
    Level 30  
    Alps do Condora który ma głowicę BRG lub ZRK to nie za bardzo się nada. Ja do swojego zamontowałem Alpsa i o ile jakość odtwarzania się znacząco poprawiła, tak zapis nie za bardzo.
    Wysterowalność jest lepsza niż oczekiwałem. +4dB lub więcej to nie problem, ale kosztem słabych wysokich tonów. Obstawiam znaczącą różnicę w indukcyjności pomiędzy głowicami BRG a Alps. Nie zmieniałem nastawy prądu podkładu bo nie wiem gdzie to się zmieniało a po drugie tam to dziwnie się ustawia chyba. Demagnetyzer mam i to nic nie poprawiło, czyli głowica nie jest namagnesowana.
  • #11
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Sanjose wrote:
    Nie zmieniałem nastawy prądu podkładu
    I to właśnie jest powód mniejszej ilości wysokich w nagranym materiale. Po każdej wymianie głowicy należy prądy podkładu (osobno dla każdej ścieżki - właśnie ze względu na rozrzuty indukcyjności) ustawić posługując się miliwoltomierzem akustycznym, generatorem (6 kHz i 400Hz) i skalibrować poprawiając kilkakrotnie tak długo, aż zapis częstotliwości "podstawowej" 400Hz (lub 333Hz) będzie odtwarzany na takim samym poziomie jak zapis 6kHz - oczywiście indywidualnie w każdym kanale.
    Nawet po wymianie ALPS'a na inną ALPS'a TRZEBA to robić.
  • #12
    User removed account
    Level 1  
  • #13
    Sanjose
    Level 30  
    Winylov wrote:
    Trochę przygasają w rytm muzyki, głośność mam na 60% skali, bass na max, dźwięk jest na granicy ale nie przesterowany jeszcze. Czy to tak ma być?


    Z filmu mi się tylko dźwięk odtwarza. Ale objaw o którym mówisz jest normalny. Diody "B" przy dużych głośnościach przygasają bo jest spory spadek napięcia. Ja u siebie Bass mam na środku a przycisk "INTIM" wyłączony i jak dam porządnie do pieca to też przygasają.

    Powolne ruszanie silnika magnetofonu świadczy o kończącym się UL 1901 lub uszkodzonym silniku.

    398216 Usunięty wrote:
    I to właśnie jest powód mniejszej ilości wysokich w nagranym materiale. Po każdej wymianie głowicy należy prądy podkładu (osobno dla każdej ścieżki - właśnie ze względu na rozrzuty indukcyjności)


    Jak znajdę które potencjometry na płytce magnetofonu za to odpowiadają to zobaczę czy coś to zmieni. Najgorzej jeśli różnicy indukcyjności pomiędzy głowicami nie da się skompensować zmianami ustawień w układzie.
  • #14
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Sanjose wrote:
    Jak znajdę które potencjometry na płytce magnetofonu za to odpowiadają to zobaczę czy coś to zmieni.

    RP555 i RP505?
  • #15
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #16
    Sanjose
    Level 30  
    Pobrałem instrukcję serwisową i potencjometry RP 505 i RP 555 odpowiadają za prąd kasowania. Z tego co piszą za prąd zapisu odpowiadają potencjometry RP 504 oraz RP 554.

    RM 820S Condor - Regulacja jakości zapisu magnetofonu.
  • #17
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #18
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Winylov wrote:
    3 pozycyjnym przełącznikiem OSC. umieszczonym z tyłu można zmienić częstotliwość tego przebiegu 86kHz, 83kHz 79kHz. Po co jest ten przełącznik? Co da zmiana tej częstotliwości?

    Chodziło o to, aby przy nagrywaniu audycji radiowych z fal długich i średnich któraś harmoniczna generatora prądu podkładu nie zakłócała odbieranej stacji.
  • #19
    User removed account
    Level 1  
  • #20
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Spotkałem to w kilku innych konstrukcjach, jak dobrze pamiętam to chyba nawet słynny "Kasprzak" RM222 też miał.
  • #21
    User removed account
    Level 1  
  • #22
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Winylov wrote:
    Z tego co widzę najpierw regulujemy dla taśmy cr, a potem inną regulacją dla fe.
    Nie ma innej regulacji dla taśm żelazowych. Prąd podkładu ustawia się wraz z przełączeniem magnetofonu z chromu na żelazo - dzielnikiem napięcia załączanym wraz z typem taśmy.
  • #23
    Sanjose
    Level 30  
    Ja czegoś nie rozumiem, albo to jest jakaś nietypowa konstrukcja.
    Na stronie którą wrzuciłem wcześniej, potencjometr RP51 odpowiada za regulację napięcia kasującego, czyli na logikę skuteczność kasowania nagrania przez głowice kasującą. Na następnej stronie znowu jest ten element regulowany opisany jako regulacja prądu podkładu dla taśm Type 1, czyli chodzi o głowicę uniwersalną:
    RM 820S Condor - Regulacja jakości zapisu magnetofonu.

    To w końcu jak to ma działać? W większości magnetofonów te regulacje są oddzielne i mają osobne elementy do regulacji takich rzeczy.
  • #24
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Szczerze mówiąc to i ja teraz zgłupiałem... Jakaś pokrętna logika regulacji w tym magnetofonie. Nawet poziom odniesienia (1kHz) jest co najmniej dziwny... Chyba wynika to z samej korekcji - odbiegającej od typowej dla tych prędkości przesuwu taśmy. Nie wiem - ustawiaj po kolei jak każą i zobaczymy co wyjdzie... ;)
  • #25
    User removed account
    Level 1  
  • #26
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Regulujesz pod konkretną głowicę, więc albo założysz i zostanie, albo daj sobie spokój z regulacjami.
    A co do tych konkretnych głowic - DX były czymś pośrednim - lepsze od krajowych, ale dużo mniej trwałe od ALPS'a.
  • #27
    Sanjose
    Level 30  
    Miałem takiego DX'a. Trwałość bardzo słaba, kilka lat i miałeś stan typowej głowicy ZRK która pracowała pół roku.
    Często pod naklejkami Aiwa krył się numerek lub napis Teac :D W moim przypadku był napis "A668".

    A może jakiś Sendust zza wschodniej granicy? Na przykład 3Д24.120? Ich indukcyjności (od 150 mH do 220 mH) pokrywały się z węgierskimi BRG więc jest szansa że zadziała ;).

    Na youtubie znalazłem gościa który montuje te rosyjskie głowice do japońskich decków (Akai, Sansui, Gradiente, Alpage) i efekty są na prawdę dobre. Nie wiadomo tylko jak się zachowa wzmacniacz odczytu/zapisu w Condorze po takiej operacji.
  • #28
    User removed account
    Level 1  
  • Helpful post
    #29
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Sanjose wrote:
    A może jakiś Sendust zza wschodniej granicy? Na przykład 3Д24.120?
    Nie miałem "przyjemności" z nimi, ale znając dość specyficzne podejście do elektroniki rosyjskiej bym nie ryzykował chyba...
    Winylov wrote:
    chciałbym zacząć od kontroli/ustawienia poziomu odczytu,
    I bardzo dobrze, bo zawsze od tego należy zacząć.
    Winylov wrote:
    Co to za kaseta? To chodzi o poziom sygnału? 0dB = 250pWb
    Tak. Dokładnie. Taka kaseta służy do prawidłowego wyregulowania wzmocnienia odczytu przez przedwzmacniacz odczytu. Z tym, że typowa kaseta do tej operacji zapisana jest częstotliwością 333Hz lub 400Hz. Z niewiadomych mi (jeszcze) powodów Condor wymaga do tej operacji sygnału 1kHz. Patrząc na charakterystykę wzmacniacza odczytu można się spodziewać sporych przekłamań przy zastosowaniu kasety z 1kHz.
    Winylov wrote:
    czy mogę sobie nagrać na innym magnetofonie?
    Musiałbyś mieś 100% pewność, ze ten "inny magnetofon" ma idealnie ustawione parametry Z/O. Kaseta testowa jest więc czymś w rodzaju wzorca metra - stosując inny wzorzec wyniki końcowe mogą znacznie odbiegać od optymalnych (optymalnych dla kasety).
    O ile sobie przypominam (mogę się mylić) ZRK dla własnych potrzeb produkowała takie kasety, nie wiem tylko czy można gdzieś jeszcze dostać taką (niezniszczoną przez wieloletnie używanie...).
    Winylov wrote:
    3150 Hz?
    Ta częstotliwość jest typowa dla pomiarów równomierności odtwarzania "Na ucho" - bowiem częstotliwość 3150 Hz leży w zakresie dla którego ucho człowieka jest najbardziej czułe na jakieś zmiany.
    Podobnie jak częstotliwość 6kHz i 40 (czasem 50) Hz są najoptymalniejsze dla ustawienia (o ile jest taka możliwość - piszę ogólnie) prądu podkładu.
    To wynika z charakterystyki (funkcji) zapisu przy różnych wartościach prądu podkładu. Chodzi o to, że zwiększając prąd podkładu zmniejsza się wytarowanie taśmy przy zapisie niskimi częstotliwościami jednocześnie zubożając wysterowanie wysokimi. Częstotliwość jaka pozostaje stała co do wartości wytarowania taśmy to właśnie te 333Hz lub 400Hz (to wynika z niewielkich różnic w stosunku do wybranej marki taśmy wybranej jako taśma wzorcowa)- stała w funkcji zmian prądu podkładu.
  • #30
    User removed account
    Level 1