Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kilkanaście pytań na temat instalacji fotowoltaicznej.

Citek 10 Jul 2020 00:21 2523 14
Optex
  • #1
    Citek
    Level 22  
    Witam.
    Planuję we własnym zakresie zamontować instalację fotowoltaiczną o mocy do 10kWp na budynku gospodarczym. Podczas czytania i obmyślania jak ma to wyglądać narodziło się kilka pytań. Mam nadzieję, że rozwiejecie moje wątpliwości

    1. Czy zwykły "kowalski" może założyć sobie sam instalację fotowoltaiczną? Co z dofinansowaniem? Znalazłem informację sobie same zaprzeczające nawzajem. Raz ludzie piszą, że zwykły Kowalski nie może założyć sobie sam instalacji, następnie piszą, że może ale musi ją odebrać elektryk z uprawnieniami (przy okazji jeśli tak jest jakie uprawnienia musi mieć ten elektryk), a jeszcze innym razem, że Kowalski może bez problemu założyć sobie taką instalację.

    2. Jak wygląda kwestia uziemienia. Posiadam sieć TN-C. Planuję wykonać uziom pionowy (szpilki) i teraz zastanawiam się czy jak będę w budynku gospodarczym robił GSW to czy zgodne ze sztuką jest łączenie go za pomocą linki ze szpilkami, czy może koniecznie muszę użyć bednarki?

    3. Jak to jest z odległością paneli od krawędzi dachu. Czytałem w kilku miejscach, że ma to być min. 20cm, inne podają 50cm jak i więcej. Zastanawiam się bo widziałem już kilka instalacji gdzie żadne odległości nie zostały zachowane.

    4. Jaki falownik byście wybrali? Huawei, Growatt, czy Sofar a może SolarEdge - chociaż te pytanie wydaje mi się ciężkie do odpowiedzenia. Czy możecie polecić jakiś falownik z funkcją przekaźnika, tzn. jeżeli będzie produkcja to załącza mi np. grzanie wody w bojlerze lub w przyszłości ładowanie samochodu.

    5. Czy ktoś ma jakąś opinię o panelach z firmy Just Solar? Znalazłem dobrą cenę na ich zakup i się zastanawiam czy warto.

    6. Jaki system montażowy na dachówkę ceramiczną polecacie? Zastanawiam się nad firmą Baks. Co o niej sądzicie?

    7. Jak to wygląda z tym montażem uchwytów. Ogólnie wszyscy mówią aby montować się do krokwi, chociaż widziałem, na kilku filmikach na youtube, że montują się do łat. Ogólnie u mnie jest krokwia z kontrłatą i teraz zastanawiam się czy montować uchwyt na tych elementach, czy lepiej wyciąć część kontrłaty, aby uchwyt przylegał tylko do krokwi. Grubość kontrłaty to 2cm, wkręty planuję dać 6x80.

    8. Czy kabel o przekroju 2,5mm² będzie nadawał się do instalacji 10 kWp? Ogólnie chodzi o to, że jest poprowadzony kabel 4mm² z gospodarczego do kotłowni, a potem w puszce elektrycznej ten kabel jest połączony z kolejnym kablem, który idzie z kotłowni do licznika.

    9. Optymalizatory. Czy warto w nie inwestować. Jak jest z ich żywotnością, ponieważ łatwych warunków bytowania to nie mają. Mam dach prosty, bez żadnych kominów itp. czyli brak cieni i się tak zastanawiam. Na plus to tylko to, że będę widział jak każdy panel pracuje i że będę miał ograniczone napięcie do napięcia bezpiecznego 1V.

    10. Niby błache pytanie, ale jakiego producenta złączek MC4 i kabla solarnego polecacie?

    11. Czym mocować kable na dachu, czy zwykłe trytki UV wystarczą, czy stosować jakieś metalowe obejmy kablowe

    12. Czy warto zainwestować w DTSU666-H?

    13. Czy zabezpieczenia AC i DC mogą być w jednej skrzynce?

    Ok, to chyba na tyle, chociaż znając życie na pewno jakieś pytania przyjdą mi jeszcze do głowy.
  • Optex
  • #2
    wello
    Level 20  
    Ad. 1. Można samemu ale do zgłoszenia m.in. do ZE musi się podpisać ktoś z SEP E.
    Moderated By Topolski Mirosław:

    Nie ma SEP E jest Świadectwo Kwalifikacyjne E wydane przez odpowiednią komisję.
    SEP to Stowarzyszenie Elektrków Polskich.
    Tu wykaz: https://www.ure.gov.pl/pl/biznes/komisje-kwalifikacyjne


    Ad. 2. Na Twoim miejscu w pierwszej kolejności przerobiłbym wszystko na TN-C-S, a dopiero później myślał o PV. Temat rzeka, więc w krótkim punkcie nie opiszę Tobie dlaczego.
    Ad. 3. Odległość wychodzi z obliczeń w temacie ochrony odgromowej. Również temat rzeka.
    Ad. 4. Ja mam Froniusa z bardzo rozbudowanymi możliwościami wejść/wyjść. Jego mogę polecić. Jak mają inni? Nie wiem.
    Ad. 5. Jeżeli chodzi o panele, to szukaj takich, które mają wszystkie papiery po polsku żebyś później nie miał problemów przy zgłaszaniu mikroinstalacji w ZE. Nie mówię, że te Just solar ich nie mają, nie sprawdzałem. Ale zwróć na to uwagę.
    Ad. 6. Baks to dobra firma. Nie najtańsza ale pewna.
    Ad. 7. Uchwyty montuj jak najmocniej się da. Robisz to u siebie i wykorzystaj każdą cechę dachu, która Tobie w tym pomoże. Oczywiście nie niszcząc dachu i jego stelażu.
    Ad. 8. Wszystko zależy od odległości, ale 2,5mm² to i tak za mało. W Twoim przypadku (nie znam odległości) powinno być minimum 4mm² jeżeli jest kilka metrów, a jeżeli kilkanaście/kilkadziesiąt to minimum 6mm². Najlepiej jak najmniej połączeń, a jeżeli już są to muszą być pewne.
    Ad. 9. Optymalizatory to strata pieniędzy, szczególnie że piszesz, że nie masz żadnego cienia. Instalacja ma się jak najszybciej zwrócić. Dodatkowy koszt optymalizatorów spowoduje wydłużenie tego czasu o rok albo i więcej.
    Ad. 10. Najlepiej tylko oryginał czyli MC4 Staubli. Teraz wyszła nowa seria evo2.
    Ad. 11. Kable po dachu najlepiej jakby szły w peszlach UV. Pod panelami nie muszą być w peszlach.
    Ad. 12. Miernik energii to również zbędny bajer. Patrz pkt. Ad. 9.
    Ad. 13. Mogą ale wg. enigmatycznych opinii powinna być przegroda między AC, a DC. Ale nigdzie nie mogłem znaleźć oficjalnego stanowiska. Jeśli masz wątpliwość, to najlepiej osobne skrzynki dla świętego spokoju.
  • Optex
  • #3
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    1. Tak. Nie wiem co z dofinansowaniem.
    2. Bez uziemienia też zadziała. Wydaje mi się że na upartego możesz ją zrobić w TN-C bez uziemienia. Jest to nieprawidłowe wg obecnych norm i prawa. Zrób uziemienie a przedtem zrób sobie TN-C-S zanim założysz PV. To banalnie proste. Tak wygląda u mnie https://www.facebook.com/photo.php?fbid=35409...1&set=gm.710997633053335&type=3&theater&ifg=1
    3. Ma być odległość z powodu wytrzymałości na wiatr oraz od instalacji odgromowej. Ja mam do samego końca dachu i jeszcze nie odleciały.
    4. Markowy. Zapomnij o funkcji przekaźnika - zrealizuj to np wattrouterem lub timerem.
    8. AC daj 5x4 jeżeli do kilku metrów lub 5x6 jeżeli od kilkunastu metrów. DC w zależności od wyliczeń.
    9. Nie.
    10. Markowe MC albo jakieś inne porządne. Nie oszczędzaj na tym.
    13. Tak, a jakie zabezpieczenia masz na myśli?
  • #4
    Citek
    Level 22  
    Ad.1 Czyli będę musiał znaleźć kogoś z takimi uprawnieniami
    Ad.2 Wiem, że najlepiej byłoby przystosować sieć do TN-C-S, tylko to wiąże się z remontem prawie całego domu - przecież nie zostawię gniazdek z bolcem uziemiającym podłączonym poprzez zerowanie (zwarty bolec z wtykiem N)
    Ad.3 Instalacji odgromowej na dachu nie posiadam. Bardziej chodziło o siły zrywające wiatru.
    Ad.4 Chyba wybiorę Huawei a w przyszłości może zainteresuję się tym Wattrouterem - chociaż na razie cena nie zachęca
    Ad.5-6-7 Ok
    Ad.8 Odległość między miejscem gdzie chcę zainstalować inwerter a główną skrzynką to ok 30-40m, czyli będę musiał zastosować 5x6mm²
    Ad.9 Tak myślałem
    Ad.10 Tak, wiem, że nie ma co na tym oszczędzać, bo są to koszty groszowe w porównaniu z całą instalacją. Co sądzicie o firmie MultiContact. I ponawiam zapytanie jakiego producenta kable polecacie, oczywiście będę stosował kabel 6mm²
    Ad.11 Myślę, że kable po dachu nie będą szły, będą od razu po podpięciu do paneli szły pod dachówkę, zastanawiam się tylko czym je mocować do paneli?
    Ad.12 Ok, tak myślałem. Na początku będzie fajny bajer, patrzenie na wykresy, a po miesiącu znając życie to się znudzi
    Ad.13 Jeszcze dokładnie nie patrzyłem co jest wymagane ale chodzi mi o ograniczniki przepięć i może rozłącznik bezpiecznikowy po stronie DC itp. oraz po stronie AC wyłącznik nadprądowy, może różnicówka i także ogranicznik przepięć.
  • #5
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    2. Nie. To wiąże się z zostawieniem TN-C w części domu i kładzeniem nowych TN-C-S w nowych obwodach. Te instalacje mogą istnieć obok siebie. Zostawisz gniazdka z bolcem pod PEN. Obok możesz dać drugi obwód z bolcem pod PE.
    10. MC to oryginał najoryginalniejszy. Kable stosuj z miedzi.
    12. Pvmonitor.pl nie znudził mi się po pięciu latach.
    13. SPD nie są konieczne - wystarczy ten na AC co masz w domu. Rozłącznik zwykły DC po stronie DC. Nie trzeba bezpieczników DC. Bezpiecznik AC i RCD wystarczy.
  • #6
    Citek
    Level 22  
    2. Ok, zobaczę może i od razu zrobię układ TN-C-S
    13. Akurat u siebie nie mam SPD. Dom był budowany ok 1995r i chyba wtedy takich zabezpieczeń nie stosowano. Chociaż widzę, że Viessman zaleca stosowanie zabezpieczenia nadprądowe po stronie DC
    Kilkanaście pytań na temat instalacji fotowoltaicznej.
  • #7
    Rhaavir
    Level 13  
    1. Wymagane są uprawnienia. Jak je Masz to sam możesz instalację wykonać i zgłość do ZE.
    2. TRZEBA Wykonać uziemienie !!!!! Po pierwsze ochronniki strony DC wymagają uziemienia, podobnie AC. Uziemić należy konstrukcję i panele. Uziemienia wymaga też falownik.
    3. STREFA WIATROWA - polecam lekturę - należy przeliczyć.
    4. Huawei - montuję ich dużo, jedyny "chińczyk" jakiego bym zamontowal u siebie. Solaredge - świetne mozliwości, ale odkąd przenieśli produkcje do Chin to im spadła trochę jakość, ale warty zakupu.
    FRONIUS - wg ,mnie jeden z najlepszych, niezawodny - na dodatek ma przekaźnik i może sterować, montuję je od 8 lat i nie miałem problemu. Tak więc poleciłbym Froniusa, Solaredge jak nam zależy na monitoringu każdego panelu lub mamy "pokręcony" dach lub Huawei jak nam zależy na cenie.
    5. Nie znam tej marki - my używany Hanwa QCELL - montujemy tygodniowo 400 - 600 paneli i od 4 lat z QCell'ami nie mamy problemów. Nasz podstawowy obecnie, najtańszy panel to QCell Duo G7 335 Wp. I go mogę polecić. Mam miernik z krzywą I-V i QC zawsze trzyma poziom, nawet po 4 latach.
    6. Dowolny z certyfikatami, Baks ma dobry system. Jest też Keno, Corab i wielu innych.
    7. Można do łat - są dedykowane haki typu S - mają dopuszczenia i atesty. My najczęściej używamy Haków S na łaty - nasze mają wszystkie atesty i certyfikaty. W końcu na eSkach montuje się solary na glikol, które ważą 10x tyle co panel :) Dlatego stosujemy haki S - nie wymagają wycinanek. :)
    8. 10kW falownik czy panele ???? Jak mamy zabezpieczenie falownika 16A to możemy dać 5 x 2.5mm² - oczywiście pamiętajmy o odległości i spadku napięcia mniej niż 1%. Przykładowo Solaredge SE9K ma maksymalny prąd wyjściowy 14.5A - czyli 2.5 mm² wystarczy. Przy odległości 30 metrów to mamy spadek napięcia powyżej 1% czyli za duży - trzeba dać 4mm² minimum.
    9. Optymalizatory mają 25 lat gwarancji - odkąd SE przeniósł produkcję do Chin trochę im spadła jakość - ALE - szybko wymieniają i nie robią problemów. Jak się stać na SE to uważam, że warto zainwestować, monitoring każdego panelu oraz funkcja Safe DC jest warta dopłaty.
    10. My używamy polskiego przewodu MG WIRES, wtyczki oryginalne MULTI-CONTACT.
    11. Przewody mocujemy do konstrukcji - my używamy wzmocnionych "trytytek" UV, spod konstrukcji przewody wyprowadzamy w peszlu, sam peszel stosujemy wzmocniony UV i mocujemy dedykowanymi uchwytami.
    12. Moim zdaniem nie warto.
    13. Tak, można umieścić komponenty AC i DC w jednej rozdzielnicy, oczywiście skrzynka musi mieć dopuszczenie na 1000V DC - na przykład Elektroplast Opatówek seria RH. Do tego powinno się unikać krzyżowania przewodów AC i DC.

    Ochronniki - strona DC obowiązkowo, AC - zależy od sytuacji - jeśli mamy w domu to nie trzeba. pamiętać należy o dobraniu odpowiedniego typu ochronników. Przykładowo na dachówkę bez odgromu wystarczy T2.
    Bezpieczniki DC - nie ma potrzeby przy pojedynczych łańcuchach.
  • #8
    BikeBarian
    Level 24  
    Rhaavir wrote:
    Ochronniki - strona DC obowiązkowo, AC - zależy od sytuacji - jeśli mamy w domu to nie trzeba. pamiętać należy o dobraniu odpowiedniego typu ochronników.


    Tutaj dodałbym ze jeśli odległość chronionego urządzenia ( w tym przypadku Inwerter) od głównej rozdzielnicy w domu w której znajduje się SPD jest większa niż 10m to należy zastosować oddzielny SPD przy Inwerterze.
  • #9
    Rhaavir
    Level 13  
    Tego mi zabrakło - tych 10 metrów :) - pytanie też JAKIE ochronniki mamy w domu - bo często dają nie właściwe lub najtańsze, nie trzymające parametrów.
  • #10
    Citek
    Level 22  
    Dobra, pomału instalacja powstaje już na dachu. Na razie tylko mocowania i profile, ale do końca tygodnia myślę, że pojawią się już panele i reszta rzeczy.
    Wracając do głównej dyskusji:
    Rhaavir wrote:
    8. 10kW falownik czy panele ???? Jak mamy zabezpieczenie falownika 16A to możemy dać 5 x 2.5mm² - oczywiście pamiętajmy o odległości i spadku napięcia mniej niż 1%. Przykładowo Solaredge SE9K ma maksymalny prąd wyjściowy 14.5A - czyli 2.5 mm² wystarczy. Przy odległości 30 metrów to mamy spadek napięcia powyżej 1% czyli za duży - trzeba dać 4mm² minimum.

    Sprawdziłem i wyjdzie u mnie nie ok 30m, ale prawie 50m. Stwierdziłem, że jak robić to porządnie i planuję położyć 5x10mm2.
    Po skończeniu instalacji fotowoltaicznej, będę planował wstępnie przerabiać sieć w domu na standard TN-C-S. Teraz się zastanawiam czy GSW, którą powstanie w domu jak już będę miał TN-C-S, będę musiał połączyć z szyną wyrównawczą, która będzie już w gospodarczym. Jeśli tak to czy będę mógł użyć przewodu PE znajdującego się w nowo ciągnącym przewodzie 5x10mm2 czy może muszę użyć osobnego przewodu.
    Zabezpieczenie falownika planuję dać 3P B 20A, akurat taki ostał mi się po likwidacji sklepu, chociaż mam i 16A, ale wydaje mi się, że może być za mały.
    Kilkanaście pytań na temat instalacji fotowoltaicznej.

    Rhaavir wrote:
    4. Huawei - montuję ich dużo, jedyny "chińczyk" jakiego bym zamontowal u siebie. Solaredge - świetne mozliwości, ale odkąd przenieśli produkcje do Chin to im spadła trochę jakość, ale warty zakupu.
    FRONIUS - wg ,mnie jeden z najlepszych, niezawodny - na dodatek ma przekaźnik i może sterować, montuję je od 8 lat i nie miałem problemu. Tak więc poleciłbym Froniusa, Solaredge jak nam zależy na monitoringu każdego panelu lub mamy "pokręcony" dach lub Huawei jak nam zależy na cenie.

    Na 99% wybiorę Huawei. Przemawia za mną wielkość i znajomość firmy.

    Rhaavir wrote:
    Ochronniki - strona DC obowiązkowo, AC - zależy od sytuacji - jeśli mamy w domu to nie trzeba. pamiętać należy o dobraniu odpowiedniego typu ochronników. Przykładowo na dachówkę bez odgromu wystarczy T2.
    Bezpieczniki DC - nie ma potrzeby przy pojedynczych łańcuchach.

    Zastanawiam się jeszcze nad tymi ochronnikami przepięć. Widzę, że po stronie DC są dostępne 2P i 3P, a po stronie AC 3P i 4P (3 fazy i N). Jaki teraz najlepiej zastosować mając na uwadze to, że w najbliższej przyszłości będę miał TN-C-S. Ogólnie to zbyt dużej różnicy cenowej między DC 2P a 3P nie ma, tylko pytanie czy warto i czy będzie to będzie działać, czyli czy nie spowoduje to jakiś problemów, czy mniejszej ochrony.

    Rhaavir wrote:
    7. Można do łat - są dedykowane haki typu S - mają dopuszczenia i atesty. My najczęściej używamy Haków S na łaty - nasze mają wszystkie atesty i certyfikaty. W końcu na eSkach montuje się solary na glikol, które ważą 10x tyle co panel :) Dlatego stosujemy haki S - nie wymagają wycinanek.

    Zastosowałem uchwyty do krokwi, bo takie wcześniej miałem już zamówione. Chociaż wydaje mi się, że do łat też dało by radę. Normalnie po łatach chodziłem i nic się nie działo, a po za tym z uchwytami do łat to chyba prościej wszystko ładnie sobie rozmieścić. Tylko ciągle zastanawiam się czemu producent, w moim przypadku Baks, nie zaleca stosowania "esek" - może ludzie montowali instalacje na starych budynkach (np. 50 i więcej lat), w których wierzba dachowa nie była już w dobrym stanie i zaczynały się jakieś problemy.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Jeszcze jedno pytanko. Jeżeli długość przewodów u mnie będzie wynosiła ok 25m po stronie minusowej i ok 15m po stronie plusowej to dawać małą rozdzielnię z dodatkowym SPD jak najbliżej paneli, czyli u mnie wyjdzie ok 12-13m.
    Kilkanaście pytań na temat instalacji fotowoltaicznej.
  • #11
    Rhaavir
    Level 13  
    Radziłbym Ci jednak wybrać Froniusa - jest lepszy od Huaweia - co więcej nie dawno pojawił się BŁĄD w Huaweiu - brak możliwosci resetu falownika :) - procedura resetu nie pomaga - a odpowiedź z Huawei jest taka : próbowac do skutku, za którymś razem zaskoczy :) Po za tym Huawei ma więcej "dziwnych " problemów" - typu nagle przez dwa dni zgłasza błedy za wysokich napięć a tymczasem analizator pokazuje, że wszystko jest OK. Po dwóch dniach problem znika i instalacja działa ponad pół roku doskonale.
    Fronius jest tu znacznie mniej zawodny - zresztą spawarki Fronius też są uważane za jedna z najlepszych. :) :)

    Przy 50 metrach to 5x10 nie będze przesadą :) :)

    Uziemienie - minimum 16 mm² - radził bym jak już będziesz kopać położyć bednarkę - załatwi ci to przy okazji poprawę uziemienia :) w budynku, bo im niżej tym lepiej, przy okazji będziesz mieć pewne uziemienie budynku gospodarczego.

    Ochronniki - przy odległości powyżej 50 metrów - w budynku gospodarczym dał bym ochronnik w rozdzielnicy budynku, i to co najmniej 12.5 kA na pole, oczywiście 3P+N. Ja zawsze daję 25kA na pole - niby przesada, ale mamy za drogi sprzęt by ryzykować.
    Strona DC - ja stosuję i polecam SALTEK - przy ochronnikach DC mamy zawsze zacisk + i - oraz uziemienia - liczba pół zależy od konstrukcji - ale zwykle są 3 lub 4 - przykładowo : Saltek FLP 1000V (typ 1+2) ma 3 pola o szerokości 2 modułów każde, łącznie w rozdzielnicy zajmuje 6 pól, FLP 550V (typ 1+2) ma 4 pojedyńcze modułu i zajmuje 4 pola, a SLP 700 i SLP 1000 (typ 2) mają i zajmują 3 pola.
    Ilość pół NIE decyduje o jakości ochronnika - ale parametry, ja bym radził kupić coś porządnego, Saltek, Dehn itp. - na ochronnikach nie wolno oszczędzać.

    Przy odległości większej niż 10 m - NALEŻY dać dodatkowe ochronniki przy panelach po za tymi przy falowniku, mozesz też "przenieść" falownik tak by "skrócić" drogę :) poniżej 10 metrów.
  • #12
    Jan_Werbinski
    Level 33  
    Dajesz bubel a nie ochronnik. 25 kA na warystorach. :D
    Proponuję na ten wątek wziąć dużą poprawkę. Uprawnienia? Jakie połączenia konstrukcji do czego? Tyle pisania o SPD a nie widzę żadnego stopniowania ochrony. Ale to bez znaczenia bo Saltek. :D
    Jak nie chcesz mieć spalonego domu albo żeby rozdzielnica wybuchła w twarz, to proponuję ostrożność. Może wystąpić sytuacja, w której brak ochronnika spowoduje mniejsze szkody niż jego zastosowanie.
  • #13
    Odzysk
    Level 9  
    Odpowiedź:

    1. tak tak
    2. lokalny elektryk z atualnym Świadectwem Kwalidikacyjnym co wykonuje usługi elektryczne
    3. bez znaczenia o ile konstrukcja wytrzyma, instalcje były też zadaszeniem konstrukcji przydomowego tarasu
    4. rocznik produkcji z montażu instalacji, a nie 10 letni, czym więcej mppt tym lepiej
    5. ważna jest cena za 1KW, ilość diod zabezpieczających, moc jednego panela czym wyższa tym lepiej, data produkcji najlepiej z rocznika montażu, żadne leżaki 1-3-5-10 letnie co wyglądają jak nowe
    6. najtańszy, lepiej tą kwotę przeznaczyć na zwiększenie mocy instalacji
    7. zależy od ilości paneli, czym więcej punktów mocowań do dachu tym lepiej
    8. zależy od falownika jeżeli duże A to przewdów 4mm<
    10. bez znaczenia aby miały odpowiednie zabezpieczenia, wszystkie w sprzedaży oficjalnie powinny je mieć
    13. lepiej jak będą osobno
    Edytowałem[T.M.]
  • #14
    Citek
    Level 22  
    Rhaavir wrote:
    Radził bym Ci jednak wybrać Froniusa - jest lepszy od Huaweia - co więcej nie dawno pojawił się BŁĄD w Huaweiu - brak możliwosci resetu falownika :) - procedura resetu nie pomaga - a odpowiedź z Huawei jest taka : próbowac do skutku, za którymś razem zaskoczy :) Po za tym Huawei ma więcej "dziwnych " problemów" - typu nagle przez dwa dni zgłasza błedy za wysokich napięć a tymczasem analizator pokazuje, że wszystko jest OK. Po dwóch dniach problem znika i instalacja działa ponad pół roku doskonale.
    Fronius jest tu znacznie mniej zawodny - zresztą spawarki Fronius też są uważane za jedna z najlepszych. :)

    Jakoś odrzuca mnie ta 5 letnia gwarancja Froniusa. Będę decydował się na Huawei'a. Przy okazji, zauważyłem że Huawei SUN2000-8KTL-M0 posiada wbudowane zabezpieczenia przeciwprzepięciowe SPD strony DC i AC typ 2. Zastanawiam się czy jest sens dokładać jeszcze jedne SPD. Oczywiście te dodatkowe przy samych solarach będę montował.
    Rhaavir wrote:


    Uziemienie - minimum 16 mm² - radził bym jak już będziesz kopać położyć bednarkę - załatwi ci to przy okazji poprawę uziemienia :) w budynku, bo im niżej tym lepiej, przy okazji będziesz mieć pewne uziemienie budynku gospodarczego.

    Tak, od samego początku jest w planach kabel 16mm². I podjąłem też decyzję, że użyję bednarki do połączenia uziomów i wprowadzenia uziomu do gospodarczego.

    Rhaavir wrote:
    Ochronniki - przy odległości powyżej 50 metrów - w budynku gospodarczym dał bym ochronnik w rozdzielnicy budynku, i to co najmniej 12.5 kA na pole, oczywiście 3P+N. Ja zawsze daję 25kA na pole - niby przesada, ale mamy za drogi sprzęt by ryzykować.
    Strona DC - ja stosuję i polecam SALTEK - przy ochronnikach DC mamy zawsze zacisk + i - oraz uziemienia - liczba pół zależy od konstrukcji - ale zwykle są 3 lub 4 - przykładowo : Saltek FLP 1000V (typ 1+2) ma 3 pola o szerokości 2 modułów każde, łącznie w rozdzielnicy zajmuje 6 pól, FLP 550V (typ 1+2) ma 4 pojedyńcze modułu i zajmuje 4 pola, a SLP 700 i SLP 1000 (typ 2) mają i zajmują 3 pola.
    Ilość pół NIE decyduje o jakości ochronnika - ale parametry, ja bym radził kupić coś porządnego, Saltek, Dehn itp. - na ochronnikach nie wolno oszczędzać.

    Nad wyborem zabezpieczeń SPD ciągle się zastanawiam, które wybrać. Jeszcze małego ćwieka wbił mi @Jan_Werbinski. Poczytam, pomyślę i coś wybiorę.

    Rhaavir wrote:
    Przy odległości większej niż 10 m - NALEŻY dać dodatkowe ochronniki przy panelach po za tymi przy falowniku, mozesz też "przenieść" falownik tak by "skrócić" drogę :) poniżej 10 metrów.

    Niestety takiej możliwości nie mam :) I tak w ogóle to jeżeli zamontuje nawet inwerter na poddaszu gospodarczego to kabel minusowy będzie już miał ok 12 m.
  • #15
    Rhaavir
    Level 13  
    Jak pisałem - Fronius ma "tylko" 5 lat gwarancji - ALE - psuje się ZNACZNIE rzadziej niż falowniki z 10 czy 12 letnią gwarancją. Tak wynika z moich (i nie tylko) wieloletnich obserwacji.
    Tak więc proponuję Froniusa - jest niezawodny i pewny.

    Huawei - wbudowane ochronniki - czyli jak będzie wyładowanie - zamiast wymienić ochronnik za 700 zł wymienisz falownik za 3000 zł ? Ekonomia na poziomie PiS :) :) :) Sorry ale to bzdura !! I pytanie co na to ubezpieczyciel ? Bo wielu wyłącza z odszkodowań elementy zabezpieczeń - więc jak falownik pełni rolę ochronnika - cóż może być różnie.

    Kolejna kwestia z Huawei - od pewnego czasu NIE da się ich zresetować - ot ktoś zapomniał hasła i nie możemy się połączyć z falownikiem - reset NIE DZIAŁA ! odpowiedź z wsparcia Huawei : tak wiemy, proszę próbować, za którymś razem zaskoczy :) :) :) - po dwóch godzinach prób NIE ZASKOCZYŁO. I na co Ci się przyda ta 10 - 12 letnia gwarancja Huawei ? Bo falownika ci na nowy nie wymienią - bo o to aktualnie walczę w imieniu klienta. Z Froniusem takich problemów NIE MA.