Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Skoda Octavia 1FL 2003 1.6Pb - Kod silnika BFQ, nie działa prękościomierze i ws

Frost160 16 Jul 2020 11:26 1707 22
Testo
  • #1
    Frost160
    Level 14  
    Witam,

    jak w temacie auto po FL 2003 rok. Nie pokazuje (w parametrach licznika) prędkości, nie nalicza przejechanych km. Dodatkowo wskaznik poziomu paliwa tez jakby nie ma stabilizacji co zakręt to wskazówka "lata".
    W autach do FLtnigu pomagała wymina bezpiecznika F7 10A tutaj bezpiecznik jest ok.

    Licznik w tescie zegarów vcds działa ok zadnych odchyłek.

    Gdzie sprawdzić ? Wtyczki od pompy abs?

    Może ktoś "przerabiał" temat i coś podpowie z góry dziękuje.

    Edit.
    Wtyczkę pompy abs-u sprawdziłem --) jak nowa.
    Licznik nie widzi prędkości auta, natomiast ECU silnik już tak.

    Licznik dostaje wiadmość z pompy abs-u poprzez ECU ?
  • Testo
  • #2
    User removed account
    Level 1  
  • Testo
  • #3
    rosak
    Car dashboards specialist
    Powiem Ci to samo co inni- to nie wina licznika. Bez sprawdzania schematu jestem na 99% pewny, że tam prędkość leci prostokątem, nie po CAN. Wskaźnik paliwa "lata" właśnie z powodu braku sygnału prędkości.
    Dosyć łatwa do znalezienia przyczyna usterki. Byle jaki mechanik/elektryk samochodowy powinien to szybko ogarnąć.
  • #4
    Frost160
    Level 14  
    @koleś kit bład jaki zastałem w liczniku chyba nie związany to znaczy :01336 układ komfortu w jednoprzewodowym trybie pracy. Licznik produkcji VDO takie "Teves" to miałeś na myśli układ jakis ?

    Dodano po 2 [minuty]:

    rosak wrote:
    prędkość leci prostokątem,


    To znaczy ? :)

    Jak pisałem w ECU prędkośc w parametrach jest. W Zegarach juz cały czas pokazuje 0km/h.
  • #5
    rosak
    Car dashboards specialist
    Błędów nie szukaj w liczniku, bo jakl Ci licznik ma powiedzieć, że dostaje wiadomość o prędkości zero kmph? Przecież to nie jest błąd.

    Frost160 wrote:
    To znaczy ?


    To znaczy w postaci przebiegu prostokątnego o częstotliwości równej (lub zbliżonej i pomnożonej x zdeklarowany współczynnik) prędkości samochodu.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Frost160 wrote:
    takie "Teves" to miałeś na myśli układ jakis


    Też nie wiem o jaki "Teves" chodzi, podejrzewam autokorektę :D
  • #6
    Frost160
    Level 14  
    rosak wrote:
    Ci licznik ma powiedzieć, że dostaje wiadomość o prędkości zero kmph? Przecież to nie jest błąd.


    Tyle mi tylko "mówi" że łącząc się z z nim widzę jakaś dostaje(lub jak ją odczytuje) informację z pomy abs-u cały czas 0km/h. Wiem że to nie błąd.

    rosak wrote:
    To znaczy w postaci przebiegu prostokątnego o częstotliwości równej


    Ok to rozumiem. Tylko skąd w tym danym aucie licznik ją otrzymuje ? Wiedziałbym gdzie ew. szukać przerwy w okablowaniu?

    Dziwne jest to że czasem jadąc licznik jakby zaczyna pracę 2-3sekundy i znowu nie pokazuje nic.

    Masz jakiś schemat, bedę b. wdzięczny gdybyś napisał skąd przychodzi do licznika sygnał. Bo skoro to nie can, to połączenie powinno być bezpośrednie z pompy abs ? Ta wygląda że działa skoro ECU "widzi" prawidłową prędkość.

    Fotka płytki licznika Skoda Octavia 1FL 2003 1.6Pb - Kod silnika BFQ, nie działa prękościomierze i ws [

    Ew. Na którym pinie w tym liczniku powinien się pojawić sygnał prędkości ( skoro to nie CAN) to mógłbym sprawdzić czy faktycznie go tam nie ma/czy też jest, tylko licznik go nie odczytuje.

    Znalazłem sobie ale do zegarów z przed liftu.
    https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk...Cef6Ydz_dQQvDqjxyrnxliYJtWgvPWHRH6prdC5RTcxvw
  • #7
    rosak
    Car dashboards specialist
    Frost160 wrote:
    Ew. Na którym pinie w tym liczniku powinien się pojawić sygnał prędkości


    Daj fotę całej płyty z tyłu. Tu w UK prawie wcale nie ma Skody z 2003 ale podejrzewam (i to chcę potwierdzić) że to ten sam licznik co TT MK1/A3 8L/Golf MK4/Passat B5 itp. Jeśli tak, sygnał prędkości "wchodzi" na pin 28 w T32 (niebieskie złącze).
    Jeśli będzie taka potrzeba sprawdzę w ELSA.
  • #8
    Frost160
    Level 14  
    Dziękuje !


    Skoda Octavia 1FL 2003 1.6Pb - Kod silnika BFQ, nie działa prękościomierze i ws

    Wiem że po FLifcie skoda ten licznik zmieniła i np. pozbyła się tego tranzystora który wcześniej powodował problemy.

    Jak się przyjrzałem to widać że ktoś tam (nie ja) coś luty "poprawiał" na tych 5 rezytorach przy niebieskim złączu ;/
  • Helpful post
    #9
    User removed account
    Level 1  
  • #10
    Frost160
    Level 14  
    Jestem w stanie nie skojarzyłem że chodzi o pompę ABS od ATE.
    W tym aucie nie ma czujnika VSS na skrzyni jak w przed lificie.

    Edit.

    @Git Koleś

    Po Twoim poście raz jeszcze objerzałem sobie tą skrzynie na aukcjach allegro. Jest tam ten czujnik !! Nie wiem skąd ja w głowie miałem( ale tez oglądałem i go nie dostrzegłem) żę w nich juz nie było.
    B.dziękuje za pomoc.

    Tylko teraz, zasilanie wygląda że dostaje po zapłonie +12 i na 3 pinie masa. Dziwi mnie tylko że w ECU prędkość jest. Czyli co ECU pobiera z ABS-u a licznik z VSS dostaje ? :)
  • #11
    Frost160
    Level 14  
    Załozyłem dziś nowy czujnik VSS (niestety firmy Topran innego nie mieli) licznik nie działa nadal.
    Sprawdziłem zasilanie czujnika już nawet 21 watową żarówka świeci prawidłowo.

    Podłączyłem diodę na wyjście impulsów z czujnika(środkowy pin) i kręciłem nim wkrętarką dioda czasem swieci, czasem nie swieci(takie min. te błyski/ np. sprawny czujnik wału zapalał ją sporo mocniej) ;/ uszkodzony z pudełka ? Ten który był oryginalny nie zapala diody wcale.

    Wiązkę sprawdziłem aż do podłużnicy jest ok.

    To co napisałe @rosak czyli "ygnał prędkości "wchodzi" na pin 28 w T32 (niebieskie złącze)" to rozumiem porosto z tego przewodu ? To sprawdzę go ohm-mierzem, wątpie jednak by to był kabel bo pewnie i zasilanie wtedy było by "słabe".

    Sprawdzę tego toprana tym sposobem:


    Podajesz "+" i "-" a potem wpinasz miernik pomiędzy "+" a wyjście impusów.
    Obracasz palcem czujnik i obserwujesz miernik, na przemian powinien pokazywać 0 i napięcie zasilania ( a dokładniej to trochę mniej niż napięcie zasilania). Obrazek
  • #12
    Frost160
    Level 14  
    Sprawdziłem impulastor oba na przemian pokazauje 0 i napięcie zasilania więc wygląda że ok. Podawałem mase na wyjście sygnału z impulsatora zeby zasymulowac jego działanie licznik ani drgnie.

    Sprawdziłem ciągłośc przewodu z 2 pina impulsatora "sygnał" poprzez kostkę t10 aż do licznika na pin 28-smy. Tester na ciągłość obowdu pika + 0.2 ohm-a czyli wygląda że przewdód jest ok.

    @rosak "poratujesz" mnie jakimś pin-outem teg licznika ? Bo jest to widocznie ten o którym pisałeś bo ten 28-smi pin się zgadza. Sprawdził bym jeszcze tylko punkty zasilania i ew. masy i zostaje juz tylko licznik ?

    Takie coś znalazłem:
    Złącze 32-wtykowe -T32a-, niebieskie
    1 – Zacisk 15, plus
    2 – Lampka kontrolna prawego kierunkowskazu -K94-
    3 – Sygnał wyjściowy 1 z prędkościomierza -G21-
    4 – Lampka kontrolna holowania przyczepy -K18- (samochody 05.98 >)
    5 – Wskaźnik poziomu paliwa -G1-
    6 – Lampka kontrolna poduszki bezpieczeństwa -K75-
    7 – Zacisk 31, masa czujnika
    8 – Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego -G3-
    9 – Zacisk 31, masa
    10 – Przełącznik ciśnienia oleju -F1-brzęczyka ostrzegawczego kontroli ciśnienia oleju -H11-
    11 – Obrotomierz -G5-
    12 – Lampka kontrolna alternatora -K2-, lampka kontroli ładowania, zacisk 61
    13 – Lampka kontrolna czasu rozgrzewania świec żarowych -K29- (tylko w silniku wysokoprężnym) lub lampka kontrolna katalizatora (tylko w niektórych krajach)
    14 – Lampka kontrolna tylnego światła przeciwmgłowego -K13-
    15 – Niewykorzystane
    16 – Lampka kontrolna holowania przyczepy -K18- lub tylko w samochodach dla USA lampka kontrolna odblokowanej pokrywy tylnej -K116- (samochody > 04.98)
    17 – Lampka kontrolna świateł drogowych -K1-, zacisk 56a
    18 – Lampka kontrolna lewego kierunkowskazu -K65-
    19 – Lampka kontrolna systemu ABS -K47-
    20 – Oświetlenie wskaźnika cyfrowego -L75-, zacisk 58d
    21 – Sygnał otwartych drzwi kierowcy
    22 – Lampka kontrolna temperatury płynu chłodzącego i wskaźnik braku płynu chłodzącego -K28-
    23 – Zacisk 30, plus
    24 – Zacisk 31, masa
    25 – Diagnoza własna / przewód K
    26 – Prawe światło postojowe, sygnał dla brzęczyka ostrzegawczego włączonego światła -H16-
    27 – Lewe światło postojowe, sygnał dla brzęczyka ostrzegawczego włączonego światła -H16-
    28 – Sygnał wejściowy do prędkościomierza -G21-
    29 – Styk ostrzegawczy poziomu płynu hamulcowego -F34-
    30 – Styk S
    31 – Układ ostrzegający o niezapięciu pasa bezpieczeństwa tylko (dla USA/ Japonii)
    32 – Lampka kontrolna bocznego światła obrysowego (tylko dla niektórych krajów) lub lampka ostrzegawcza spalin -K83- (tylko dla USA)

    28-smy się zgadza ? To jest to ?
  • Helpful post
    #13
    User removed account
    Level 1  
  • #14
    rosak
    Car dashboards specialist
    Tak, to jest to. Nie masz co sprawdzać masy/zasilania, bo to jest ok.
    Mimo, że nie spotkałem się jeszcze z taką usterką w tego typu liczniku oczywiście istnieje możliwość, że jest uszkodzony. Mógł pęknąć lut na pull-upie (lub pull-downie, piszę z głowy, nie z dokumentacji).
    Gdybym miał ten licznik przed sobą, w 2 minuty mógłbym to zdiagnozować ale Ty pewnie jesteś w PL. Jedyne co mogę na szybko zasugerować, to kupno drugiego licznika ze złomu za 20-50zł i porównanie (podłączysz prostokąt pod drugi sprawny i zobaczysz czy działa, jeśli tak, to pod Twój niesprawny).

    Dodano po 1 [minuty]:

    koleś kit wrote:
    Pin 30,23 stały plus przez bezpieczniki.Po zapłonie, pin 1 przez bezp.wszystko wtyczka o oznaczeniu A.Wejście z vss Pin 28.Masy 24,9 Też wtyczka A.Takie coś mam nie wiem czy pewne.


    Zgadza się, również z tym co Frost160 napisał w poprzednim poście, jednak BEZ pin 30 (nie wiem skąd Ci się to wzięło).
  • #15
    Frost160
    Level 14  
    Dziękuje Panowie za odpowiedz. Dziś/jutro odsyłam licznik do człowieka który je naprawia, telefonicznie powiedział mi ze diagnostyka jest "gratis" jeśli będzi sprawny odsyła jeśli nie naprawiamy.

    Według mnie nic innego tam nie zostało. Napiszę rezultat.

    W tym liczniku przecież musi był układ który przetwarza impuls/sygnał z impulsatora sygnał który steruje silniczkiem od prękości.
  • Helpful post
    #16
    rosak
    Car dashboards specialist
    Frost160 wrote:
    Dziś/jutro odsyłam licznik do człowieka który je naprawia, telefonicznie powiedział mi ze diagnostyka jest "gratis" jeśli będzi sprawny odsyła jeśli nie naprawiamy.


    Uczciwie, też tak robię.
    Poproś tylko, jeżeli okaże się, że licznik jest sprawny, niech nagra krótki film aby Ci to zademonstrować, ja tak właśnie robię (żeby się nie okazało, że puści test VCDS i stwierdzi, że prędkościomierz działa).

    Frost160 wrote:
    W tym liczniku przecież musi był układ który przetwarza impuls/sygnał z impulsatora sygnał który steruje silniczkiem od prękości.


    Oczywiście, że jest. MCU Micronas CDVT 2109 lub podobny.
  • #17
    Frost160
    Level 14  
    rosak wrote:
    puści test VCDS


    Mówiłem mu w rozmowe telefonicznej że "test VCDS" to sam zrobiłem w 1h próby naprawy i ze wtedy licznik działa w 100% ok. Powiedział że sprawdzi działanie "po swojemu" więc myślę że w takich warunkach jakie licznik ma w aucie.

    rosak wrote:
    MCU Micronas CDVT 2109


    No to jesli test z VCDS-a go pomija a pewnie tak jest ? to tu może leżeć przyczyna. Jak pisałem zdarza się ze licznik przy np. 4 biegów i dośc duzej prędkosci coś tam "podskoczy" wskazówka na 2-5sekund i potem znwu na dół.
  • Helpful post
    #18
    rosak
    Car dashboards specialist
    Frost160 wrote:
    No to jesli test z VCDS-a go pomija a pewnie tak jest


    Nie pomija. Tak po "chłopsku" prostym językiem - test z VCDS "mówi" kontrolerowi "wychyl wszystkie wskaźniki". Podczas normalnej pracy kontroler musi otrzymać odpowiedni sygnał (prostokąt o odpowiedniej częstotliwości" na jednym z wejść, zinterpretować go i na jego podstawie wychylić wskaźnik prędkości. Jeżeli nie ma tego sygnału to nie wychyla, proste.
    Wyprzedzam kolejne pytanie- mikrokontrolej nie jest uszkodzony, jak pisałem wcześniej- jeśli już to pull-up/pull-down.
  • #19
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak z pamięci sięgam, że w pierwszych poliftowych Octaviach te liczniki się pierniczyły, tyle że usterka była z reguły taka sama we wszystkich - liczniki gasły. Nie zdarzało się że kilometrów nie biły. Teraz clou - jeśli prędkościomierz nie działa, to nie ma zasilania czujnik VSS - zasilanie do niego, idzie z tego samego bezpiecznika, co do świateł wstecznego (bodaj nr 7) - proponuję ten trop sprawdzić.
  • #20
    Frost160
    Level 14  
    @robokop dzięki ale czytałes wątek ? ;)

    Sprawdziłem zasilanie VSS i to nawet żarówką 21wat, zasilanie jest. Podmieniłem go też na nowy marki co prawda "topran" no ale zawsze nowy.
  • #22
    Frost160
    Level 14  
    Dzięki że Ci się chciało aż filmik nagrać. Robiłem dokładnie tak jka na tym filmie w tym poście z pin-ami na początku pisałem :
    " Podawałem mase na wyjście sygnału z impulsatora zeby zasymulowac jego działanie licznik ani drgnie. "

    Dziś nawet kabel bezpośrednio do kostki przy liczniku i tym pinie "dosztukowałem' i tez tak klikałem i nic. Czasem ruszy min. a potem mogę 2min sobie klikać i "trup".
  • #23
    Frost160
    Level 14  
    Uszkodzony okazał się jednak finalnie licznik ( w jaki sposób nie wiem, naprawiała to zewnętrzna firma).