Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes Atego 1215 z 2001r. złe działanie wycieraczek

Prezes serwis 16 Lip 2020 21:08 141 0
  • #1
    Prezes serwis
    Poziom 11  
    Mercedes Atego 1215 2001r. Źle działające wycieraczki.

    Trafił do mnie po przeróbkach. Przy pająku były poprzecinane przewody, dołożone diody prostownicze i wypuszczone do silnika wycieraczek gdzie też została pocięta oryginalna wiązka. Z bezpiecznika nr.3 były wyciągnięte przewody poprzez zwykły włącznik od lampki na biurko, do fioletowego przewodu przy pająku. Efekt był taki, że po włączeniu tego dodatkowego włącznika działają ciągle wycieraczki a kręcąc oryginalnym włącznikiem na pająku można tylko włączyć 2 bieg i spryskiwacze. Sprawdziłem pająk- wszystkie jego styczniki działają prawidłowo, żaden nie jest sklejony. Przywróciłem oryginalny układ przewodów w wiązkach i efekt był następujący:
    - Wycieraczki działają ciągle, nie da się ich wyłączyć, można tylko włączyć 2 bieg.
    - Działa spryskiwacz.

    Rozebrałem moduł z bezpiecznikami i znalazłem w okolicy bezpiecznika nr:3 wystrzelone układy BTS650P (Nóżki 1,2,6,7 zwarte do 4) i R4363 (Zamieniony na B55NF06L) Po wymianie następujące efekty działania włącznika na pająku:
    -W pozycji 0 Wycieraczki nie działają.
    -W pozycji INT Wycieraczki działają kilka razy i wyłączają się w dowolnym miejscu na szybie po czym nie włączają się ponownie po jakimś czasie.
    -W pozycji 1 Wycieraczki działają a wyłączenie na pozycję 0 powoduje, że robią jeszcze obrót i zatrzymują się w dowolnym miejscu tak jakby krańcówka nie działała.
    W pozycji 2 Zatrzymują się natychmiast. Nie działają.
    - Spryskiwacz powoduje włączenie wycieraczek na dwa obroty (zatrzymują się w dowolnym miejscu) ale nie włącza pompki.
    Nie za bardzo znam zasadę działania tego modułu ale będę wdzięczny za pomoc gdzie i czego szukać. Jakich napięć i gdzie. Może ktoś posiada jakiś schemat.

    AKTUALIZACJA:

    Dziś poświęciłem znów trochę czasu i napiszę co zaobserwowałem:
    -W pozycji 0 wycieraczki nie działają.
    -W pozycji INT wycieraczki działają kilka razy i zatrzymują się w dowolnym miejscu na szybie. Zauważyłem, że na przewodzie brązowym z czarnym paskiem wychodzącym z modułu bezpieczników i idącym do przełącznika przez kilka sekund jest 24V potem pojawia się masa. To napięcie jest załączane przez BTS650P. Wycieraczki działają dopóki jest to napięcie.
    -W pozycji 1 Wycieraczki działają a wyłączenie na pozycje 0 powoduje, że znów na chwilę pojawia się 24V na brązowo-czarnym przewodzie.
    -W pozycji 2 Wycieraczki zaczęły działać (nie wiem dlaczego wczoraj nie działały) ale znów po wyłączeniu na brązowo czarnym przewodzie pojawia się na chwilę napięcie 24V.
    -Spryskiwacz powoduje znów załączenie napięcia na brązowo-czarnym przewodzie. (Spaliła się pompka dlatego wczoraj nie działał)

    Zauważyłem też, że z silniczka wychodzi brązowo-czarny przewód na którym jest 24V, które cyklicznie zanika i pojawia się masa wraz z obrotami silniczka. (Czyli to informacja o końcu pracy) Przewód ten idzie pod nogi pasażera do kostki i tam przechodzi w kolor brązowy a potem ginie w grubej wiązce i nie wiem gdzie idzie dalej. Nie wchodzi do modułu bezpieczników ani w stronę przełącznika zespolonego.

    Skąd moduł dostaję informację o końcu pracy silniczka? którym przewodem? Dlaczego w pozycji INT napięcie na brązowo-czarnym przewodzie przy pająku pojawia się tylko raz a nie co jakiś czas?