Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
LegrandLegrand
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik jak podłączyć uruchomić

17 Jul 2020 10:13 528 20
  • Level 7  
    Witam mam taki malutki silnik leży już długie lata ponoć powinien być sprawny. Proszę o podpowiedź jak go uruchomić jak podłączyć. Jestem amatorem także proszę na spokojnie podejść do tematu ☺️
    Silnik jak podłączyć uruchomić
    Silnik jak podłączyć uruchomić
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • LegrandLegrand
  • Level 25  
    Witam. Najpierw musisz odczytac z tabliczki znamionowej na jakie jest napiecie ten silnik a pozniej jak odkrecisz tabliczke zaciskowa to tam powinien byc schemat.
  • Level 7  
    Niestety nie ma na tym żadnej tabliczki
  • LegrandLegrand
  • Level 25  
    To niestety ciężko bedzie bo najpierw trzeba znać napięcie znamionowe żeby cokolwiek zacząć. Napewno nie ma schematu na pokrywie tabliczki zaciskowej? Jak nie ma tabliczki znamionowej to może okazać się że silnik jest juz przezwajany.
  • Level 25  
    Nie zauważyłem że tam w ogole nie ma tabliczk zaciskowej, jest to malutki silniczek. Nie wiem czy jest to silnik na prad staly czy zmienny.
  • Level 39  
    Witam .
    Musisz zrobić pomiar między tymi trzema przewodami,jak również względem obudowy silnika.
  • Level 7  
    Mam miernik uniwersalny dam radę coś tym zdziałać ? Ewentualnie jak ustawić
  • Level 24  
    Na początek możesz zmierzyć rezystancje między poszczególnymi zaciskami we wszystkich kombinacjach. Może pozwoli to powiedzieć cokolwiek o typie silnika.
    Na przykład rezystancje: czarny - niebieski, czarny - biały, biały - niebieski
    oraz z połączeniami: np biały połącz z czarnym i zmierz rezystancje do niebieskiego takiego połączenia.
    Dasz radę może rozkręcić obudowę, żeby pokazać układ uzwojeń?
  • Level 7  
    Przepraszam że tak długo nie odpowiadałem. Zmierzyłem między kablami i wychodzi że rezystancja to (w omach) :
    Czarny - biały - 409
    Czarny - niebieski- 270
    Niebieski- biały- 679
    Zrobiłem też zdjęcia po rozkręceniu silniczka. Sprawdźcie czy odpowiednio ustawiłem miernik bo sam nie jestem pewny
    Silnik jak podłączyć uruchomić Silnik jak podłączyć uruchomić Silnik jak podłączyć uruchomić Silnik jak podłączyć uruchomić Silnik jak podłączyć uruchomić Silnik jak podłączyć uruchomić Silnik jak podłączyć uruchomić
  • Level 24  
    Uzwojenie jest dwufazowe, z dwoma parami biegunów. Wynika z tego, że prędkość obrotowa tego silnika będzie zawierała się w przedziale mniej więcej od 1400 do 1480 obr/min. Silnik taki zasilany jest jednofazowo, a za utworzenie drugiej fazy odpowiedzialny jest kondensator (którego na razie niestety nie ma przy silniku). Silnik nie zawiera wyłącznika odśrodkowego, więc przez uzwojenie rozruchowe stale będzie płynął prąd. Napięcie zasilania przypuszczam 230 V. Sądząc po rozmiarach silnika może on mieć on od 0,5 kW do 1,1 kW (?).

    Załączam poglądowy schemat silnika:
    Silnik jak podłączyć uruchomić

    Pomiary rezystancji między zaciskami potwierdzają dwufazową budowę silnika. Zachodzi nawet równość: 270+409=679 bez żadnych przybliżeń, co mnie bardzo cieszy.

    Co do rezystancji: 270, 409, 679 to stanowczo za dużo, nie ten rząd wielkości.
    Powinno to być raczej 2,7 Ω, 4,09 Ω i 6,79Ω. (no chyba że np 270 mΩ ale to jak dla mnie byłoby już zbyt mało). Można powtórzyć na zakresie 200 Ohm. Niemniej jednak niezależnie od rzędu wielkości wnioski co do budowy silnika będą te same.

    Skoro silnik będzie zasilony z jednej fazy, to pozostaje dobór kondensatora. Jakie są średnice drutów nawojowych w tym silniku? (mogą być różne w uzw. pomocniczym i głównym)
  • Level 7  
    Drut ma około 0,1 mm wszędzie jest taki sam
  • Level 24  
    DanFal wrote:
    Drut ma około 0,1 mm wszędzie jest taki sam

    0,1 mm średnicy? Bo są np 0,12 mm. Na pewno aż tak cienki? Jak patrzę na obciążalności takich drutów to jest to jedynie... 20 mA?
  • Level 7  
    Możliwe że suwmiarka się myli może być te 0,12 mm mam dostęp do bardziej dokładnej to jeszcze raz sprawdzę
  • Level 24  
    Quote:
    Możliwe że suwmiarka się myli może być te 0,12 mm

    To już nawet może nie chodzi o te setne części milimetrów, szczerze mówiąc wydawało mi się wcześniej że ten silnik jest większy gabarytowo. Jakie wymiary ma korpus?, jaka jest średnica wału? Choć zdjęcia są dobre, to jednak ciężko wyczuć skalę. To mi wygląda na jakiś mały silniczek.
  • Level 31  
    Michał643 wrote:
    Choć zdjęcia są dobre, to jednak ciężko wyczuć skalę. To mi wygląda na jakiś mały silniczek.

    Widziałeś kiedyś nożyczki? Pierwsze zdjęcie.
  • Level 24  
    Quote:
    Widziałeś kiedyś nożyczki? Pierwsze zdjęcie.

    Widziałem. Zmylił mnie ten radiator na obudowie. No to w takim razie zakładając prąd każdego z uzwojeń na poziomie 20 mA, to ten silnik będzie miał moc rzędu max kilkanaście watów. I te rezystancje uzwojeń rzędu kilkuset Ohmów były w takim wypadku jak najbardziej sensowne.
  • Level 24  
    Zastosowałbym kondensator silnikowy 0,5 uF (na napięcie minimum 400 V), całość podpiął według schematu z #11. Zmierzyłbym też prądy pobierane przez uzwojenie główne i pomocnicze, tak żeby zobaczyć czy wszystko gra.
  • Level 7  
    Silnik jak podłączyć uruchomić
    Coś takiego ? Jak zrobić pomiary o których mówisz czy dam radę ogarnąć to tym moim mierniczkiem ? Prosiłbym jeszcze o wskazówkę jak podłączyć kondensator bo nie bardzo daje radę zorientować się gdzie jest to na schemacie
  • Level 24  
    Silnik jak podłączyć uruchomić

    DanFal wrote:

    Coś takiego ?

    Tak, tylko 0,5 uF, a nie 5

    Prądy zmierzy kolega amperomierzem w multimetrze. Jest jeszcze kilka kwestii, które trudno jednoznacznie rozstrzygnąć. Najważniejsza dotyczy doboru kondensatora:

    Do końca nie wiadomo co to za silnik i wszystko trzeba niestety szacować, a jak dokładne są te szacunki - to się dopiero okaże. Kondensator nie może być zbyt duży, bo spali się uzwojenie (silnik jest delikatny, prąd szacuję jako tylko 20 mA i trzeba tu być ostrożnym) . Nie może być też za mały, bo silnik nie ruszy. Kondensator 0,5 uF (słownie: pół mikrofarrada) może się okazać zbyt mały, ale to zweryfikuje dopiero rozruch i pomiar prądu.

    Jeśli chodzi o próby rozruchu: silnik ma gładko ruszyć. Jeśliby buczał i nie kręcił się, odłączyć go od zasilania, bo się spali.