Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes w202 2.2 cdi - Dziwna sytuacja ze świecami żarowymi

kubus838 19 Jul 2020 11:53 1371 19
  • #1
    kubus838
    Level 10  
    Witam
    Mam pytanie co do świec żarowych w/w aucie. Ale krótki opis.
    W grudniu zaświeciła się kontrolka świeć. Tak pojeździłem kilka miesięcy - nie było problemów z odpalaniem. Aż przyszedł czas na wymianę. Miernikiem na samochodzie pomierzyłem wszystkie świece i trzy sztuki miały 1,1 oma a jedna 63 omy. Więc poszła do wymiany. I tu się zaczynają dość dziwna historia. Ja zdemontowałem świece o nr 0 250 202 029 Bosch. W sklepie powiedziano mi, że ten rodzaj świec został wycofany z produkcji i teraz jest zamiennik o nr 0 250 202 141 też Bosch. Oczywiście ochoczo chciałem zabrać się za montaż tej nowej świecy ale przed tym zmierzyłem nową świece miernikiem. I co się okazało ta nowa świeca-0 250 202 141 ma 4,6 oma. Ale z racji tego, że mój miernik mógł w tej akurat chwili zawieść to pobiegałem do kolegów i posprawdzaliśmy różnymi miernikami - niestety wynik na wszystkich urządzeniach był ten sam czyli 4,6 oma.

    I teraz czy ktoś może wyjaśnić o co tu chodzi.
    Czy może zamiennik został tak zrobiony aby miał inny opór od tej wycofanej wersji?
    A co w takim razie będzie się działo z "powiadamianiem" o uszkodzonej świecy?
    Ta stara świeca(jak i pozostałe) pracowała przez 5 lat, czy może jest to zabieg "marketingowy" aby więcej świec się sprzedało?
    Czy może ja podczas pomiaru podgrzałem ręką świece i rezystancja się zmieniła?
    Czy może bardziej prozaiczna historia - po prostu sprzedano mi uszkodzoną świece?

    robert
  • #2
    Anonymous
    Level 1  
  • #3
    kubus838
    Level 10  
    A szukam dziury w całym dlatego, ze nie zgadza się rezystancja. I czy po pół roku lub jednej zimie nie okaże się, ze znowu świeca jest uszkodzona. Lub jak zamontuję taką świece kontrolka świeć żarowych będzie świecić znowu i cała robota od nowa

    robert
  • #4
    Gerri
    Mercedes specialist
    Podłącz po prostu świecę pod akumulator i zobacz czy się rozżarzy i jak długo to będzie trwało. Przy podanej oporności to się raczej zrobi ciepła niż pomarańczowa.
  • #5
    kubus838
    Level 10  
    Gerri wrote:
    Podłącz po prostu świecę pod akumulator i zobacz czy się rozżarzy i jak długo to będzie trwało. Przy podanej oporności to się raczej zrobi ciepła niż pomarańczowa.


    Dokładnie jak piszesz. Jak ja podłączyłem do akumulatora świece o oporze 63 oma to zrobiła się tylko ciepła.
    Ale wiem też, że dokumentacja do tych silników mówi, że świeca powinna mieć opór 0,9 oma lub 1,0 om lub 1,1 oma. A nowa zakupiona ma 4,6 oma to nie wiem jak zareaguje sterownik i "powiadomienia" o awarii świecy.

    Mówiąc krótko jak świece są sprawne to:
    po przekręceniu kluczyka kontrolka świec się zapala i po odpaleniu silnika gaśnie.

    Jak świece są nie sprawne to:
    po przekręceniu kluczyka kontrolka sie zapala i po odpaleniu silnika świeci się jeszcze jakiś czas a potem gaśnie.

    Dlatego pytam czy jest sens montażu takiej świecy?

    robert
  • #6
    Megawe
    Level 34  
    Na świecy powinno być napisane na jakie napięcie ona jest.
    Czy napięcia na starych i nowych świecach są takie same ?
  • #7
    Gerri
    Mercedes specialist
    Sugerowałem, żeby tą nową świecę podłączyć na próbę do akumulatora. Według karty specyfikacyjnej napięcie znamionowe tej świecy to 11 woltów.
    Kiedyś wartości tolerancji parametrów były podawane w literaturze serwisowej, obecnie już tego nie ma. Sterownik świec jest połączony kablem komunikacyjnym ze sterownikiem silnika i jak dana świeca wyjdzie poza parametry to pojawia się błąd.
  • #8
    kubus838
    Level 10  
    Obie świece są takie same co do wymiarów i zasilania. Nawet obie mają końcówki metalowe a nie ceramiczne. Różnią się tylko opornością
    Nie chciałem tej nowej podłączać na próbę pod akumulator ponieważ końcówka pod wpływem temperatury może zmienić kolor i będzie problem ze zwrotem lub wymianą.

    A co najważniejsze to w specyfikacji do starej świecy czyli 0 250 202 029 można odczytać rezystancje 1,1 oma. W przypadku tej nowej czyli 0 250 202 141 jest wszystko podane oprócz rezystancji - tak mi powiedział człowiek ze sklepu.

    I teraz może być tak, że świeca będzie grzała ale kontrolka awarii świecy będzie informować o awarii. A dzisiaj doszła do mnie informacja, że jeżeli wszystkie świece będą sprawne ale choć jedna świeca będzie miała inny opór to kontrolka awarii świec będzie się palić. To znaczy, że jeżeli mam założone trzy świece o rezystancji 1.1 oma i jedną 4,6 oma to taki szczegół może być uznany za awarię. Ale podkreślam taka informacje otrzymałem a czy jest prawdziwa to nie wiem.

    robert
  • #10
    kubus838
    Level 10  
    DriverMSG wrote:
    Tu masz tabelę zamienników dla twoich świec.
    Mercedes w202 2.2 cdi - Dziwna sytuacja ze świecami żarowymi

    Model świec wskazuje, że masz silnik z kodem 611.960, możesz to sprawdzić?


    Już pomogłeś. Sprawdziłem wymiary suwmiarką i tak: cześć grzejna zgadza się rysunkiem, główny korpus również zgadza się z rysunkiem, tylko ten grzybek stykowy jest mniejszy, nie ma 23,2 tylko 22,2. Ale to może być różnica tylko na tym grzybku.

    Ale jedną rzecz zauważyłem a właściwie nie zauważyłem, jest nr 0 250 202 029 czyli taka jaką miałem w samochodzie. Ale nie zauważyłem w tej tabeli nr 0 250 202 141 którą sprzedał mi sklep jak właściwy i jedyny zamiennik. Czy ktoś próbował mnie zrobić w balona - dobrze myślę czy się mylę?

    A jak sprawdzić kod silnika?

    robert
  • #11
    Gerri
    Mercedes specialist
    Podaj VIN to ci sprawdzę
  • Helpful post
    #13
    Gerri
    Mercedes specialist
    Masz silnik 611960
    Zalecane świece do podanego numeru nadwozia to:
    A0011592801
    A0011593801
    A0011593701
    A0011594801
    A0011594201
    A0011594901
    Dane wg programu EPC do doboru części
    kubus838 wrote:
    Nie chciałem tej nowej podłączać na próbę pod akumulator ponieważ końcówka pod wpływem temperatury może zmienić kolor i będzie problem ze zwrotem lub wymianą

    Wg najpopularniejszego prawa elekstryki świeczka będzie brała przy podanym oporze "na zimno" ok. 2,5 ampera. W środku ma grzałkę półprzewodnikową i trudno mi dywagować jak się prąd zachowa po rozgrzaniu. O ile w ogóle się rozgrzeje...
    Jakoś ostatnio mnie nie ciągnęło do pomiarów. Zresztą tu, gdzie obecnie mieszkam nikt się świecami nie przejmuje. Kontrolkę można zalepić i już :)
  • #14
    kubus838
    Level 10  
    Czyli wszystko zaczyna się zgadzać. Bo kol. Gerri oraz kol. DriverMSG podali te same informacje na temat świec.

    Zastanawia mnie tylko dlaczego sklep podał mi numer który nie jest umieszczony w spisie przedstawionym przez Gerri i DrverMSG - 0 250 202 141. Ale też trzeba wspomnieć o tym, że ten numer sklep uzyskał od "dostawcy" części

    robert
  • #15
    wodzu_1
    Level 25  
    kubus838 wrote:
    Zastanawia mnie tylko dlaczego sklep podał mi numer który nie jest umieszczony w spisie przedstawionym przez Gerri i DrverMSG - 0 250 202 141. Ale też trzeba wspomnieć o tym, że ten numer sklep uzyskał od "dostawcy" części

    Bo nie zawsze sprzedawcy są kompetentni i chcą sprzedać każdą część, aby zarobić parę groszy.
  • #16
    kubus838
    Level 10  
    wodzu_1 wrote:
    kubus838 wrote:
    Zastanawia mnie tylko dlaczego sklep podał mi numer który nie jest umieszczony w spisie przedstawionym przez Gerri i DrverMSG - 0 250 202 141. Ale też trzeba wspomnieć o tym, że ten numer sklep uzyskał od "dostawcy" części

    Bo nie zawsze sprzedawcy są kompetentni i chcą sprzedać każdą część, aby zarobić parę groszy.


    Niestety, masz rację.

    robert
  • #18
    kubus838
    Level 10  
    I właśnie w tym linku coś zauważyłem:

    chodzi o świecę żarową - A001159801 z opornością 0,9 oma
    Z kolei świeca żarowa - 0 250 202 141 czy też powinna mieć oporność 0,9 oma?

    Niby piszą, że obie te świece są "kompatybilne"

    robert.
  • #20
    kubus838
    Level 10  
    A, więc świeca została wymieniona. I tu znowu zdarzył się cud.

    Zacznę od początku
    Świeca o nr 0 250 202 029 już nie jest produkowana, więc sprzedano mi zamiennik 0 250 202 141 który miał problem z rezystancją. Jak pisałem wyżej zwróciłem ją i za to dałem numery świeć z informacji powyżej a więc z numerami
    0 250 202 029
    0 250 202 039
    0 250 202 045

    Oczywiście wszystkie te świece noszą znaki Bosch-a

    Oczywiście żadna z nich nie miała wymaganego oporu: 1,6 oma, 2,4 oma i 43 omy. Ale za namową sprzedawcy i tak je po kolei montowałem. We wszystkich trzech przypadkach kontrolka świeć nie gasła nawet po kilku włączeniach i wyłączeniach silnika. I po kolei je zwracałem.
    Po czterech dniach łażenia do sklepu na moje bezpośrednia i agresywne życzenia została mi sprowadzona świeca NGK o nr A0011592801. Więc ją od ręki zamontowałem. I po pierwszym odpaleniu kontrolka dalej świeciła. Więc wyłączyłem silnik i poszedłem szukać stalowej rurki aby udać się do sklepu z kolejną reklamacją. Ale żeby było we wszystkich przypadkach po równo ze znaleziona rurką wsiadłem do samochodu i odpaliłem silnik. I tym razem kontrolka już się nie zapaliła. Pojeździłem trochę kilka razy gasiłem i odpalałem silnik ale kontrolka już się nie zapala na włączonym silniku. A co najważniejsze mam na nią gwarancje dwa lata. A rurkę odstawiłem w widocznym miejscu - może się jeszcze przydać.

    robert