Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Remont łazienki w bloku - pytania odnośnie instalacji CWU, ZWU, kanalizacji, PEX

23 Jul 2020 07:03 903 7
  • Level 2  
    Witam, planuję remont małej łazienki 2,5m2 w bloku z 1969 roku. Planowana jest całkowita wymiana instalacji wody użytkowej z rur stalowych (ocynkowanych) na system PEX. Poniżej zamieszczam projekt 3D z rozplanowaniem punktów wodnych. Mam pytania odnoście instalacji wodnej i kanalizacyjnej. Być może niektóre pytania będą głupie, ale lepiej dla mnie jak dopytam niż zrobię potem źle.

    Remont łazienki w bloku - pytania odnośnie instalacji CWU, ZWU, kanalizacji, PEX Remont łazienki w bloku - pytania odnośnie instalacji CWU, ZWU, kanalizacji, PEX

    Remont łazienki w bloku - pytania odnośnie instalacji CWU, ZWU, kanalizacji, PEX Remont łazienki w bloku - pytania odnośnie instalacji CWU, ZWU, kanalizacji, PEX

    HYDRAULIKA:

    1. Czy można krzyżować rury ze sobą w tynku? Teoretycznie da się je położyć bez krzyżowania (patrz obrazek), ale będzie z tym więcej zabawy. Odnośnie ścian to ta szara na obrazku za umywalką to ściana nośna komina, więc nie wiem, czy skrzyżowanie dwóch rur PEX 20 w otulinie, czyli ok. 5cm nie wpłynie negatywnie na nośność ściany (przedostatnie piętro). Dwie lewe ściany są z gipsu więc tam można śmiało krzyżować.

    2. Czy przedstawione na rysunku średnicę rury PEX będą odpowiednie? PION – 20, Stelaż WC – 16, Umywalka – 16, Prysznic – 20, Pralka – 16, Zlew – 16/20. Odnośnie zlewu to się zastanawiam, czy 16 czy 20 szczególnie dla zimnej wody, bo planowane jest podłączenie zmywarki pod zlew.

    3. Czy rury PEX w tynku należy dawać w otulinie, czy może w peszlu, czy zalewając pianką montażową? A może trzy sposoby na raz, a może otulina+pianka lub peszel+pianka?

    4. Czym najlepiej wtopić rurki w ścianę? Gipsem budowlanym? Pianką montażową?

    5. Czym zabezpieczyć złączki w tynku? Podobno korodują, więc trzeba je czymś zabezpieczyć.

    6. Czym połączyć otulinę na łączeniach? Czy taśma Duct Tape da radę?

    7. Czy właściwe jest posmarowanie bruzd na rury folią w płynie, szczególnie w miejscach kolanek i trójników?

    8. Czy na zakrętach lepiej wyginać rurę PEX w łuk, czy stosować kolanka?

    9. Jaka jest optymalna wysokość przyłączy pralki i umywalki? Czy przyłącza pralki mogą być schowane za pralką (wysokość do 85cm)?

    10. Jak podłączyć rurę PEX pod rurę stalową tak, aby w przyszłości łatwo te połączenie zmodyfikować. Jak wygląda późniejszy demontaż oraz ponowny montaż?

    Planuję samemu wykonać instalację PEX na systemie prasowanym. Jednak prawdopodobnie złącza pionu będą trochę modyfikowane w późniejszym terminie przez hydraulika. Czy mogę teraz samemu podłączyć się za zaworem pionu złączką pex skręcaną do której będzie dostęp i w razie przeróbki odkręcić złączkę, uciąć trochę rurę i założyć złączkę zaprasowaną?

    11. Czy w tak małej instalacji ma znaczenie cena zastosowanych rur i złączek? Jaki dobry i przystępny cenowo system PEX polecacie?

    12. Czy zawór doprowadzający wodę do pralki trzeba zamykać po praniu?


    KANALIZACJA:

    13. Czy chcąc uzyskać kąt 90 stopni na odpływie kanalizacji, trzeba stosować minimum dwa kolanka 45 stopni? Pytam głównie odnośnie pralki i umywalki.

    14. Czy odprowadzenie wody od pralki rurą 32mm będzie dobre? Czy można podpiąć umywalkę również pod 32 lub 40 niekoniecznie 50?

    15. Czy trzeba stosować syfon natynkowy kulkowy do pralki? Jedni mówią, że trzeba, a inni, że pralka ma w sobie syfon i nie trzeba zakładać żadnych dodatkowych, a większa siła produkowana przez pompę do podniesienia kulki działa destrukcyjnie na czas eksploatacji pralki. Czy można nie dawać syfonu natynkowego, a syfon uformować z rury od pralki?

    16. Jaka jest różnica między rurami (kanalizacyjnymi wewnętrznymi) szarymi a białymi? Czy można je stosować zamiennie?

    17. Czy w takiej łazience trzeba montować napowietrzenie kanalizacji?
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 36  
    Na razie odpowiem co do kanalizacji.
    1. Jeśli chce się uzyskać kąt 90 stopni to na pewno lepiej jest zastosować 2 kolanka 45 stopni niż jedno 90 stopni (ewentualnie kupić takie kolano-łuk 90 stopni, czyli łagodny skręt). Gdyby zastosować zwykłe kolano 90 stopni to może być tak, ze w razie zapchania żmijka nie będzie wchodzić do pionu.
    2. Podejście do umywalki nie wymaga rury 50 mm. Standardowo się robi 40, ale spotyka się także 32 (ale lepiej dać 40).
    3. Podejście do zlewozmywaka NIE może być mniejszej średnicy niż 50 mm. (bywa, że do zlewozmywaka wylewa się np. jakąś zupę z ryżem, fusy z kawy, często z herbaty i zbyt mała średnica zaowocuje częstym zapychaniem się).
    4. Pralka powinna być podłączona do jakiegoś syfonu, ale nie kulkowego. Można wykonać go z łuków rur. Bywają takie syfony umywalkowe, które mają króciec do podłączenia odpływu z pralki.
    Co do wody:
    1. Zawór doprowadzający wodę do pralki trzeba zamykać po każdym praniu (jakby się zepsuł zawór wewnętrzny pralki, to byłaby POWÓDŹ). Także po praniu należy wyciągnąć wtyczkę od pralki z gniazdka.
    Ja nic nie robiłem z rur PEX, ale uważam, że lepiej dać kolanka (na zakrętach) lub - lepiej =- łuki (to takie łagodne kolanka o dużym promieniu) niż wyginać rury, gdyż tym zabiegiem można je uszkodzić lub nadwyrężyć.
    Wysokość przyłączy umywalki - zależy od tego, jaka będzie bateria. Jeśli sztorcowa (stojąca na umywalce) to tak dać, by można było bez trudności zamontować baterię. Jeśli ścienna -dać na takiej wysokości, by bateria znajdowała się w takim miejscu, aby zapewnić komfort korzystania z umywalki (środek śrubunków do przykręcenia baterii powinien się znajdować ok. 17-20 cm. nad górną krawędzią umywalki). uwaga. Jeśli decydujemy się na baterię ścienną (nad umywalką, ale także nad wanną), to rozstaw przyłączy (pomiędzy środkiem rury z zimną wodą a środkiem rury z ciepłą wodą) powinien wynosić od 14 do 16 cm. (te wymiary muszą bezwzględnie być zachowane, gdyż inne uniemożliwią przykręcenie baterii). Przyłącza ciepłej wody dajemy po lewej stronie. Nad wanną bateria ścienna powinna być ok. 10-15 cm. powyżej brzegów wanny (licząc środek przyłączy). Co do zlewozmywaka, to należy się zastanowić, na jakiej wysokości bateria zapewniałaby wygodę korzystania (czy w ogóle bateria ścienna, czy stojąca). przez baterię ścienną rozumie się baterię, która jest przykręcona do przyłączy znajdujących się w ścianie.
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 17  
    Pex może i łatwy w robocie, ale złączki nie tanie i zawężają przepływy, zwłaszcza takie kolanka jakbyś dawał, można bez kolan ale trzeba głębiej wykuć żeby to dogiąć, żeby nie wystawało i żeby PEX przy gięciu się nie załamał, są specjalne sprężyny wewnętrzne i zewnętrzne do takich rzeczy. Ciepła i zimna woda w izolacji. Nie trzeba żadnych folii w płynie, kujesz bruzdę, omiatasz, wstawiasz rury i pianka, oczywiście trzeba je zaprzeć gwoździami wcześniej żeby ich piana nie wypchała. Są syfony podtynkowe do pralki na rurę 40 lub 50 - takie widziałem. Syfon na zewnątrz owszem może być ale trzeba uważać przy monażu, bo wiem, że pompa potrafi wyrwac taki syfon, sam mam rurę od lat wetkniętą w kanalizację i nie śmierdzi. Pamiętaj o odpowiednich rozstawach wodnych, o ile umywalka i zlew to nie problem bo będa tam kraniki, o tyle przy baterii prysznicowej, wannowej czy nad umywalką musi być odpowiedni rozstaw i poziom, wyjścia nie mogą wyć jedno na Maroko, drugie na Haiti, musi być fajnie prosto. Najlepiej unikac kolan 90 stopni, ale czasem trzeba dać i co zrobić? Umywalka 32jka, tzn robisz 50tka ale ostatnie kolano 50/32 redukujące, lub 40stka byle jak najbliżej podjechać umywalki, jak się nie da to od biedy 32, zlew w kuchni 50tka. Pion pewnie idzie w górę więc co napowietrzać? Nie trzeba. Możesz skręcić, możesz zaprasować byle hydraulik miał kiedyś miejsce na przeróbkę czy wstawienie mufy .... Izolację na łączeniach sklej byle czym, nawet i malarska sobie poradzi a idealna będzie popularna szara taśma.

    Bateria prysznic 110cm od ziemi, zlew w kuchni - 50 kanalizacja 55 woda od ziemi, w łazience w sumie to samo, kanalizacja pralki 70cm od ziemi, woda poniżej, ja bym tak robił. Raczej jedź przy sobie z tymi rurami, a nie tak szeroko, zwróć uwagę że kiedyś będziesz musiał przymocować umywalkę, lustro, żeby Ci to nie kolidowało, że będzie szło centralnie środkiem albo 70cm od ziemi akurat w miejscu gdzie się szafkę wiszącą kręci albo umywalkę
  • Level 2  
    1. W administracji powiedzieli, że rur nie można puszczać w kominie, ale sami sobie przeczą, bo tam już idą rury 1/2 cala. Nie chodziło mi o wkucie się do komina, tylko puszczenie rur w ścianie komina. Co do krzyżowania, to może jakoś się obędzie bez tego w kominie. Jeszcze zobaczę. Ale tu też chodziło o to, żeby skrzyżować w miejscu, gdzie ścianka komina jest grubsza.
    2. Wg mnie powinno być ok z tymi średnicami. Byłem w sklepie hydraulicznym się zapytać o ceny i mi nawet sprzedawca mówił, że 20 to jest za duża i starczy 16, bo to odpowiednik rury 1/2 cala. Ale przecież rura stalowa 1/2 cala ma średnicę zew. 21mm, a wew. 16mm około, a Pex 16 ma średnicę wew. 12mm, więc chyba niedouczony ten sprzedawca. Ogólnie ja to tak widzę: pion jest zrobiony na rurze ¾ cala ale to nie ważne, bo wodomierz jest ½ cala, więc z wodomierza wychodzimy pexem 20. Bateria kuchenna oraz umywalkowa są na zaworki 3/8 cala, więc Pex 16 im starczy. Bateria prysznicowa jest na ½ cala, więc pójdzie Pex 20. Pralka raczej 16 starczy. WC podtynkowy chyba też jest na wężyku, a poza tym nie potrzeba szybko napełniać spłuczki, bo po co. Jeszcze zobaczę jak to cenowo wyjdzie, bo może trójnik 20x16x20 będzie droższy od 20x20x20.
    3. 4. Rury dam obie w otulinie, a otulinę zakleję albo pianką montażową, albo gipsem w miejscu gdzie nie będzie ewentualnie płytek.
    6. Są „taśmy do otulin typu duct tape”, więc to to samo i nie ma co się bawić w kolory czerwony i niebieski. Jakoś niektórzy nawet nie bawią się w kolory otulin, bo raczej nie ma to wpływu na działanie instalacji.
    7. Posmarować folią w płynie nie zaszkodzi. Jak będę miał to posmaruję.
    8. Raczej wygnę sprężyną w łuki, bo kolanka też swoje kosztują, a też zmniejszają przekrój i jest to dodatkowe ryzyko wycieku.
    10. Raczej na połączeniu z wodomierzem dam złączki skręcane i jak będzie potrzeba modyfikacji, to się złączkę odkręci, utnie wcześniej, da mufę i potem nową złączkę skręcaną, albo zaprasowywaną. Raczej w śrubunki nie będę się bawił, ale jeszcze zobaczę.
    12. Pytanie było kontrolne. Zawór pralki będzie zamykany, bo od tego jest. Ale niektórzy nie zamykają, pewnie do pierwszego wycieku.
    13. Pewnie dam 2x45 stopni, ale jeszcze się zobaczy.
    14. Pralkę pewnie dam rurą 32mm. Umywalkę 40, oraz zlew 40, bo takie robią syfony. Nikt normalny zupy z ryżem do zlewu nie wylewa, co najwyżej do toalety. Chociaż i tak zastosuję syfony rurowe, bo są według mnie lepsze i nie zmniejszają przekroju tak jak syfony butelkowe.
    15. Raczej w ścianie 7cm nie mam miejsca na syfon podtynkowy. Będzie, albo natynkowy kulkowy, albo nie będzie w cale, albo rura będzie do brodzika umocowana jakoś. Jeszcze zobaczę jak z zapachami, bo może nie będzie ich w ogóle, bo mieszkam na 3 piętrze (przedostatnie).
  • Level 17  
    Połączenie WC podtynkowego tzw. geberita wężykiem to krymianł. To musi być na sztywno/krótko.

    A po co ludzie mają młynki w zlewach do mielenia? Poza tym chyba starej rury nie widziałeś jak potrafi obrosnąć zwłaszcza w kuchni gdzie wylewa się różne tłuszcze. Niektórzy do kuchni 75tką jadą, jak jest możliwość to 50siątka,a nie to rób 40stka.

    Rura 16 pex to nie 1/2 stalowa a już kolanka czy trójniki to w ogóle zawężony przekrój.

    Rób se jak chcesz ale te historię ze smarowaniem rur folią w płynie to bez jaj.
  • Level 36  
    Te 75-ki do kuchni to nie jest głupi pomysł. Wtedy wiadomo, że się nie zapcha.
  • Level 2  
    PchlaW81 wrote:
    Połączenie WC podtynkowego tzw. geberita wężykiem to krymianł. To musi być na sztywno/krótko.


    Wężykiem jest poprowadzona woda do systemu samej spłuczki. Wężyk jest dostępny po zdjęciu przycisku spuszczania wody. I o taki wężyk chodziło. A doprowadzenie do samej spłuczki będzie na sztywno. Nie słyszałem, że są paragrafy na wykonanie samemu sobie instalacji z wężyków ;)

    PchlaW81 wrote:
    Rób se jak chcesz ale te historię ze smarowaniem rur folią w płynie to bez jaj.


    Nikt nie mówił o smarowaniu rur, tylko smarowaniu bruzd. Bo i tak będzie łazienka malowana folią w płynie, to jak będzie wyciek, to, chyba będzie musiała cała ściana się zamoczyć, żebym widział ślady w pokoju, czy kuchni, a tak będzie jakaś bariera dookoła rur. Kwestia tego, czy chce się zobaczyć ewentualny przeciek i zalać np. sąsiada.

    PchlaW81 wrote:
    ludzie mają młynki w zlewach do mielenia


    To niech mają. Rozwiązanie chyba dla nowobogackich, którym nie chce się większych resztek wrzucić do kosza, czy jakiejś gęstszej zupy / tłuszczu wylać do toalety. U mnie każdy centymetr się liczy, bo planuję wstawić pod zlew zmywarkę kompaktową, a między zlewem i trójnikiem żeliwnym 50mm jest 80cm, z czego tak z 30-40 cm zabierze sam syfon, więc instalowanie o 1 cm szerszej rury na odcinku 60cm to przerost formy nad treścią, a rury chyba nawet nie będą zabudowywane.
  • Level 36  
    Przekrój rur kanalizacyjnych jest ważny. Podam przykład z Bałkanów, gdzie zwykle odpływ z sedesu ma mniejsza średnicę niż u nas i tam trzeba zużyty papier toaletowy wrzucać do kosza, a nie do sedesu. Oczywiście u nas do sedesu nie można wrzucać gazet, śmieci, stłuczek, podpasek itd., gdyż się zapcha.