Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dobór i podłączenie falownika do silnika

28 Jul 2020 16:52 417 3
  • Level 7  
    Witam
    Mam mały problem z doborem falownika do silnika wciągarki elektrycznej. Wciągarka do Procat 1200. Chciałbym założyć falownik, w celu ustawiania prędkości jazdy oraz ustawienia ramp przyspieszenia i hamowania. I tu zaczyna się problem. Z silnika wychodzą 3 przewody, całość jest zasilana 1 fazą, układ z 1 kondensatorem. Moc silnika 1 kW. Jak dobrać taki falownik oraz jak podłączyć taki silnik? W razie potrzeby zrysuję schemat jak jest to podłączone oryginalnie.
    Liczę na pomoc
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 21  
    Dobór i podłączenie jest proste, niestety bez tabliczki znamionowej silnika nie można Ci pomóc. A to dlatego, że nie wiemy na jakie napięcie jest silnik, nie mówiąc jaki to silnik (indukcyjny? klatkowy? z klatką podwójną? głębokozłobkowy? Ma mieć moment rozruchowy większy niż pracy?). Moc to tam jest podana w kW, ale napięcie jest ważne by dobrać odpowiedni falownik (U/f)
  • Level 34  
    Jeśli chcesz zastosować klasyczny falownik, to musisz mieć silnik trójfazowy (z trzema uzwojeniami), a masz zapewne jednofazowy z fazą pomocniczą zasilaną kondensatorem (dwa uzwojenia), co dyskwalifikuje użycie falownika.
  • Level 21  
    Możliwe, że ma też uzwojenie pomocnicze z wyłącznikiem odśrodkowym, wtedy gorzej bo nie rozłączy przy niższych prędkościach niż 80% znamionowej i się silnik spali. Jednofazowy na falowniku bez obciążenia i bez podpinania uzwojenia pomocniczego rusza w losowym kierunku na skutek braku symetrii uzwojeń i mas. Przy ok ~20 Hz już brzęczy dłużej, ale też rusza (bawiłem się trochę). Przy niskich "f " nic silnikowi nie będzie (zapodasz znamionowy prąd, który zapewnia stały U/f falownika). Natomiast jak koniecznie chcesz użyć falownika musisz wykonać prosty mod - kondensator rozruchowy zrobić na wyłączniku czasowym (dodatkowy obwód), zwiększyć jego pojemność by mieć większy moment startowy (poczytaj mój wątek o liczeniu pojemności dla silników indukcyjnych w wyspowej pracy prądnicowej i podstaw wzór np. dla 10Hz).
    W starych franiach to jeszcze było uzwojenie pomocnicze oporowe bez kondensatorów i wyłącznik odśrodkowy, ale chyba już takich silników się nie produkuje?