Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator obrotów wentylatora 230v - jaki to silnik?

29 Lip 2020 12:21 729 21
  • Poziom 9  
    Mam taki wentylator jak na załączonych zdjęciach ale jest za głośny do pokoju, chciałbym zrobić najlepiej płynną regulację obrotów. Poszukałem trochę i chyba najprostszym rozwiązaniem (osiągalnym jak na moje umiejętności) byłby zakup takiego układu. Nie jestem pewien jaki to silnik, więc pytanie czy nada się układ AVT1613 czy może AVT1813, albo jeszcze coś innego?
    Regulator obrotów wentylatora 230v - jaki to silnik?
    Regulator obrotów wentylatora 230v - jaki to silnik?
    Regulator obrotów wentylatora 230v - jaki to silnik?
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Jedyne rozwiązanie w takim przypadku to falownik lub ewentualnie zestaw AVT1813. Jest to rozwiązanie wykorzystujące grupową regulację mocy - jakoś to będzie działać. W przypadku zwykłego wentylatora można sobie na coś takiego pozwolić.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 9  
    A z tym układem AVT1813 będzie się dało przy nim spać, czy mogą wystąpić jakieś niepożądane dźwięki które by np. falownik wyeliminował?
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Falownik (np. Link) to spory koszt. Rozwiązanie z grupową regulacją mocy zmniejszy obroty, ale i moment obrotowy. Dzięki bezwładności silnika jakoś to będzie działać. W przypadku wentylatora można sobie na to pozwolić. Żadnych niepożądanych dźwięków bym się nie spodziewał.
  • Poziom 9  
    nie jestem pewien czy znalazłem dobry schemat:
    Regulator obrotów wentylatora 230v - jaki to silnik?
    Proszę, wytłumaczcie jak to działa - tzn. na czym polega tutaj 3-stopniowa regulacja? czy prąd płynie przez kondensator cały czas, na każdym stopniu? Pytam bo chciałbym zrozumieć zasadę działania, oraz dlatego że nie jestem pewien gdzie wpiąć ten układ AVT1813
  • Pomocny post
    Poziom 1  
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Możesz jeszcze rozważyć kit AVT-5360 - Falownik 1-fazowy Link do regulacji prędkości obrotowej klatkowych silników indukcyjnych asynchronicznych (z kondensatorową fazą rozruchu).
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    aksakal napisał:
    W zamian AVT1813 można wykorzystać regulator na triaku.

    Triak można sterować tak, by uzyskać grupową regulację mocy, jaka jest w AVT1813. Jednak regulator fazowy, który zmienia kąt załączenia triaka nadaje się do oświetlenia (nie każdego), grzałek i silników komutatorowych. Ten akurat do nich nie należy. Zmiana kąta zmieni skuteczną wartość napięcia. Słabo znam się na maszynach elektrycznych, ale tak jak koledzy napisali wyżej prędkość obrotowa zależy od liczby par biegunów i częstotliwości - nie zaś od napięcia.
  • Poziom 9  
    Update :)
    Najpierw zdecydowałem się na układ AVT1813. Niestety przez metalową konstrukcję wentylatora, momenty załączania było wyraźnie słychać. Dodatkowo przez zbyt małą ostrożność zrobiłem zwarcie i układ spaliłem :| wtedy postanowiłem, że najlepszym rozwiązaniem będzie falownik AVT5360. Układ jest bardzo fajny, działał płynnie i cicho. Na początku testowałem go na trzecim, najwyższym biegu wentylatora, przy prędkości 3-4 obr./s był prawie niesłyszalny. Potem chciałem sprawdzić czy na pierwszym biegu przy tej samej prędkości obrotowej silnik będzie się bardziej nagrzewał. Obudowa silnika nie zdążyła się bardzo nagrzać kiedy silnik się zatrzymał - na szczęście byłem przy tym i od razu go wyłączyłem. Teraz silnik nie pracuje na żadnym biegu, słychać tylko buczenie ale brak ruchu. Czy spaliłem uzwojenie, czy jest szansa że tylko kondensator się uszkodził, i jak to zmierzyć?
  • Poziom 35  
    Falownik ten nie daje przebiegu sinusoidalnego na wyjściu. Zatem mogło się tak ewentualnie zdarzyć, że uszkodzeniu uległ kondensator rozruchowy z uwagi na wyższe harmoniczne napięcia. Podłączyłbym wentylator bezpośrednio, czyli bez falownika. Jeśli nie będzie działał to przyczyną faktycznie może być ten kondensator. Należałoby sprawdzić omomierzem, czy odłączony kondensator nie ma zwarcia i zmierzyć jego pojemność. Jeśli nie ma kolega miernika pojemności to pozostaje metoda techniczna pomiaru pojemności.
  • Poziom 9  
    Silnik podłączony bez falownika również nie działa, reakcja jest dokładnie taka sama. Po rozebraniu silnika nie ma żadnych śladów spalenia, nic nie jest przytopione czy przebarwione. Jednak kondensator nie ma zwarcia, a z pomiarem pojemności chyba sobie nie poradzę. Chciałbym zaryzykować i zamówić nowy, pytanie tylko czy wziąć taki sam, czy może jakiś inny typ kondensatora będzie lepszy w tej sytuacji (bardziej odporny)?
  • Poziom 35  
    Kondensator można w takim przypadku dołączyć bezpośrednio do napięcia 230 V poprzez amperomierz w mierniku. Znając wartość napięcia i płynący przez kondensator prąd można obliczyć pojemność.

    Musiałbyś generalnie szukać kondensatora z małą rezystancją i indukcyjnością szeregową.
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Kolego,Archon816! Wybrałeś złą metodę diagnozowania problemu! Przede wszystkim należy sprawdzić sprawność uzwojeń stojana i dostarczanie napięcia do tego uzwojenia. Sprawność kondensatora sprawdzana za pomocą woltomierza (patrz zdjęcie ). Jeśli kondensator stracił nawet 3/4 swojej pojemności, po włączeniu do sieci silnik będzie się obracał lub próbował się obracać , co będzie odczuwalne jako szarpnięcie wirnika. Silnik z sprawnym uzwojeniem, nawet bez kondensatora, będzie się obracał, jeśli po włączeniu wirnik obróci się ręką . Brak reakcji na włączenie do sieci występuje tylko wtedy, gdy uzwojenie jest uszkodzone lub gdy napięcie sieciowe nie dociera do niego ( brak napięcia sieciowego, wadliwy kabel lub przełącznik prędkości obrotowej). Regulator obrotów wentylatora 230v - jaki to silnik?
  • Poziom 9  
    aksakal napisał:
    Przede wszystkim należy sprawdzić sprawność uzwojeń stojana i dostarczanie napięcia do tego uzwojenia. Sprawność kondensatora sprawdzana za pomocą woltomierza (patrz zdjęcie )...


    Mierząc napięcie w obwodzie z kondensatorem mam odczyt 234v (napięcie w gniazdku - 235v) - czy to coś nam mówi?
    Jeśli chodzi o sprawdzanie uzwojenia to podchodzę do tego ostrożnie bo nie bardzo rozumiem układ tych połączeń, ale w razie konieczności porozcinam kable i będę próbował je jakoś mierzyć. Uzwojenie w silniku wygląda na oko dobrze, ale teraz dostrzegłem coś takiego przy przełączniku:
    Regulator obrotów wentylatora 230v - jaki to silnik?
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    Zmierzone napięcie wskazuje, że kondensator ma jakąś pojemność. Sprawdzić uzwojenia można poprzez pomiar rezystancji na zaciskach kondensatora. To będzie ich sumaryczny opór. Regulator obrotów wentylatora 230v - jaki to silnik?
  • Poziom 9  
    aksakal napisał:
    Sprawdzić uzwojenia można poprzez pomiar rezystancji na zaciskach kondensatora. To będzie ich sumaryczny opór.


    18 Ohm
  • Poziom 35  
    Archon816 napisał:
    aksakal napisał:
    Sprawdzić uzwojenia można poprzez pomiar rezystancji na zaciskach kondensatora. To będzie ich sumaryczny opór.


    18 Ohm

    Z przeprowadzonych pomiarów wynika, że żadne z uzwojeń nie ma przerwy, zaś kondensator ma jakąś pojemność. Jednak trudno oszacować, czy pojemność taka jest prawidłowa, ponieważ wykorzystany został tu zapewne woltomierz cyfrowy o bardzo dużej rezystancji wejściowej. Może ewentualnie jakiś z przewodów ma przerwę. Można wymienić ten kondensator. W celu wyznaczenia jego pojemności podłącz go do napięcia 230 V szeregowo z miliamperomierzem w mierniku. Ustaw zakres 200 mA. Powinno się oczywiście wcześniej zmierzyć wartość napięcia. Należy zatem zrobić coś takiego: Regulator obrotów wentylatora 230v - jaki to silnik?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    1)Jaka pojemność jest oznaczona na kondensatorze?.2)Użyj schemat post #16, zmierz oddzielnie każdy opór R1 R2 R3 R4 3) Włącz żarówkę 230V 25-40W przez ten kondensator i zmierz na niej napięcie.4)18 Ohm dla takiego silnika to za mało.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Kolego,maciej_333! Przeczytaj post#14
  • Poziom 35  
    aksakal napisał:
    Kolego,maciej_333! Przeczytaj post#14

    Czytałem ten post. Ciężko będzie z tego obliczyć pojemność. Miernik cyfrowy ma dużą rezystancję wewnętrzną (rzędu 10 MΩ), która w dodatku jest podana często przez producenta jako orientacyjna. Dawniej, kiedy jakiś woltomierz miał rezystancję wewnętrzną np. 100 kΩ dałoby się znając napięcie zasilania wyznaczyć reaktancję i w konsekwencji pojemność kondensatora w układzie z postu 14. Skoro kondensator ten nie ma zwarcia, to można zrobić jak napisałem.

    Proponujesz też wstawienie szeregowe z kondensatorem żarówki i pomiar spadku napięcia. Żarówka to element nieliniowy. Nie jest to dobry pomysł.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Kolego,maciej_333! To nie ten wypadek, który wymaga głębokiej teorii. Taki silnik z sprawnym uzwojeniem ruszy się i bez kondensatora, jeśli przy włączeniu jego wirnik przywrócić ręką. Przetestowałem silnik, któremu potrzebny kondensator rozruchowy 4uF. Silnik ruszyl z kondensatorem 0.25uF. Tak więc teorię można odłożyć na bok i sprawdzić sytuację z poprawnością uzwojeń i poprawnością ich przełączania.
  • Poziom 9  
    Cześć!
    Pomierzyłem dokładnie stojan i wyszło mi coś takiego jak na rysunku. Niestety rozebrałem przełącznik i nie wiem który kabel odpowiadał któremu biegowi wentylatora (stąd ten pytajnik na rysunku, ale kolory się zgadzają).
    Obawiam się że mimo wszystko jest jakaś pomyłka, bo jak mogłoby wyjść między żółtym a czerwonym 255Ohm a między żółtym a różowym 201Ohm?
    Kable żółty i różowy były fabrycznie połączone kondensatorem, i do różowego był jeszcze podłączony jeden z kabli sieciowych (dlatego oznaczyłem linią przerywaną 230V AC). Dajcie znać czy da się to rozczytać i wyciągnąć jakieś wnioski :D


    Regulator obrotów wentylatora 230v - jaki to silnik?