Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego

30 Jul 2020 18:17 798 3
  • Level 14  
    Cześć,

    Ostatnimi czasy w moim Scenic'u II phII zaczął hałasować ręczny przy zaciąganiu + info na desce o jego usterce. Po wglądzie od spodu okazało się że jest pęknięty prawy pancerz co spowodowało zapieczenie linki i tym samym brak zaciągu. Zamówiłem kpl nowym linek i wymieniłem bez otwierania modułu. Prawa linka na klips a lewą z gwintem wkręciłem ok 3cm. Hamulec działa - zaciska i popuszcza oba zaciski jednak robi to strasznie wolno i trochę głośniej niż było to wcześniej. Na starych linkach nacisnąłem pedał gazu i po sekundzie był odblokowany, teraz trzeba chwilę zaczekać ok 10-15 sekund. CLIP wykazał stały błąd DF042 (czujnik siły: zwarcie, nieprawidłowe zasilanie). Dostałem się do środka modułu i jedynie czego się dopatrzyłem to zabrudzenie/śniedź? na dwóch ścieżkach taśmy flex która prowadzi prawdopodobnie do czujnika halla SS495A. Trochę się boję roznitować te plasticzki na czujniku ale chyba będę musiał to zrobić. Co myślicie, może to być przyczyna? takiej taśmy raczej nigdzie nie dostaję ale myślę ją zastąpić taśmą IDE z kompa + wymienić ten czujnik halla 7zł i całość zalać klejem na ciepło?

    RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego

    Dodano po 9 [godziny] 5 [minuty]:

    Jakiś pomysł jak to odbudować?

    RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego
  • TermopastyTermopasty
  • Level 2  
    Witaj,

    Mam podobne objawy w swoim Scenic'u II 2008r z hamulcem, a odczytując informację o sile hamowania, pokazuje mi wartości ujemne siły (-229 Newtonów) przy wartości 840N jako wyliczonej siły (algorytm siły rozciągającej i kąta pochylenia pojazdu 2 * (stopni).

    Nie rozbierałem jeszcze tego badziewia, ale na razie teoretyzując po wykresie, obstawiał bym brak styku taśmy FLEX z modułem elektroniki (szarpany wykres), bo przy normalnej pracy była by to forma jakiejś krzywej - pewnie nieliniowej (narastanie ciągłe). Jak rozbiorę dam znać co dalej, w radości przez łzy mogę się pocieszyć, że tym razem nie tylko ja mam takie dziwne usterki i brak materiałów w tym temacie opisujących usterki związane z siłą hamowania a nie samym mechanizmem typu zapieczone linki, zaciski, woda z rdzą w układzie elektronicznym, itd. (gdzie materiały są dostępne). Pozdrawiam - Darek
  • TermopastyTermopasty
  • Level 2  
    Witajcie,

    Dziś trochę spokojniejszy dzień, wiec opiszę swoje zmagania z utrapieniem posiadaczy francuskich samochodów - elektrycznym hamulcem postojowym.

    Zabezpieczony w teoretyczne rozważania na podstawie materiałów kol. AXL2,

    RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego1.jpg Download (1.94 MB)

    wymontowałem moduł hamulca a po jego rozebraniu okazało się, że czujnik siły rozciągającej (naciągu linek), pływał w bajorze rdzy.

    RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego2.jpg Download (1.55 MB)

    Po oczyszczeniu pędzelkiem i przepłukaniu preparatem IPA całego modułu (elektronika i część mechaniczna), zdemontowałem płytkę z czujnikiem Hall'a.

    Hallotron wraz z kondensatorem były pokryte jakąś elastyczną powłoką, która w moim przypadku nie spełniła swojej roli ochronnej i wilgoć dostała się do połączeń lutowanych utleniając je (elektroliza).

    RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego3.jpg Download (1.44 MB)

    Po oczyszczeniu mechanicznym z tlenków, umyciu małym pędzelkiem ze sztywnym włosiem w preparacie IPA, chciałem przelutować połączenia kondensatora. Okazało się, że dolne połączenie jest całkowicie skorodowane i element nie wykazał żadnej pojemności. Nie mając się czym posiłkować (dokumentacja do tego hallotronu jest niedostępna a dokumentacja od podobnych jest bardzo skąpa i nie zawiera żadnych danych mogących naprowadzić na wykonanie obwodu wyjściowego tego czujnika. Doświadczalnie wstawiłem pojemność 2,2uF (im większa pojemność tym mniejsza wrażliwość na szybkozmienność wartości sygnałów), czyli tak jak wynika z wykresu przedstawionego w poprzednim poście (wartości sygnałów na ujemnym poziomie i skokowe ich zmiany), chwilowe szpilki "zakłóceń" nie powinny stanowić dla elektroniki hamulca sygnału użytecznego.

    Okazało się również, że hallotron ma wypaloną elektrodę (+) czego za bardzo nie widać na zdjęciu (górna nóżka ma wgłębienie), ale po przelutowaniu nadlałem połączenie spoiwem cyny. Po końcowym umyciu lutów z kalafonii, sprawdzeniu połączeń od elementu do wtyku połączeniowego okazało się, że nie ma przerw ani zwarć.

    RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego4.jpg Download (1.42 MB)

    Płytkę umieściłem na powrót w swoim miejscu a całość z zewnątrz zalałem kauczukiem (klej butapren). Po wyschnięciu zamontowałem całość w module i zmontowałem uszczelniając silikonem.

    UWAGA
    nie wiem skąd bierze się woda w module. uszczelniacze przy linkach są sprawne, nakrętki dokręcone a linki względem ich mocowań w module hamulca elektrycznego przechodzą przez wyższy punkt niż ich końce przy tłoczkach hamulcowych, więc nie powinny "zaciągać" wody do środka. Widać jednak, że kapilara z linki i pancerza robi swoje i transportuje wodę "pod górkę" i wlewa jej część do modułu.

    Czy istnieje jakaś metoda na wyeliminowanie tego zjawiska? Może ktoś ma taki patent i się nim podzieli. Z drugiej strony przez ładnych kilka lat (ok. 7) nie zaglądałem do środka modułu, więc jak to jest, że w "nowym" urządzeniu ten czas płynie inaczej niż w urządzeniu które już było rozbierane (zachowany warunek hermetyczności modułu i szczelności połączeń linek z modułem)?


    Po zmontowaniu całości (nasmarowanie wyczyszczonych części mechanizmu smarem grafitowym) urządzenie zaczęło pracować poprawnie (siła hamowania zmienia się i osiąga właściwą wartość).

    Natomiast obecnie mam inny błąd.

    RENAULT GRAND SCENIC II phII - Wolne zaciąganie hamulca ręcznego, elektrycznego5.jpg Download (79.23 kB)

    Jak coś ustalę to będę prosił o pomoc, bo obecnie to nikt nie jest w stanie pomóc jeśli nie wiem nic więcej. Podłączę się do samochodu i odczytam co to za błędy powodują takie sygnalizacje. Do usłyszenia w poniedziałek.
  • Level 14  
    Udało mi się dostać za gorsze uszkodzony, niedziałający moduł ham z Renault Laguna. Przełożyłem czujnik siły hamowania razem z taśmą która u mnie była nadpalona. Całość przesmarowałem i zamontowałem do samochodu. Jeżdżę już 4 tydzień i wszystko działa jak należny :) niestety po naprawie bez clip'a się nie obyło, błędy same nie znikną