Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy

T5 31 Jul 2020 10:50 34215 45
  • Praktycznie najlepszym przyrządem do kontroli bezpiecznika jest wzrok i próbnik do tego przeznaczony. Bezpiecznik sprawdzamy pod obciążeniem. Miernik może nas, krótko mówiąc, zrobić w balona.
    Prosty próbnik z marketu za 5-10 PLN.

    Ten akurat przerobiony lekko na moje potrzeby.

    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy

    Zaczynamy sprawdzanie od sprawdzenia przyrządu. Krokodylek do masy, a końcówka do plusa: świeci = sprawna.

    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy

    Zaczynamy sprawdzać nasze bezpieczniki. W tym przypadku jest możliwość sprawdzenia bez wyciągania.
    I należy pamiętać, że jeżeli sprawdzamy bezpiecznik od np. świateł postojowych, to musimy włączyć światła.
    Samo sprawdzenie jest banalnie proste.

    Krokodylek do masy, a końcówką dotykamy bezpiecznika, najpierw z jednej, potem z drugiej strony. Jak próbnik świeci tu i tu, to nasz bezpiecznik jest sprawny.

    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy

    Tu przykład bezpiecznika sprawnego - drucik jest cały.



    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy

    A tutaj ten sam bezpiecznik spalony.

    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy

    Jeszcze ciekawostka - w samochodach można też spotkać bezpieczniki automatyczne, jak domu - jak wyskoczy, wciskamy guziczek i działa. Wygląda to tak.

    Ten na obrazku jest "wybity"

    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy

    A tutaj znowu gotowy do pracy.

    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy

    Są też bezpieczniki, które trzeba wyciągnąć do sprawdzenia. Możemy je sprawdzić też w prosty sposób. Tu na przykładzie bezpiecznika automatycznego.

    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy

    I jeszcze bardzo istotna sprawa - bezpiecznik, jak sama nazwa wskazuje, ma coś zabezpieczać. To musi być najsłabszy element w zabezpieczanym obwodzie. Wymiana na większy skończy się spaleniem czegoś, instalacji, sterownika, auta, itd.

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    T5
    Admin of Cars group
    Offline 
    T5 wrote 12733 posts with rating 3111, helped 990 times. Live in city Dębno. Been with us since 2010 year.
  • #3
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    T5 wrote:

    Ta akurat przerobiona lekko na moje potrzeby.

    Czyli, jak przerobiona ?

    Szkoda czasu na przerabianie.
  • #4
    djtrebla
    Level 15  
    Mam auto, więc temat mnie bardzo zainteresował.
    Przeczytałem i "zawiesiłem" sie nad słowem " lekko".

    Uważnie ogłądałem 2 pierwsze fotki i nie widze w tym urządzeniu żadnych przeróbek.
    Może autor tematu oświeci nas swoja " lekką" przeróbką znanej wszem i wobec probówki samochodowej.
    No, chyba, że patent jest utajniony.
  • #5
    ociz
    Moderator of Cars
    sp3ots wrote:
    Czyli, jak przerobiona ?

    Słabo świeci to pewnie żarówka zmieniona na taką na 24V.
    Polecam tego typu:
    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy
    W miarę solidna, cena przystępna i żarówki można zmieniać bez żadnych kombinacji.
  • #6
    motojuza
    Level 17  
    Ja do mojej probówki zamontowałem diody LED przeciwsobnie. Można określić Biegunowość.
  • #7
    tomybb
    Level 26  
    motojuza wrote:
    Ja do mojej probówki zamontowałem diody LED przeciwsobnie. Można określić Biegunowość.


    Żarówka może mieć tą przewagę, że w przypadku niższego napięcia, jakiegoś spadku będzie słabiej świecić. Zauważymy, że coś jest nie tak.
  • #8
    CMS
    Administrator of HydePark
    Ja wiem, że większość społeczeństwa inteligencją nie grzeszy, ale chyba nie jest już tak źle, że trzeba komuś tłumaczyć jak sprawdzić bezpiecznik. Tym bardziej, że jesteśmy na forum technicznym.

    Nie wiedziałem natomiast, że w samochodach występują bezpieczniki automatyczne. Fajne są :D, jak będę na Wolumenie, to poszukam i kupię sobie kilka, na tzw. "przydasie".
  • #9
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    T5 wrote:
    A tutaj ten sam bezpiecznik spalony.

    Specjalnie spaliłeś na potrzeby tekstu? :D
    CMS wrote:
    Nie wiedziałem natomiast, że w samochodach występują bezpieczniki automatyczne.

    Były już dawno w pojazdach użytkowych (MAN np.), przydatne przy szukaniu zwarć chociaż ja stosuję trochę inną metodę.
    CMS wrote:
    jak będę na Wolumenie

    Dawno nie byłem, ale wątpię żebyś tam znalazł bardziej w sklepach/hurtowniach typowo samochodowych. O np. tu; https://www.mpartner.com.pl/bezpiecznik-samochodowy-automatyczny-plytkowy-20a-p-1707.html
    Kiedyś trafił mi się tak przepalony, że wzrokowo był ok. a upalenie było przy samym styku.
  • #10
    tomybb
    Level 26  
    ArturAVS wrote:
    Nie wiedziałem natomiast, że w samochodach występują bezpieczniki automatyczne.

    Były już dawno w pojazdach użytkowych (MAN np.), przydatne przy szukaniu zwarć chociaż ja stosuję trochę inną metodę.


    Nawet bardzo dawno temu, tyle że wyglądały jak wyłączniki. W autobusach miejskich. (albo Jelcz albo Ikarus, nie wiem już). Coś około lat '70.

    CMS wrote:
    chyba nie jest już tak źle, że trzeba komuś tłumaczyć jak sprawdzić bezpiecznik.

    Moim zdaniem problem jest inny. Jak wspomniał Autor bezpiecznik sam z siebie nie "wylatuje". Niestety wiele osób uważa, że jak przepala się co jakiś czas to trzeba dać "większy" - a to oczywiście notoryczny i największy błąd.

    T5 wrote:
    Prosta probóweczka z marketu za 5-10pln.


    Tutaj radzę uważać na próbówki tego typu.
    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy
    Z tego co pamiętam, ta cała jej metalowa obudowa połączona jest z igłą którą mierzymy napięcie. Chwila nieuwagi i przytkniemy gdzieś o masę, karoserie itp. Pamiętam do dziś jak używałem ją gdzieś w gąszczu przewodów i naglę coś się zadymiło. Od tej pory tą całą jej obudowę miałem dać do jakiejś termokurczki, tyle że kłopot wtedy z wymianą żarówki...
    Spotkałem się także z problemem bezpieczników samochodowych które miały minimalnie cieńsze "nóżki" i goniły w gnieździe. Takie coś także może narobić problemów. A to głównie jakieś tanie zestawy były...
  • #11
    kowal011
    Level 21  
    Częściej niż spalone bezpieczniki widuję zaśniedziałe gniazda bezpieczników/odbiorników. Probówka nic nie da. Szukanie urwanej masy również zakończy się fiaskiem. Jak szukanie usterek instalacji w samochodzie to tylko źródło prądowe.
  • #12
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    tomybb wrote:
    Jak wspomniał Autor bezpiecznik sam z siebie nie "wylatuje". Niestety wiele osób uważa, że jak przepala się co jakiś czas to trzeba dać "większy" - a to oczywiście notoryczny i największy błąd.

    Podobnie jak mit o tym że skasowanie błędów (kodów usterek) naprawi pojazd. Co do zakładania przewymiarowanych bezpieczników, to miałem około 2009 roku przypadek że palił się bezpiecznik 10A od świateł mijania. Kierowca zakładał co popadnie, a w końcu zainstalował 40A. Koło setki metrów przewodów do wymiany na kokpicie (stopiły się). A przyczyną było zwarcie w przełączniku mijania/drogowe, gdzie zwarcie powodowało zasilanie jednocześnie krótkich/długich z jednego obwodu i dlatego 10A się spalił.
    Zawsze powtarzam, że jak spali się ponownie bezpiecznik to na próbę można np. zamiast 10A założyć 15A (o stopień większy). Jeśli i ten się spali, to nie kombinować tylko szukać przyczyny.
  • #13
    tomybb
    Level 26  
    ArturAVS wrote:
    nie kombinować tylko szukać przyczyny


    Czasem przyczyna jest oczywista, łatwa do znalezienia, a czasem wręcz przeciwnie bo dochodzą takie czynniki jak: temperatura, wilgoć, wstrząsy itp. Coś dzieje się "raz na czas".
  • #14
    T5
    Admin of Cars group
    ArturAVS wrote:
    Specjalnie spaliłeś na potrzeby tekstu? :D

    Oczywiście :) Straty muszą być czasami :)
    ArturAVS wrote:
    Zawsze powtarzam, że jak spali się ponownie bezpiecznik to na próbę można np. zamiast 10A założyć 15A (o stopień większy). Jeśli i ten się spali, to nie kombinować tylko szukać przyczyny.



    Do szukania zwarcia stosuję inną metodę.
    Zamiast bezpiecznika podłączam żarówkę H7.
    Jak świeci to jest zwarcie- a ja mogę spokojnie szukać co się popsuło.
    W tym przypadku nie ma potrzeby wkładania co chwilę nowego bezpiecznika.
  • #15
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    T5 wrote:
    Zamiast bezpiecznika podłączam żarówkę H7.

    Ja dokładnie tak samo :D dlatego wcześniej pisałem;
    ArturAVS wrote:
    ja stosuję trochę inną metodę

    T5 wrote:
    W tym przypadku nie ma potrzeby wkładania co chwilę nowego bezpiecznika.

    Bo po kilkudziesięciu minutach szukania będzie wiaderko spalonych bezpieczników :D. Błędem jest też wkładanie nowych na włączonych odbiornikach, powoduje to iskrzenie i wypalanie gniazda.
  • #16
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Quote:
    Nie wiedziałem natomiast, że w samochodach występują bezpieczniki automatyczne.


    A są jeszcze - głównie w autach zza wielkiej wody - circuit breakery - czyli przerywacze - głównie w obwodach permanentnie narażonych na przeciążenia (np starsze elektryczne szyby). Są bimetaliczne - trochę jak przerywacze do kierunków - przeciążony bezpiecznik rozłącza obwód, jak ostygnie - łączy ponownie. Pasuje w gniazdo standardowego bezpiecznika tyle że ma metalową obudowę....
  • #17
    Marian B
    Level 37  
    Można też nieco ułatwić/zautomatyzować w swoim samochodzie wyszukiwanie jakiegoś "ważnego" spalonego bezpiecznika stosując przejściówki z LED. Wtedy spalony bezpiecznik jest natychmiast widoczny, wymiana jest łatwiejsza, bo jest za co chwycić.
    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy
    Takie przejściówki z LED umożliwiają sygnalizację spalonego bezpiecznika na przykład dżwiękową na postoju i w czasie jazdy.
    Tu jest opis systemu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=5150294#5150294
  • #18
    Jacdiag
    Level 25  
    tomybb wrote:
    wyglądały jak wyłączniki. W autobusach miejskich. (albo Jelcz, albo Ikarus,

    Jelcz na licencji Berlieta.
    Ikarusy miały ceramiczne.

    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy
  • #19
    smerdendes
    Level 11  
    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy
    Warto jeszcze dodać że tanie bezpieczniki które można kupić na stacjach benzynowych i w marketach słabo się nadają do użytku i są nawet niebezpieczne (niebezpieczny bezpiecznik:))
    Plastikowa obudowa potrafi się rozsypać podczas wymiany oprócz tego występuje silne iskrzenie które wypala styki nawet przy niewielkim obciążeniu.Uważam że najlepsze były bezpieczniki stosowane w latach 90 w autach z grupy VW oraz BMW,takie jak na foto w załączniku a to co dziś produkują to chyba specjalnie żeby uszkodzić instalację w aucie.
  • #20
    Tomek515
    Level 23  
    tomybb wrote:
    Tutaj radzę uważać na próbówki tego typu.


    Jakiś czas temu kupiłem taki w razie W ale Twoja uwaga zapadnie mi w pamięć. Faktycznie można się zapomnieć.

    smerdendes
    Prawda to były pancerniki i bardzo czytelne co do uszkodzenia.
  • #21
    tomybb
    Level 26  
    Tomek515 wrote:
    tomybb napisał:
    Tutaj radzę uważać na próbówki tego typu.


    Jakiś czas temu kupiłem taki w razie W ale Twoja uwaga zapadnie mi w pamięć. Faktycznie można się zapomnieć.


    No właśnie, bardzo nie intuicyjne rozwiązanie. Przyzwyczajony jestem do mierzenia sondami np. z miernika i tam wiem, że tylko wystająca szpilka ma kontakt z napięcie, a cała jej "obudowa" jest odizolowana... a tutaj - zupełnie inaczej, nie wiem czemu producent wymyślił coś takiego...
  • #22
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Miałem też w innym aucie zza wielkiej wody podstawki/przejściówki pod bezpieczniki z wbudowana miniaturową żaróweczką - bezpiecznik idzie z dymem - żarówka się świeci. Podobne rozwiązania są i dziś - bezpiecznik z LEDem:
    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy .

    Tylko czy takie patenty zadziałają prawidłowo w zelektronizowanych obwodach?
  • #23
    Macosmail
    Level 34  
    smerdendes wrote:
    Uważam że najlepsze były bezpieczniki stosowane w latach 90 w autach z grupy VW oraz BMW,takie jak na foto w załączniku a to co dziś produkują to chyba specjalnie żeby uszkodzić instalację w aucie.


    Też tak uważam. A co powiecie na takie "genialne" wynalazki.
    Jak sprawdzić bezpiecznik samochodowy
  • #25
    szogun
    Level 23  
    O co tutaj chodzi? Pomóżcie komuś, zamiast pastwić się nad biednym bezpiecznikiem. Punktów większość dyskutantów jak widzę, nie potrzebuje więc po co drążyć temat?

    Pozdrawiam.

    szogun.
  • #26
    damian1115
    Level 34  
    szogun wrote:
    Punktów większość dyskutantów jak widzę nie potrzebuje więc po co drążyć temat ?

    Czy w tym wszystkim tylko punkty są najważniejsze?
  • #27
    ArturAVS
    Moderator of HydePark/Cars
    szogun wrote:
    O co tutaj chodzi ? Pomóżcie komuś zamiast pastwić się nad biednym bezpiecznikiem .

    Jak widać, to dla Ciebie jest potrzebna pomoc w zrozumieniu tematu :D @T5 podał jak sprawdzić bezpiecznik, a nie że potrzebuje w tym pomocy.
    szogun wrote:
    Punktów większość dyskutantów jak widzę nie potrzebuje więc po co drążyć temat ?

    Odpowiedzi w tym temacie nie są punktowane, a temat jest stricte dla laików.
  • #28
    abart64
    Level 32  
    Ktoś pamięta bezpieczniki (chyba) w Moskwiczu ? Płytka z tekstolitu z mosiężnymi blaszkami do owijania drutem. W zapasie pęczek drutu miedzianego. Jak się spalił to się owijało nowym drutem i wtykało w gniazdo jak te dzisiejsze. Chyba 4 były na cały samochód :)
  • #29
    skywalker2
    Level 12  
    Bezpieczniki z BMW o których wspomniano mają jedną zasadniczą wadę. Ich konstrukcja powoduje że po latach korodują w miejscu zaciśnięcia drucika. Przy zmianach temperatury bezpiecznika spowodowanymi zmianami temperatury otoczenia bądź przepływającym prądem potrafią czasami zawieść pomimo iż drucik cały. Miałem już kilka takich przypadków.
    P.S. Bezpiecznik się pali czy przepala? Takie pytanie do administratorów i moderatorów zwłaszcza że autorem tematu jest Administrator ;-)