Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Silnik jednofazowy z kondensatorem - zmiana kierunku obrotów.

31 Lip 2020 21:35 348 5
  • Poziom 40  
    Zostałem poproszony o zmianę kierunku obrotów silnika jednofazowego z kondensatorem. Jest to stary pamiętający PRL silnik od wentylatora.
    Silnik jednofazowy z kondensatorem - zmiana kierunku obrotów.
    Niestety okazało się, że silnik jest trochę nietypowy. Posiada 4 wyprowadzenia z czego dwa są podłączone do sieci 230V a dwa kolejne do kondensatora 5uF 200V 50Hz. Oznaczyłem wyprowadzenia odpowiednio jako: L, N, C1, C2 i zmierzyłem rezystancję między nimi i okazuje się, że:
    L-N: 230om
    C1-C2: 197om
    L-C1: 342om
    L-C2: 145om
    N-C1: 117om
    N-C2: 85om
    Czyli żaden z przewodów zasilających nie jest podłączony wewnętrznie z kondensatorem. Wygląda na to, że między N i C1 jest dodatkowe uzwojenie o rezystancji 117om, a z kolei cewka L-N ma tak jakby odczep na 2/3 długości połączony z C2:
    Silnik jednofazowy z kondensatorem - zmiana kierunku obrotów.
    Oczywiście to tylko hipoteza. Co to za typ silnika i czy da się zmienić kierunek jego obrotów?
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 9  
    Coś namotałeś.
    Odkręć pokrywę tabliczki zaciskowej i po prostu odczytaj nazwy końców uzwojeń. PRL PRLem ale oznaczenia uzwojeń od dawna się nie zmieniały za mocno.
  • e-miernikie-mierniki
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Witam. Jeżeli schemat który zamieściłeś jest prawidłowy. To nie będzie łatwo. Ten typ silnika niema puszki przyłączeniowej, przewody wychodzą bezpośrednio, więc bez prucia i szycia uzwojenia się nie obejdzie. Jest do ogarnięcia ale pracochłonne.
  • Poziom 40  
    Oznaczenia zostały nadane umownie przeze mnie. Na oryginalnych przewodach nie ma żadnych oznaczeń, ani puszki przyłączeniowej. To mały silnik o wymiarach 10cm/10cm i mocy pewnie z "dziesiąt" wat. Obudowy nie rozkręcałem. Co do schematu, to tylko takie moje dywagacje na podstawie informacji z pomiaru rezystancji i napięcia pracy kondensatora. Być może tam jest jeszcze w środku wyłącznik odśrodkowy. Szukam osoby która potwierdzi bądź zaprzeczy ewentualnie coś więcej powie o tym silniku.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    @excray Czy przypadkiem nie jest to silnik dwuprędkościowy, ale ktoś sobie tak podłączył, bo miał cztery przewody. To by trochę wyjaśniało.
    excray napisał:
    Być może tam jest jeszcze w środku wyłącznik odśrodkowy.
    Przy tej mocy ? Mowy nie ma. Jeżeli faktycznie tak jest połączony, jak Kolega rozrysował, to do zmiany kierunku obrotow należało by odwrócić stojan. Wyjąć wirnik i odwrócić. Ewentualnie połączyć klasycznie z kondensatorem do N albo L do zmiany kierunku wirowania. Rezystancje uzwojeń są zbliżone. Amperomierz AC i trochę kombinacji. :D
  • Poziom 40  
    Ok, zamykam temat. Pytałem właściciela czy silnik posiadał regulację prędkości - nie wie. Nie mam do niego dostępu na co dzień, więc odpuściłem sobie temat tego silnika, nie mam czasu. Dziękuję za pomoc.