Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302

Krater28 30 Lip 2020 23:02 1134 1
  • Witam
    Zachęcony tym artykułem https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3713925.html rozkręciłem swój miernik BSIDE ZT302 który bardzo podobny do ANENG-a tyle że ma wszystkie przyciski a kosztuje tyle samo - na dzień dzisiejszy około 20$ u majfriendów.
    Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302 Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302

    Coś więcej na temat testu tego miernika jest tutaj https://lygte-info.dk/review/DMMBSideZT302%20UK.html

    Po obejrzeniu wnętrzności zobaczyłem ze konstrukcja jest w zasadniczej części taka sama więc wziąłem się za przeróbki. Na plus w porównaniu z AN8002, AN8008, AN8009 ten mój ZT302 ma dłuższe bezpieczniki.
    Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302 Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302 Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302 Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302 Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302 Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302 Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302

    Pomiar oscyloskopem na kondensatorze głównym ujawnił ujemne szpilki mające około 15mVpp, natomiast na kondensatorze referencyjnym szum wynosi 3mVpp
    5mVdz,500us/dz Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302
    Rozciągnięta jedna szpilka 5mVdz,2us/dz Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302

    Zmieniłem kondensator główny na 1000uF/10V oraz do nóżek dwa ceramiczne SMD 100nF + 1nF oraz kondensator napięcia referencyjnego ze 100nF na 1uF ceramiczny
    Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302 Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302

    Po tych modyfikacjach pulsacja na kondensatorze głównym wynosi 3mVpp natomiast na kondensatorze referencyjnym nic się nie zmieniło i nadal wynosi 3mVpp. Niestety jakichś wyraźnych zmian w działaniu nie zauważyłem - miernik nigdy nie potrzebował 5 sekund na ustalenie wyniku - zarówno przed modyfikacją jak i po potrzebuje około 1 sekundy

    Natomiast martwi mnie inna rzecz - dopiero po tych wszystkich przeróbkach odkryłem że przekręcając pokrętło wyboru na OFF (zarówno z jednej jak i z drugiej strony) kondensator główny jest na ostro zwierany blaszkami ślizgowymi. Obawiam się że 1000uF w krótkim czasie wypali mi albo blaszki albo ścieżki albo jedno i drugie. Ciekawe czy w AN8008/AN8009 jest tak samo lecz pewnie nikt nie zwrócił na to uwagi. Domyślam się, że jest to po to żeby przy wyłączeniu zasilania nagle urwać napięcie, żeby jakieś głupoty nie zostały zapisane do pamięci?
    Co o tym sądzicie? Myślałem żeby wstawić tam jakiś opornik żeby ograniczyć prąd zwarciowy - ale na razie nie analizowałem dokładnie przebiegu ścieżek, poskładałem go do kupy bo był mi potrzebny miernik.

    Moderowany przez dondu:

    Post raportowany.
    Proszę nie mieszać tematów dwóch różnych multimetrów.
    Temat wydzieliłem oraz dodałem link do wskazanego tematu i temat.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Krater28
    Poziom 17  
    Offline 
    Pomogłem? - jeśli tak - to ładuj w "pomógł"
    Krater28 napisał 292 postów o ocenie 40, pomógł 4 razy. Mieszka w mieście Przemyśl. Jest z nami od 2006 roku.
  • #2
    Krater28
    Poziom 17  
    Dziś przyglądnąłem się ścieżkom w mierniku. Dołączam 2 zdjęcia na których zaznaczyłem ścieżki podłączone do baterii i do kondensatora. Minus kondensatora jest na stałe połączony do minusa baterii.

    Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302 Modyfikacja multimetru BSIDE ZT302

    Po przemyśleniach dochodzę do wniosku że są 2 opcje dla mnie:
    1) albo przeciąć ścieżkę od strony ślizgacza a od strony baterii musiałbym wstawić w to odcięte pole jakoś rezystor tak ze 33R żeby ograniczyć prąd tak myślę do 100mA lub mniej
    2) wstawię osobny przełącznik 2 pozycyjny który ma 3 styki - i z chwilą wyłączenia będzie rozładowywał kondensator przez opornik.
    Skłaniam się do rozwiązania 2 ponieważ to dodatkowo wydłuży żywotność ślizgaczy i ścieżek - bo nie trzeba za każdym razem kręcić pokrętłem wyboru żeby tylko wyłączyć miernik.
    Teraz pozostaje kwestia miejsca zamontowania przełącznika i wybrania typu przełącznika żeby to jakoś wyglądało.

    Paręnaście minut później....
    Wymyśliłem trzecią opcje:
    3) wymienić rezystor R47 który ma 0R na rezystor 33R - jedno skrajne położenie "OFF" już jest rozwiązane, ale pozostaje jeszcze drugie skrajne położenie "OFF" więc trzeba następnie przeciąć czwartą ścieżkę (licząc w lewo od środka z lewej strony) od strony pokrętła wyboru w miejscu "OFF". To pole ma akurat przelotkę w odpowiednim miejscu - co umożliwia połączenie od strony baterii gdzie też trzeba by przeciąć jedną ścieżkę i połączyć jedną stronę do -BAT a drugą zmostkować do R47.