Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Motor Controller Venakon - Jak podłączyć sterownik do hulajnogi elektrycznej

01 Aug 2020 15:07 1404 4
  • Level 18  
    Mam dwa sterowniki, ten sam model, nie mam schematu podłączenia, nie wiem czy nie jest to sterownik do silnika w którym są halotrony. W każdym bądź razie posiadam ten sterownik, manetkę na halotronie, silnik i akumulatory.
    Podłączam tak jak oznaczyłem na obrazku czyli
    1. Zasilanie sterownika + 36v i minus
    2. wyprowadzenie na silnik + i minus
    3. na przewodach od manetki (czerwony czarny ) pojawia się napięcie +5volt, podłączam do tych przewodów manetkę na halotronie. kabel sygnałowy biały z manetki łączę do zielonego, sprawdzam miernikiem i napięcie wyjściowe na zielonym jest około 0,4 volta, jak obracam manetkę napięcie rośnie aż do 4 volt , niestety na wyjściu na silnik brak napięci czy też przy manetce na zero jak i na full odkręconej.
    4. Jeżeli zewrę przewody z kostki 4 pin np czerwony z białym to silnik dostaje maksymalne napięcie i nie jest ono regulowane przez manetkę
    5. Jeżeli zewrę przewody z kostki 4 pin pomarańczowy z żółtym ,dzieje się to samo jak wyżej, czyli silnik ma maksymalne napięcie nie regulowane.
    Czy ja coś źle robię, czy ten sterownik musi mieć jakiś inny sygnał?
    Motor Controller Venakon - Jak podłączyć sterownik do hulajnogi elektrycznej

    Tutaj sterownik od środka
    Motor Controller Venakon - Jak podłączyć sterownik do hulajnogi elektrycznej

    Motor Controller Venakon - Jak podłączyć sterownik do hulajnogi elektrycznej

    Jakieś pomysły ? Może to coś pomoże, kontroler jest oparty na układzie LM339N
    Trendy 2021 w branży Internetu rzeczy [Webinar 02.07.2021, g.12.00]. Zarejestruj się za darmo
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Helpful post
    Level 4  
    Na wstępie zaznaczę, że nie jestem elektronikiem. Mam jedynie doświadczenie (ok. 15 lat) w konwersji rowerów (kilkanaście sztuk) na elektryki. Ten sterownik jest dedykowany do silnika szczotkowego (bez hallotronów). Świadczy o tym (oprócz napisu na obudowie) ilość tyrystorów i przewodów do zasilania silnika. W swojej "karierze" nie spotkałem silnika bezszczotkowego, który byłby zasilany dwoma przewodami. Na logikę wydaje się, że powinny być conajmniej trzy... Niemniej jednak - nie mogę tego stwierdzić z całą pewnością...
    Wiem na pewno, że sterowniki do silników szczotkowych mają na wyjściu dwa przewody do zasilania silnika - plus i minus.
    Fakt, że sterownik nie zmienia napięcia na wyjściu może być spowodowany uszkodzeniem (lub niedobraniem) manetki gazu (to, że hallotron zmienia napięcie na trzecim przewodzie - nie świadczy o tym, że manetka działa - bo różne sterowniki reagują na różny zakres tego napięcia), albo uszkodzeniem samego sterownika.
    Te pozostałe przewody (oprócz zasilania, wyjścia na silnik i manetkę) służą zazwyczaj do przekazania sygnału na miernik stanu baterii, zbierania sygnału z hamulców (, których wciśnięcie powoduje odcięcie zasilania na silnik) oraz zbierania sygnału z urządzeń typu "PEDELEC".
    Generalnie można ich do niczego nie podłączać i pojazd powinien jechać.
    Na pocieszenie napiszę, że w tej chwili dobranie sterownika do konkretnego rodzaju silnika nie jest trudne. Na chińskich portalach większość sterowników jest bardzo dobrze opisanych i znając parametry naszego silnika - bez trudu znajdziemy odpowiedni sterownik. Na dodatek ceny tych urządzeń od kilku lat znacząco spadły. Np. taki sterownik jak ten (jeśli oczywiście nie mylę się w jego identyfikacji) to koszt ok 20zł z bezpłatną dostawą. Tylko trwa ta dostawa strasznie długo... Czasem nawet dwa miesiące... :(
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 18  
    Tak, masz rację, sterownik jest dedykowany do silnika szczotkowego, jednak sterownik nie działa tak jak powinien. Mam dwa identyczne sterowniki, jeden używany, drugi niby nowy i żaden nie działa. Możliwe, że do tego sterownika idzie inna manetka, tą co ja mam jest oparta na halotronie i jest sprawna, zamówiłem inny sterownik z firmy magma 36v 800w i ten działa bez problemu, a te dwa sterownik ani drgną, dlatego dziwi mnie do czego nie chce to chodzić.

    Dziękuję za zainteresowanie tematem. Możliwe że te sterowniki co miałem były uszkodzone i dlatego był z nimi problem.
  • Level 4  
    Mój pierwszy zestaw do konwersji ( jakieś dwadzieścia lat temu) miał regulację prędkości za pomocą linki (trochę jak w motocyklu). Ta linka szła do obudowy baterii, a w niej był zwykły potencjometr suwakowy... I dopiero od tego potencjometru szły 3 przewody do sterownika. Może i w tym przypadku mamy do czynienia z takim "prehistorycznym" rozwiązaniem..?
    Z drugiej strony - wiem, że nie wszystkie manetki hallotronowe są kompatybilne z każdym sterownikiem. Niedawno chciałem "na szybko" przełożyć manetkę z hulajnogi do roweru i okazało się, że nie działa... Najpierw pomyślałem, że przyczyna nie leży w manetce, tylko np. sterownik szlag trafił. Ale po wstawieniu manetki od innego roweru - wszystko zaczęło działać. Manetka od hulajnogi, po powrocie na miejsce też spełniała swoje zadanie. Co prawda hulajnoga była na 36V, a rower na 48V ale przecież na hallotron i tak zawsze wychodzi 5V, więc teoretycznie manetki powinny być uniwersalne...
    ps. Jeśli uda się rozwikłać zagadkę tych sterowników - będę wdzięczny za informację. Człowiek się uczy całe życie... :wink:
  • Level 38  
    Fakt - dziś halotronowa manetka gazu i hamulca to elektrycznie to samo: zasilanie +5v, napięcie sterujące w przedziale 0,9-4,2v
    Teoretycznie. W praktyce zdarzają się manetki na innych halotronach, dedykowane do konkretnych typow kontrolerów - moze na taki trafiłeś.
    Ja bym spróbował na sygnal z manetki do kontrolera podawać płynnie napiecie od 1V aż do Vbat. Zdażyły mi się halotrony na wyższe napiecia, b. stare..