Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki laminator do termotransferu PCB?

03 Aug 2020 23:38 2202 34
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    User removed account
    Level 1  
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    StaryVirus_e_Wiarus
    Level 21  
    Cześć
    Ja 10 lat temu kupiłem na Aledrogo laminator za 50-60 zł. Wyrzuciłem z niego oryginalny termostat (120 st.). Wykonałem termostat na ukł. scalonym, komparatorze najzwyklejszym. Za czujnik temperatury posłużył jakiś rezystor w szklanej obudowie, nie pamiętam typu. Ważne, że ma pracować w temp. do 300 st. C.
    Przeróbka kupowanego laminatora wg mnie jest konieczna. Płytki najlepiej wychodzą przy temp. 180-200 st. C. Przepuszczam 5 razy i jak to mówią "wychodzą od pierwszego kopa".
    Przy temp. 120 st. C, choćbyś przepuścił 100 razy, to takie nie wyjdą. Toner nie będzie podgrzany do właściwej temperatury. Wydruk oczywiście na papierze kredowym 90-120 gr. drukarką laserową.
  • #3
    ADB-6
    Level 31  
    Ja używam do tego celu separatora LCD/TP. Kupiłem uszkodzony za 50 zł. Po naprawie modułu termostatu śmiga już trzeci rok. Próby z tanim laminatorem skończyły się stopieniem plastikowych zębatek. ;)
  • #4
    User removed account
    Level 1  
  • Altium Designer Computer Controls
  • #5
    ADB-6
    Level 31  
    W komplecie z separatorem jest silikonowa mata, więc na zimnym urządzonku układam zadrukowany papier, pcb, na to drewniany docisk i przypinam do bocznych prętów za pomocą szerokiej taśmy gumowej. Termostat mam nastawiony na 180°C. Po osiągnięciu zadanej temperatury wyłączam po około minucie i czekam aż wystygnie. Dalej to już standard - woda z octem itd. ;)

    Quote:
    Jak skonfigurować Acrobat Reader, by drukował w faktycznym rozmiarze


    Wystarczy w opcjach drukarki wyrzucić "dopasuj do strony", albo zahaczyć rozmiar i wpisać 100%.
  • #6
    User removed account
    Level 1  
  • #7
    ADB-6
    Level 31  
    W sumie to obciążyć można czymkolwiek co nie będzie odbierało ciepła z laminatu i gwarantowało równomierny docisk. Płytek dwustronnych wykonywać nie próbowałem, więc nie wypowiem się w tej kwestii zbyt rzeczowo. Wydaje się że należałoby takie wytwarzać w dwóch etapach - najpierw wykonać spodnią część łącznie z trawieniem, po uprzednim zabezpieczeniu lakierem strony wierzchniej, później owiert, zmycie lakieru z wierzchu, zabezpieczenie przed trawieniem ścieżek od spodu, naniesienie ścieżek na wierzch i znowu trawienie. Zdjęć nie posiadam w chwili obecnej, ponieważ jestem na urlopie dość daleko od domu. Z powodzeniem wychodzą mi ścieżki 0,012 i 0,016 mils. Krawędzie są ostre, bez podtrawień. Do trawienia używam chlorku żelazowego (bo mam dużo), chociaż próby z B327 również były zadowalające. Kąpiel trawiąca w samodzielnie wykonanym akwarium podgrzewanym do 45°C grzałką zrobioną ze spirali od suszarki do włosów umieszczonej w szklanej rurce wypełnionej piaskiem. ;)
  • #8
    User removed account
    Level 1  
  • #9
    ADB-6
    Level 31  
    Jakub Urban wrote:
    ile czasu muszę moczyć płytkę?


    Do czasu rozpadnięcia się papieru. Ocet to ułatwia. Ja wrzucam na pół godziny, czasem dłużej. Wiadomo - pośpiech jest wrogiem dokładności. :)
    Chlorek kupuję w hurtowni Anwit na Bartyckiej w Warszawie. Kosztuje jakieś grosze. Nie wiem czy w sprzedaży jest B327, ale zawsze można zapytać.
  • #10
    User removed account
    Level 1  
  • #11
    StaryVirus_e_Wiarus
    Level 21  
    Kup najtańszy laminator. Bez regulatora temperatury. Rozbierz. Wymontuj, wykręć termostat. Powinien wyglądać podobnie: https://www.tme.eu/pl/details/bt-h200c/termostaty/microtherm/52n12t944-200-160/. SPRAWDŹ W NIM, W TEMP POKOJOWEJ CZY MA STYKI ROZWARTE, CZY ZWARTE. Kup odpowiedni. Zamontuj i ciesz się laminatorem do PCB !!!
    Wytrawiacz B327 ma na opakowaniu napisane ile jego użyć na ile litrów wody. Najlepiej destylowanej.

    Dodano po 11 [minuty]:

    W projekcie PCB, przed wydrukiem, zaznacz ze otwory mają być małe. (Taką możliwość ma np. Kicad). To po wytrawieniu płytki da małe wgłebienie w laminacie. Odpowiednio dobranym wiertłem wiercisz bez punktowania płytki.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Może zajść taka potrzeba, że przy wyższej temperaturze grzania laminatora trzeba będzie zdjąć, zrezygnować z jego obudowy (przynajmniej górnej). Wałki i zębatka napędu powinny wytrzymać tę temperaturę 180 st.. Nic więcej niż powyżej napisałem nie potrzeba zmieniać. PAMIĘTAJ !!! PRACUJESZ Z URZĄDZENIEM POD NAPIĘCIEM 230V !!!
  • #12
    mechatron97
    Level 9  
    Jakub Urban wrote:
    papier kredowy błyszczący 115g

    Ja zawsze miałem problemy z papierem kredowym i do rożnej grubości , wiele osób zachwala więc może to zależy od producenta.
    Polecam bardzo drukowanie na najcieńszych ulotkach. Ja używam żelazka takiego małego podróżnego (nigdy się nie poparzyłem) , nie trzeba długo prasować a papier odchodzi w kilkadziesiąt sekund. W kila minut od wydruku płytkę można już stawić do wytrawiacza.
  • #13
    PiotrT
    Level 19  
    Posiadałem Lervię KH4410 a obecnie Tracer-a A4 bez przeróbek i jestem bardzo zadowolony z jakości płytek.
    Moim zdaniem standardowa temperatura tych laminatorów jest na tyle odpowiednia ,że umożliwia wykonywanie płytek z dobrym efektem.
    Najważniejsze jest jednak odpowiednie przygotowanie laminatu ( dokładne wyczyszczenie płynem/proszkiem następnie papier ścierny P2000 i przetarcie Acetonem) i kluczową sprawą jest jakość wydruku. Używam drukarki laserowej w punkcie xero i papieru kredowego 115g. Zawsze proszę o wydruk maksymalnie zaciemniony. Do wytrawiania używam tylko B327 z racji tego ,że nie brudzi tak jak chlorek i nie podtarwia tak ścieżek.
  • #14
    User removed account
    Level 1  
  • #15
    mechatron97
    Level 9  
    Jakub Urban wrote:
    Mam zamiar kupić na Allegro chińskie wiertła z węglika wolframu, 16zł nie majątek, warte to coś jest, czy pozostać przy HSS?

    Z mojego skromnego doświadczenia niebo , a ziemia. Raz udało mi się dostać z AVT wiertła 0,7mm z węglika , to żadnych zadziorów przy otworach nie było i było tak ostre przy pierwszym jak i ostatnim otworze , później już dostałem HSS , ale nie wiem jak teraz tam jest.
    Co do reszty twoich pytań , niestety nie mam wiedzy.
  • #16
    PiotrT
    Level 19  
    Jakub Urban wrote:
    Chodzi o ten tani laminator TRACER TRL-A4 z Allegro za kilkadziesiąt złotych?
    Czy płytka przejdzie przez wałki, mam laminat 1,6mm?
    A jakby przerabiać, to da się, czy szlag go trafi?

    Tak. To jest ten laminator TRACER TRL-A4. Nie używam lamiantu 1.6mm tylko 0,8-1,0mm, tak wic nie jestem w stanie potwierdzić czy przejdzie przez wałki ale mysl ,że spobie również poradzi
    Z tego co widziałem to przeróbka głównie dotyczy wymiany termostatu.To co może póść nie tak to temparatura plastik roztopi :)

    Jakub Urban wrote:
    Z Autotraxem(pirat z chomikuj, bo to staroć straszny) walczyłem, nie ogarniam tego, może inny problem jest.

    Mozesz równiż spróbować użyć programu COREL DRAW. Od wielu lat go używam i dla tworzenia prostych płytek spokojnie nadaje się.
  • #17
    User removed account
    Level 1  
  • #18
    Olkus
    Level 30  
    Witam.
    Ja do płytkek używam żelazka SINGER i też ma funkcje pary. Płytki wcale nie wychodzą takie złe, jak coś nie wyjdzie to poprawiam pisakiem do PCB. Pozdrawiam.
  • #19
    User removed account
    Level 1  
  • #21
    User removed account
    Level 1  
  • #22
    marianm68
    Level 17  
    A ja polecam żelazko! Ale nie prasowanie żelazkiem po płytce a bardziej "cywilizowany" czytaj: precyzyjniejszy sposób patrz film w wątku " PCB - termotransfer - walka o ścieżki 4mils w domu" post #33 Link.
    Ścieżki 6, 8 mils (a nawet 4) są do zrobienia, wystarczy się lekko postarać - bez napinania!
  • #24
    marianm68
    Level 17  
    Olkus wrote:
    Jak zrobiłeś że papier idealnie Ci się przykleił do PCB?

    To pytanie do mnie?
    Prawie wszystko widać na filmie. Wydruk z HP LaserJet 1018, papier kredowy błyszczący 100g/m2, żelazko na około 120 stC (należy dobrać do typu drukarki/tonera), wydruk przyłożony do laminatu i na żelazko papierem do góry. Dociskam takim "stemplem z materiału (zwinięta bawełniana skarpetka - czysta ;-) ) i systematycznie po całej powierzchni laminatu. Dokładny opis znajduje się w tamtym wątku Link.
    Jakość wykonanych płytek jak na załączonym zdjęciu. Trochę wprawy i starannosci...
    Żadnej magii...
  • #25
    User removed account
    Level 1  
  • #26
    ADB-6
    Level 31  
    Jakub Urban wrote:
    Wczoraj zrobiłem ten numer i nie odlepia się.

    Ja stosuję taśmę kaptonową. Jest odporna na wysokie temperatury i nie zostawia kleju.
    Ostatnio przetestowałem druk na transporterze od naklejek (na błyszczącej stronie). Rewelacja!
  • #27
    Simon79
    Level 20  
    Ja używam laminatora TRACER TRL-A4 przerobionego w sposób opisany tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3161036.html#15420918
    Zastosowałem triak.
    Koszt laminatora nieco ponad 60zł.
    Najważniejsze jest to, że temperatura laminatora jest niezmieniona.
    Przepuszczam płytki 2x i nigdy nie miałem żadnego problemu.
    Poprzedni ze "zmodyfikowaną temperaturą" nie działa zbyt długo :).
  • #28
    User removed account
    Level 1  
  • #29
    Simon79
    Level 20  
    Laminat 1.6 przechodzi bez problemu, nic nie wywalałem ani nic nie modyfikowałem mechanicznie. Jedynie pozbyłem się pokrywy żeby mieć lepszy dostęp przy wkładaniu i wyjmowaniu płytek. Też szukałem sposobu na robienie PCB bez żelazka i ten akurat mi spasował.
  • #30
    User removed account
    Level 1