Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Silnik 3 fazowy, do ktorego styku podłączyć kondensator rozruchowy?

Patrick 89 05 Aug 2020 22:04 1035 8
  • #1
    Patrick 89
    Level 3  
    Silnik 3 fazowy, do ktorego styku podłączyć kondensator rozruchowy?
    Witam. Zanim padną sformułowania typu "po co zakładałeś nowy temat?" uprzedzę pytania, ze nigdzie w google nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie. Na tym forum jest tylko o silniku indukcyjnym jednofazowym, a ja mam pytanie związane z silnikiem 3 fazowym. Do sedna - zakupilem kompresor z silnikiem 3 fazowym który oryginalnie podłączony był do sieci 230 V. Na korpusie silnika jest puszka w ktorej mieszczą, a przynajmniej powinny sie znajdować kondensator rozruchowy, pracy i wyłącznik termiczny. Niestety w tej chwili w puszce zaciskowej sa tylko trzy przewody ktore wychodza z wnetrza silnika, a ja nie mam dostepu do sieci 3-fazowej. Chcę wrócić do stanu gdzie silnik był zasilany z sieci 1-fazowej i wiem, ze potrzebuję kondensatora rozruchowego oraz pracy i wiem jakiej pojemności powinny byc. Nie wiem tylko który przewod z tych 3 ktore wychodza z wnetrza silnika połączony jest z wyłącznikiem odsrodkowym - wiem że tam jest bo ściągnąłem obudowę od strony oski na którą przychodzi koło pasowe i jest tylko nie wiem czy sprawny, bo w stanie kiedy zdjąłem obudowę sprężynki były rozwarte, nie wiem czy to tak ma byc. Chodzi mi o to, żeby ten wyłącznik odśrodkowy rozłączał kondensator rozruchowy, odrazu mowie, ze jakies włączniki zwierne nie wchodzą w grę, bo gdy kompresor nabije juz cisnienie jakie będzie miał zadane, to gdy spadnie to presostat znowu załączy silnik, no ale przecież nie ruszy jezeli np nie wcisnę znowu przycisku zwiernego który by załączył kondensator rozruchowy.
  • Helpful post
    #2
    Zwierzak_PAH
    Level 24  
    Jeśli ten silnik został przezwojony z 1 fazowego na 3 fazowy to bez ponownego przezwojenia nie podłączysz go do 230V.
    W oryginale 1 fazowy ma w puszce 8 przewodów. 2 z kondensatora, 2 z wyłącznika odśrodkowego, 2 z uzwojenia rozruchu, 2 z uzwojenia pracy.
  • #3
    Patrick 89
    Level 3  
    Więc wygląda na to, ze juz ktos tam grzebał, nie wiedzialem właśnie czy ten wyłącznik odśrodkowy jest połączony z którymś z tych 3 ktore wychodzą z korpusu silnika czy idą bezposrednio z wylacznika. Czytałem że są silniki nawet 3 kW ktore pracują pod siecią 230 V, ale nie wiedziałem jak są podłączone kondensatory.
  • #4
    Zwierzak_PAH
    Level 24  
    Są takie możliwości ale tu rodzi się pytanie co faktycznie tam zrobiono. Dodatkowo trzeba się liczyć, że ten sam silnik na 1 fazę ma 50% mocy silnika na 3 fazy.
  • #5
    Michał643
    Level 25  
    Zmierz rezystancje między trzema przewodami, które wychodzą z wnętrza silnika (wszystkie możliwości: (1,2) (1,3) (2,3) (1+2, 3) itd. Jeśli możesz, odkręć obudowę silnika i pokaż jak wyglądają uzwojenia. Zmierz również średnicę drutu nawojowego (czy we wszystkich uzwojeniach średnica drutu jest jednakowa?)
    Moderated By Topolski Mirosław:

    Czy kol. wie o czym pisze? Jeśli autor zastosuje się do rady kol. to zniszczy zalakierowane uzwojenia.
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.




    Sytuacja na chwilę obecną wygląda tak, że posiadasz silnik elektryczny o nieznanej budowie (skąd pewność, że jest trójfazowy? to tylko przypuszczenie, czy jednak coś na ten temat wiadomo?)
  • #6
    Patrick 89
    Level 3  
    Napisałem, że 3-fazowy bo podlaczony był trzema przewodami fazowymi i neutralnym do obudowy silnika, gdzie oryginalnie było uziemnienie PE, no i normalnie wtyka do sieci była na siłę. Na silniku nie ma też tabliczki znamionowej, była tylko nakleja 240 Volt. Ten silnik jest z kompresora z 2011 roku, dzisiaj kompresory Airpress hl 375/100 bo taki to właśnie jest mają inna podstawę pod pompę i silnik, uchwyt transportowy no i wiadomo napewno większą wydajność samej pompy i pewnie mocniejszy silnik. Znalazłem w archiwum wiadomości na temat modelu identycznego jak moj i jest tam info, ze silnik ma 1,8 kW i napewno podłączenie pod sieć 230 V. Dzisiaj jak wrócę raz jeszcze ściągnę obudowę, porobię zdjęcia i pomierzę rezystancję pomiędzy poszczególnymi przrwodami. Na tą chwilę dziękuję za podpowiedzi. Aaa... I jeszcze jedno, czy to normalne, ze wirnik ociera dookoła o stojan? Wał nie obraca się jakoś z dużym oporem, ale jednak ociera. Łożyska napewno są ok, bo sprawdzałem.
  • Helpful post
    #7
    Zwierzak_PAH
    Level 24  
    Patrick 89 wrote:
    I jeszcze jedno, czy to normalne, ze wirnik ociera dookoła o stojan?

    Nie.
    Jeśli łożyska nie mają luzów w żadnym kierunku to może świadczyć o luzie w gniazdach łożysk lub przekoszeniu przy przykręcaniu dekli.
  • #8
    Patrick 89
    Level 3  
    Sprawa wygląda nastepujaco: Silnik tak jak pisalem oryginalnie byl jednofazowy, natomiast było robione przezwojenie na 3f. Silnik posiada PRAWDOPODOBNIE hamulec, bo po osiągnięciu wyzszych obrotow, nie było juz efektu ocierania tylko cicha naturalna praca wirnika. Myślę że temat może przydac sie komuś, bo jezeli ktos w przyszłości bedzie miał ten sam problem chodzi mi o wyłącznik odsrodkowy w silniku 3f i wyprowadzeniu z korpusu tylko 3 przewodow, będzie wiedział, że silnik był przezwojony i nie ma opcji aby rozłączyć np. kondensator rozruchowy tym wyłącznikiem. Dzięki Zwierzak_PAH za podpowiedź.
    Sprawa zamknięta.
  • #9
    Patrick 89
    Level 3  
    Sprawa wygląda nastepujaco: Silnik tak jak pisalem oryginalnie byl jednofazowy, natomiast było robione przezwojenie na 3f. Silnik posiada PRAWDOPODOBNIE hamulec, bo po osiągnięciu wyzszych obrotow, nie było juz efektu ocierania tylko cicha naturalna praca wirnika. Myślę że temat może przydac sie komuś, bo jezeli ktos w przyszłości bedzie miał ten sam problem chodzi mi o wyłącznik odsrodkowy w silniku 3f i wyprowadzeniu z korpusu tylko 3 przewodow, będzie wiedział, że silnik był przezwojony i nie ma opcji aby rozłączyć np. kondensator rozruchowy tym wyłącznikiem. Dzięki Zwierzak_PAH za podpowiedź.
    Sprawa zamknięta.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dzięki podpowiwdzi użytkownika Zwierzak_PAH