Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rower elektryczny własnej konstrukcji-modernizacja- jakie akumulatory i zębatki?

majster-vip 06 Aug 2020 19:35 681 6
  • #1
    majster-vip
    Level 1  
    Witam.
    Właśnie zabieram się za ulepszanie roweru elektrycznego własnej konstrukcji.
    Pierwotnie miał on 3x12v7ah (aktualna pojemność [ze względu na zużycie] wynosi zaledwie 1ah [zmierzona]) + silnik 250w magma [36v].

    Która konfiguracja będzie lepsza (podaję parametry rzeczywiste (zmierzone) akumulatorów):
    (akumulatory łączone szeregowo) (mam w sumie 7szt akumulatorów w świetnym stanie i 4szt dodatkowych w stanie średnim).
    Mam również jakieś 150szt akumulatorów 18650, ale nie mam zgrzewarki ( i raczej nie będę jej kupować - posłużą do powerbanków).

    a) 6x 12V 5Ah -> 72V 5Ah [akumulatory "7ah"]
    b) 4 lub 5 x 12V 6Ah -> 48V / 60V 6ah [akumulatory "9ah"]
    c) inne połączenie o napięciu wyższym niż 36V (minimum 48V)

    Przełożenie:
    Silnik obraca się dość szybko i ma znikomy moment, dlatego planuję dać lepsze przełożenie (zwiększające moment), tzn.
    11T(zęby)-silnik -> 80T koło [11:80]
    Czy takie przełożenie zapewni wystarczający moment? (Dotychczasowe to dwie skrajne zębatki z przerzutek rowerowych - niska wydajność).


    Jeśli będę budował kolejny rower to czy jeśli zamontuję napęd z silnika (będzie to silnik 1000 Wat) bezpośrednio w miejsce (zamiast) zębatek przy pedałach lub (może lepiej) na nie? Czy wówczas potrzebna będzie zębatka (wyjściowa) z wolnobiegiem (wolnym kołem)?



    W przypadku kolejnego roweru zastosuję akumulator 12V minimum 74Ah. I teraz pytanie jaki (np. od czego) transformator podciągnie (zwiększy) napięcie z 12V do np. 60V (moc 1000W) (lub jaka tania przetwornica step-up; [chociaż tanio o mocy 1000W chyba nie dostanę]).

    Aktualna skrzynka na 3 akumulatory 12V jest stalowa, ciężka i zdecydowanie za mała na np. 6 akumulatorów.

    Z czego tanio zrobić kolejną (lekką)? Czy sklejka 3mm wystarczy? (Będzie dodatkowe chłodzenie) (Skrzynka znajduje się na bagażniku z tyłu).



    Pytanie ciekawostka: Czy "silniczki" 3faz do np. dronów faktycznie są za słabe do roweru?

    Wielkie dzięki za pomoc !!
  • #2
    Unitrakuba
    Level 13  
    "Czy "silniczki" 3faz do np. dronów faktycznie są za słabe do roweru?"- zdecydowanie tak
    Skrzynkę wykonałbym z plexy, jeśli masz palnik, to nagrzewasz w odpowiednich miejscach, zginasz i gotowe

    "W przypadku kolejnego roweru zastosuję akumulator 12V minimum 74Ah. I teraz pytanie jaki (np. od czego) transformator podciągnie (zwiększy) napięcie z 12V do np. 60V (moc 1000W) (lub jaka tania przetwornica step-up; [chociaż tanio o mocy 1000W chyba nie dostanę])."- jeżeli dobrze zrozumiałem, to chcesz transformatorem (przetwornicą) zwiększyć napięcie i moc, kiedy rośnie moc, maleje napięcie i odwrotnie
  • #3
    sharku111
    Level 6  
    Quote:
    Czy takie przełożenie zapewni wystarczający moment?

    Co znaczy wystarczający moment? Mając moment silnika i znając przełożenie możesz policzyć jaki moment uzyskasz. Moment wyjściowy to M silnika razy przełożenie "i" razy sprawność przekładni.
  • #4
    web69
    Level 31  
    Stosowanie kwasowego akumulatora 70Ah i przetwornicy transformatorowej 1000W, jest co najmniej nieekonomiczne. Pomijam masę ok 25-30 Kg, to sprawność na poziomie 50%...
    Unitrakuba napisał: " kiedy rośnie moc, maleje napięcie i odwrotnie" to ciekawe twierdzenie, chyba alternatywnej fizyki.

    P=UxI gdzie P to moc w watach, U napięcie w woltach, I to prąd w amperach (mówimy cały czas o prądzie stałym).
    Co do budowy własnego roweru, najlepsze to stosować sprawdzone rozwiązania, kupić używane koło i sterownik i walczyć z zasilaniem.
  • #5
    jaspi85
    Level 21  
    Witamy. Elektryka to wcale nie jest takie eko...
    Ale fajny bajer jedynie.
    Jeśli traktujesz hobbystycznie to jest ok.
    No i strona techniczna i elektryczna.:
    Silnik 36V 250W jakie obroty ma? To ma duże znaczenie dla przekładni zębatych i łańcuchowych bo ślimakowe odpadają bo są to samohamowne... I napiecie zasilania dla silnika 36V nie da się dać 48V czy 60V albo 72V... Bo to jest przeciążenie i pogwałcenie prądem elektrycznym wirnika nadmierny prąd wirnika komutatora i szczotek.
    Oraz:
    Silnik na 36V 250W trzy Akumulatory to na sztukę Akumulatora przypada prądu 35:3=8,5A troszeczkę za dużo bo szybko wyładowuje się Akumulator. Jest to wynik w super extra warunkach terenowych idealnie płaski teren rowniutki w poziomie i z 10 bar na koło opony kolarze dają do 8 bar...
    Lepiej jest jak prąd z Akumulatora bierzemy do 5A... Albo lepiej jeszcze poniżej tego 5A... Wtedy wystarczy na dłużej pracować zasilanie z Akumulatora...
    Moje podejście myślenie filozofia techniczne...
    Temat Akumulator powstał przy temacie OZE panele fotowoltaiczne i wody... Praca wyspowa autonomia domu samodzielny samowystarczalny... Problem jest z lodówką i zamrażarka oraz hydrofor występują tutaj przeciążenia prądowe i mocy pobór prądu z Akumulatora nadmierny...
    Lepiej już poszukać silnik elektryczny do napiecia 72V albo jeszcze wyżej. Bo im więcej Akumulatorów tym mniejszy prąd mamy przy zachowaniu mocy const... Dla 72V i 250W mam prądu 4,16A jest ok.
    Warto też dodać 6V żeby zminimalizować straty prądu i napiecia....
    A teraz:
    500W i 10szt dla 120V mam 5A prądu... Ładnie wygląda wynik...
    Przy 500W i 72V to jest 8,33A słabo bardzo.
    Przy 180V to jest 15 sztuk Akumulatora. Daje jeszcze jeden Akumulator i mam 192V to 3,13A...
    180V 500W to jest 3,33A może być prąd...
    Bo przy 204V 500W to jest 2,94A jest to super wynik. Liczony z głowy a dzielenie tylko z kalkulatora korzystałem...
    Tak to wygląda sprawa zasilania z Akumulatora wszędzie gdzie potrzebna jest użycie przetwornica samochodowa napiecia UPS APC falowniki offgrid ongrid i inne typy.
    A zasilanie bezpośrednio na te konkretne napiecie to już jest że wzorów na moc na prąd...
    204V 500W- 2,45A
    180V 500W-2,77A
    120V 500W-4,16A
    72V 500W-6,95A
    Masz rozeznanie jak to jest jak to wygląda. Napięcie moc ilość Akumulatorów i jaki silnik elektryczny...
  • #6
    web69
    Level 31  
    Kolega nie pije tyle, albo chociaż nie wypisuje głupot... Propozycja napięcia w rowerze w wysokości 180V jest co . najmniej nierozsądna, czy wręcz głupia. Znakomita większość e-bików ma napięcie baterii 36V i działa, chwilowe prądy rozładowania dochodzą do 12-15A (silniki ok 300W) i osiągają zasięgi 50Km przy spokojnej jeździe. Nie mieszaj chłopakowi w głowie i nie proponuj 15 akumulatorów kwasowych w rowerze, wiesz ile taka bateria waży?
  • #7
    jaspi85
    Level 21  
    Witam ponownie. Niczego nie proponuję a pokazuję wszystkim jak to wygląda z prądem i akumulatorem.
    Wielkość napięcia jako systemu zasilania jest pokazaniem jak prądy pracują jak łupią akumulatory wielkością prądu...
    Zależności mocy silnika i systemu napięcia można zobaczyć jak to wygląda jak to długo będzie pracowało jeździło...
    Zaś napiecie 180V to jest mój silnik elektryczny ulubiony... No można też inaczej silnik od pralki automat szeregowy uniwersalny na 230V... Moce jakie widziałem to były na 450W... Obroty ma duże do 17000obr.min...mozna wspomoc przekładnia dodatkowo i zasięg mamy lepszy nie tylko w rowerze ale w aucie jako Tesla Evolt Prius elektryczny.. I motocykle albo ciężarówki i autobusy... Takie małe rozeznanie techniczne ułatwiające ekonomię finansowe obliczyć. Podstawy praktyczne mieć... No i akumulatory kwasowe sam mam 30sztuk nachomikowane do różnych celów prywatnych a 8 odpady się znalazły no szkoda... A do rowera można pozbierać Li-JON albo AGM czy żelowe takie małe 5Ah albo 7Ah... Z tym że jak podpadną żelowe nie wiem jak jest z tymi AGM trudno ratować naładować. A Li-JON zawsze można podładować... Zauważyłem nowe gatunki bateriai akumulatory LTO i starsze lipofe... Bezpieczniejsze niż lijon na przeładowaniae i uszkodzenia mechaniczne... YT film jest... No można też się wygłupić i kupić alkaliczne baterie AA ten R6. Pojemność jednorazowoa mają do 2500mAh... Lekki pakiet będzie. To samo lijon 2200mAh... Jak stawiacie na wagę to takie podaje. No i trzeba wiedzieć co tam jest ważne w rowerze. Masa prąd pojemność napięcie moc silnika. Najmniejsza moc jaka możecie dać... Wtedy spełnienie tych wszystkich warunków można osiągnąć cel kilometry spokojnie przejechać. Panowie proszę nie narzekać na mnie co ja pisze. Po prostu praktyka techniczna i porównawcza z danymi fabrycznymi. No i wyniki miewałem za osobę do 10% albo zawyzone do 5% co mi to nie przeszkadzalo... No podgląd techniczny mam w motoryzacji OZE MEW falowniki przetwornice ups apc i inne... Nawet układ Vv i Scotta jako inne lepsze typy.. Czytajcie dokładnie i pytajcie o co chodzi a nie kosz i za dużo piję czy brednie pisze.... Pozdrawiam serdecznie wszystkich tutaj. Piszcie z czym się nie zgadzacie.