Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Skoda Felicia 1.6 1997 rok - olej, płyn chłodn. itp. "Remont", wymiana

ITSpec. 08 Aug 2020 12:21 585 14
  • #1
    ITSpec.

    Level 40  
    Dzień dobry

    Stary samochód, Skoda Felicia 1.6 z 1997 roku. Założona instalacja gazowa.
    Jeździła starsza osoba, trochę sprzętu "robotniczego" było wożone, ogólnie jest zaniedbany, słabo serwisowany.
    Czasami gaśnie na luzie, traci moc przy wyższych obrotach.



    Chciałbym zrobić płukanie silnika, zmienić olej, być może płyn chłodniczy, hamulcowy, ale zupełnie nie znam się na samochodach.
    Czy coś jeszcze można by było zrobić "w domu", aby poprawić / wydłużyć żywotność części? (oprócz ogólnego przeglądu - jest do lutego 2021).

    Dziękuję i pozdrawiam.

    Skoda Felicia 1.6 1997 rok - olej, płyn chłodn. itp. "Remont", wymiana
    Skoda Felicia 1.6 1997 rok - olej, płyn chłodn. itp. "Remont", wymiana
    Skoda Felicia 1.6 1997 rok - olej, płyn chłodn. itp. "Remont", wymiana Skoda Felicia 1.6 1997 rok - olej, płyn chłodn. itp. "Remont", wymiana
    Skoda Felicia 1.6 1997 rok - olej, płyn chłodn. itp. "Remont", wymiana
  • Helpful post
    #2
    enhanced
    Level 43  
    A coś gdzieś cieknie czy słabo hamuje czy spalanie ma podywższone?
    Olej zawsze możesz wymienić skoro nie wiesz kiedy zmieniano razem z filtrem oleju.

    A to gaśnie i traci moc na gazie ? Podpinałeś się pod komputer gazowy? Sprawdzany filtry gazu? I ogólnie co tam siedzą za cześći w tym gazie bo może już na wykończeniu? Ściągnij tą plastikową osłonę na silniku to zrób zdjęcie.
    Sprawdź jak wyglądają świece po wykręceniu oczywiście na zimnym silniku.

    Płukanki bym nie robił chyba żeby zaszkodzić.

    Kupiłeś czy co?
  • #3
    ITSpec.

    Level 40  
    Nie cieknie, podwozie suche.
    Wydaje mi się, że hamuje dobrze, nie czuję, żeby były jakieś problemy. Płyn hamulcowy i chłodniczy chciałbym zmienić, bo nie wiem kiedy było zmieniane, ale jeśli nie jest to wymagane i nie robi się tego tak po prostu, to nie muszę :)

    Tak, olej bym chciał, po płukance. Możesz zaproponować jakiś syntetyk, odpowiedni do tego silnika + filtr oleju do tego modelu?

    enhanced wrote:
    A to gaśnie i traci moc na gazie ?

    Wydaje mi się, że tak. Normalnie startuje na benzynie, ale po chwili automatycznie przełącza się na gaz, no i jak sobie jadę i staję na światłach (dłużej, ponad 1 minutę), to praca silnika jest bardzo nierówna, drży kierownica i potrafi sobie zgasnąć, tak jakby obroty spadały bardzo nisko, prawie do zera i gaśnie.

    enhanced wrote:
    Podpinałeś się pod komputer gazowy? Sprawdzany filtry gazu?

    Nie i nie 😁 nie mam pojęcia jak to zrobić. W serwisie instalacji mi to zrobią? Sam mogę to zrobić z laptopa może?

    enhanced wrote:
    I ogólnie co tam siedzą za cześći w tym gazie bo może już na wykończeniu?

    Nie wiem jakie części, ale raczej się nie kończą, gaz jest od 30.01.2018 w tym samochodzie (chyba, że montowane były jakieś używane).
    Ok, niedługo zrobię zdjęcia.

    enhanced wrote:
    Kupiłeś czy co?

    Za darmo po dziadku. Ma 107 tysięcy przebiegu. Przyspieszenie bardzo fajne jak na taki samochód, tylko słabo wyposażony i trochę zaniedbany.
    Warty jest jakieś 1500 zł, więc nie chciałbym w niego wkładać drugiego 1500 zł 😁
    Chcę, żeby jeździł poprawnie i działał dobrze, prewencja usterek ogólnie (oczywiście w miarę możliwości).
  • Helpful post
    #4
    enhanced
    Level 43  
    Silnika bym nie płukał bo na co? Strata pieniedzy. A jeszcze poza robotą możesz pogorszyć stan a polepszyć nie polepszysz.

    Najlepiej wlać to co było lane wcześniej - jak nie wiesz to ci w sklepie doradzą co wybrać czy syntetyk czy półsyntetyk.
    Ja do astry używałem mobila 10w40 ale teraz jako że doszło mi drugie auta na utrzymanie wlałem 5w30 dexos2 do opli w obu modelach a doszła meriva z 2005.

    Co jest ważne to wymienić rozrząd no chyba że wiesz że był wymieniany niedawno bo jak to padnie to kaplica.

    Co do gaśniecia to wybadaj jaki masz komputer gazowy - poszukaj pod maską i poszukaj programu jak jest i kabla. Może być tak że niestety nie ma programu.

    Choć ważniejsze jest aby wybadać czy na benzynie też gaśnie czy tylko na gazie. Czyli odłącz sobie akumulator na chwilę i pojeździj na samej benzynie. Jak tu będzie dobrze to dopiero regulacja gazu mile widziana.

    Filtry gazu sam zmienisz choć trzeba być czujnym i wcześniej zakręcić zawór na butli, odpalić i wypalić gaz aż do zgaśniećia auta. Potem dopiero z czuciem odkręcać filtry gazu - i tak trochę jeszcze uleci przy fazie ciekłej więc z daleka od obudowy i żadnego ognia.
  • Helpful post
    #5
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    ITSpec. wrote:
    Przyspieszenie bardzo fajne jak na taki samochód, tylko słabo wyposażony i trochę zaniedbany.
    Darowanemu koniu w zęby się nie patrzy. Wyposażenie ma właściwe - to nie mercedes, tylko skoda dla przeciętnego Kowalskiego.
    ITSpec. wrote:
    Warty jest jakieś 1500 zł, więc nie chciałbym w niego wkładać drugiego 1500 zł 😁
    A co byś chciał? Bo na razie to sam jeszcze chyba nie wiesz.
    ITSpec. wrote:
    Tak, olej bym chciał, po płukance. Możesz zaproponować jakiś syntetyk,
    Żaden syntetyk. Płukanki też sobie daruj. Olej klasy 10W40 będzie wystarczający z zapasem. Wymieniany co 10 tys. km.
    ITSpec. wrote:
    ale po chwili automatycznie przełącza się na gaz, no i jak sobie jadę i staję na światłach (dłużej, ponad 1 minutę), to praca silnika jest bardzo nierówna, drży kierownica i potrafi sobie zgasnąć, tak jakby obroty spadały bardzo nisko, prawie do zera i gaśnie.
    Trzeba zmienić ustawienia LPG, żeby przełączał przy rozgrzaniu silnika, do tego pewnie pochylić się na reduktorem.
    ITSpec. wrote:
    Płyn hamulcowy i chłodniczy chciałbym zmienić, bo nie wiem kiedy było zmieniane, ale jeśli nie jest to wymagane i nie robi się tego tak po prostu, to nie muszę
    Ależ robi się i jest nawet zalecane. Płyn klasy DOT-4. Spuszcza się poprzez odpowietrzniki stary, nalewa się nowy i odpowietrza w razie potrzeby hamulce.
    Silnik AEE był chwalony za znakomitą elastyczność i niskie spalanie.
  • #6
    ITSpec.

    Level 40  
    robokop wrote:
    Darowanemu koniu w zęby się nie patrzy. Wyposażenie ma właściwe - to nie mercedes, tylko skoda dla przeciętnego Kowalskiego.

    Wiem 😁 nie oczekuję, tylko informuję.

    robokop wrote:
    Żaden syntetyk. Płukanki też sobie daruj.

    Czemu i czemu? Obszerniejsze i bardziej techniczne wytłumaczenie tych dwóch kwestii też zrozumiem, więc prosiłbym o takie.
    Jaki 10W40, bo są setki firm i duży przedział cenowy?

    robokop wrote:
    Płyn klasy DOT-4.

    Również prosiłbym o konkretny, dobry (dobrej firmy). Chyba, że to nie ma znaczenia i mam szukać w nazwie DOT 4.


    Ok, tak zrobię jak będę miał trochę czasu.
    Również podrzucę zdjęcia.
    Napiszę, co z tego wyszło.

    Zdjęcia bez pokrywy.

    Skoda Felicia 1.6 1997 rok - olej, płyn chłodn. itp. "Remont", wymiana
    Skoda Felicia 1.6 1997 rok - olej, płyn chłodn. itp. "Remont", wymiana
    Skoda Felicia 1.6 1997 rok - olej, płyn chłodn. itp. "Remont", wymiana
  • Helpful post
    #7
    bearq
    Level 38  
    ITSpec. wrote:
    Czemu i czemu? Obszerniejsze i bardziej techniczne wytłumaczenie tych dwóch kwestii też zrozumiem, więc prosiłbym o takie.

    Dlatego że to co się miało wytrzeć to się już dawno wytarło więc ewentualną płukanka da tyle ile ubędzie Ci w portfelu.
    ITSpec. wrote:
    Jaki 10W40, bo są setki firm i duży przedział cenowy?

    Obojętnie jaki, ten silnik będzie chodził nawet na superolu dlatego inwestowanie w olej większych pieniędzy da tyle samo co ta płukanka.
    ITSpec. wrote:
    Również prosiłbym o konkretny, dobry (dobrej firmy). Chyba, że to nie ma znaczenia i mam szukać w nazwie DOT 4.

    Patrz wyżej.
  • Helpful post
    #8
    andrzej20001
    Level 43  
    Wlej plukankę liqui moly przejedz się z 2-3km, zlej stary olej ,wlej 10w40. Filtr oczywiście. Pasek rozrzadu plus filtr powietrza. Świece zaplonowe dobre są denso do lpg. Płyn hamulcowy dot4 kazdy byle świeży.
  • #9
    ITSpec.

    Level 40  
    Nie no, nie będę jeździł na płukance 😁
    Kosztuje 9 zł, na 5 litrów oleju, więc ze dwa razy zrobię.
    Ok, w takim razie szukam 10W40!
    Co do hamulców, to poszukam poradników jak to się robi 😁
    A co z płynem chłodniczym?
  • Helpful post
    #10
    andrzej20001
    Level 43  
    Też zmień,zlej stary przelej wodą i wlej świeży
  • #11
    ITSpec.

    Level 40  
    Jakiś konkretny, czy mam na allegro wpisać "płyn chłodniczy" i kupić najtańszy?
    I ile?
    Tak samo hamulcowy, jakie to są objętości, ile wchodzi do tej skody?
  • #13
    ITSpec.

    Level 40  
    Te płyny pewnie bym spróbował sam.

    Ok, w takim razie mechanik, mam znajomego w Radomiu (stamtąd samochód), więc pewnie niedługo pojadę. Tam też jest gość, który zajmował się gazem.
  • Helpful post
    #14
    andrzej20001
    Level 43  
    Kup plyn do vw,skoda
  • #15
    ITSpec.

    Level 40  
    Hamulcowy i chłodniczy były w normie.
    Zrobiłem płukankę, zlałem olej, zmieniłem filtr, zalałem 10W40. Trochę roboty było, bo filtr mocno siedział, a bez kanału słaby dostęp, ale przynajmniej się nauczyłem.
    Może autosugestia, ale wydaje mi się, że pracuje równiej i sporo ciszej na luzie.