Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czy dźwięk 5.1 z gier potrzebuje w systemie Windows kodeka DTS lub DOLBY ?

kriss1974 09 Aug 2020 14:20 1527 13
  • #1
    kriss1974
    Level 11  
    Witam forumowiczów "elektroda.pl."
    Ostatnio pogubiłem się w tym temacie i dlatego potrzebuje Waszej pomocy, ale od początku.
    Jeszcze do niedawna posiadałem płytę główną "Maximus VII Ranger" w której integra posiadała kodek "DTS".
    Problem zaczął się ostatnio jak kupiłem nową płytę główną "MEG X570 ACE" i okazało się że ta płyta nie posiada żadnego kodeka do dźwięku przestrzennego.
    Dodam że komputer mam podłączony kablem optycznym do Amplitunera "SONY STR-DB790" z zestawem głośników 5.1.
    Wcześniej myślałem iż wystarczy że dana gra wysyła dźwięk 5.1 do Amplitunera poprzez kabel optyczny a Amplituner już sobie sam odkoduje ten sygnał i nie trzeba żadnych kodeków w systemie Windows.
    Niestety przestałem tak myśleć jak kupiłem wyżej wymienioną płytę główną która nie miała żadnego kodeka "DTS" czy "DOLBY".
    Osobiście nie wyobrażam sobie grać w takie gry jak np. "Battlefield V" tylko na dwóch kolumnach więc zakupiłem ostatnio kartę dźwiękową "Sound Blaster AE-5 Plus" z kodekami "DTS" i "DOLBY".
    Przyznam że to moja pierwsza karta dźwiękowa (nie licząc wcześniej komputery z systemem "Windows XP") i nieźle się zdziwiłem po jej zamontowaniu w PC-cie że do regulacji głośności będę musiał używać pilota do Amplitunera o którym w ogóle zapomniałem że go mam, na szczęście się znalazł na strychu w kartonie.
    Wcześniej miałem regulację głośności przypisaną do mojej myszki która ma trochę więcej przycisków od standardowej myszki. 
    Przyznam że ogólnie jestem zadowolony z tej karty dźwiękowej ale przez brak regulacji głośności w systemie Windows musiałem  poprosić firmę Creative o możliwość zamiany jej na kartę "Sound Blaster X", w sumie w tej karcie jest podobny problem z regulacją głośności ale jest możliwość jej regulacji poprzez smartfon. 
    Ostatnio zadałem obsłudze klienta Creative kilka pytań i m.in. padło pytanie czy do gier z dźwiękiem 5.1 potrzebuje dodatkowych kodeków w systemie Windows czy wystarczy tylko sam Amplituner z kodekami "DTS" czy "DOLBY" i ku mojemu zdziwieniu otrzymałem odpowiedź że jeżeli chcę mieć dźwięk 5.1 z danej gry to mam nie włączać w karcie dźwiękowej "Sound Blaster AE-5 Plus" kodeków "DTS" czy "DOLBY".
    Tylko problem jest w tym że jak nie włączę w tej karcie dźwiękowej kodeków "DTS" czy "DOLBY" to Amplituner dostaje sygnał dźwiękowy stereo a nie 5.1.
    Dobra nie będę się dalej rozpisywał.
    Chcę tylko się Was spytać jak to jest z tym dźwiękiem 5.1 z gier, czy potrzebuje w karcie dźwiękowej czy Integrze kodeków np. "DTS" czy jak mówi dział obsługi klienta Creative że takich kodeków nie potrzeba.
    No i co myślicie o zamianie karty "Sound Blaster AE-5 Plus" na "Sound Blaster X" bo w sumie jeszcze nadal mam tą pierwszą i muszę ją odesłać za trzy dni bo już otrzymałem nr. zwrotu.
    I czy wszystkie karty dźwiękowe mają ten sam problem z regulacją głośności w systemie Windows.
    Z góry dziękuję za Waszą pomoc. 
  • Helpful post
    #2
    paszczakq
    Level 26  
    Generalnie to wystarczy karta zintegrowana na płycie obecnie . To co robią Soundblastery to analogowe tory audio kodują do formatu Dolby Digital lub DTS . Robione jest to raczej programowo i to przez CPU . Też to używałem ale krótko . Poprostu widać ciągłe obciążenie 5% CPU . Po drugie średnia jakość jest . Dźwięk w formie analogowej jest przetwarzany na cyfrowy , kompresowany a we wzmacniaczu znów dekodowany i przetwarzany na analog . Najlepszym rozwiązaniem jest zakup wzmacniacza który ma tak zwane multi channel input . Wykonujesz analogowe połączenie i wszystko działa . Ustawiasz tylko w karcie tryb 5.1 .
  • #3
    kriss1974
    Level 11  
    Dzięki "paszczakq" za odpowiedz.
    Napisałeś :
    paszczakq wrote:
    Wykonujesz analogowe połączenie i wszystko działa

    Czyli nie podłączać PC-ta z Amplitunerem metodą cyfrową poprzez kabel optyczny tylko z integry albo karty dźwiękowej z trzech gniazd jack podłączać kablami jack to chinch do wejść Amplitunera multi channel input ?
    Dokładnie chodziłoby o takie trzy kable ?
    Czy dźwięk 5.1 z gier potrzebuje w systemie Windows kodeka DTS lub DOLBY ?
    Z tego co zrozumiałem odnośnie "multi channel input" to mój Amplituner takie wyjścia posiada ?
    Czy dźwięk 5.1 z gier potrzebuje w systemie Windows kodeka DTS lub DOLBY ?
  • #4
    paszczakq
    Level 26  
    to jest to właśnie . możesz zrobić też podwójne połączenie . zarówno te analogowe jak i optyczne . dźwięk z filmów dvd kierujesz za pomocą optycznego (SP-DIF), tak samo dźwięk z muzyki czy YT . Do gier używasz analogu . obecnie tak używam i chyba najlepsza opcja jest .
  • Helpful post
    #5
    helmud7543
    Level 43  
    Jest to pierwszy znany mi przypadek braku możliwości regulacji głośności pod Windows. Co do 5.1 - karta dostaje informację o dźwięku 5.1 i przetwarza po analogu albo koduję do DTS lub DD (prawdopodobnie o te formaty Ci chodzi). I tak było na starych Xonar ach gdzie wszystkie regulacje, korekcję itp działały zarówno na analog jak i na cyfrę. Wszystko w jednym panelu. W nowszych - no właśnie, nie używałem ale czytając manuale jest to jakby oddzielone. W takim wypadku faktycznie może być w ogóle ciężko odpowiedzieć czy się da po optyku, a jeśli tak - jak to ustawić. Panele sterowania nowych kart są udziwnione i wybajerzone ale ich funkcjonalność dla mnie jest taka sobie, nie wiadomo do końca co ma jaki efekt. Co do braku regulacji głośności - może bug, może zła konfiguracja - nie wiem. Mam Xonar U3 i Xonar DS ale nie mam wzmacniacza z wejściem optycznym do przetestowania.
    A Twoja stara płyta musiała wysyłać sygnał w jakiejś zrozumiałej dla wzmacniacza formie, nie wiem czy nie DTS właśnie. Dla Twojej obecnej płyty manuał nic nie mówi w jakim formacie spdif wysyła sygnał.
  • #6
    artaa
    Level 43  
    A to nie typowa oszczędność, DTS wymaga płatnej licencji, stara płyta miała i wysyłała DTS, a nowa nie.
  • #7
    kriss1974
    Level 11  
    Bardzo Ci dziękuje "helmud7543" za pomoc.
    Co do braku regulacji głośności to trochę rozwinę tą kwestię teraz bo wcześniej nie chciałem się rozpisywać żeby nie odstraszać niektórych forumowiczów zbyt długim opisem.
    Otóż karta "Sound Blaster AE-5 Plus" po podłączeniu do niej kabla cyfrowego S/PDIF działa w dwóch wariantach w programie "Sound Blaster Command".
    Czy dźwięk 5.1 z gier potrzebuje w systemie Windows kodeka DTS lub DOLBY ?
    1. Wariant = "Cyfrowe".
    2. Wariant = Głośniki".
    I teraz tak, wariant 2 "Głośniki" jest również do podłączenia analogowego którego ja na razie nie używam.
    W wariancie 2 "Głośniki"= działają wszystkie funkcje karty, od equalizera do zmiany kodeków "DTS" i "DOLBY", niestety nie działa regulacja głośności w systemie Windows, zresztą Creative mówi że tak ma być.
    W wariancie 1 czyli "Cyfrowe" nie działa nic od equalizera po kodeki "DTS" i "DOLBY" ale działa regulacja głośności.
    Czy dźwięk 5.1 z gier potrzebuje w systemie Windows kodeka DTS lub DOLBY ?
    Czyli kupując kartę dźwiękowa (nie taką też tanią) po podłączeniu optyka mam dylemat czy wybrać opcję regulacji głośności w systemie Windows czy equalizer oraz kodeki.
    Jest to bynajmniej dziwne.
    Teraz przejdę do Twoich ostatnich dwóch zdań :
    "A Twoja stara płyta musiała wysyłać sygnał w jakiejś zrozumiałej dla wzmacniacza formie, nie wiem czy nie DTS właśnie. Dla Twojej obecnej płyty manuał nic nie mówi w jakim formacie spdif wysyła sygnał."
    A to jest odpowiedz działu klienta Creative w tym samym zagadnieniu:
    2. Jeśli chce Pan odtwarzać dźwięk z plików w formacie 5.1 albo w formacie Dolby (np. z niektórych gier albo filmów), wtedy wybiera Pan opcję 'bez enkoderów", następnie S/PDIF jako domyślne urządzenie odtwarzające w ustawieniach Windows i podłącza głośniki do amplitunera Sony kablem optycznym. Po włączeniu odtwarzania dźwięku również powinien Pan otrzymać dźwięk na wszystkich głośnikach".
    Tutaj dział klienta się trochę pomylił za co potem przeprosili bo raczej nie można podłączyć głośników do Amplitunera kablem optycznym no ale pomyłki każdemu się mogą zdarzyć.
    -----------------------------
    Ja trzymam stronę Twojej wypowiedzi bo od kiedy pamiętam to żeby odpalić jakąś grę z dźwiękiem 5.1 to musiałem mieć w systemie kodek "DTS" czy "DOLBY" bo inaczej Amplituner dostawał sygnał stereo..
    Kiedyś myślałem tak jak napisała firma Creative że wystarczy że gra wyśle sygnał audio 5.1 do Amplitunera po optyku i on sobie ten sygnał odkoduje bo przecież praktycznie każdy Amplituner ma wbudowane kodeki "DTS" i "DOLBY".
    Niestety zawsze musiałem używać kodeków w systemie Windows bo inaczej nie było mowy o dźwięku przestrzennym z gier.
    Tak jak wcześniej napisałem moja stara płyta główna "Maximus VII Ranger" posiadała kodek "DTS" więc wszystkie gry i filmy z dźwiękiem przestrzennym działały bezbłędnie.
    Czy dźwięk 5.1 z gier potrzebuje w systemie Windows kodeka DTS lub DOLBY ?
    Dodam że po prawej stronie jest widoczny panel sterowania dźwiękiem systemu Windows w którym również można wybrać jak widać kodek "DTS" co automatycznie włączało w Amplitunerze konfigurację 5.1.
    W karcie "Sound Blaster AE-5 Plus" takiej możliwości nie ma żeby w panelu sterowania dźwiękiem Windows wybrać kodek, wybrać go można tylko w programie "Sound Blaster Command" co moim zdaniem jest m.in. przyczyną braku regulacji głośności w systemie Windows.
    Integra w mojej nowej płycie głównej "MEG X570 ACE" nie ma żadnego kodeka więc gry też nie przesyłały dźwięku przestrzennego do Amplitunera ale na to znalazłem rozwiązanie w sieci w postaci zmodyfikowanego sterownika który dodaje do m.in. panelu sterowania dźwiękiem systemu Windows dwa kodeki "DTS" oraz "DOLBY" (proszę nie zwracać uwagi na strzałki, są one do innego forum)
    Czy dźwięk 5.1 z gier potrzebuje w systemie Windows kodeka DTS lub DOLBY ?
    i gry chodziły jak za starych dobrych czasów na moim "Maximus VII Ranger".
    Kartę "Sound Blaster AE-5 Plus" kupiłem raczej dla jej dobrej jakości dźwięku bo wcześniej tak jak już pisałem znalazłem rozwiązanie w postaci zmodyfikowanego sterownika audio dla mojej nowej płyty głównej w której nie było kodeków niezbędnych do grania w gry z dźwiękiem 5.1.
    Gdybym wiedział że po zakupie karty "Sound Blaster AE-5 Plus" będę miał takie dziwne dylematy typu co wybrać equalizer czy regulację głośności w systemie Windows to pozostał bym z moim zmodyfikowanym sterownikiem audio.
    Fajnie jak by się ktoś wypowiedział co ma podłączoną Integrę albo kartę dźwiękowa kablem optycznym do Amplitunera i powiedział czy grając w gry 5.1 używa kodeków w systemie Windows czy jednak tak jak mówi Creative ich nie używa.
    Chcę m.in. udowodnić Creative że są w błędzie.

    Dodano po 9 [minuty]:

    paszczakq wrote:
    to jest to właśnie . możesz zrobić też podwójne połączenie . zarówno te analogowe jak i optyczne . dźwięk z filmów dvd kierujesz za pomocą optycznego (SP-DIF), tak samo dźwięk z muzyki czy YT . Do gier używasz analogu . obecnie tak używam i chyba najlepsza opcja jest .

    Ponownie wielkie dzięki "paszczakq" za pomoc.
    Na pewno przetestuje Twój sposób bo jest naprawdę ciekawy.
    Aczkolwiek nadal mi zależy na odpowiedzi mojego pytania czy do gier muszę używać w systemie Windows kodeków "DTS" czy "DOLBY" bo według Creative nie trzeba żadnych kodeków bo wystarczy że sama gra wysyła dźwięk przestrzenny do Amplitunera który powinien ten sygnał odkodować. Niestety ten sposób u mnie nie działa i muszę zawsze włączać "DTS" albo "DOLBY"

    Dodano po 8 [minuty]:

    artaa wrote:
    A to nie typowa oszczędność, DTS wymaga płatnej licencji, stara płyta miała i wysyłała DTS, a nowa nie.

    Na chipsecie X570 tylko kilka modeli Asrock-a ma "DTS" a pozostałe firmy o kodekach "DTS" czy "DOLBY" zapomniały.
    W "Microsoft Store" można wykupić licencję "DOLBY ATMOS" ale żeby gry działały na głośnikach 5.1 to trzeba mieć Amplituner z kodekiem "DOLBY ATMOS" a to już nie taki mały wydatek.
    Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić.
  • #8
    paszczakq
    Level 26  
    W skrócie : jeśli podłączysz dźwięk za pomocą tych 3 kabli analog nie potrzebne jest nic by mieć dźwięk przestrzenny w grach . jedynie w programie konfiguracyjnym karty dźwiękowej musisz ustawić głośniki 5.1 . tak samo w grze jeśli jest opcja to tak ustawiasz . nic więcej . ogólną regulację głośności "wszystkich kanałów na raz " masz w systemie , wzmacniaczu , grze . używam zintegrowanego realteka alc 1150 ale na starszych też to działa . nic nie trzeba instalwoać , cudować , poprostu działa .

    co do przesyłu cyfrowego głównie filmy i muzyka to cyfrowe wejście dostarcza DD 5.1 DTS a dla normalnego audio PCM . jedyna przeszkoda taka że nie każdy wzmacniacz ma dekoder DTS reszta działa .

    an dzień dzisiejszy używanie do gier tych sounblasterów trochę sie mija z celem . one i tak częściowo albo w całości licza efekty dźwiękowe programowo tak jak zintegrowane .

    Nie wyobrażam sobie grania w Wiedźmina bez 5.1 tak jak filmów bez 5.1 Dolby Digital a najlepiej DTS .

    Jest jeszcze taka sprawa że niektóre starsze gry nie potrafią pod Windows 7 , 8,10 generować dźwięku 5.1 i efektów EAX . Chyba tylko soundblaster miał aplikację która to tłumaczyła .
  • #9
    helmud7543
    Level 43  
    To o czym pisał Creative to prawdopodobnie pass throught - gra czy cokolwiek innego wysyła własny standard. Jeśli jest obsługiwany przez amplituner to będzie działać. Ale to tylko hipoteza. Regulacja głośności prawdopodobnie będzie działać jak w ustawieniach dźwięku w Windows wybierzesz złącze optyczne jako domyślne (prawdopodobnie system je widzi jako osobną kartę). Ale to też trzeba sprawdzić.
  • #10
    paszczakq
    Level 26  
    Nie . Pass-trough uzywamy na przy filmach w VLC po to by sciezkę dźwiekowa bez obrobki przez system przeslać do wzmacniacza światłowodem sp-dif .

    Gry same generuja dźwięk 5.1 zwany też dźwiękiem 3d .posiadają swoj "silnik" do generowania efektow . Generalnie ma to być jakoś zgodne z EAX wymyślone przez creative .

    Zresztą wystarczy spojrzeć na zestawy głośnikowe do komputerów: to jest goły wzmacniacz ( w sumie 6 wzmacniaczy ) w obudowie najczęściej subwoofera i głosniki . Nic więcej . Podpinasz i działa .
  • #11
    karter
    Level 18  
    Cytat "Zresztą wystarczy spojrzeć na zestawy głośnikowe do komputerów: to jest goły wzmacniacz ( w sumie 6 wzmacniaczy ) w obudowie najczęściej subwoofera i głosniki . Nic więcej . Podpinasz i działa ." Nie, są wersje z dekoderami Dolby. Cytat " Nie . Pass-trough uzywamy na przy filmach w VLC po to by sciezkę dźwiekowa bez obrobki przez system przeslać do wzmacniacza światłowodem sp-dif ." Chyba nie -wyjaśnienie jest w poście 11, tekst o spdif, górne zdjęcie - streaming bit w bit. Swoją drogą, upadł mit , w który wierzyłem - kupujesz drogą płytę główną , masz wszystko co niezbędne.
  • #12
    paszczakq
    Level 26  
    Ja mam na płycie wszystko co potrzebne . Łącznie z dźwiękiem . Inwestowanie w super hiper dźwiękówki ( po za tworzeniem muzyki ) to jest topienie pieniędzy . Efekty liczone są i tak programowo jedynie przetworniki D/A mają znaczenie a te już na płytach są na tyle dobre że nie ma sensu cudować .
  • #13
    kriss1974
    Level 11  
    Dzięki Wszystkim za odpowiedzi.

    paszczakq wrote:
    Zresztą wystarczy spojrzeć na zestawy głośnikowe do komputerów: to jest goły wzmacniacz ( w sumie 6 wzmacniaczy ) w obudowie najczęściej subwoofera i głosniki . Nic więcej . Podpinasz i działa

    Z tym zestawem głośnikowym to raczej Ci chyba chodziło o podpięcie analogowe a mi chodzi o optyk.

    Dodano po 2 [minuty]:

    helmud7543 wrote:
    Regulacja głośności prawdopodobnie będzie działać jak w ustawieniach dźwięku w Windows wybierzesz złącze optyczne jako domyślne

    Tą metodę też sprawdzałem ale nie działa zresztą Creative twierdzi że tak ma być że regulacja głośności działa tylko po wybraniu połączenia cyfrowego gdzie equalizer ani kodeki nie działają.

    Dodano po 4 [minuty]:

    paszczakq wrote:
    Nie wyobrażam sobie grania w Wiedźmina bez 5.1 tak jak filmów bez 5.1 Dolby Digital a najlepiej DTS .

    Akurat gram w Wiedźmina III i jestem po bitwie z Dzikim Gonem w Kaer Morhen. W końcu znalazłem czas na naszą dumę narodową.
    Wydaje mi się że po podłączeniu analogowym tak jak pisałeś nie trzeba będzie używać kodeków w systemie Windows 10.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Fajnie ja by ktoś miał podłączony komputer optykiem do Amplitunera i sprawdził czy w grach musi używać kodeków w systemie Windows bo Creative twierdzi że nie trzeba a mi się jeszcze nie udało uruchomić w ten sposób żadnej gry.
    Bez kodeków to można odpalić grę z dźwiękiem przestrzennym jak komputer jest podłączony do Amplitunera analogowo ale nie cyfrowo, przynajmniej tak mi się wydaje.
    Jak skombinuję te trzy kable do podłączenia analogowego to dam znać.
  • #14
    paszczakq
    Level 26  
    Przy analogu nie , przy optyku tak . W windows 7 tak miałem .