Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Punto II FL 8V 44 kW - P0420 Catalyst system efficiency below threshold Bank 1.

jowyma 10 Aug 2020 15:28 837 6
  • #1
    jowyma
    Level 23  
    Kilka lat temu w ASO wymienili mi pasek rozrządu razem z napinaczami. Przy odbiorze samochodu (w idealnym stanie wtedy był) zapaliła się kontrolka żółta silnika, a samochód w ogóle nie miał mocy. Powiedzieli, że nie podpięli sondy lambda i że ją podepną. Faktycznie, wtedy błąd zgasł, ale nie na długo (tylko że mało wtedy jeździłam). Wydaje mi się, że zaczął też więcej palić, kiedyś średnia na trasie wychodziła mi 5 litrów / 100 km, teraz jest to 7 l/ 100 km - ale to może być subiektywne.
    Od tej pory mam regularnie problemy z żółtą kontrolką silnika. Błąd to P0420.
    Mechanicy wymienili mi cewki, świece, przeprogramowali komputer pokładowy (bo samochód tracił rytm, telepało go i gasł), ale nadal wyświetla się ta kontrolka i ten błąd.
    Czy dobrze myślę, żeby ponownie wymienić pasek rozrządu, pompę, napinacze oraz sondę lambda przed katalizatorem i poprosić, aby obejrzeli przy tej wymianie silnik? Czy dobrze myślę, że może pasek był źle zamontowany i to powoduje te problemy?
    Mechanik mi sugerował wymianę alternatora, ale googlowanie błędu, który mi wyskakuje prowadzi do sugestii, że to jednak może być wina paska rozrządu.
    Inna opcja to wymiana katalizatora, ale mechanicy kilkukrotnie robili solidną
    kontrolę spalin (i układu wydechowego czy nie ma dziur) i spaliny są w porządku.



    A zatem, warto spróbować i wymienić pasek rozrządu z pompą? Sondę lambda przed katalizatorem? Katalizator?

    Jeżeli tak, to z jakiej firmy polecacie? Katalizatory do Punto II FL zaczynają się od 600 zł a kończą na 1200 zł - w zależności od firmy. Sondy lambda zaczynają się od 100 zł, a kończą na 400 zł - też dedykowane pod Punto albo uniwersalne.
  • #3
    jowyma
    Level 23  
    Z tego co wiem, to nie. Wydaje mi się przy tym, że koszty robocizny związane ze sprawdzeniem tego (a była to wymiana robiona kilka lat temu) są porównywalne z wymianą (tylko płacę dodatkowo 300 zł za nowy pasek rozrządu, pompę i napinacze).
    Więc zastanawiam się czy nie zlecić wymiany i prosić przy tym o sprawdzenie czy nie było tam jakichś błędów i nie doszło do uszkodzeń.
    Mechanicy są wrażliwi na mówienie im co mają robić, więc muszę to rozegrać politycznie. Z drugiej strony od lat nie umieją tego naprawić, wymienili wiele innych rzeczy, ale problem pozostał.
  • Helpful post
    #4
    Kaziu1991
    Level 23  
    Rozrząd prawidłowo wymienia się co 60tys km lub 5lat. Jeżeli któryś z tych parametrów został osiągnięty, to wymieniaj. Uprzedz mechanika żeby zwrócił uwage na poprawne ustawienie, bo o rutyne w tak prostym silniku nie trudno. P0420 to błąd, który mówi nam o niskiej sprawności katalizatora. Obawiam się, że jeżeli było tak jeżdzone pare lat, to katalizator może być ruiną. Wówczasz masz dwa wyjścia, mianowicie a.wymiana katalizatora na nowy (wersja droga, ale profesjonalna i zgodna ze sztuką), b.założenie emulatora sondy za katalizatorem (wersja nieporównywalnie tańsza, ale mniej korzystna dla środowiska)
  • Helpful post
    #5
    bubu1769
    Level 41  
    Ze sprawdzeniem ustawienia rozrządu nie ma aż tyle zachodu, chociaż rzeczywiście kogoś fantazja poniosla z projektowaniem tego.
    Jeśli mowa o montażu katalizatora dedykowanego to rzeczywiście koszty mogą być duże, uniwersalne zamienniki będą znacznie tańszą alternatywą.
    Z emulatorami sond nie warto się bawić, to nie jest naprawa problemu a jedynie jego zamaskowanie co może się skończyć poważniejszym uszkodzeniem silnika.
  • #6
    jowyma
    Level 23  
    Samochód jest po wymianie paska rozrządu i póki co kontrolka się nie zapaliła, mimo 80-cio kilometrowej trasy. Mechanik odkrył przy tym, że jakaś uszczelka pękła i olej kapał na świece. Wymienił uszczelkę i świece. Samochód jakby zyskał trochę mocy, a także spalił na trasie 5 l / 100 km. Sondy i katalizatora mi nie wymienili, bo powiedzieli, że przetestowali i że nie ma potrzeby.
    Zobaczymy, co będzie w najbliższych dniach i tygodniach. Nie zamykam wątku, bo może się okazać, że usterka jednak wróci.

    (po 2 tygodniach)

    Awaria wróciła. Zobaczymy czy mechanik teraz zgodzi się i wymieni sondę lambda.
  • #7
    jowyma
    Level 23  
    Prawdopodobnie powodem był kabel od zapłonu. Po jego wymianie wszystkie problemy znikły - od około miesiąca wreszcie nie mam kontrolki.