Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Orange FTTH na własnym sprzęcie - pytania

Marcinolak xD 16 Aug 2020 00:08 5598 19
  • #1
    Marcinolak xD
    Level 11  
    Witam wszystkich.

    Posiadam usługę światłowodową Orange 300Mbit + IPTV. Chciałbym zastąpić router Funbox 3.0 własnym, ponieważ jest strasznie niestabilny, zrywa synchronizację (pomaga dopiero restart). Chyba każdy kto miał (nie)szczęście posiadać tego typu sprzęt, wie co mam na myśli). W ramach usługi dostałem również ONT Nokia G-010G-Q (ten sprzęt działa akurat perfekcyjnie - dioda PON zawsze świeci).



    Tutaj pojawia się pytanie. Jak nazywa się typ routera WAN z możliwością autoryzacji połączenia przez login i hasło? Np. Tp-Link TLWR841N ma port WAN, ale nie posiada funkcji autoryzacji.

    Pytanie drugie: Dlaczego monterzy Orange zastosowali zewnętrzny ONT? Z ciekawości podłączyłem złącze światłowodowe bezpośrednio do Funboxa, zresetowałem router i przełączyłem na "wewnętrzny ONT" i ani razu nie udało mi się nawiązać połączenia.

    Nie zamierzam dzwonić na infolinię i reklamować sprzętu. w najlepszym wypadku dostanę to samo badziewie.
    Wolę zainwestować w porządny sprzęt nie mieć problemów ze stabilnością połączenia. Interesuje mnie 1Gbit WAN i LAN.
  • Helpful post
    #2
    adversus
    Level 32  
    Marcinolak xD wrote:
    Tutaj pojawia się pytanie. Jak nazywa się typ routera WAN z możliwością autoryzacji połączenia przez login i hasło? Np. Tp-Link TLWR841N ma port WAN, ale nie posiada funkcji autoryzacji.

    Coś słabo kolega szukał w tym swoim routerze :)
    Orange FTTH na własnym sprzęcie - pytania

    Praktycznie każdy router ma taka opcję autoryzacji, zawsze w ustawieniach WAN masz do wyboru:
    - STATIC IP dostęp przez stałe IP przydzielane przez dostawcę,
    - DYNAMIC IP, gdzie IP przydzielane z DHCP przez dostawcę,
    - PPPoE - pozwalające na autoryzację za pomocą loginu i hasła
    - PPTP / L2TP - jak wyżej, uwierzytelnianie hasłem i loginem
    Wszystko jest opisane w instrukcjach routerów jak i w sieci.

    Marcinolak xD wrote:
    Wolę zainwestować w porządny sprzęt nie mieć problemów ze stabilnością połączenia. Interesuje mnie 1Gbit WAN i LAN

    Jeśli bez Wifi to proponuje ER-X Ubiquiti - EdgeRouter X, 5-portowy, gigabitowy, raz skonfigurowane pracują latami bez zarzutu.
  • #3
    Marcinolak xD
    Level 11  
    adversus wrote:
    Praktycznie każdy router ma taka opcję autoryzacji, zawsze w ustawieniach WAN masz do wyboru:
    - STATIC IP dostęp przez stałe IP przydzielane przez dostawcę,
    - DYNAMIC IP, gdzie IP przydzielane z DHCP przez dostawcę,
    - PPPoE - pozwalające na autoryzację za pomocą loginu i hasła
    - PPTP / L2TP - jak wyżej, uwierzytelnianie hasłem i loginem
    Wszystko jest opisane w instrukcjach routerów jak i w sieci.


    Zawsze używałem to urządzenie jako AP na LAN z wyłączonym DHCP, więc w ustawieniach WAN nigdy długo nie grzebałem... :D

    adversus wrote:
    Jeśli bez Wifi to proponuje ER-X Ubiquiti - EdgeRouter X, 5-portowy, gigabitowy, raz skonfigurowane pracują latami bez zarzutu.


    Muszę powiedzieć, że sprzęt na pierwszy rzut oka robi niezłe wrażenie i jest całkiem przystępny cenowo. WiFi nie jest mi potrzebne, ponieważ używam AP TL-WA901ND.

    Pojawia się jeszcze jedna sprawa o której ZAPOMNIAŁEM. Posiadam również telefon stacjonarny a Funbox ma zintegrowaną bramkę VoIP. Gdy zakupię taką bramkę - dla przykładu Cisco SPA112 to raczej wymaga ona konfiguracji. Pytanie: czy dane do tego znajdę na wyciągu z umowy, czy raczej nie jest to takie proste?

    Na telefonie specjalnie mi nie zależy. W zasadzie tylko denerwuje reklamówkami.
  • Helpful post
    #4
    Erbit
    Level 42  
    Marcinolak xD wrote:
    ... światłowodową Orange 300Mbit + IPTV...


    Z powodu IPTV nie jesteś w stanie zamienić routera. Niby w sieci były jakieś próby (np. na Mikrotiku) ale skończyły się niepowodzeniem. Problem leży w Vlanach. Poczytaj np. tu -> https://trzepak.pl/viewtopic.php?f=20&t=51177
  • #5
    Marcinolak xD
    Level 11  
    Erbit wrote:
    Marcinolak xD wrote:
    ... światłowodową Orange 300Mbit + IPTV...


    Z powodu IPTV nie jesteś w stanie zamienić routera. Niby w sieci były jakieś próby (np. na Mikrotiku) ale skończyły się niepowodzeniem. Problem leży w Vlanach. Poczytaj np. tu -> https://trzepak.pl/viewtopic.php?f=20&t=51177


    W sumie to się zgadza. Dekoder nie ma karty, więc weryfikacja musi następować w inny sposób (dane czytane z routera).
  • Helpful post
    #6
    adversus
    Level 32  
    Erbit wrote:
    Z powodu IPTV nie jesteś w stanie zamienić routera. Niby w sieci były jakieś próby (np. na Mikrotiku) ale skończyły się niepowodzeniem. Problem leży w Vlanach

    No i chyba kolega Erbit rozwiał wszystkie marzenia autora o innym routerze. IPTV niestety nie ogarniesz na innym routerze, choć u mojego klienta w Inei po światłowodzie na tej samej sieci (VLAN) tzn na porcie nr 1 switcha LAN śmiga telewizja i internet. Ale była do tego długa droga załatwiania zmiany ustawień po znajomosci, bo dostawcy bardzo niechętnie zmieniają ustawienia „deflautowe„ na inne.

    Pozostaje walka z Orange’em i reklamowanie usługi do skutku aż „będzie Pan zadowolony” ;)
  • #7
    Marcinolak xD
    Level 11  
    Dziękuję za odpowiedzi. Nadal jednak mam pytanie z postu #1:

    Marcinolak xD wrote:
    Dlaczego monterzy Orange zastosowali zewnętrzny ONT? Z ciekawości podłączyłem złącze światłowodowe bezpośrednio do Funboxa, zresetowałem router i przełączyłem na "wewnętrzny ONT" i ani razu nie udało mi się nawiązać połączenia.
  • #9
    adversus
    Level 32  
    Prawdopodobnie mieli poustawiane i przygotowane pod ONT ale się połapali ze ma być jeszcze IPTV i dorzucili router aby na szybko uruchomić. To w Orange normalka, aby odhaczyć robotę i sie odepchnąć, i kolejnego klienta zrobić. Orange generalnie nie ma patrzy na jakość obsługi, ma być podłączony klient, to cyk i jest. A teraz Ty się będziesz przepychał z BOK'iem i serwisem. Znam to z autopsji po montażach u klientów.

    Możliwe że masz do tego niepoprawnie skonfigurowany przez nich router i dlatego zrywa połączenie ale może masz coś uwalone. Sprawdzałeś kable sieciowe (jakimś testerem choćby najprostszym na diodkach). Jak długo masz to łącze (bo może być jeszcze uwalony zasilacz)?

    Kolejana przyczyna (walczyłem z tym u klienta bo wariowała cała sieć w firmie) a okazało sie że sprzęt w szafie (router Draytek'a) sie zagotował. Pomogło wstawienie wiatraka i wszystko wróciło do normy.
  • #10
    Marcinolak xD
    Level 11  
    adversus wrote:
    Prawdopodobnie mieli poustawiane i przygotowane pod ONT ale się połapali ze ma być jeszcze IPTV i dorzucili router aby na szybko uruchomić. To w Orange normalka, aby odhaczyć robotę i sie odepchnąć, i kolejnego klienta zrobić. Orange generalnie nie ma patrzy na jakość obsługi, ma być podłączony klient, to cyk i jest. A teraz Ty się będziesz przepychał z BOK'iem i serwisem. Znam to z autopsji po montażach u klientów.


    Miałem raczej na myśli to, że ani monterowi ani mnie router nie połączył się na ustawieniu "Wewnętrzny ONT" ze światłowodem wpiętym w gniazdo bezpośrednio w Funboxie. Jedyne, co zasygnalizował to ciągła, pomarańczowa dioda "Światłowód". Dopiero gdy monter przyniósł i zainstalował zewnętrzny ONT - wszystko ruszyło.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Erbit wrote:
    Możesz pokazać jak masz skonfigurowany ten Funbox po stronie WAN ?


    Orange FTTH na własnym sprzęcie - pytania Orange FTTH na własnym sprzęcie - pytania

    Jaki rodzaj połączenia IPv4/IPv6 jest lepszy w tym wypadku?
  • #11
    adversus
    Level 32  
    Marcinolak xD wrote:
    Miałem raczej na myśli to, że ani monterowi ani mnie router nie połączył się na ustawieniu "Wewnętrzny ONT" ze światłowodem wpiętym w gniazdo bezpośrednio w Funboxie. Jedyne, co zasygnalizował to ciągła, pomarańczowa dioda "Światłowód". Dopiero gdy monter przyniósł i zainstalował zewnętrzny ONT - wszystko ruszyło.


    Tak jak napisałem wcześniej, pytanie jaki poziom wiedzy o sieciach mieli monterzy. I ile mieli czasu, bo np jak się spieszyli to zamiast rozwiązać problem ze zdalna pomocą techniczną poszli na łatwiznę, wpięli zewnętrzny ONT i się nie bawili w diagnozę, równie dobrze może byc uwalony wewnętrzny ONT (zwiechy routera tez się nie biorą z nikąd). Teraz zostaje to zostaje reklamowanie usługi w BOK i mieć nadzieje że przyjedzie kumaty serwisant.
  • #12
    Marcinolak xD
    Level 11  
    adversus wrote:
    Marcinolak xD wrote:
    Miałem raczej na myśli to, że ani monterowi ani mnie router nie połączył się na ustawieniu "Wewnętrzny ONT" ze światłowodem wpiętym w gniazdo bezpośrednio w Funboxie. Jedyne, co zasygnalizował to ciągła, pomarańczowa dioda "Światłowód". Dopiero gdy monter przyniósł i zainstalował zewnętrzny ONT - wszystko ruszyło.


    Tak jak napisałem wcześniej, pytanie jaki poziom wiedzy o sieciach mieli monterzy. I ile mieli czasu, bo np jak się spieszyli to zamiast rozwiązać problem ze zdalna pomocą techniczną poszli na łatwiznę, wpięli zewnętrzny ONT i się nie bawili w diagnozę, równie dobrze może byc uwalony wewnętrzny ONT (zwiechy routera tez się nie biorą z nikąd). Teraz zostaje to zostaje BOK i kumaty serwisant.


    Według mnie monter który miał "szczęście" nas odwiedzić był lekko mówiąc niekompetentny. Nie miał nawet własnego śrubokręta. :shii:
    Tester przewodów sieciowych (który również musiałem mu pożyczyć) widział chyba pierwszy raz w życiu.
    W dodatku całość zajęła mu (nie żartuję) 3 godziny. Pomijam to, że o każdą rzecz dzwonił na infolinię. Obłęd.

    Poprzedni monter, który oglądał przyłącze musiał rozbebeszyć całą ulicę w poszukiwaniu odłączonego światłowodu. Pomógł dopiero fachowiec od Inei (firmy która "przewodowała" całą miejscowość).

    Usługę od Orange kupiliśmy tylko dlatego, że mamy u nich usługi mobilne i chcieliśmy mieć wszystko na jednym "papierku".

    Swoją drogą ten Funbox to już czwarte urządzenie-hybryda, które sprawia problemy... Pierwsze w rankingu to dekoder WHD80, który nigdy nie potrafił się włączyć i trzeba go było co chwilę restartować.
    Na razie najlepsze urządzenie które działa bez zarzutu to dekoder Samsung ICU100 - do tej pory nie było z nim problemów. Może współpraca z firmą Samsung wychodzi im na dobre. :D

    I jeszcze na koniec Orange chyba bardziej inwestuje w to: https://pl.wikipedia.org/wiki/Planowane_postarzanie_produktu niż w jakość usług.
  • #13
    Erbit
    Level 42  
    Marcinolak xD wrote:
    ....
    Jaki rodzaj połączenia IPv4/IPv6 jest lepszy w tym wypadku?


    Nadal lepiej IPv4. Przy IPv6 czasem są problemy po stronie LAN (pewno chodzi o translację IPv6 (WAN) ->IPv4 (LAN) )


    Marcinolak xD wrote:
    ...Dopiero gdy monter przyniósł i zainstalował zewnętrzny ONT - wszystko ruszyło.
    ...


    Dzięki temu, że masz osobny ONT w mojej głowie zaświeciło się światełko w tunelu choć we wskazanym wcześniej linku ( https://trzepak.pl/viewtopic.php?f=20&t=51177 ) takie rozwiązanie także nie przyniosło oczekiwanego rezultatu.

    Skoro jednak jest ONT i do tego "kiepskiej jakości router" to dlaczego lepszy router miałby mieć z tym problemy ?
    Orange FTTH na własnym sprzęcie - pytania

    Oczywiście na Trzepaku chłopaki pewno już to rozwiązywali (nie czytałem całego topiku) ale zastanawia mnie dlaczego na kiepskim routerze ten układ działa a na lepszym ma nie działać.
  • #15
    Erbit
    Level 42  
    Marcinolak xD wrote:
    Czy Waszym zdaniem kupić wymieniony już w dyskusji router i eksperymentować?
    ...


    Mając takie łącze (i nieszczęsnego Funboxa) najpierw bym zapoznał się z tym co inni już zrobili. Podrążyłbym temat dopytując o kolejne próby. W necie zawsze znajdzie się "ktoś mądrzejszy". Dopiero mając rozwiązanie podjąłbym się zakupu. Być może ten a być może inny router - tego dziś nie wiemy. Gdyby było tak jak napisałeś (że ma wszystko) to by to działało. Skoro nie działa to znaczy, że czegoś jemu brak lub, że nie zostało to odkryte.

    Wierzę jednak w to, że jest to do zrobienia szczególnie z osobnym ONT.
  • Helpful post
    #16
    adversus
    Level 32  
    Marcinolak xD wrote:
    Według mnie monter który miał "szczęście" nas odwiedzić był lekko mówiąc niekompetentny. Nie miał nawet własnego śrubokręta.
    Tester przewodów sieciowych (który również musiałem mu pożyczyć) widział chyba pierwszy raz w życiu.
    W dodatku całość zajęła mu (nie żartuję) 3 godziny. Pomijam to, że o każdą rzecz dzwonił na infolinię. Obłęd.


    No i wszystko w temacie... dzwoń pierw do BOK'u i wzywaj techników do awarii (ciągłe zawieszanie urządzenia, a że nie zawsze wisi jak jest technik inna sprawa) wnioskuj o wymianę sprzętu... jeśli to nie pomoże wtedy zastanów sie nad alternatywnym routerem ale warto jeszcze poczytać, bo może być tak że nie ruszy jeśli Orange nie pomoże.
  • #17
    markooff
    Level 17  
    Tak, swoją droga - korci mnie az zapytać - co (i jak?) zrobił Kolega że dostał
    Quote:
    W ramach usługi dostałem również ONT Nokia G-010G-Q (ten sprzęt działa akurat perfekcyjnie - dioda PON zawsze świeci).

    Ja od roku prawie walczyłem z Pomarańczą i zawsze chcieli mi Hujaweja wciskać, nic innego ....
    Wszelkie negocjacje kończyły się nieodmiennie zdaniem - "nie mamy takich możłiwości - w ramach usługi jest tylko hujawej".

    Pozdrawiam
  • #20
    markooff
    Level 17  
    W takim razie w moim rejonie - takich 'szczęśliwych' przypadków nie ma .
    Monterzy mają przy sobie dokładnie to co firma w umowach daje .