Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

prostownik samochodowy-mam pytanko....

09 Paź 2005 11:57 13777 27
  • Poziom 2  
    przeglądałem kilka wypowiedzi i schematów na ten temat na "elektrodzie"
    i narodziło mi sie pytanie czy nie idzie zrobić prostownika do akumulatorów na zwykłym transformatorze 230/12 i jakiejś diodzie prostującej np. ok 10 A. jeżeli chciałbym zrobić taki układ to na co mam zwrócić uwagę, i czy sprawdziłby się ten układ w praktyce...??
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Witam !!

    Można zrobić taki prostownik, proponuje transformator toroidalny, mostek prostowniczy najlepiej gotowy. do tego tylko jakiś amperomierz. Gdyby jednak prąd był za mały lub za duży można łatwo dowinąć lub odwinąć uzwojenie wtórne. Do dowinięcia można użyć przewodu typu linka w igielicie o podobnym przekroju co drut w trafie. Oczywiście moc trafa należy dobrać do spodziewanego prądu.

    Powodzenia - DANThE
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Nie polecalbym dowijania drutu w igielicie ! Powinien byc w emalii, lub bawelnie.
    Jezeli prad ladowania bylby za duzy lepiej uzyc opornika drutowego o odpowiedniej mocy niz odwijac zwoje.
  • Poziom 2  
    mam jeszcze jedno pytanie....
    mianowicie jakie parametry powinien miec mój transformator żeby ładownie było jak najbardziej optymalne ,(jakim max. prądem powinienem ładować akumulator i jakie jest najlepsze napięcie, czy ma to być idealnie równe 12V czy też ma być ciutka większe bądź mniejsze....bo spotkałem się z różnymi teoriami na ten temat . jedni piszą że powinno to być napięcie oscylujące w granicach 14V inni że ma to być idealnie 12V,co byście mi doradzili....
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    napięcie około 14.4 Volta a nateżenie to nieweim
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Siemanko!
    Wtrące słówko- natężenie ładowania powinno być jak pojemność akumulatora tylko bez zera np: 45Ah- 4,5A, 50Ah- 5A... 170Ah- 17A.

    Wyczytałem to kiedyś w jakiejś mądrej książce, a na "testerze" do ładowania wynik jest podobny tylko tam rośnie napięcie wraz z zakresem od 10V wzwyż do około 18-20V (na 8 zakresie).
  • Poziom 38  
    Jeszcze kwestia mocy transformatora. Zalezy ona od pojemnosci aku ktory chcemy ladowac. I tak dla typowego aku 50 Ah liczy sie ja : 15V razy 5 A = 75 Wat. Dodajac lekki zapas mozna przyjac 100 Wat - prawidlowo VA.
    Koniecznie zabuduj jakis tani amperomierz wtedy na podstawie pradu ladowania mozesz ocenic jakosc akumulatora .
  • Specjalista elektronik
    A ja proponuję wstawienie w szereg żarówki (np. 55W od reflektora, jeśli to akumulator samochodowy) - żarówka
    ograniczy prąd, a jej świecenie pokaże, czy prąd płynie. A i tak trzeba mierzyć napięcie, żeby poznać, czy naładowany.
    Ładować można prądem znacznie większym, niż C/10, a jakim, to trzeba sprawdzić w opisie danego akumulatora.
  • Poziom 22  
    a ten transformator powinien miec wyjscia np +16V; 0 ; i -16 czy starczy jak bedzie miał +16 i - ???

    chodzi mi oto ze jak wyprostuje sie z niego napięcie to zeby dawał okolo 16V

    z tego co wiem a wiem bardzo mało to gdy użyje transformatora 2x16V czyli +16, 0 , -16 to po wyprostowaniu go dostane +32V i - czy dobrze pisze ??

    Czyli gdy chce aby moj prostownik mial napięcie wyjściowe 16V to musze poszukać trafa +8;0;-8 ??? akurat w domu mam prostownik stary jak swiat i ma trafo -6,0,+6 po przejsciu przez mostek prostowniczy jest 12V.

    Hmmm ale znowu gdzies czytalem ze napięcie wychodzące z transformatora po przejsciu przez mostek bedzie równe 1,41*napięcie wyjsciowe trafa czyli 1,41*16V=~22,5V ???
  • Poziom 21  
    Wystarczy jedno uzwojenie ( to co opisujesz jako wyjścia to +16 i 0 ) lecz niewiem czy te 16 nie będzie za mało do większych akumulatorów.
    A napięcie za mostkiem podskoczy dopiero po zastosowaniu kondensatora ale niestosuje się go w prostownikach do ładowania więc niemusisz się przejmować wzrostem napięcia, a jedynie spadkiem na mostku o około 0.6 V na jednej diodzie prostowniczej co przy mostku gretza da spadek o około 1.2 do 1.4 V
  • Poziom 22  
    rozumiem :) wielkie dzieki za odpopwiedz
  • Poziom 30  
    Witam ponownie !!

    Załączam jeszcze dwa obrazki przedstawiające przebieg na uzwojeniu wtórnym trafa o wartości skutecznej napięcia równej 13V i ten sam przebieg po wyprostowaniu. Na drugim obrazku zaznaczyłem też zieloną linią napięcie akumulatora. Zwracam uwagę na to że akumulator jest ładowany tylko w chwili gdy napięcie na wyjściu mostka przekroczy napięcie akumulatora (zielone pola). Wydaje sie że dobrze było by zwiększyć napięcie trafa, lecz jeżeli będzie ono za wysokie to można "przeładować" akumulator. Prąd ładowania zależy też od "sztywności" transformatora ( duże transformatory wykazują mniejszy spadek napięcia pod obciążeniem ). Podsumowując, do ładowania akumulatorów o pojemności ok. 40 ÷ 50 Ah powinno wystarczyć trafo toroidalne o mocy 150VA napięcie ok 13V (można dowinąć nawet linką w igielicie patrz poprzednie posty - sprawdzone na kilku transformatorach, nawinąłem nawet w spawarce wtórne linką 35mm² i działa znakomicie), a na wyjściu zwykły mostek prostowniczy np. 25A i jakiś mały amperomierz.
  • Poziom 19  
    hm a co myślicie o użyciu transformatora toroidalnego 100 VA 12 V z oświetlenia halogenowego w domach ?? warto sie bawić . na co wpłynie nieco mniejsze napięcie na akkusie ?? ewentualnie zastępczor transformator toroidalny 100w17V . który był by lepszy do ładowania akumulatorów 50-90Ah. Hm czy mostek prostowniczy gotowy w kosteczce do 15 A potrzebuje radiatora podczas takiego ładowania ??
  • Specjalista elektronik
    Jak masz takie trafo, to podłącz mostek prostowniczy, na wyjściu kondensator,
    obciążenie żarówką (nie za mocną: 14V 5W z choinki w sam raz) i zmierz napięcie.
  • Poziom 19  
    Kolego antenek-
    Toroidalny może być, a 100W 17V prawie.
    Trochę za wysokie napięcie, jakbyś odwinął drutu na 15V to by było OK.
    Na mostek prostowniczy nie zaszkodzi dać mały radiator (zawsze towiększa powierzachnia oddawania ciepła).
    Jak dasz 12V to będzie za mało, chyba że dzsz kondensator na wyjściu ale i to nie podniesie za wysoko napięcia i wtedy mimo ładowania akumulator będzie niedoładowany do pełna.
  • Specjalista elektronik
    12V skutecznego = 17V szczytowego, ponad 15V po wyprostowaniu na mostku,
    więc raczej nie jest to za mało do ładowania akumulatora - zostaje na regulację.
    Natomiast 17V to 24V szczytowego, i nawet przyjmując, że trochę spadnie na diodach
    i na oporności uzwojeń, to i tak zostanie ponad 18 - więc ze 20W strat w regulatorze
    (przyjmując typowe napięcie na akumulatorze 14V, i prąd ładowania 5A).
  • Poziom 19  
    czyli z dwojga złego lepiej zastosować 12 V 100 W dalej włączyć mostek grenza (chyba tak sie pisze ) i dalej dać kondensator elelktrolityczny powiedzmy 25 V 2200uF czy może byc mniejszy i czy wogóle jest potrzebny .
  • Specjalista elektronik
    oczywiście, że trafo 12V będzie lepsze, chyba że chcesz do tego dawać elektronikę, na której będzie
    spadek napięcia o kilka woltów; kondensator do prostego układu jest zbędny, zastąpi go akumulator.
  • Poziom 19  
    nie wychodze z założenia ze wszelka elektronika w ciężkich warunkach warsztatowych nie daje rady . Jedyne co bedzie to mostek i amperowmierz .
  • Poziom 30  
    Witam !!

    Uważam, że kondensator nic tu nie pomoże ponieważ napięcie szczytowe sinusa 12V wynosi ok 15V. Z tego powodu miernik podpięty po mostku pokaże napięcie skuteczne sinusa pomniejszone o spadek napięcia na mostku, a po podłączeniu kondensatora pokazuje napięcie szczytowe minus spadek napięcia. Sam akumulator można potraktować jako kondensator o bardzo dużej pojemności, i po pewnym czasie zostanie on naładowany do napięcia ok. 14 - 15V. Nie da w tym przypadku żadnego efektu podłączenie nawet pojemności 10 000 µF. :D :D Pewnie z tego powodu wszystkie fabryczne prostowniki składają się tylko z trafa i mostka lub diod :D :D

    Pozdrowienia - DANThE
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektronik
    Można, tylko jak akumulator jest dość mocno rozładowany (jeszcze nie na tyle, by się zasiarczał,
    ale już niewiele mniej), to trzeba by włączać opornik do ograniczenia prądu. Albo dobrać żarówkę.
  • Poziom 19  
    hm
    co oznacza stwierdzenie ze toroid ma stała charakterystyke (daje cały czas to samo napięcie i natężenie ) . A nie wiecie z kad wynaleźć transformator 24V ok 350-400 VA
  • Specjalista elektronik
    To zależy, ile chcesz za niego zapłacić - na Allegro ogłasza się któryś z producentów, można
    zamówić - jeśli robią jakiś podobny, to cena raczej nie będzie wygórowana. Chyba ze Skierniewic.
  • Poziom 19  
    hm Telto brałem juz od nich rzeczy ale myśle ze sa deczko drodzy.
  • Poziom 11  
    Podłącz dwa 200Watowe /12V .Pierwotne równolegle, a wtórne szeregowo. W razie uzyskania napięcia zero zmień końcówki na wtórnym i masz 24V /400W
    Albo, jeżeli masz już trafo z wtórnym 12V/400W,to przeważnie wtórne jest nawijane skrętką. Każdy drut jest izolowany więc rozdziel końcówki splotu na na połowę, (uważaj na początki i końce pojedynczych drutów). Początek podzielonej skrętki połącz z końcem drugiej. pozostałe końcówki dają Ci 24V/ 400W
  • Użytkownik usunął konto