Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Schemat rozdzielnicy mieszkania oraz pytania.

22 Aug 2020 23:28 1026 20
  • Level 8  
    Witam serdecznie,

    mianowicie, przymierzam się do remontu mieszkania, żeby rozbić koszta chciałbym kupić sobie już większość osprzętu. stąd zaprojektowałem rozdzielnice w mieszkaniu, chciałbym się dowiedzieć czy schemat jest poprawny oraz czy warto coś dodać/odjąć?
    Załączyłem w schemacie również żarówkę oraz włącznik do niej przez przekaźnik bistabilny.


    Schemat:
    Schemat rozdzielnicy mieszkania oraz pytania.

    Kropki na końcach przewodów oznaczają połączenie. Przewody będą przechodzić pod bezpiecznikami.
    Wizja rozdzielnicy:
    Rozdzielnica 18 modułowa
    Instalacja bezpuszkowa łączona oryginalnymi złączkami wago. Do gniazdek 3x2,5 a do oświetlenia 3x1,5
    F0 - Rozłącznik izolacyjny
    PP - Ochronnik przeciwprzepięciowy
    KF - Wskaźnik napięcia (1 dioda napięcie przed rozłącznikiem, 2 dioda za rozłącznikiem, 3 dioda za różnicówka)
    RP1 - Wyłącznik różnicowo-prądowy
    F1-F6 - Wyłączniki nadmiaro - prądowe B16
    F7-F10 - Wyłączniki nadmiaro - prądowe B10
    Przekaźnik Bistabilny
    Złączka na szynę do obsługi przekaźnika
    Listwa RP1N

    F1 - Gniazdka salon (około 9 gniazdek do których docelowe będzie podpięte TV, kino domowe,ładowarki tel/laptop/robot odkurzający, oświetlenie led do szafy)
    F2 - Gniazdka sypialnia + korytarz wew (3-4 gniazdka w sypialni do router, ładowarki oraz 1 gniazdo na holu do dzwonka bezprzewodowego)
    F3 - Gniazdko łazienka (1 gniazdo na suszarkę/prostownice itd)
    F4 - Gniazda kuchnia (2 gniazdka, 1 na pralkę, 2 na mikrofale oraz termomixa)
    F5 - Gniazda kuchnia (2 gniazdka, piekarnik + lodówka)
    F6 - Gniazdka kuchnia (4 gniazdka, okap, kuchenka gazowa, zmywarka, czujnik gazu)
    F7 - Światło salon (1 żyrandol z 1 żarówka led max 10W oraz 4 kinkiety z 4 żarówkami led max 10W każda)
    F8 - Światło sypialnia + kuchnia (1 żyrandol 1-2 żarówkowy max 10W każda oraz 3 halogeny max 10W każdy)
    F9 - Światło łazienka (1 plafon sufitowy max 30W oraz 1 kinkiet max 10W)
    F10 - Światło korytarz wew i zew (2 halogeny max 10W na przekaźniku bistabilnym oraz 1 lampa max 10W)

    Pytanie czy coś lepiej inaczej połączyć? A może coś można złączyć razem i zyskać miejsce na szynie?
    Jeżeli chodzi o instalację, do mieszkania wchodzi przewód 3x2,5 (prawdopodobnie) na miedzi. Zabezpieczenie przed licznikowe 25A a moc w mieszkaniu 4KW.

    Jedyny problem jaki mam to pewność jaki typ sieci jest w mieszkaniu, stąd proszę o radę i w tym zakresie. Mianowicie do mieszkania wchodzi przewód 3x2,5 który w aktualnej rozdzielnicy ma zmostkowany przewód PE i N. W 90% gniazdek PE nie ma wcale albo jest ucięty przed gniazdkiem. W pozostałych 10% przewód N jest mostkowany do bolca PE. Stąd dylemat czy do mieszkania wchodzi TN-S a w mieszkaniu jest TN-C oraz czy mogę zmienić instalację w domu na TN-S i zastosować różnicówke? Niestety w umowie nie ma typu sieci zawartej oraz w ZE nie potrafili mi tego powiedzieć... Wieżowiec z wielkiej płyty budowany w latach 70-80.


    Z góry dziękuje bardzo za rady i pomoc :)
    Z góry odpowiadam, instalację chciałbym żeby wykonał elektryk a żeby było taniej chciałbym mu wszystko przygotować, od wykucia bruzd po osadzenie puszek/rozdzielnicy. Pytam bo szkoda by było gdybym zakupił np różnicówke, której nie będę mógł zastosować.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Helpful post
    Level 21  
    SemonyDex wrote:

    KF - Wskaźnik napięcia (1 dioda napięcie przed rozłącznikiem, 2 dioda za rozłącznikiem, 3 dioda za różnicówka)


    Na schemacie ta kontrolka ma wspólne N - czyli godzisz się na to, że te 5mA czy 10mA, które pobiera dioda w kontrolce będzie omijało N w różnicówce?

    SemonyDex wrote:

    RP1 - Wyłącznik różnicowo-prądowy


    Jakie parametry tego aparatu?

    SemonyDex wrote:

    Jeżeli chodzi o instalację, do mieszkania wchodzi przewód 3x2,5 (prawdopodobnie) na miedzi. Zabezpieczenie przed licznikowe 25A a moc w mieszkaniu 4KW.


    Czyli WLZ o przekroju 3x2.5 jest zabezpieczony 25A - gdyby składał się z 3 osobnych przewodów i każdy z nich by biegł po ścianie w swojej rurce, to by się łapało na długotrwałą obciążalność takiego przekroju.

    4kW to nie ciutkę za mało na mieszkanie? Wystarczy włączyć jednocześnie czajnik, piekarnik i np. odkurzacz - i to już zwykle przekroczy 4kW.

    SemonyDex wrote:

    Jedyny problem jaki mam to pewność jaki typ sieci jest w mieszkaniu, stąd proszę o radę i w tym zakresie. Mianowicie do mieszkania wchodzi przewód 3x2,5 który w aktualnej rozdzielnicy ma zmostkowany przewód PE i N. W 90% gniazdek PE nie ma wcale albo jest ucięty przed gniazdkiem. W pozostałych 10% przewód N jest mostkowany do bolca PE. Stąd dylemat czy do mieszkania wchodzi TN-S a w mieszkaniu jest TN-C oraz czy mogę zmienić instalację w domu na TN-S i zastosować różnicówke? Niestety w umowie nie ma typu sieci zawartej oraz w ZE nie potrafili mi tego powiedzieć... Wieżowiec z wielkiej płyty budowany w latach 70-80.


    Przecież o tym, jaki jest układ zasilania, nie decyduje liczba żył w WLZ i ich kolory.

    PE powinno być w gniazdkach, które są wyposażone w kołek ochronny.

    Taki wątek o łączeniu gniazd z kołkiem i bez kołka w jednym pomieszczeniu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3688581.html

    SemonyDex wrote:

    Z góry odpowiadam, instalację chciałbym żeby wykonał elektryk a żeby było taniej chciałbym mu wszystko przygotować, od wykucia bruzd po osadzenie puszek/rozdzielnicy. Pytam bo szkoda by było gdybym zakupił np różnicówke, której nie będę mógł zastosować.


    Wykucie bruzd - czyli jednak obwody któreś odbiorcze mają być wymienione?
  • Level 41  
    SemonyDex wrote:
    Z góry odpowiadam, instalację chciałbym żeby wykonał elektryk a żeby było taniej chciałbym mu wszystko przygotować, od wykucia bruzd po osadzenie puszek/rozdzielnicy.
    SemonyDex wrote:
    Pytam bo szkoda by było gdybym zakupił np różnicówke, której nie będę mógł zastosować.
    To co piszesz jest nielogiczne.
    Pytaj elektryka - nie forum.
    Elektryk zaakceptuje wartości zabezpieczeń i okablowanie.
    Elektryk podpisze protokół dopuszczenia instalacji do eksploatacji.
    Pytaj elektryka - nie forum.
  • Level 8  
    Na wstępie przepraszam że tyle czasu odpowiadałem :) Ale zgodnie z życzeniem, skontaktowałem się z elektrykiem, który ma się zająć podłączeniem instalacji u mnie w mieszkaniu. Elektryk z polecenia, w rodzinie zrobił dom oraz mieszkanie.
    Był, coś pomierzył, spojrzał na mój schemat instalacji i doszliśmy mniej więcej do porozumienia, lecz chciałbym się zapytać o wasze zdanie co nieco, bo elektryk ma odmienne od mojego.

    Kwestia 1,
    Mój schemat miał błąd jak zauważył takijasiu, poprawiłem dla zwiększenia swojej wiedzy w tym temacie. Czy aktualnie jest prawidłowy?
    Schemat rozdzielnicy mieszkania oraz pytania.

    Kwestia 2,
    Elektryk stwierdził że KF (wskaźnik napięcia) jest zbędne i lepiej zyskać miejsce w rozdzielnicy niż upychać wszystko co do jednego modułu.
    Stąd wniosek że KF odpada jednak. Druga kwestia która mnie zaniepokoiła to fakt że wylecieć ma również PP (ochronnik przeciwprzepięciowy), elektryk argumentował to tym że a) za dużo miejsca zajmuje w rozdzielnicy i będzie problemem, b) wieżowiec posiada instalację odgromową a kable idące do bloku idą w ziemi c) jest to 10 piętro i nawet jak będzie przepięcie to rozejdzie się najpierw na 63 inne mieszkania i do mnie dojdzie z mniejszą mocą.
    Pytanie, co Wy o tym sądzicie? Ubezpieczony jestem w razie wu od przepięć ale czy na pewno można odpuścić sobie?
    A jakbym się uparł na przepięciówkę to czy na przykład mogła by być taka? EATON SPCT2-280/1
    Niby zajmuje 1 moduł, cena też w miarę.

    Kwestia 3,
    Uziemienie, elektryk coś pomierzył (nie wiem jak to się nazywa) i stwierdził że uziemienie jest a prawdopodobnie jak wymieniali część instalacji w mieszkaniu to połączyli PE z N żeby im pasowało i dlatego niektóre gniazdka również miały połączone N z PE. Ale fachowiec stwierdził że jak zdemontuje starą rozdzielnie i zamontuje nową to normalnie rozdzieli będzie oddzielnie PE i N

    Kwestia 4,
    Co do przydziału mocy 4kW, również wydaje mi się że mało. Rozumiem że trzeba zgłosić do dostawcy prądu chęć zwiększenia przydziału? Z czym to się wiąże, jakie koszty? Oraz czy z tym wymienią mi przewód idący od licznika do mieszkania na taki o większej średnicy?

    Kwestia 5,
    Co do wykucia bruzd, tak przewody będą wymienione. Docelowo cała instalacja wyleci a przyjdzie nowa już porządna. Np aktualna instalacja ma takie niebezpieczne niespodzianki jak gniazdko do którego przewód ma przekrój 0,5mm...
    Ogólnie na 10 gniazdek (+ -) w mieszkaniu używamy 5 bo w pozostałych ładowarka od telefonu się nagrzewała (a raczej coś takiego nie powinno mieć miejsca?)

    Jeżeli chodzi o wymianę instalacji, umówiłem się z elektrykiem że ja wypruje starą instalację, rozłożę przewody, zamontuje puszki i nim je przykryje tynkiem mam go zawołać żeby sprawdził. Po czym gdy skończę tynk, gładź przyjdzie podpiąć połowę mieszkania i wtedy zacznę drugą połowę robić.


    Kwestia 6,
    Co do aparatów, elektryk podał mi parametry a jako że mój znajomy jest przedstawicielem Hager'a i cenę będę miał atrakcyjną to kupię je sam. Mam tylko wysłać elektrykowi "listę zakupów" do zatwierdzenia. Dlatego proszę o opinie czy wszystko jest ok :)
    Aparaty będą takie:
    Rozłącznik izolacyjny: HAGER FR 1P 40A SBN140
    Ochronik przeciwprzepięciowy: Chyba nie będzie wcale? Lub EATON SPCT2-280/1?
    Wskaźnik napięcia: Odpada, jednak nie będzie
    Wyłącznik różnicowoprądowy: Hager CDC225J 2P 25A/30mA Typ AC CDC225J
    Wyłącznik nadprądowy do gniazdek: Hager MBN116E 1P B16A
    Wyłącznik nadprądowy do oświetlenia: Hager MBN110E 1P B10A
    Przekaźnik bistabilny: Hager EPN510
    Do przekaźnika będzie dołożony uchwyt do złączek wago 2273 w którym będą się łączyć przewody
    Na koniec rozdzielnicy będzie listwa Hager KM13N służąca do połączenia przewodów neutralnych po różnicówce.
    Wyłączniki nadprądowe połączone będą szyną łączeniową (grzebień) HAGER 1F 230V 12 modułową.
    Instalacja bezpuszkowa łączona szybkozłączkami wago serii 2273.
    Gniazdka Hager Lumina 2 WL1020 lub WL1340
    Włączniki WL0010, WL0040, WL0110
    Rozdzielnica Hager Cosmos VR118TP 1x18
    Puszki standardowe głębsze 60mm
    Przewody 3x2,5 gniazdka, 3x1,5 światło, 2x1,5 pomiędzy włącznikami dzwonkowymi.

    Kwestia 7
    Jaka cena jest do zaakceptowania za robociznę elektryka? Elektryka zadania: połączenia w puszkach, biały montaż oraz montaż rozdzielnicy. Oraz jaka stawka za pomiary? Chciałbym mieć jakiś obraz przy negocjacjach :)
    Punktów jest około 20 gniazdek + 10 świateł

    Proszę o odpowiedzi na moje pytania :)
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Helpful post
    Moderator of the Technical section
    SemonyDex wrote:

    F4 - Gniazda kuchnia (2 gniazdka, 1 na pralkę, 2 na mikrofale oraz termomixa)
    F5 - Gniazda kuchnia (2 gniazdka, piekarnik + lodówka)
    F6 - Gniazdka kuchnia (4 gniazdka, okap, kuchenka gazowa, zmywarka, czujnik gazu)


    Jak to się ma do zasady, że każdy odbiornik o mocy 2 kW i większej winien być zasilany z oddzielnego obwodu?

    SemonyDex wrote:

    Elektryk stwierdził że KF (wskaźnik napięcia) jest zbędne i lepiej zyskać miejsce w rozdzielnicy niż upychać wszystko co do jednego modułu.

    W rozdzielnicy powinno zostać co najmniej 30% miejsc wolnych.
    Ochronnik przeciwprzepięciowy jest w Twoim przypadku rzeczywiście zbędny.

    SemonyDex wrote:

    Jeżeli chodzi o wymianę instalacji, umówiłem się z elektrykiem że ja wypruje starą instalację,

    Niczego nie pruj. Narobisz się, narobisz bałaganu, a zysk żaden. Starą instalację odłączysz spod napięcia i zostaw w ścianach. Poza tym dowiedz się jak należy wykonywać nową instalację elektryczną:
    Bezpuszkowa instalacja elektryczna to podstawa!
    Jak należy poprowadzić bezpuszkową instalację elektryczną?
    Bezpuszkowa instalacja gniazdek wtyczkowych - krok po kroku
  • Level 8  
    retrofood wrote:

    SemonyDex wrote:

    F4 - Gniazda kuchnia (2 gniazdka, 1 na pralkę, 2 na mikrofale oraz termomixa)
    F5 - Gniazda kuchnia (2 gniazdka, piekarnik + lodówka)
    F6 - Gniazdka kuchnia (4 gniazdka, okap, kuchenka gazowa, zmywarka, czujnik gazu)


    Jak to się ma do zasady, że każdy odbiornik o mocy 2 kW i większej winien być zasilany z oddzielnego obwodu?

    Oczywiście średnio, stąd pytanie o propozycje jak inaczej połączyć zważywszy na to że miejsca za wiele nie mam :)
    Pralka zużywa średnio 2000W, mikrofala ma moc 700W a termomix max 1500W. Połączyłem to tak z tego powodu że pralkę odpalamy zawsze rano lub późnym wieczorem (kwestia jaka zmiana w pracy), mikrofali właściwie nie używamy i bardziej kurz zbiera a termomix zużywa 1500W tylko przy podgrzewaniu a też nie zawsze w nim gotujemy.
    Piekarnik połączyłem z lodówką dlatego, że gdy sprawdzałem watomierzem (tak to się nazywa :D? Takie gniazdo z wyświetlaczem wpinane w gniazdko) to lodówka pobierała od 60 do 80W a piekarnik też nie chodzi 24h
    Co do ostatniego obwodu, okap pobiera jakoś 200W, zmywarka 1500W, kuchenka gazowa (iskra raczej prąd znikomy?) czujnik gazu również niewielkie zużycie.

    Lecz chętnie usłyszałbym propozycje jakieś inne :) Aktualnie na 3 bezpiecznikach B20 jest całe mieszkanie.
    retrofood wrote:

    SemonyDex wrote:

    Jeżeli chodzi o wymianę instalacji, umówiłem się z elektrykiem że ja wypruje starą instalację,

    Niczego nie pruj. Narobisz się, narobisz bałaganu, a zysk żaden. Starą instalację odłączysz spod napięcia i zostaw w ścianach. Poza tym dowiedz się jak należy wykonywać nową instalację elektryczną:
    Bezpuszkowa instalacja elektryczna to podstawa!
    Jak należy poprowadzić bezpuszkową instalację elektryczną?
    Bezpuszkowa instalacja gniazdek wtyczkowych - krok po kroku

    Co o prucia instalacji, oczywiście nie zamierzam bawić się w rozwalanie ścian żeby uzyskać kilo miedzi :) Chodziło mi raczej o wyprucie przewodów które znajdę pod regipsami lub które się napatoczą akurat. Specjalnie szukać i wykuwać nie planuje.
    Artykuły które podlinkowałeś już dawno mam za sobą, ale odświeżyłem pamięć. Co do łączenia w puszkach, specjalnie elektrykowki zaznaczyłem że kupię wago i ma połączyć za ich pomocą. Łączenie w gniazdkach od razu odrzuciłem.

    Dziękuje za odpowiedź, jakby była szansa poruszyć pozostałe moje kwestie było by miło :) Oczywiście plusik leci
  • Level 8  
    SemonyDex wrote:

    Kwestia 1,
    Mój schemat miał błąd jak zauważył takijasiu, poprawiłem dla zwiększenia swojej wiedzy w tym temacie. Czy aktualnie jest prawidłowy?
    Schemat rozdzielnicy mieszkania oraz pytania.

    Kwestia 4,
    Co do przydziału mocy 4kW, również wydaje mi się że mało. Rozumiem że trzeba zgłosić do dostawcy prądu chęć zwiększenia przydziału? Z czym to się wiąże, jakie koszty? Oraz czy z tym wymienią mi przewód idący od licznika do mieszkania na taki o większej średnicy?

    Kwestia 6,
    Co do aparatów, elektryk podał mi parametry a jako że mój znajomy jest przedstawicielem Hager'a i cenę będę miał atrakcyjną to kupię je sam. Mam tylko wysłać elektrykowi "listę zakupów" do zatwierdzenia. Dlatego proszę o opinie czy wszystko jest ok :)
    Aparaty będą takie:
    Rozłącznik izolacyjny: HAGER FR 1P 40A SBN140
    Ochronik przeciwprzepięciowy: Chyba nie będzie wcale? Lub EATON SPCT2-280/1?
    Wskaźnik napięcia: Odpada, jednak nie będzie
    Wyłącznik różnicowoprądowy: Hager CDC225J 2P 25A/30mA Typ AC CDC225J
    Wyłącznik nadprądowy do gniazdek: Hager MBN116E 1P B16A
    Wyłącznik nadprądowy do oświetlenia: Hager MBN110E 1P B10A
    Przekaźnik bistabilny: Hager EPN510
    Do przekaźnika będzie dołożony uchwyt do złączek wago 2273 w którym będą się łączyć przewody
    Na koniec rozdzielnicy będzie listwa Hager KM13N służąca do połączenia przewodów neutralnych po różnicówce.
    Wyłączniki nadprądowe połączone będą szyną łączeniową (grzebień) HAGER 1F 230V 12 modułową.
    Instalacja bezpuszkowa łączona szybkozłączkami wago serii 2273.
    Gniazdka Hager Lumina 2 WL1020 lub WL1340
    Włączniki WL0010, WL0040, WL0110
    Rozdzielnica Hager Cosmos VR118TP 1x18
    Puszki standardowe głębsze 60mm
    Przewody 3x2,5 gniazdka, 3x1,5 światło, 2x1,5 pomiędzy włącznikami dzwonkowymi.

    Proszę o odpowiedzi na moje pytania :)


    Czy jest szansa uzyskać pomoc w pozostałych kwestiach :)?
  • Helpful post

    Level 32  
    A jakieś pozostałe gniazda kuchenne do podręcznych sprzętów? Warto to jednak oddzielić bardziej. Instalacja powinna być funkcjonalna, a nie dostosowana tylko do waszego używania, przynajmniej ja tak uważam.
    RCD możesz zastosować typu A. Dodałbym obwód pod płytę kuchenną, nawet jeśli by nie miał być teraz używany. A ponadto, przynajmniej ja tak uważam i wykonuje instalacje w mieszkaniach, by dawać większą rozdzielnicę 2x18, i przygotować już pod 3 fazy, z ewentualnym peszlem czy położonym przewodem zasilającym. Obwodów mi wychodzi średnio 13-15.

    Lumina to przyzwoity osprzęt. Co do przydziału zgłasza się do zakładu, oni dają wytyczne. Jaki masz? Kabli żadnych nie wymieniają, ma być zrobione na gotowo tak by tylko wymienić licznik.

    Co portfela tamtemu elektrykowi nie będę zaglądał, ale jak ostatnio robiłem to zgodziłem się na rozwiązanie by właściciel sobie porobił bruzdy i otwory pod puszki po uzgodnieniu co i jak, a resztę już sam robiłem.
  • Level 8  
    Brivido wrote:
    A jakieś pozostałe gniazda kuchenne do podręcznych sprzętów? Warto to jednak oddzielić bardziej. Instalacja powinna być funkcjonalna, a nie dostosowana tylko do waszego używania, przynajmniej ja tak uważam.
    RCD możesz zastosować typu A. Dodałbym obwód pod płytę kuchenną, nawet jeśli by nie miał być teraz używany. A ponadto, przynajmniej ja tak uważam i wykonuje instalacje w mieszkaniach, by dawać większą rozdzielnicę 2x18, i przygotować już pod 3 fazy, z ewentualnym peszlem czy położonym przewodem zasilającym. Obwodów mi wychodzi średnio 13-15.

    Hmm sprawdzę jutro czy wejdzie mi 2x18, co do obwodów przedyskutuje z elektrykiem i przynajmniej 1 postaram się dołożyć. Indukcji raczej nie będzie nigdy ale może i racja warto puścić nawet przewód nigdzie nie podłączony aby sobie był tylko. Rozumiem że 5x2,5 starczy?

    Nie mogę znaleźć z Hagera roznicowki 1 fazowej 25A 30ma typ A. Czy taka nie istnieje? Jutro poszukam jeszcze na pc

    Rozumiem że reszta aparatow jest zgodna i nic się nie będzie kłócić ze sobą :)?
    Brivido wrote:

    Lumina to przyzwoity osprzęt. Co do przydziału zgłasza się do zakładu, oni dają wytyczne. Jaki masz? Kabli żadnych nie wymieniają, ma być zrobione na gotowo tak by tylko wymienić licznik.

    Przydział mam 4Kw, przewód zasilający 3x2,5mm od licznika a zabezpieczenie przedlicznikowe 25A
  • Helpful post

    Level 32  
    CDA225J

    Chodziło mi o to pod jaki Zakład Energetyczny podlegasz ;)

    RCD daję wtedy 3szt jednofazowe, ew jeśli instalacja ma pozostać jednofazowa kategorycznie to daję 2 szt, tak by jakaś upływność nie wyłączała wszystkiego na raz, tylko zawsze jakieś oświetlenie czy gniazdo by działało. No i właśnie rozdzielenie oświetlenia na przynajmniej dwa obwody, ale widzę, że masz zamiar wpakować tutaj automaty.
  • Level 8  
    Brivido wrote:
    CDA225J

    Chodziło mi o to pod jaki Zakład Energetyczny podlegasz ;)

    RCD daję wtedy 3szt jednofazowe, ew jeśli instalacja ma pozostać jednofazowa kategorycznie to daję 2 szt, tak by jakaś upływność nie wyłączała wszystkiego na raz, tylko zawsze jakieś oświetlenie czy gniazdo by działało. No i właśnie rozdzielenie oświetlenia na przynajmniej dwa obwody, ale widzę, że masz zamiar wpakować tutaj automaty.

    Wybacz, myślałem że chodzi o moc przyłączeniowa :) Enea Zielona Góra
    Obwodów na oświetlenie łącznie mam 4, chciałbym dać 2 roznicowki i podzielić mieszkanie ale ze względu na miejsce w skrzynce dałem 1. Jutro jak zmierzę czy coś więcej da radę ze skrzynka wtedy oczywiście dołożę jeszcze jedno RCD.
    "Wpakować automat" mam rozumieć że nie polecasz bistabilnego przekaźnika :)?
    Co do instalacji, oczywiście wolałbym 3 fazowa. Ale sądząc po przewodach na klatce, liczniku i przewodzie zasilających to już wymienili na nowy osprzęt 1 fazowy...

    Rozumiem że wyłączniki nadpradowe itd dobrze dobrałem i mogę jutro przesłać listę znajomemu przedstawicielowi Hagera o ofertę :)?

    Dziękuję za podanie modelu RCD
  • Level 13  
    SPD - czyli ochronnik przepięciowy : Potrzeba DWÓCH modułów - bo chronimy L i N !!

    Po drugie : nie wiem jak jest w przypadku EATON'a - przykładowo w przypadku Saltek'a - uziemienie ochronników T2 prowadzimy przewodem MINIMUM 6mm2 a T1 i T1+T2 minimum 16mm2.
    Tak więc może się okazać, że 2.5 mm2 to za mało.

    Ochronnik zawsze warto dać - oczywiście jak go możemy POPRAWNIE uziemić :)

    WLZ 3x2.5 mm2 to smiech na sali - wymienił bym na większy przekrój. Nie zależnie od mocy przyłączeniowej.

    RCD - TYLKO A - w dobie wszechobecnych zasilaczy impulsowych to podstawa. Dałbym też więcej niż jeden - powód prosty, zadziałanie jednego nie wyłącza prądu w całym domu - wersja minimum : Oswietlenie jeden, gniazda drugi. Choć ja przy małej ilości obwodów dał na każdy obwód osobną "różnicówkę".

    Wielkość rozdzielnicy - 2 x 18 to minimum - jabym dał 3 x 18 lub 4 x 12 jak nam na szerokość nie wchodzi - PAMIĘTAJMY, że po za aparatmi musimy poprowadzić przewody i fajnie by było mieć rezerwę - o chłodzeniu nie wspominam, bo przecierz aparaty i przewody też się grzeją.
  • Electrician specialist
    Rhaavir wrote:
    RCD - TYLKO A - w dobie wszechobecnych zasilaczy impulsowych to podstawa. Dałbym też więcej niż jeden - powód prosty, zadziałanie jednego nie wyłącza prądu w całym domu - wersja minimum : Oswietlenie jeden, gniazda drugi. Choć ja przy małej ilości obwodów dał na każdy obwód osobną "różnicówkę".

    Żebyś się nie zdziwił. "Elektrycy" pakują jedną jedyną RCD 4-polową AC do rozdzielnicy, i czasami służy ona jako wyłącznik główny.
  • Level 8  
    Rhaavir wrote:
    SPD - czyli ochronnik przepięciowy : Potrzeba DWÓCH modułów - bo chronimy L i N !!

    Po drugie : nie wiem jak jest w przypadku EATON'a - przykładowo w przypadku Saltek'a - uziemienie ochronników T2 prowadzimy przewodem MINIMUM 6mm2 a T1 i T1+T2 minimum 16mm2.
    Tak więc może się okazać, że 2.5 mm2 to za mało.

    Ochronnik zawsze warto dać - oczywiście jak go możemy POPRAWNIE uziemić :)

    To jak to w końcu jest z tym ochronnikiem? Elektryk powiedział że w moim przypadku to przerost formy nad treścią, kolega wyżej na forum też stwierdził że zbędny?
    Niestety przewód zasilający nie zbyt nawet pozwala na montaż ochronnika., Chętnie go dołożę z czasem, raczej przeszkód nie będzie?

    Rhaavir wrote:

    WLZ 3x2.5 mm2 to smiech na sali - wymienił bym na większy przekrój. Nie zależnie od mocy przyłączeniowej.

    Również uważam że to śmiech... Jak to się ma do faktu że na jednym obwodzie max 10 gniazdek i wgl skoro koniec końców i tak całe mieszkanie idzie na przewodzie takim jak mam w gniazdkach mieć... Oczywiście docelowo będę chciał to wymienić, niestety budżet nie wiem czy na to pozwoli (remont klatki, przewód w ścianie). Jeżeli zostaną fundusze to to zrobię, jak zabraknie to z czasem lub gdy będą remontować klatki (podobno w przyszłym roku).

    Rhaavir wrote:

    RCD - TYLKO A - w dobie wszechobecnych zasilaczy impulsowych to podstawa. Dałbym też więcej niż jeden - powód prosty, zadziałanie jednego nie wyłącza prądu w całym domu - wersja minimum : Oswietlenie jeden, gniazda drugi. Choć ja przy małej ilości obwodów dał na każdy obwód osobną "różnicówkę".

    Jeżeli się uda będą 2. 1 na swiatlo, 2 na gniazdka

    Rhaavir wrote:

    Wielkość rozdzielnicy - 2 x 18 to minimum - jabym dał 3 x 18 lub 4 x 12 jak nam na szerokość nie wchodzi - PAMIĘTAJMY, że po za aparatmi musimy poprowadzić przewody i fajnie by było mieć rezerwę - o chłodzeniu nie wspominam, bo przecierz aparaty i przewody też się grzeją.

    Co do rozdzielnicy, jutro zmierzę i zobaczę co się uda. Ograniczaja mnie 2 kwestie. 1 kluczową przewód zasilający, którego nie ma jak przenieść bez remontu klatki. 2 warunki techniczne. Rozdzielnica musi być nad futryna a pod sufitem podwieszanym ponieważ z lewej strony drzwi jest od razu ściana nośna (a zdrowy rozsądek nie pozwala mi wywalać takiej jamy w niej :) ) a z prawej dość mało miejsca, które jeszcze chce ograniczyć na rzecz prysznicu który na tą chwilę jest po prostu śmiechem a nie komfortem :)

    Jak już pytałem 2 razy spytam 3 :) Czy rodzaje zabezpieczeń (modele, parametry) są odpowiednie? Mogę wysłać taką listę do przedstawiciela :)?

    Dodano po 10 [minuty]:

    elpapiotr wrote:
    Rhaavir wrote:
    RCD - TYLKO A - w dobie wszechobecnych zasilaczy impulsowych to podstawa. Dałbym też więcej niż jeden - powód prosty, zadziałanie jednego nie wyłącza prądu w całym domu - wersja minimum : Oswietlenie jeden, gniazda drugi. Choć ja przy małej ilości obwodów dał na każdy obwód osobną "różnicówkę".

    Żebyś się nie zdziwił. "Elektrycy" pakują jedną jedyną RCD 4-polową AC do rozdzielnicy, i czasami służy ona jako wyłącznik główny.


    Niestety moje mieszkanie, które kupiłem miało mieć nowa instalację elektryczną profesjonalnie wykonana... Właściciele totalnie lewe ręce do remontu a elektrykę chyba robił samozwańczy elektryk, cud że nic się nigdy nie stało. Np większość gniazdek na 1,5mm przewodzie, 2 gniazdka nawet na 0,5mm! W niektórych miejscach faza nawet na przewodzie PE. Całe mieszkanie na 4 bezpiecznikach (3x B20 1xb10) z czego cały duży salon oraz główne najbardziej obciążone gniazdka w kuchni na jednym bezpieczniku a np sypialnia gdzie są 2 gniazdka ma własny bezpiecznik, który z niczym się nie dzieli. W niektórych miejscach uziemienie podpięte w innych mostek boleć z N a w jeszcze innych ucięte PE w puszce i nic nie podłączone... A najlepszy jest przewód na kinkiet nad lustrem w łazience, podobno miał Elektryk przyjść zamontować kinkiet ale wiecznie czasu nie ma... Zamontowałem oprawkę bo narzeczona narzekała że ciemno na razie, od razu zdemontowalem i założyłem kostki wago na przewody. Okazało się że jest cały czas prąd i nie jest podpięty do żadnego włącznika... Żarówka cały czas się pali.
    Skręcanie przewodów i oklejanie ich taśma izolacyjna za regipsami to właściwie standard w mieszkaniu, albo puszki łączeniowe nad sufitami podwieszanymi :D Kryminał za to powinien być :)

    Szczerze mówiąc nie wiem kto robił instalacje z jaką wiedzą ale odkryłem jedynie że instalacja była robiona na 2 raty z dużym odstępem czasowym.
  • Level 13  
    Ochronnik zawsze warto dać - bo chroni nam urzadzenia, które kosztują. POlicz ile kosztuje Twój sprzęt i zastanów się czy wydacek rzędu 200 - 300 zł - bo tyle kosztować będzie porządny ochronnik T2 - to tak dużo.

    RCD jako wyłącznik - tak wiem - to jest powszechne - świadczy o debiliźmie i głupocie - podobnie jak stosowanie RCD 3F do zabezpieczania obwodów 1F.
    Zasada jest prosta RCD podobnie jak MCB (Wyłącznik nadprądowy) NIE służą jako wyłączniki tzw. ruchowe - od tego mamy dedykowane Wyłączniki lub ewentualnie ROZŁĄCZNIKI.

    Właściwa "kolejność" powinna wyglądać tak : Rozłącznik/Wyłącznik np. FR, ochronnik, różnicówki.
    Ja osobiście daję jeszcze przed różnicówki blok kablowy - tak by z niego rozprowadzić przewody na poszczególne RCD - przy większej ilości obwodów bardzo to ułatwia pracę.

    W tym przypadku zrobił bym tak : FR, Ochronnik, następnie dwa RCD i MCB.
    Tu przydaje się większa rozdzielnica : po za samymi aparatami musimy mieć miejsce na szyny N - pamiętajmy, że każdy RCD muci mieć własną szynę N - a musimy mieć miejsce by wygodnie się do niej podłączyć.

  • Level 32  
    Nie wiem czy lista jest ok, z tym bym się wstrzymał do samego końca, jak będzie już wiadomo co i jak. Co do bistabilnych, nie wiem, ja nie używam, tylko u Ciebie jest jeden. Jak to chcesz rozwiązać? Normalne wyłączniki plus "główny" jako bistabilny?
    Jak rozdzielnica w pobliżu drzwi/ściany na klatkę to można to zrobić tak, że "kiedyś" się przewierci przez ściankę na wylot i można wprowadzić nowe zasilanie, albo po prostu ułożyć w rurce natynkowo na klatce.
  • Level 8  
    Rhaavir wrote:
    Ochronnik zawsze warto dać - bo chroni nam urzadzenia, które kosztują. POlicz ile kosztuje Twój sprzęt i zastanów się czy wydacek rzędu 200 - 300 zł - bo tyle kosztować będzie porządny ochronnik T2 - to tak dużo.

    Nie chodzi o koszta, fakt nie chce kuc klatki ze względu na nie ale w mieszkaniu oszczędzać nie zamierzam, wolę mieć instalacje porządną a np łazienkę później wyremontować. Ochronnik dołożę po wymianę link zasilającej, teraz na przewodzie 2,5mm to bez sensu czyż nie?

    Rhaavir wrote:

    RCD jako wyłącznik - tak wiem - to jest powszechne - świadczy o debiliźmie i głupocie - podobnie jak stosowanie RCD 3F do zabezpieczania obwodów 1F.
    Zasada jest prosta RCD podobnie jak MCB (Wyłącznik nadprądowy) NIE służą jako wyłączniki tzw. ruchowe - od tego mamy dedykowane Wyłączniki lub ewentualnie ROZŁĄCZNIKI.

    Właściwa "kolejność" powinna wyglądać tak : Rozłącznik/Wyłącznik np. FR, ochronnik, różnicówki.
    Ja osobiście daję jeszcze przed różnicówki blok kablowy - tak by z niego rozprowadzić przewody na poszczególne RCD - przy większej ilości obwodów bardzo to ułatwia pracę.

    W tym przypadku zrobił bym tak : FR, Ochronnik, następnie dwa RCD i MCB.
    Tu przydaje się większa rozdzielnica : po za samymi aparatami musimy mieć miejsce na szyny N - pamiętajmy, że każdy RCD muci mieć własną szynę N - a musimy mieć miejsce by wygodnie się do niej podłączyć.

    Oczywiście to wiem, stąd na schemacie FR, RCD ma być bez wyłącznika.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Brivido wrote:
    Nie wiem czy lista jest ok, z tym bym się wstrzymał do samego końca, jak będzie już wiadomo co i jak. Co do bistabilnych, nie wiem, ja nie używam, tylko u Ciebie jest jeden. Jak to chcesz rozwiązać? Normalne wyłączniki plus "główny" jako bistabilny?
    Jak rozdzielnica w pobliżu drzwi/ściany na klatkę to można to zrobić tak, że "kiedyś" się przewierci przez ściankę na wylot i można wprowadzić nowe zasilanie, albo po prostu ułożyć w rurce natynkowo na klatce.

    Z listą chodzi mi tylko o modele i parametry czy są ok i będzie wszystko współgrać. Ilości ustalę po zmierzeniu czy uda się wepchnąć większą rozdzielnie.

    Co do bistabilnego. Łącznie 4 obwody na światło, 3 obwody są na zwykłe włączniki a 4 obwód będzie zasilał korytarz zewnętrzny (wspólny z sąsiadem) oraz przekaźnik bistabilny. Przekaźnik będzie tylko na światło na korytarzu wewnętrznym w mieszkaniu. Włączniki dzwonkowe w każdym pomieszczeniu. Tak że wstając z łóżka będę wychodząc z sypialni mógł zapalić światło na korytarzu a np wchodząc do łazienki je zgasić. Łącznie 5 włączników dzwonkowych uruchamiających/gaszących światło w korytarzu (prawdopodobnie 2 halogeny lub jeden jakiś podłużny żyrandol).
  • Moderator of the Technical section
    Rhaavir wrote:
    Ochronnik zawsze warto dać - bo chroni nam urzadzenia, które kosztują. POlicz ile kosztuje Twój sprzęt i zastanów się czy wydacek rzędu 200 - 300 zł - bo tyle kosztować będzie porządny ochronnik T2 - to tak dużo.


    Argument tej samej maści, co zachwalanie listew przeciwprzepięciowych służących do zasilania komputerów w instalacji z zerowaniem. Kolego, najpierw wypadałoby samemu dowiedzieć się co nieco, a dopiero potem próbować doradzać innym.
  • Level 8  
    Witam pomierzyłem niestety 2x18 nie wejdzie. Nad drzwiami mam dokładnie 44cm a rozdzielnica 42. A jeszcze sufit musi wejść podwieszany.
    Stąd pomysł mam żeby zamontować 2 rozdzielnice. 1x12 + 1x18
    Do 1x12 wchodził by przewód zasilający.
    Kolejność aparatów:
    Rozłącznik: HAGER FR 1P 40A SBN140
    Wyłącznik różnicowoprądowy 1P+N 25A 30mA 6kA A CDA225J - Obwód gniazdek
    Wyłącznik różnicowoprądowy 1P+N 25A 30mA 6kA A CDA225J - Obwód oświetlenie
    Bezpiecznik: Hager MBN116E 1P B16A - Gniazdka
    Bezpiecznik: Hager MBN110E 1P B10A - Oświetlenie
    Przekaźnik bistabilny: Hager EPN510

    Czy mogło by tak być?
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak czytam, czytam i czytam... i już sam nie wiem. Chciałem Ci to nawet narysować ale zgłupiałem. Jest jakaś szansa na kompletną listę obwodów?
  • Level 8  
    pol102 wrote:
    Tak czytam, czytam i czytam... i już sam nie wiem. Chciałem Ci to nawet narysować ale zgłupiałem. Jest jakaś szansa na kompletną listę obwodów?


    Na tą chwilę sytuacja wygląda tak:
    F0 - Rozłącznik izolacyjny
    RP1 - Wyłącznik różnicowo-prądowy obwody F1-F7
    RP2 - Wyłącznik różnicowo-prądowy obwody F8-F11
    F1-F7 - Wyłączniki nadmiaro - prądowe B16
    F8-F11 - Wyłączniki nadmiaro - prądowe B10
    Przekaźnik Bistabilny
    Złączka na szynę do obsługi przekaźnika
    Listwa RP1N
    Listwa RP2N

    F1 - Gniazdka salon (około 9 gniazdek do których docelowe będzie podpięte TV, kino domowe,ładowarki tel/laptop/robot odkurzający, oświetlenie led do szafy)
    F2 - Gniazdka sypialnia + korytarz wew (3-4 gniazdka w sypialni do router, ładowarki oraz 1 gniazdo na holu do dzwonka bezprzewodowego)
    F3 - Gniazdko łazienka (1 gniazdo na suszarkę/prostownice itd)
    F4 - Gniazda kuchnia (2 gniazdka, 1 na pralkę, 2 na mikrofale oraz termomixa)
    F5 - Gniazda kuchnia (2 gniazdka, piekarnik + kuchenka gazowa oraz okap i czujnik gazu)
    F6 - Gniazdka kuchnia (2 gniazdka, zmywarka, puste gniazdko pod sprzęt)
    F7 - Gniazdka kuchnia (3 gniazdka, lodówka, 2 gniazdka puste pod sprzęt)
    F8 - Światło salon (1 żyrandol z 1 żarówka led max 10W oraz 4 kinkiety z 4 żarówkami led max 10W każda)
    F9 - Światło sypialnia + kuchnia (1 żyrandol 1-2 żarówkowy max 10W każda oraz 3 halogeny max 10W każdy)
    F10 - Światło łazienka (1 plafon sufitowy max 30W oraz 1 kinkiet max 10W)
    F11 - Światło korytarz wew i zew (2 halogeny max 10W na przekaźniku bistabilnym oraz 1 lampa max 10W)

    Będą 2 rozdzielnice zamontowane obok siebie 1x12 + 1x18
    Dodatkowo puszczony przewód nie podpięty ani do rozdzielnicy ani do gniazdka 5x2,5mm pod indukcje gdyby coś się odwidziało :)

    Taka jest moja wizja finalna, po zastosowaniu się w miarę możliwości do rad kolegów wyżej wypowiadających się.
    W środę ma być elektryk zobaczyć jak finalnie ma być elektryka i gdzie chcemy gniazdka.
    Chciałbym do tego czasu mieć już osprzęt stąd lista co chwile się przerzuca w postach z prośbą o wypowiedzenie się czy wszystko będzie współgrać.
    Rozłącznik: HAGER FR 1P 40A SBN140
    Wyłącznik różnicowoprądowy 1P+N 25A 30mA 6kA A CDA225J - Obwód gniazdek
    Wyłącznik różnicowoprądowy 1P+N 25A 30mA 6kA A CDA225J - Obwód oświetlenie
    Bezpiecznik: Hager MBN116E 1P B16A - Gniazdka
    Bezpiecznik: Hager MBN110E 1P B10A - Oświetlenie
    Przekaźnik bistabilny: Hager EPN510