Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Modernizacja starego prostownika

kuchaa 23 Aug 2020 19:20 1638 25
Testo
  • #1
    kuchaa
    Level 6  
    Dzień dobry,
    Jeżeli temat zakładam w złym miejscu to z góry przepraszam i proszę o przeniesienie.

    Do rzeczy.
    Posiadam bardzo wiekowy prostownik który swego czasu, w gospodarstwie dziadka ładował akumulatory do ciągników czy kombajnów. Cenię go sobie ponieważ tam gdzie automatyczne sh*** mówią że aku 6v jest full naładowane podczas gdy ja podpinam głęboko rozładowane 12v.... Ten radzi sb bez żadnego ale i tutaj pytanie jak mogę go zmodernizować? Co dodać? Aby nadal był manualny ale np pokazywał napięcie i stopień naładowania aku? Za pomoc będę szczerze wdzięczny ponieważ dziadka już ze mną nie ma a sentyment do urządzenia mam ogromny, chciałbym nadać mu drugie życie. Jeżeli do pomocy potrzebne będą jakiekolwiek parametry bd szukał w urządzeniu ponieważ oprócz tego że ładował ogromne baterie a i tych mniejszych nie gotował nie wiem o nim nic.
    Lutownice mam, podstawy ogarniam, schematy względnie czytam, potrzebny ktoś kto mnie troche naprowadzi, to co czytam na forum to często informacje niekompletne lub dla bardziej zaawansowanych użytkowników.
    Pozdrawiam
    Modernizacja starego prostownika Modernizacja starego prostownika Modernizacja starego prostownika Modernizacja starego prostownika Modernizacja starego prostownika Modernizacja starego prostownika Modernizacja starego prostownika
  • Testo
  • Helpful post
    #2
    User removed account
    Level 1  
  • #4
    kuchaa
    Level 6  
    A powiedz mi proszę czy taki ze wskazaniem będzie działał dobrze?

    https://allegro.pl/oferta/wskaznik-naladowani...6883?utm_medium=app_share&utm_source=facebook

    I gdzie go podłączyć? Normalnie na wyjście DC ładowania czy gdzieś np za mostek/przed mostek? Czy musze użyć jakieś szyny/zwrotnicy? Tutaj wszystko jest w srodku na miedzianym drucie 2,5mm² prócz kabla AC i wyjścia DC. Ja go nawet do elektrolizy używałem. Taki wskaznik sobie poradzi bez dodatkowego osprzętu? Tutaj tutaj właśnie się wacham.
  • Helpful post
    #5
    User removed account
    Level 1  
  • Testo
  • #6
    kuchaa
    Level 6  
    Więc tak, zrobiłem sobie opis, zdjęcia i rysunki wszystkich wyprowadzeń oraz połączeń przewodów. Prostownik rozkręciłem, udało mi się bez rozpinania tej pajęczynki przewodów. Jutro będę szukał voltomierza wychyłowego(będzie retro stajl ;) )
    Wypiaskuję obudowę, uzupełnię ubytki w jak to kolega świetnie nazwał "karoserii" ;) i kupię w mieszalni trochę lakieru z palety RAL jeszcze nie myślałem jaki to będzie kolor.
    - wymienię przełączniki na nowe
    - wymienię kabel po kablu to co mam w środku na nowe i postaram się to uporządkować.
    - chciałbym dodać ten "Voltgauge" wychyłowy, magnetoelektryczny. Myślicie że będzie problem z dostępnością?
    - nie wiem jak zrobić kontrolkę sygnalizującą włączenie sprzętu tj. Jakiej użyć? AC? DC? Jaki opornik zastosować do ewentualnej diody led 12V?
    - nowe oprawki bezpieczników tj. Ten który już istnieje (Novile imponujesz mi wiedzą, bezpiecznik jest na pierwotnej👍) i ten wspomniany przez kolege Novile tj. samoczynny. Tutaj pytania: jak i kiedy działa taka "bezpieka" ;) ? Czy jak wymienię tę nazwę w sklepie elektronicznym sprzedawca mnie zrozumie? Jakie ma mieć wartości?
    Bardzo dziękuję za odzew, nie spodziewałem się tak szybkiej i konkretnej pomocy. Mam jeszcze tydzień urlopu więc postaram się pod koniec wysłać szczegółowy raport i poddać swoja pracę waszej ocenie.
  • #7
    User removed account
    Level 1  
  • #8
    kkknc
    Level 43  
    Seleny zawodne. Wymienić na diody. Z zapasem. Do tego woltomierz u amperomierz. Może być w jednym tanie fajne moduł w Chinach.


    5,45 zł 5%OFF | Mini woltomierz cyfrowy amperomierz DC 100V 10A Panel Amp Volt miernik napięcia prądu Tester detektor 0.56 "podwójna lampa LED wyświetlacz Auto samochód
    https://a.aliexpress.com/_BOVGNm

    43,71 zł 18%OFF | GC97 DC 8-200V 500A woltomierz amperomierz Tester akumulatora samochodowego Coulometer pojemność napięcie elektryczne licznik energii 12v 24v 48v
    https://a.aliexpress.com/_B16bCs

    25,68 zł 16%OFF | DC 150 V/20A 3KW woltomierz cyfrowy amperomierz napięcie zasilania mierniki detektor wattmeter volt aktualny tester pojemności wskaźnik
    https://a.aliexpress.com/_BPzm7E

    35,42 zł 29%OFF | DC 300V 100A woltomierz cyfrowy amperomierz napięcie mobilna aplikacja miernik pojemność akumulatora volt detektor prądu tester zasilania
    https://a.aliexpress.com/_BTEDUg
  • #9
    User removed account
    Level 1  
  • #10
    kkknc
    Level 43  
    Widzisz ja żyłem w tamtych czasach i zamiast czytać fora to robiłem.
    Nie czytam bo nie było. A teraz czytaj ze zrozumieniem. Bo czytasz i nie rozumiesz.
    To powiedz mi jakie to było kiedy napięcie znamionowe? Podpowiem wynosiło u na 220V a teraz jest 230V. I dziś mas podane dość małe tolerancję. Kiedyś były większe. Nie wspomnę o tym że czasem na końcu linii było 180V a i mniej się zdarzało, a przy transformatorze 250V a bywało że więcej.
    I teraz czytając link widzisz że dał mostek Greta, czyli prostownik dwupołówkowy pełnokresowy, a standardem było wtedy tylko jedna sekcja selenów, czyli prostowanie jedno połówkowe czasem w lepszych dwie sekcje, czyli prostownik dwupołówkowy. Nie widzisz tego...
    Więc zacznij myśleć zamiast linki dawać. Czyli jak ty sobie poradzisz z napięciem znamionowym większym o 10V. Co dla mnie z wyliczenia przekładni nie ma znaczenia.
  • #11
    User removed account
    Level 1  
  • #12
    kkknc
    Level 43  
    A gdzie widzisz zmiany?
    W którym miejscu. Przecież jak robisz edycję posta to na końcu masz dopisek kiedy zmieniłeś.
    Przecież masz w tym linku że dał mostek Greta. Rozróżniasz mostek od prostownika jednopołówkowego. Więc zwiększył sprawność. Do tego doszedł wzrost napięcia wejściowego.
  • #13
    User removed account
    Level 1  
  • #14
    kkknc
    Level 43  
    Oczywiście że będę ładować wyjściowym 18V bo to tylko SEM. Napięcie spadnie po podłączeniu obciążenia.
    https://www.electronics-tutorials.ws/pl/dioda/diody-mocy.html
    https://eszkola.pl/fizyka/prostownik-dwupolowkowy-3846.html
    Rozumiesz już skąd się bierze wysokie napięcie przy mostku Greta. Jeżeli pierwotnie go tam nie było. Tu nie ma dużego znaczenia dioda a selen.
  • #15
    User removed account
    Level 1  
  • #16
    kuchaa
    Level 6  
    Kkkkkurde,
    Ten prostownik to dla mnie jak medal za odwage po dziadku- seleny zostają, ratowały mi akumulatory które ostatni raz Mojżesz ładował. Wpadnie Voltgauge z epoki "gdy wójt na wsi sąsiadom żarówkę pokazywał", i reszta jak w planie. Novile powiedz mi czy to nie jest jakis homemade sprzęt? Starannie podchodzę do renowacji kawałek po kawałku i trafo wygląda jakby ktoś to na stolnicy w izbie składał z dykty i drut lakierował ;) Podeśle jutro foty. Co do tego trafo, mam nie daleko stacje :p jutro wsadzę sondy miernika w gniazdko i zobacze co pokaże- dam znać skoro to istotne ;) . Kkknc nie obraź się ale gdybyś przeczytał z odpowiednią dozą uwagi jaki obrałem cel mojej "misji" nie proponował byś mi diód. Co do moich predyspozycji to lutownice ogarniam mostek złoże i trafo policzę- natomiast mam jedno podejście, jak uwale to po zabawie a że elektronikę przewlekaną dotykam jak mam potrzebę i wenę to szukam ludzi z doświadczeniem, za twoje rady dziękuję są alternatywą, choć kłopotliwą- przyznaję że jednak nie dla mnie ponieważ szukanie sposobu na zbijanie V z tego pieca(trafo jest naprawde ogromne) nie przyniesie w moim przypadku wymiernej korzyści. Ta pancerna skrzynka świetnie dba o każde aku jakie jej powierzę.Novile, bo ty mi jak dziecku tłumaczysz ;) czy mogę sobie bezpiecznie rozkręcić te seleny żeby zardzewiałe nakrętki i śrubę na której są osadzone wymienić? Dzięki za uwagę z cyną choć domyślałem się tego w trakcie sekcji ;) przekroje przewodów obowiązkowo zostają, w pt bd miał odpowiednie komponenty. Po dzisiejszym dniu: karoseria przygotowana pod malowanie, oprawy bezpieczników, zabezpieczona antykorozyjnie. Szukam dobrego, starego voltomierza ale to dlatego że cięzko mi się zdecydować.
  • #17
    Wawrzyniec
    Level 38  
    kuchaa wrote:
    seleny zostają
    Prawidłowo. Przy zmianie na diody zwiększyło by się niepotrzebnie napięcie na wyjściu prostownika, co pociągłoby za sobą zwiększenie prądu ładowania, więc mógłbyś zapomnieć o ładowaniu mniejszych akumulatorów, a o przeładowanie byłoby nietrudno.
  • #18
    kkknc
    Level 43  
    kkknc wrote:
    Oczywiście że będę ładować wyjściowym 18V bo to tylko SEM. Napięcie spadnie po podłączeniu obciążenia.

    Novile wrote:
    Nie spadnie.

    Czyli ten transformator to cud fizyki. Opór wewnętrzny źródła nie istnieje.

    kkknc wrote:
    Rozumiesz już skąd się bierze wysokie napięcie przy mostku Gretz-a. Jeżeli pierwotnie go tam nie było.


    Novile wrote:

    Fajnie jak już rozmumiesz.Pewno dlatego że przeczytałeś te dwa linki jakie podajesz


    kkknc wrote:
    https://www.electronics-tutorials.ws/pl/dioda/diody-mocy.html
    https://eszkola.pl/fizyka/prostownik-dwupolowkowy-3846.html


    Novile wrote:

    Gratuluję.

    Nie ja, teraz właśnie zmieniłem post byś mógł nadążyć. Jak to piszesz. Swoją drogą czekałem na reakcję rzeczy nieważnych. I się doczekałem. W sumie wiem dlaczego wyjaśniłem to niżej z cyrkiem... A tylko końcówkę zmieniłem i wpis jest. Że zmieniałem.

    Novile wrote:

    Ja jednak nie nadążam za Twoim myśleniem. Generalnie niczego mi nie wytłumaczyłeś. Po prostu nie potrafisz wytłumaczyć ani nie potrafisz odpowiedzieć jasno na pytania. Chcesz mnie pouczać a nie potrafisz mi nic wytłumaczyć.

    Wiedzę podałem tylko skorzystać.
    Novile wrote:

    Jedno jest pewne , każdy kto przerabiał prostownik selenowy na diodowy miał problemy z za dużym napięciem wyjsciowym.Ty jeden twierdzisz coś zupełnie przeciwnego.Ba, nawet twierdzisz że czy dioda czy selen to bez znaczenia.


    Oczywiście że nie ma znaczenia, dużego znaczenia. Problemem jest to że prostowniki do lat 60 i trochę dalej na selenach były konstruowane na napięcie około 200V mimo że obowiązywało u nas 220V. Dziś jak dostają wysze napięcie zasilania to rośnie im wtórne. Nie mają problemu prostowniki z lat 70. Te już były konstruowane pod normalne znamionowe napięcie sieciowe. I tu problemem są ludzie którzy chcą przedobrzyć, i zakładają jak pisałem mostek Gretz-a.

    Novile wrote:

    Mam tylko nadzieję Ze autor tematu nie skorzysta z Twojej rady odnośnie zmiany tego stosu selenowego na diody bo wg. mnie jest to idiotyczna rada w tym przypadku i przy takich predyspozycjach autora tematu do takiego zadania.


    To już zależy od tego czy chce zrobić eksponat muzealny czy pracujący prostownik.
    Tak tylko jeszcze wspomnę że akumulatorów projektowanych pod tę prostowniki już nie ma. Napięcia sieciowego też. A współczesne z dodatkiem Wapnia. Wymagają wyższego napięcia końcowe by naładować się na 100%. Nawet producenci samochodów to uwzględnili, jak i części zamiennych do starszych aut.

    Novile wrote:

    A żonglerki terminami typu


    kkknc wrote:
    bo to tylko SEM.

    Novile wrote:

    To jest dla mnie jakiś cyrk.
    To tyle z mojej strony.


    Podałem pojęcie że szkoły podstawowej. Skoro naukę w cyrku pobierałeś, to nie mam nic do tego. Każdy ma swoją drogę życiową. Dlatego podałem linki byś czegoś się nauczył.

    Napięcie końcowe w dzisiejszych czasach jak już tak mocno się upieracie można regulować. Regulator fazowy na pierwotnym. Będzie regulować prąd a tym samym napięcie zgodnie z prawami fizyki. Nie podam z jakim bo zaraz oskarżenia padną jak to ja żongluje pojeciami. A i dokładnie na wtórnym można zrobić. Dziś to tanie rzeczy z gotowców można skorzystać. Zwłaszcza jak wziąć po uwagę niewielka moc prostownika.
  • #19
    User removed account
    Level 1  
  • #20
    pikarel
    Level 36  
    kkknc wrote:
    Seleny zawodne (...)

    Tak zawodne, że ten z tematu jest sprawny, pomimo upływu 60 lat.
    O funkcji ograniczenia prądu ładowania elementem selenowym (0,1A/cm²) też mało nie wiesz, bo wykłócasz się, niczym przedszkolak.
    Krótkotrwałe zwarcie zacisków przy prostowniku selenowym spowoduje tylko zaiskrzenie tych zacisków, bez uszkodzenia prostownika, bo iskrą "testowano" załączenie prostownika selenowego do sieci :) (diody krzemowe, nawet 20A wyzioną ducha po takim teście natychmiast, a przy tym transformatorze ładowanie diodami krzemowymi "zagotuje" akumulator).

    Jak mówi Marfi (ang. Murphy) - nie naprawiaj dobrego.
    Dodam tylko - pomaluj i zostaw w spokoju tak, jak jest.
  • #21
    kkknc
    Level 43  
    Novile wrote:
    . Nie jestem ekspertem od selenów ale z tego co wiem to jest to napylone warstwowo i bardzo łatwo można to uszkodzić a przy takiej budowie liczy się każdy cm2 powierzchni napylenia.

    Nie te lata że się napylalo. Za to warstwę na ciepło można usunąć i masz ogniwo słoneczne. Niskiej sprawności. Ale nic innego kiedyś nie było.

    Novile wrote:

    Miałem się już nie odzywać do kolegi kkknc w tym temacie i dlatego mimo prowokacji z jego strony się nie odezwę tak jak obiecałem.

    No co obietnice warte tyle co wiedzą. Czyli niewiele. Polecam też słownik co oznacza prowokacja...

    Novile wrote:

    Napiszę tylko, że wiedza to jest teoria+plus empiryczna nauka. Jak ktoś nie ma ani jednego ani drugiego, to nie ma prawa pouczać innych. Ktoś kto zna teorię, to potrafi ją wyłożyć innej osobie tak aby ją zrozumiała. Jak ktoś ma praktykę( czyli empirycznie się nauczył czegoś) to potrafi to ładnie opisać.

    Więc co tu robisz? I czemu swoich zasad nie wcielisz w życie?
    Bo teoria jest w książkach nie ma zamiaru jej wykładać. Po prostu do niej odsyłam. Jak ktoś chce to przeczyta i zrozumie. Czasem jakieś drobiazgi można wytłumaczyć, ale nie całość i podstawy. Nie da rady. Ta wiedza pójdzie w las. I tyle z niej zostanie. To sam praktyka. Ktoś kto chcę wytłumaczę. Ale musi mieć chęć zrozumienia. Bo jak weźmie to tak jak jest żeby tylko umieć. To nic z tego nie będzie. Może to robić będzie mu wychodziło. Ale jak natrafi na trudności to nie ogarnie z braku wiedzy i chęci zrozumienia.

    Novile wrote:

    Jak potem czytam o akumulatorach projektowanych pod prostownik to ku... wybaczcie ale padam na mordę ze śmiechu!
    Nawet nie piszę więcej bo to wstyd starego dziadka uczyć dziś fizyki i logiki praktycznej.


    No cóż każdy sądzi po sobie..... Pisałem o akumulatorach współpracujący z tym prostownikiem. Ale tak jak pisałeś coś o nadętym p....... bufonie to mogę się zgodzić. W końcu ja podałem te typu akumulatorów. A ty je skrzętnie pominołeś. Jak widać strasznie niewygodna ta prawda. I do tego sporo ci umknęło.
    Modernizacja starego prostownika
    Pewnie takie akumulatory były w latach 60. To tak do parskania śmiechem,
    I dalsze czyli SB/SB, SB/Ca, Ca/Ca AMG, GEL.
    Mógł bym nawet podać fajna stronkę z wykresami. Ale po co ja zaraz prowokację albo manipulację będziesz mi wmawiać.

    Novile wrote:
    ..Na tym kończę.

    Trochę szkoda że w ogóle zacząłeś..
    Novile wrote:
    Nadal uważaj wszystkich w koło za idiotów technicznych.

    A to już twoje słowa. Jak czytam to chyba według zasady moje małpy mój cyrk. Tak apropo cyrku.

    Novile wrote:

    Co to będzie jak Ciebie nie będzie? Poginiemy wszyscy bo nic nie potrafimy.

    Nic dożyjesz kresu swoich dni i nic więcej. I bez znaczenia czy będziesz coś dla umiał czy nie..


    Autorze tak kiedyś wyglądała "seryjna" produkcja.
    Robiło się z tego co dostarczyli do fabryki. Czy zaopatrzeniowiec zdobył. W końcu plan to plan.


    pikarel wrote:
    kkknc wrote:
    Seleny zawodne (...)

    Tak zawodne, że ten z tematu jest sprawny, pomimo upływu 60 lat.

    A co to ma do rzeczy? Mogą ci pokazać samochód z lat 20 sprawny działający. Ale nigdy bym nie pokusił się o stwierdzenie że jest niezawodny bo ma sto lat i jeździ...
    Dziwna logika...
    pikarel wrote:

    O funkcji ograniczenia prądu ładowania elementem selenowym (0,1A/cm²) też mało nie wiesz, bo wykłócasz się, niczym przedszkolak.
    Krótkotrwałe zwarcie zacisków przy prostowniku selenowym spowoduje tylko zaiskrzenie tych zacisków, bez uszkodzenia prostownika, bo iskrą "testowano" załączenie prostownika selenowego do sieci :) (diody krzemowe, nawet 20A wyzioną ducha po takim teście natychmiast, a przy tym transformatorze ładowanie diodami krzemowymi "zagotuje" akumulator).


    I na diodach sprawdzisz iskrzenie.
    Widzisz cienkie przewody do akumulatora robią za dobry rezystor ograniczający. I gdzie ty wykłócanie widzisz?
  • #22
    User removed account
    Level 1  
  • #23
    pikarel
    Level 36  
    kkknc wrote:
    Seleny zawodne (...)

    pikarel wrote:

    Tak zawodne, że ten z tematu jest sprawny, pomimo upływu 60 lat.

    kkknc wrote:
    A co to ma do rzeczy? (...)

    To ma do rzeczy, że piszesz brednie o sprawnym - pomimo lat - urządzeniu.
    kuchaa wrote:
    (...) seleny zostają, ratowały mi akumulatory które ostatni raz Mojżesz ładował (...)

    Poza tym nikt nie prosił Cię o dziwaczne wykłady i wykłócanie się z wszystkimi w temacie o twoje widzimisię.
    Daj już "se siana", kol@Novile może zbyt dosadnie - ale dokładnie Ci to wytłumaczył.
  • #24
    kuchaa
    Level 6  
    KrzysztofS wrote:
    Co do modernizacji to właśnie może dodaj układ wyłączający po naładowaniu :P

    Czy mógłbyś mi pokazać/przygotować schemat takiego układu lub polecić coś gotowego, dostępnego w sieci?
  • #25
    User removed account
    Level 1  
  • #26
    pawelr98
    Level 39  
    A nie prościej po prostu normalnie wymienić seleny na diody krzemowe i dodać tyrystor ?
    Tyrystor z diodą zenera będzie automatycznie odcinał ładowanie po osiągnięciu napięcia ok.14.4V.

    Wtedy w zasadzie nie interesuje nas większe napięcie z transformatora.
    Tyrystor trochę zwiększy też spadek.

    I bez przesady z tą odpornością płyt selenowych. Prostownik na 1n5408 też sprawdzałem zwierając klemy i nic im nie było.
    Za małe pieniądze można tam wstawić diody schottky na 40-45A których to na bank nie przepali się byle czym. Samego ciepełka też będzie sporo mniej ze względu na niższe straty.