Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Jak zmniejszyć maksymalną prędkość skutera/motoroweru elektrycznego?

bogmarcin 24 Aug 2020 17:11 933 8
e-mierniki
  • #1
    bogmarcin
    Level 10  
    Mam zagadnienie, które mam nadzieję forumowicze pomogą mi rozwiązać, ale najpierw:

    Po co zmniejszać maksymalną prędkość skutera czy motoroweru ktoś zapyta? Paradoksalnie może być kilka ku temu powodów - np:
    1) zakup motoroweru dziecku lub nastolatkowi,
    2) uniknięcie wymogu rejestracji pojazdu, gdyż jeśli komuś nie zależy na prędkości, to obniżenie jej do 25km/h czyni go pojazdem wolnobieżnym.

    A teraz na czym polega problem: Założyłem, że najlepszym rozwiązaniem dla tego zagadnienia będzie po prostu modyfikacja manetki. Dalej założyłem, że ta ostatnia to po prostu potencjometr, który ma dokładnie trzy wyjścia/kabelki. Niestety tu problemy się zaczęły:

    1) sprawdziwszy wszystkie kombinacje trzech kabelków wychodzących z manetki, nigdy nie zobaczyłem zmian na wskazaniach omomierza podczas "dodawania gazu". Pomiędzy jedną parą wyjść omomierz wkazuje ~1,93kΩ przy jednej polaryzacji oraz ~1,89kΩ przy odwrotnej polaryzacji miernika. Na pozostałych parach wyjść manetki, tj. pomiędzy każdym z dwóch wymienionych już wyjść z osobna oraz pozostałym trzecim, omomierz jest poza skalą nawet w MΩ z wyjątkiem jednej polaryzacji, kiedy pokazuje ~21MΩ.

    2) próba dobrania odpowiedniego opornika w szereg na jednym ze styków, gdzie otrzymałem wspomniany pomiar w kΩ, zakończyła się fiaskiem. Owszem manetka z przerwanym połączeniem nie powodowała żadnych obrotów silnika i udało mi się wyregulować opór włączony w szereg gdzieś do około 152Ω kiedy manetka zaczynała/przestawała działać. Ale pomimo, że posuwałem się ze zmianami oporu w zakresie mniej więcej 1Ω w okolicach tej granicznej wartości, ciągle uzyskiwany efekt był tylko typu "wszystko albo nic", tzn. manetka po maksymalnym przekręceniu "gazu" albo rozpędzała silnik maksymalnie albo wcale.

    W desperacji sprawdziłem miernikiem pojemność manetki, ale tu również na wszystkich zakresach od nF do µF oraz na auto mierniki nic nie pokazywały.

    W desperacji również próbowałem innego rozwiązania, tj. włączenia oporników w obwód silnika, ale to jest prawdopobnie najgorsze rozwiązanie, ze względu na niepotrzebne straty mocy i przegrzewanie się tych elementów.

    Może ktoś ma jeszcze inne rozwiązanie poza wymianą kontrolera lub manetki? (to pierwsze to bardzo duża modyfikacja, a to drugie bardzo wątpliwe rozwiązanie skoro modyfikacja oporu obecnej manetki nie poskutkowała)

    Uwagi: Jest to motorower elektryczny, którego kontroler ma w sobie najprawdopodniej falownik bezpośrednio sterujący silnikiem trójfazowym (w kole napędowym). Teoretycznie więc pozostaje jeszcze bezpośrednia modyfikacja kontrolera, ale może być trudno się do niego dostać, nie wspomniawszy o trudnościach właściwej modyfikacji lub zidentyfikowania odpowiednich elementów.

    Podsumowując, pomimo fiaska mojego eksperymentu z manetką, nadal w moim przekonaniu pozostaje tu tylko jedno właściwe rozwiązanie - modyfikacja manetki. Czy ktoś może zasugerować coś w tej kwestii przede wszystkim?
  • e-mierniki
  • #2
    User removed account
    Level 1  
  • e-mierniki
  • #3
    kkknc
    Level 43  
    Tam nie masz potencjometru tylko Hallotron. Piszę o manetce. Trzy piny bo zasilanie +5V, masa i wyjście . Na wyjściu napięcie 4,2V odpowiada pełnej mocy. Możliwych modyfikacji masz parę. I nie jest to manetka. Manetkę mechanicznie można zablokować by nie otwierała się do końca.
  • #4
    bogmarcin
    Level 10  
    Quote:
    Możliwych modyfikacji masz parę. I nie jest to manetka.


    No dobrze, ale jakie to możliwości?

    PS. zakładając, że w tej manetce rzeczywiście został użyty halotron, przecież nadal powinno się dać coś zrobić na poziomie manetki lub kabli z niej wychodzących/dochodzących. Uważam, że na tym warto się skupić, bo to daje możliwość najmniej inwazyjnego rozwiązania, chyba że widzicie coś prostszego.
  • #5
    kkknc
    Level 43  
    Manetka to nie jest dobrze wyjście. Zablokuj pedał gazu w samochodzie. Masz podobnie. Ale można przesuną zakres napięcia. Jest schemat tu na elektrodzie.
    Jeżeli to skuter to ma możliwość zaprogramowania ograniczenia. Czasem tylko Serwis to potrafi i na stałe. Można podpiąć MPe. Można dać programowalny sterownik. Gdzie da się zrobić ustawienia z poziomu wyświetlacza czy drożej z poziomu aplikacji na telefon.
  • Helpful post
    #6
    slawko_k
    Level 34  
    Spróbuj dać w szereg z przewodem sygnałowym diodę anodą do manetki. Osiągniesz napięcie maksymalne mniejsze o ok. 0,7V co może przyniesie zamierzony rezultat. Tą diodę możesz zwierać przełącznikiem celem odblokowania ograniczenia.
    Możesz pobawić się umieszczeniem magnesu lub hallotronu w samej manetce.
  • #7
    dufek
    Level 32  
    bogmarcin wrote:
    2) uniknięcie wymogu rejestracji pojazdu, gdyż jeśli komuś nie zależy na prędkości, to obniżenie jej do 25km/h czyni go pojazdem wolnobieżnym.

    Nie czyni go, jeżeli jest pojazdem dwu lub trójkołowym.
    Nieznajomość ustawy.
    46) motorower – pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy
    o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny
    o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do
    45 km/h;
  • #8
    bogmarcin
    Level 10  
    Quote:
    Nie czyni go, jeżeli jest pojazdem dwu lub trójkołowym.

    po porady prawne udaj się gdzie indziej, a nie do tego technicznego tematu i nie zarzucaj innym nieznajomości czegoś, jeśli w twojej głowie się coś nie mieści;

    ja wiem co mówię, w przeciwieństwie do ciebie najwyraźniej i nie czyni cię znawcą prawa wklejenie jednej definicji z kodeksu drogowego, w dodatku nielogicznie.
  • #9
    bogmarcin
    Level 10  
    Quote:
    Nie czyni go, jeżeli jest pojazdem dwu lub trójkołowym.

    po porady prawne udaj się gdzie indziej, a nie do tego technicznego tematu i nie zarzucaj innym nieznajomości czegoś, jeśli w twojej głowie się coś nie mieści;

    ja wiem co mówię, w przeciwieństwie do ciebie najwyraźniej i nie czyni cię znawcą prawa wklejenie jednej definicji z kodeksu drogowego, w dodatku nielogicznie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    rozwiązano