Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Ford focus mk1 1,6 benzyna z LPG

Jacek Rutkowski 26 Aug 2020 12:55 1563 1
IGE-XAO
  • #1
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    Witam,
    mam problem z focusem mk1 1,6 benzyna z LPG.
    Wczoraj podczas jazdy autostradowej w deszczu przez około 200km zaczął wariować wskaźnik temperatury silnika. Normalnie stoi pionowo a kilkukrotnie w kilka sekund powędrował na czerwone pole na maksa. Gdy za pierwszym razem zauważyłem ten skok szybko zdjąłęm nogę z gazu i się zatrzymałem myśląc że może mam wyciek itp.
    Poziom płynu w zbiorniczku był jak zwykle blisko znacznika max bez gotowania czy syczenia ze zbiorniczka czy innych miejsc. Po ruszeniu przez kilka kilometrów było ok a później znów skok na 2-3 sekundy i powrót. Gdy skończył się deszcz kolejne 180km przejechałem już spokojnie.
    Gdy wróciłem do domu poziom płynu bł w normie bez żadnych wycieków itp.
    Zacząłem szukać na sieci informacji o tym przypadku i znalazłem sposób wejścia w tryb serwisowy i kody błęów:
    Code: c
    Log in, to see the code

    Po wejściu w tryb serwisowy i sprawdzeniu pozycji:
    000.C – Temperatura głowicy.
    000.C – Temperatura płynu chłodniczego w innym miejscu układu.
    Nie zgadzają mi się odczytane wartości.
    Pierwsza z temperatur wydaje się sensowna tzn. na zimnym silniku 23-25°C i rośnie do około 98-102°C zależnie od prędkości jazdy.
    Druga natomiast na zimnym silniku 19C.C-20C.C i rośnie do około 30-35C.C.
    (wartość druga ma końcówkę C.C co ją odróżnia od pierwszej i wydaje mi się że to temperatura zasysanego powietrza a nie płynu.)

    Jednak nawet pierwsza wartość z trybu serwisowego nie zgadza się ze wskazaniami wskaźnika. Od zimnego silnika do 60°C z odczytu wskazówka wskaźnika się podnosi do pionu i dalej do 102-103°C jest na tym samym miejscu co mnie trochę dziwi.
    Wygląda jak by odczyt był z innego miejsca lub projektanci uznali że kierowcy nie musi obchodzić czy silnik ma 60 czy 100°C bo jest dobrze i pokazuje pięknie pion. Wyższych wskazań nie udało mi się powtórzyć w trybie serwisowym więc nie wiem kiedy ten wskaźnik pójdzie na czerwone pole jaki będzie odczyt.

    Czy może ktoś sprawdzić u siebie czy działa to tak samo? Czy wskaźnik bierze temperaturę z głowicy i procesor to obrabia nieliniowo czy gdzieś indziej jest czujnik do wskaźnika?
    Ps. Wskaźnik prędkości też pokazuje bzdury w/g GPS (zawyża znacznie prędkości do około 100km/h)a w trybie serwisowym pokazuje idealnie w/g GPS.
  • IGE-XAO
  • #2
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    Okazało się że czujnik temperatury płynu chłodzącego jest umieszczony na górze silnika w głowicy pomiędzy 2 i 3 cylindrem pod gumowym kapturkiem przy świecach. Czujnik ten jest tylko częściowo wkręcony w głowicę i nie styka się bezpośrednio z płynem. Posiada rezystancje ok 50kR w 25st C. Wskazanie z niego nie zmienia się po odpięciu czujnika dopiero odpięcie akumulatora resetuje wskazanie.