Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HelukabelHelukabel
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

- Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005?

29 Aug 2020 11:03 1089 32
  • Level 14  
    Witam
    Opel Meriva 2005 r 1.6 benzyna+gaz
    Wyrzuca mi check z błędem:
    P1481
    - Przekaźnik wentylatora 1
    - Obwód przerwany
    - Stale

    Przekaźniki pozamieniałem i jest ten sam problem dalej, bezpieczniki są ok.
    Po załączeniu wentylatora komputerem diagnostycznym wentylator się nie włącza, słychać tyknięcie na przekaźniku ale nie startuje (moje prawdopodobieństwo to, że za przekaźnikiem instalacja jest gdzieś przerwana i prąd nie dochodzi).
    Wentylator jest sprawny bo sprawdzałem go na krótko, opornica jest nowa.
    Moje pytanie i prośba jak mogę sprawdzić miernikiem przejście prądu z przekaźnika do końca instalacji ?
    Jakiego użyć wyboru na mierniku, żeby nic nie uszkodzić w samochodzie ?
    Poniżej załączam zdjęcia przekaźnika i kostki. - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005? - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005? - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005? - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005? - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005? - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005? - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005? - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005?
  • HelukabelHelukabel
  • Level 42  
    Nie sprawdzaj "prądu" (powinno być napięcia), tylko "przedzwoń" kable od przekaźnika do wentylatora.
  • Level 14  
    leonov wrote:
    tylko "przedzwoń" kable od przekaźnika do wentylatora.


    Możesz mi dokładnie opisać co masz na myśli "przedzwoń" chyba, że chodzi ci o "przeciąg" kable :)
    Jeśli o to chodzi co napisałeś to wytłumacz mi jak mam podpiąć kable od przekaźnika do wentylatora ? bardzo bym Cię prosił ponieważ jest to dal mnie bardzo ważna naprawa...
  • HelukabelHelukabel
  • Level 25  
    A najpierw bezpieczniki sprawdź . Jak już wyszarpałeś ten przekaźnik z podstawką to na tych 3 grubych czerwonych przewodach sprawdź czy jest 12v .
  • Level 42  
    Jamus1 wrote:
    chyba, że chodzi ci o "przeciąg" kable
    NIE.

    https://www.google.com/search?q=miernik+tryb+...mg&ei=iCRKX5z_KoGa6QTevaqoAg&bih=625&biw=1366

    Dodano po 1 [minuty]:

    paszczakq wrote:
    A najpierw bezpieczniki sprawdź . Jak już wyszarpałeś ten przekaźnik z podstawką to na tych 3 grubych czerwonych przewodach sprawdź czy jest 12v .
    A po co ? Przecież
    Jamus1 wrote:
    Przekaźniki pozamieniałem i jest ten sam problem dalej, bezpieczniki są ok. Wentylator jest sprawny bo sprawdzałem go na krótko, opornica jest nowa.
    Po załączeniu wentylatora komputerem diagnostycznym wentylator się nie włącza
  • Level 25  
    Sorry uleciał mi ten zapis :(
  • Level 31  
    Kolego lejesz wodę jak nic.Po pierwsze ecu nie włączy przekaźnika przy takim błędzie więc nie wiem co tam ci klika.Po drugie tam były dwa albo trzy przekaźniki plus opornica zależnie o wersji.A po trzecie wystarczy ci zwykła żarówka i kabelek do diagnostyki tego układu.
  • Level 14  
    Dlaczego uważasz, że leję wodę ?!
    Po podłączeniu komputera do diagnostyki i wydaniu polecenia testu wentylatora załącza się przekaźnik odpowiedzialny za bieg 1 tyle, że wentylator nie rusza...
    W tymże przekaźniku na jednym cienkim kablu jest prąd, natomiast na pozostałych brak...
    Czy jest to normalne ?
  • Level 26  
    Chopie bierzesz sobie multimetr ustawiasz na test diody i sprawdzasz przejscie kabla, jesli jest przejscie na ekranie widzisz 002-010 i miernik „dzwoni” jak pisal kolega wyzej jak nie ma przejscia masz na ekranie 1 lub OL na lepszych miernikach co oznacza brak przejscia i nie ma dzwieku.
    Pizatym mylisz pojecia napiecie wyrazamy w voltach np akumulator ma 12v.
    Prad wyrazamy w Amperach np 12v wentylator chlodnicy na jakims biegu potrzebuje 15A pradu.

    Nie jestem elektronikiem udaje w pracy jakiegos elektronika i mechanika ale razie mnie takie cus ;)
    Pozdrawiam i zycze powodzenia ;)


    W gniezdzie przekaznika powinienes miec 2 punkty z 12v chyba ze wentylator sterowany jest masa wtedy na zlaczu pradowym powinienes miec mase i przekaznik ma ta mase „podac” dalej na kabel idacy do wentylatora.
    Przekaznik ma 4 wyprowadzenia (nie kazdy ale uproscimy) 2 z nich niskopradowe zasilaja cewke przekaznika i tu zawsze musi byc +12 (w momencie kiedy np odpalasz test wentylatora lub innego urzadzenia) i masa pozostale 2 styki przewaznie duzo grubsze kable sa rozwarte gdy na 2 poprzednich nie ma +12, ale gdy pojawia sie napiecie na zasilenie cewki to przekaznik zwiera i masz przejscie z jednego grubego kabla do drugiego.
    To tak z grubsza i w miare lopatologicznie
  • Level 14  
    T5 wrote:
    Jamus1 wrote:
    W tymże przekaźniku na jednym cienkim kablu jest prąd, natomiast na pozostałych brak...
    Czy jest to normalne ?

    Teraz sprawdź bezpieczniki, na zacisku 30 przekaźnika musi być "prąd".



    Bezpieczniki sprawdzałem kilka razy...

    Ten ''prąd" sprawdzę dopiero w poniedziałek rano i dam znać.

    Powiedz mi jeszcze co dalej jeśli go tam nie będzie pod "30" ?
  • Level 14  
    @T5
    Bezpieczniki sprawdzałem dziś jeszcze raz dwukrotnie.
    Co jeśli bezpieczniki są w porządku ? jaki kolejny krok ?
  • Level 13  
    Zmierz miernikiem (pomiar napięcia), przy załączonym przekaźniku, czy na obydwu zaciskach, czyli 30 (czerwono żółty przewód) oraz 87 (czerwono biały przewód) masz napięcie 12V w odniesieniu do minusa akumulatora.
    Jeżeli bezpiecznik jest sprawny, tor od bezpiecznika do przekaźnika jest sprawny oraz sam przekaźnik jest ok i jest włączony to na 30 i 87 powinno być po 12V.
  • Level 42  
    Te zdjęcia na początku to dałeś ten przekaźnik który jest przy akumulatorze a on nie jest odpowiedzialny za 1 i 2 bieg wentylatora tylko za maksimum obrotów.
    K30D ze zdjęcia/schematu.

    Te dla 1 i 2 biegu znajdują się na podszybiu od strony kierowcy - wszystkie te trzy przekaźniki są takie same.
    To do tamtych się musisz dostać.

    Zakładam że przy włączonej klimatyzacji załącza ci się w wentylator na chwilę ale na maksimum?

    - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005?
  • Level 14  
    @enhanced
    Kolega widzę wychwycił błąd który poniekąd był przeze mnie ukryty od samego początku tylko dlatego, że nie mogłem dokładnie sfotografować bezpiecznika w skrzynce pod podszybiem i dlatego sfotografowałem ten obok akumulatora ze względu na łatwość podejścia ale jest on identyczny..
    Dodam jeszcze, że klima pracuje - chłodzi... ale wentylator się nie włącza...
  • Moderator of Cars
    Każdy obwód sterowany przekaźnikiem możesz wysterować "ręcznie" poprzez założenie zwory w miejsce styków 30 i 87 (lub 87a) przekaźnika (przy wyjętym przekaźniku). Zamiast zwory możesz użyć multimetru na zakresie amperomierza 10 A (ale wentylator na wyższych "biegach" może brać więcej niż 10 A).
  • Level 14  
    @tzok
    Zrobiłem zworkę między 30 i 87 i nic... tak samo między 30 i 87a brak reakcji.
    Sprawdziłem probówką i tylko pod 86 mi się zaświeca.
  • Level 13  
    Na którym z przekaźników robiłeś to sprawdzenie K30A, B czy D?
  • Level 14  
    Dokładnie na tym:

    - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005? - Jak sprawdzić prąd miernikiem w samochodzie Opel Meriva A 2005? @prusak_83


    Załączyłem również rozpiskę.
  • Level 31  
    Jak na 86 jest prąd na każdym to już wiesz że cewka przekaźnika jest zasilana.Spróbuj wysterować teraz z kompa wszystkie przekaźniki i zobacz czy klikają.Jak tak to sterowanie sprawne.Teraz główne obwody do sprawdzenia.Zauważ że tylko na jednym zacisku 30 jest tak naprawdę zasilanie.reszta to przeplatanie przez opornicę i przekaźniki.Czytaj schemat.Ja stawiam na opornice lub wadliwy któryś przekaźnik.
  • Level 14  
    @koleś kit
    Opornice tą która jest przy chłodnicy ? jeśli tak to ona jest założona nowa..
  • Level 31  
    Pprzekaźnik środkowy.Przyłóż tam do 30 kablem napięcie z aku.
  • Level 14  
    @koleś kit
    Przekaźnik środkowy ? jaki masz na myśli ?
    Dwa/trzy posty powyżej masz schemat przekaźników. Napisz mi który to..
  • Level 31  
    Środkowy na schemacie nie wiem który to w aucie.Na którymś z tych trzech wentylator ma ruszyć na full.Po drugie nie czytasz schematu.Pisałem ci że wystarczy żarówka plus kawałek kabelka do diagnostyki.TERAZ mając schemat masz wszystko jak na dłoni.
  • Level 14  
    @koleś kit
    Podaj mi jego numer a będę wiedział.
    Wybacz za moją dociekliwość ale jestem amatorem.
  • Level 13  
    Zdaje się, że przekaźnik nr 24 (ten z lewej na zdjęciu) to K30A, natomiast nr 25 to K30B.
    Czy załącza się tylko nr 25, czyli ten który zaznaczyłeś na zdjęciu?
    K30B pełni funkcję drugiego biegu, jednak żeby była spełniona musi najpierw być załączony K30A (pierwszy bieg).
    Możesz zrobić symulację pracy pierwszego biegu wyjmując przekaźnik nr 24 i łącząc punkty 30 z 87 w gnieździe tego przekaźnika. Jeżeli reszta instalacji jest ok, wentylator powinien wystartować.
  • Level 42  
    Jamus1 wrote:
    Dodam jeszcze, że klima pracuje - chłodzi... ale wentylator się nie włącza...

    Ale załącza się wentylator co jakiś czas na maksimum - to sterowane jest z tego przekaźnika obok akumulatora, oczywiście musi dostawać zasilania przez przekaźnik 1 biegu bo przez niego przechodzi cała moc zasilania.

    Jak na pierwszym przekaźniku nie ma zasilania poza sterowania cewką to nie będzie działania wentylatora więc gdzieś kable przezgryzione.

    Oczywiście z uszkodzonym lub w ogóle brakującym rezystorem będzie działać wentylator na 100% mocy bo ten przekaźnik przy akumulatorze pomija w ogóle rezystor.

    Sprawdź czy masz zasilanie na przekaźniku na podszybiu na pozycji 30 lub 87A a co za tym idzie powinno być też zasilanie na przekaźniku przy akumulatorze na pinie 87.
  • Level 13  
    Jamus1 wrote:
    ...
    Po podłączeniu komputera do diagnostyki i wydaniu polecenia testu wentylatora załącza się przekaźnik odpowiedzialny za bieg 1 tyle, że wentylator nie rusza...
    W tymże przekaźniku na jednym cienkim kablu jest prąd, natomiast na pozostałych brak...
    Czy jest to normalne ?

    Który przekaźnik miałeś na myśli w powyższym poście? 24 czy 25?