Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Seicento - Centra Futura - czy wejdzie akumulator 207mm?

metanabol80 02 Sep 2020 19:44 1350 27
Bosch
  • #1
    metanabol80
    Level 4  
    Witam.
    Zapewne ktoś już takie sztuczki robił, ale zapytam.
    Mam Fiata SC 1,1 54 KM, rok 2001, klasycznie wchodzi do tego akumulator 175 mm, tzw "kostka fiatowska", najmocniejsza to np. Centra CB440, ale zastanawiam się czy nie wejdzie na pewno akumulator 207 mm?
    Mam tutaj na myśli Centrę Futurę CA472, bo ma jednak nieco mocniejszy prąd rozruchowy jak i pojemność.
    Ponadto kumpel ma w dieslu 2,0 TDI - Futurę i to 64 Ah raptem (niby za słaby do diesla?) już chyba leci 4 rok, auto pod chmurką, nieraz stoi 2 tyg i pali jak nowe.
    Nie wiem po prostu czy seria Futura nie jest "lepszą" niż Plus.
    Czy Waszym zdaniem 44 Ah/400 A jest wystarczające do 1.1 SC?

    Kiedyś mi ktoś sugerował że jaki największy wsadzę taki powinienem kupić.
    Czy to prawda?

    Pozdrawiam
  • Bosch
  • Helpful post
    #2
    jerry1960
    Level 36  
    Tak to prawda. Włóż największy jaki się zmieści, choć jak będziesz miał sprawny alternator to wystarczy ci taki jak dała fabryka.
  • Bosch
  • #4
    metanabol80
    Level 4  
    Ok, bo mam na myśli coś takiego, że te parametry na papierku w momencie montażu akumulatora ze sklepu, mogą być słabsze, mniejszy prąd rozruchowy itd.
    Auto dużo jeździ ale raczej na krótkich odcinkach, z resztą trudno żeby fiatem SC na trasach latać, głównie do pracy.
    Stoi pod domem, na osiedlu, teraz tych zim jakiś ciężkich nie ma z dużym mrozem ale wydaje mi się że mocniejszy akumulator wytrzyma dłużej czy się mylę?

    Tylko pytanie czy wejdzie większy niż 175 mm?
    Ja bym spróbował bo wiadomo no nie będę wciskał jakiegoś 64 Ah ale taki nieco mocniejszy niż taka kostka Centry typowa.

    Czy to prawda że ogólnie seria Futura od Centry to bardziej akumulatory "premium"? Dla bardziej wymagających?
  • Helpful post
    #5
    michal_rybka
    Level 33  
    w SC za akumulatorem z tego co pamiętam jest mała puszeczka z bezpiecznikami, ale można ją na kablach przeciągnąć nad lub obok akumulatora z tego co pamiętam i wtedy wchodzi sporo większy, ile większy to nie wiem, nigdy nie mierzyłem miarką żadnych akumulatorów tylko upycham :) miarkę oleju trzeba wyjąć żeby wsadzić większy akumulator, ale jak już wejdzie to można miarkę włożyć z powrotem :)
    Najlepiej pojedź do sklepu z akumulatorami i sobie przymierz przed zakupem i tyle, raczej pozwolą skoro chcesz kupić :)
  • #6
    metanabol80
    Level 4  
    Z tego co zauważyłem to w tym momencie przy klasycznym akumulatorze 175, z tyłu jeszcze jakieś 2 cm może ciut mniej do tej skrzynki, ale ona jest dość "elastyczna" więc taki 207 powinien dać radę wejść.
    Czyli rozumiem, że wsadzanie większych akumulatorów w Seicento jest stosowane często i nie jest to coś rzadkiego? :)
    Przesadzać nie chce, żeby nie wiadomo co tam wkładać ale troszkę mocniejszy wg mnie by się lepiej sprawdził i dłużej pożył.
  • #7
    michal_rybka
    Level 33  
    jasne, też zawsze zakładam największy jaki się da upchnąć, z tą różnicą, że ja nigdy nowego akumulatora nie kupiłem, tylko zawsze na złomie wymieniam zdechły za niezbyt zdechły (sprawdzam opornicą stan akumulatora), więc tym bardziej im większy tym dłużej podziała :) Regulator napięcia w alternatorze jest po to, aby ładował akumulator do odpowiedniego napięcia bez różnicy jak duży to będzie akumulator

    PS: w Cinquecento jeszcze upchałem elektrozawór za akumulatorem, a parownik LPG obok akumulatora :) (zdjęcie jak wymieniałem silnik akurat)

    Fiat Seicento - Centra Futura - czy wejdzie akumulator 207mm?
  • #8
    metanabol80
    Level 4  
    Ok dzięki, to będę próbować z większym akumulatorem. Mam tylko nadzieję, że to nie jest tak, że gość w sklepie sugeruje taki który tam pasuje i się sprzeciwia i potem w razie reklamacji odmowa bo nieodpowiedni akumulator do samochodu, bo obiło mi się takie coś o uszy, ale chyba w drugą stronę, że ktoś właśnie jakiś mniejszy wkładał do diesla a sklepikarz sugerował większy i że reklamacja nie będzie rozpatrzona bo zły akumulator, nie do tego auta. :-D
  • #9
    hevet2
    Level 32  
    metanabol80 wrote:
    Ok dzięki, to będę próbować z większym akumulatorem. Mam tylko nadzieję, że to nie jest tak, że gość w sklepie sugeruje taki który tam pasuje i się sprzeciwia i potem w razie reklamacji odmowa bo nieodpowiedni akumulator do samochodu, bo obiło mi się takie coś o uszy, ale chyba w drugą stronę, że ktoś właśnie jakiś mniejszy wkładał do diesla a sklepikarz sugerował większy i że reklamacja nie będzie rozpatrzona bo zły akumulator, nie do tego auta. :-D

    Tylko po co ja mam taki samochód i taki 44 Ah wytrzymuje 4 lata i większy też więcej nie wytrzyma (robię nim 2-3 tys. rocznie). Napraw ładowanie i nic nie trzeba zmieniać, sprzedawca ma rację.
  • #10
    metanabol80
    Level 4  
    Czyli wg Ciebie odpalając auto zimą, na dmuchawie i światłach jadać np 4 km do pracy i z powrotem, tak samo szybko padnie 44 Ah niż dla przykładu 64 Ah?
    Poza tym prąd rozruchowy...to co jest w sklepie to jest tylko teoria, na papierku, często te akumulatory już podczas testu jako nowe nie mają tych parametrów.

    Wiesz ja zdaje sobie sprawę że takim 44 Ah 2,0 TDI bym tez odpalił i jechał ale ile to wytrzyma?
    Ponadto jak już pisałem chce przetestować Centrę Futurę a tam nie ma takich akumulatorów pod ten rozmiar.
  • #11
    hevet2
    Level 32  
    metanabol80 wrote:
    Czyli wg Ciebie odpalając auto zimą, na dmuchawie i światłach jadać np 4 km do pracy i z powrotem, tak samo szybko padnie 44 Ah niż dla przykładu 64 Ah?
    Poza tym prąd rozruchowy...to co jest w sklepie to jest tylko teoria, na papierku, często te akumulatory już podczas testu jako nowe nie mają tych parametrów.

    Wiesz ja zdaje sobie sprawę że takim 44 Ah 2,0 TDI bym tez odpalił i jechał ale ile to wytrzyma?
    Ponadto jak już pisałem chce przetestować Centrę Futurę a tam nie ma takich akumulatorów pod ten rozmiar.

    Tak samo padnie bo będzie NIEDOŁADOWANY. Ważne aby alternator poprawnie ładował. U mnie dmuchawy, światła nie powodują spadku poniżej 14 V. i jeżdżę. Jak instalacja je be to i 64Ah nie pomoże.
  • #12
    anchilos
    Level 37  
    hevet2 wrote:
    Tak samo padnie bo będzie NIEDOŁADOWANY.


    Ciekawe!

    Czy z większego aku. auto pobiera więcej prądu?

    Czy większy aku. sam zjada prąd?

    Pakuj większy.

    Pozdrawiam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    hevet2 wrote:
    Ważne aby alternator poprawnie ładował

    Oczywiste.

    Do aku. musisz oddać ok. 40% więcej niż pożyczyłeś - takie lichwiarskie odsetki.

    Nie ważne aku. większy czy mniejszy.
    Po za tym, większy szybciej przyjmie ładunek.
  • #13
    78db78
    Level 40  
    Ja jestem zwolennikiem od wielu lat zakładania akumulatora takiego jak fabryka zaleca, przy normalnej eksploatacji i ładowaniu polski wytrzymać musi min. 5 lat. I jeszcze jedno im większy prąd tym żywotność akumulatora mniejsza.
  • #14
    hevet2
    Level 32  
    anchilos wrote:
    hevet2 wrote:
    Tak samo padnie bo będzie NIEDOŁADOWANY.


    Ciekawe!

    Czy z większego aku. auto pobiera więcej prądu?

    Czy większy aku. sam zjada prąd?

    Pakuj większy.

    Pozdrawiam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    hevet2 wrote:
    Ważne aby alternator poprawnie ładował

    Oczywiste.

    Do aku. musisz oddać ok. 40% więcej niż pożyczyłeś - takie lichwiarskie odsetki.

    Nie ważne aku. większy czy mniejszy.
    Po za tym, większy szybciej przyjmie ładunek.

    Miało być będzie tak samo NIEDOŁADOWANY bo zakładam problemy natury elektrycznej w tym aucie bo w innym wypadku nie było by tego tematu. Fabrycznie był tam 40 Ah. i ten rzeczywiście był lekko za mały. Druga sprawa ze względu na ciasnotę nie polecałbym większych akumulatorów, które w razie stłuczki mogą spowodować skopcenie auta (widziałem na własne oczy).
    Jak ma kaprys to może założyć nawet 120 Ah. tylko poco.
  • #15
    metanabol80
    Level 4  
    hevet2 wrote:

    Miało być będzie tak samo NIEDOŁADOWANY bo zakładam problemy natury elektrycznej w tym aucie bo w innym wypadku nie było by tego tematu. Fabrycznie był tam 40 Ah. i ten rzeczywiście był lekko za mały. Druga sprawa ze względu na ciasnotę nie polecałbym większych akumulatorów, które w razie stłuczki mogą spowodować skopcenie auta (widziałem na własne oczy).
    Jak ma kaprys to może założyć nawet 120 Ah. tylko poco.

    To jeśli uważasz że ładowanie jest najważniejsze, w sumie no jest trochę racji ale dalej piszesz że wielkość standardowa jest ok to dlaczego 40 Ah jest za mały?

    Poza tym Varta wypuściła z serii Blue akumulator w klasycznym rozmiarze do Seicento - 44Ah/420A i serio uważasz że włożenie Centry Futury która ma 47Ah/450A to jest przesada?

    Moim zdaniem nie.

    Apropo ładowania sprawdziłem i na pełnej dmuchawie, długich światłach i ogrzewaniu szyby mam 13,95V - chyba nie jest źle?
  • #16
    michal_rybka
    Level 33  
    13.95v przy pełnym obciążeniu to bardzo dobre ładowanie
    hevet2: wiesz gdzie jest aku w CC/SC ?? w razie stłuczki która zgniotła by tam akumulator to szanse na przeżycie są znkome, bo to oznaczać by musiało, że cały zespół napędowy wszedł by do kabiny.... aku jest przy samej grodzi...

    swoją drogą ogólnie Centra jest taka sobie, nic szczególnego ani na plus ani na minus
    dobra to jest np Varta ale ta czarna, nie szaro-niebieska (to samo co bosch). mam takie 2 Varty które mają już ponad 10 lat i nadal są w bdb stanie (jakieś na pierwszy montaż - mam je ze złomu z wymian pewnie z jakiegoś ASO)
  • #17
    hevet2
    Level 32  
    michal_rybka wrote:
    13.95v przy pełnym obciążeniu to bardzo dobre ładowanie
    hevet2: wiesz gdzie jest aku w CC/SC ?? w razie stłuczki która zgniotła by tam akumulator to szanse na przeżycie są znkome, bo to oznaczać by musiało, że cały zespół napędowy wszedł by do kabiny.... aku jest przy samej grodzi...

    swoją drogą ogólnie Centra jest taka sobie, nic szczególnego ani na plus ani na minus
    dobra to jest np Varta ale ta czarna, nie szaro-niebieska (to samo co bosch). mam takie 2 Varty które mają już ponad 10 lat i nadal są w bdb stanie (jakieś na pierwszy montaż - mam je ze złomu z wymian pewnie z jakiegoś ASO)

    Te 10 letnie ugotuj z nich zupę (bajki to my nie nam).
    Zagnie się maska i nie ma akumulatora (zwłaszcza tego ponadwymiarowego) widziałem jak wypalił dziurę w blasze po stłuczce i zaczął się jarać (na co dzień jeżdżę Seicento więc chyba taki samochód widziałem). Varta sprzedawana w Polsce jest gówno warta, z zachodu lepiej ale bez przesady.
    hevet2 wrote:

    To jeśli uważasz że ładowanie jest najważniejsze, w sumie no jest trochę racji ale dalej piszesz że wielkość standardowa jest ok to dlaczego 40 Ah jest za mały?

    Poza tym Varta wypuściła z serii Blue akumulator w klasycznym rozmiarze do Seicento - 44Ah/420A i serio uważasz że włożenie Centry Futury która ma 47Ah/450A to jest przesada?

    Moim zdaniem nie.

    Apropo ładowania sprawdziłem i na pełnej dmuchawie, długich światłach i ogrzewaniu szyby mam 13,95V - chyba nie jest źle?

    40 Ah wytrzymywały 2 lata (2 razy) więc coś w tym jest (może gdyby jeździł codziennie byłoby inaczej). 47 Ah. to zmiana kosmetyczna (myślałem , że wkładasz z 60 Ah. rozmiarowo większy inaczej nie wypowiadałbym się). Ładowanie ok jeżeli bez odbiorników jest wyższe. Tyle ode mnie , zamontujesz co uważasz, napisałem co widziałem nie zmuszając nikogo do stosowania się do tego.
  • #18
    vodiczka
    Level 43  
    metanabol80 wrote:
    Nie wiem po prostu czy seria Futura nie jest "lepszą" niż Plus.
    Statystycznie jest lepszą ale jak masz szczęście to możesz kupić lepszego Plusa niż Futurę o tej samej pojemności i vice versa. ;)
  • #19
    metanabol80
    Level 4  
    Panowie, tak dla potomnych akumulator 207 mm średnio wchodzi do Seicento, więc tak jak rozmawialiśmy wyżej przeniesienie skrzynki bezpieczników.
    Ja jakoś wsadziłem Futurę, ale profesjonalnie zamontowany aku to na pewno nie jest. :-D
    Ale... kręci jak głupi, power masakryczny - wiadomo nowy akumulator, ciekawe jak długo pociągnie.

    Także jak ktoś nie chce kombinować to lepiej wsadzać klasyczne 175 mm, a jak ma wejść większy to przeróbki tylnej ścianki.

    Póki co jestem zadowolony z tym że, za wcześnie na jakieś opinie, Futura działa, daje prąd, wszystko ok, zobaczymy za rok.., dwa, trzy... :)
  • #20
    vodiczka
    Level 43  
    metanabol80 wrote:
    Póki co jestem zadowolony z tym że, za wcześnie na jakieś opinie, Futura działa, daje prąd, wszystko ok, zobaczymy za rok.., dwa, trzy.
    Minimum za cztery lata. Jeżeli problemy zaczną się wcześniej to miałeś pecha, trafiłeś na te kilka (kilkanaście?) procent produkcji, która odbiega od standardu.
  • #22
    andrzej20001
    Level 43  
    Akumulator służy do ROZRUCHU, alternator do zasilania ma on 50-60 A i za świat starczy w tym aucie do zasilania byle te 14 V pakował. Te bzdury o niedoładowaniu już 30 lat słucham. Ładuj największy jaki wejdzie, tylko go umocuj małym pasem aby nie skakał.
  • #23
    metanabol80
    Level 4  
    78db78 wrote:
    Jeśli go źle umocowałeś będzie latał to szybko padnie od drgań.

    On nie lata, stoi stabilnie i jest mocno przymocowany - dokręcony seryjnymi "łapami", ale po prostu nie siedzi w kuwecie elegancko jak seryjny, mniejszy tylko lekko tak nierówno. Inaczej się nie dało, ale myślę że w takim przypadku nie będzie to wpływać na trwałość.

    Wg mnie powinien starczyć długo, poprzedni 6-letni 40Ah/340A ledwo dawał radę, auto na siłę odpalało, męcząc się przy tym niesamowicie, rozrusznik kręcił jakby ledwo działał. Tutaj przy takim prądzie powinien długo dawać radę, chyba że padnie niespodziewanie z powodu jakieś wady.
    Natomiast teraz odpala po 4-5 dniowym postoju jak na ciepłym silniku, wcześniej to na 2 razy trzeba było próbować i w końcu poszło. Po prostu siadał pod obciążeniem ten stary, bo w spoczynku miał 12,5V a podczas kręcenia wszystko siadało.
  • #24
    vodiczka
    Level 43  
    metanabol80 wrote:
    bo w spoczynku miał 12,5V a podczas kręcenia wszystko siadało.
    Czyli miał małą rzeczywistą pojemność i duża rezystancję wewnętrzną.
    Sprawdź napięcie na nowym akumulatorze po 5 dniach postoju i podaj nam wynik.
  • #25
    metanabol80
    Level 4  
    Witam,
    po 3 dobach (5-ciu nie udało mi się sprawdzić) akumulator w spoczynku ma 12,64V, czyli raczej jest ok? No chyba że mój multimetr z marketu za 40 zł aż tak przekłamuje w co wątpię.
    Myślę, że będzie ok, powinien długo posłużyć przy takim zapotrzebowaniu na energię jak we Fiacie SC jest potrzebna :D
  • #26
    vodiczka
    Level 43  
    metanabol80 wrote:
    po 3 dobach (5-ciu nie udało mi się sprawdzić) akumulator w spoczynku ma 12,64V, czyli raczej jest ok?
    Jest OK. Mój (gdy był nowy) po 6 dobach miał 12,55V. Teraz, po tym samym czasie ma 12,4V.
  • #27
    metanabol80
    Level 4  
    Dzisiaj sprawdziłem, to akumulator po 4 dniach stania ma 12,69 V to chyba nieźle?
    W piątek auto odbyło ok 150 km podróż, od tego czasu stoi pod chmurką.
    Zobaczymy jak się będzie sprawował ale ogólnie jest w porządku póki co. Prawdopodobnie nie ma zbędnego pożerania prądu bo by tak nie trzymał.
  • #28
    vodiczka
    Level 43  
    metanabol80 wrote:
    Prawdopodobnie nie ma zbędnego pożerania prądu bo by tak nie trzymał.
    Gdyby było, nawet nieduże (ok. 100mA) to napięcie w tym czas spadłoby przynajmniej do 12,4 V.
    Dla porównania, możesz sprawdzić napięcie gdy pod chmurką będzie -18°C o ile będzie tej zimy.