Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mostek prostowniczy / prostownik samochodowy 12v

adriandlugi 03 Sep 2020 13:27 2205 36
  • #1
    adriandlugi
    Level 9  
    Witam
    Chciałbym zmienić mostek prostowniczy w moim prostowniku 12v na jakiś wytrzymalszy układ od tego co mam teraz. Co jakiś czas zdarza się , że ktoś pomyli bieguny ładowania lub zrobi zwarcie i od razu strzelają diody i muszę je wymieniać. Jak to wyeliminować? Może jakiś gotowy mostek dużo większej mocy? Ktoś coś poleci? Mostek prostowniczy / prostownik samochodowy 12v Mostek prostowniczy / prostownik samochodowy 12v
  • #2
    leonov
    Level 42  
  • #3
    gumisie
    Level 43  
    adriandlugi wrote:
    Może jakiś gotowy mostek dużo większej mocy?
    To nic nie pomoże.
    Należałoby zastosować układ przeciwzwarciowy oraz zapobiegający odwrotnej polaryzacji.
  • #4
    Jacdiag
    Level 24  
    adriandlugi wrote:
    Może jakiś gotowy mostek dużo większej mocy?
    Wtedy mostek wytrzyma, a spaleniu ulegnie coś innego, np. transformator.
  • #5
    gumisie
    Level 43  
    Jacdiag wrote:
    Wtedy mostek wytrzyma, a spaleniu ulegnie coś innego, np. transformator.
    Lub jakiś mały pożar.
    Można na wyjściu prostownika zastosować bezpiecznik oraz dodatkową diodę.
    Lepszym rozwiązaniem byłoby dodanie odpowiedniego i właściwie podłączonego przekaźnika.
  • #6
    adriandlugi
    Level 9  
    A istnieją gotowe układy przeciwzwarciowy oraz zapobiegający odwrotnej polaryzacji? Tak żevy kupić i tylko podłączyć.
  • #7
    gumisie
    Level 43  
    adriandlugi wrote:
    A istnieją gotowe układy przeciwzwarciowy oraz zapobiegający odwrotnej polaryzacji? Tak żevy kupić i tylko podłączyć.
    Pewnie istnieje (należałoby użyć google), lecz obawiam się że cena może być niemała.

    Ja bym kupił przekaźnik np: Link Diodę np: 1N4007 i odpowiednio podłączyłbym to w prostowniku.
    Żółty (+), oraz czarny (-) IN, do mostka.
    Czerwony (+), oraz czarny (-) OUT, do akumulatora
  • #8
    adriandlugi
    Level 9  
    Przekaźnik mam. Dioda może być taka sama jak mam w prostowniku? Mostek prostowniczy / prostownik samochodowy 12v
  • #9
    gumisie
    Level 43  
    adriandlugi wrote:
    Dioda może być taka sama jak mam w prostowniku?
    Może być.

    Zasada działania układu, który zaproponowałem jest bardzo prosta:

    Dopóki "żabek" prostownika nie podłączy się prawidłowo do akumulatora, nie będzie na nich napięcia z mostka prostowniczego.
    Można je sobie zwierać do woli. :D
  • #10
    adriandlugi
    Level 9  
    Zadziała to też gdy pomylimy bieguny akumulatora?
  • Helpful post
    #11
    gumisie
    Level 43  
    adriandlugi wrote:
    Zadziała to też gdy pomylimy bieguny akumulatora?
    Zabezpieczenie zadziała.
    Dzięki tej diodzie, przekaźnik się nie załączy.
    Nie "popłynie" prąd z prostownika (30) do akumulatora (87)

    Ps.

    Gdy akumulator będzie nadmiernie rozładowany, po niżej progu zadziałania przekaźnika, prostownik nie zadziała, nie będzie "ładował".
  • #12
    adriandlugi
    Level 9  
    Dzięki.pozdrawiam
  • #14
    _jta_
    Electronics specialist
    Zrobiłem kiedyś prostownik dla znajomego. Parę razy ktoś podłączył odwrotnie akumulator, spalił diody i przewody, trzeba było wymieniać. Zastąpiłem diody mostkiem 35A (już były, i to tanio). Od tego czasu nie ma z tym problemów - przewody działają jako bezpiecznik (przez transformator prąd nie płynie, a jak ktoś podłączy odwrotnie i mu się przewody przykleją do palców, to na następny raz uważa). Ale można (i pewnie warto) zrobić układ z zabezpieczeniem - taki jest w temacie, który promuję.

    Uwaga: mostek ma styki "konektorowe", ale trzeba je lutować - przy łączeniu na styk jest za duży opór.

    A te diody na zdjęciu to na jaki prąd? 3A? Trochę mało jak na prostownik samochodowy (ale są takie Schottky 5A, to już "na styk" wystarcza).
  • #15
    gumisie
    Level 43  
    _jta_ wrote:
    Ale można (i pewnie warto) zrobić układ z zabezpieczeniem - taki jest w temacie, który promuję.
    Można prosić o link do tematu w którym proponujesz układ zabezpieczenia?
    _jta_ wrote:
    Od tego czasu nie ma z tym problemów - przewody działają jako bezpiecznik (przez transformator prąd nie płynie, a jak ktoś podłączy odwrotnie i mu się przewody przykleją do palców
    Ja, nie odważył bym się na coś takiego i to jeszcze dla klienta. :cry:

    EDIT:
    _jta_ wrote:
    A te diody na zdjęciu to na jaki prąd? 3A?
    Jak dobrze pamiętam to jakieś "szóstki", rodem z byłych DDR_ów.
    A zastosowanie mostka, np: https://www.eltronix.com.pl/products/8972/mos...-100v-prostowniczy-kbpc5001-styki-konektorowe
    zamiast tych diod, jest jak najbardziej wskazane.
  • #16
    _jta_
    Electronics specialist
    gumisie wrote:
    Można prosić o link do tematu w którym proponujesz układ zabezpieczenia?

    Przecież dopisuje się automatycznie... "23.02.2003 Prostownik do ładowania akumulatorów (auto)".

    gumisie wrote:
    Ja, nie odważył bym się na coś takiego i to jeszcze dla klienta.

    A to nie dotyczyło właściciela (on zawsze pilnował, żeby dobrze podłączać, bo to jego), tylko sąsiada, który od klienta pożyczał prostownik i parę razy spalił diody, bo nie dbał o to, czy dobrze podłącza ("bo nie moje"). Zresztą, jak źle podłączył, to i ze słabszymi diodami izolacja się topiła... trochę mu przypiekało palce, ale on o to mało dbał.

    Nie widziałem "szóstek" z DDR-ów bez radiatora. Nasze BYP680 były nominalnie na 5A i potrzebowały sporych radiatorów.
  • #17
    CYRUS2
    Level 42  
    gumisie wrote:

    Gdy akumulator będzie nadmiernie rozładowany, po niżej progu zadziałania przekaźnika, prostownik nie zadziała, nie będzie "ładował".
    Trzeba trochę prostej elektroniki.
  • #19
    gumisie
    Level 43  
    CYRUS2 wrote:
    gumisie wrote:

    Gdy akumulator będzie nadmiernie rozładowany, po niżej progu zadziałania przekaźnika, prostownik nie zadziała, nie będzie "ładował".
    Trzeba trochę prostej elektroniki.
    I już się zaczyna? :cry:
    Jak ktoś dobrze pomyśli, zrozumie, że do tego układu, który zaproponowałem, wystarczy dodać włącznik monostabilny.
    Fakt, zanim się go "naciśnie", należy mieć 100% pewności, że akumulator jest prawidłowo podłączony.

    EDIT:

    Jacdiag wrote:
    Masz w każdym jego poście
    Czy ja mam obowiązek czytać, czyjeś "proponowane tematy"? :cry:
  • #20
    CYRUS2
    Level 42  
    gumisie wrote:

    Jak ktoś dobrze pomyśli, zrozumie, że do tego układu, który zaproponowałem, wystarczy dodać włącznik monostabilny.
    Fakt, zanim się go "naciśnie", należy mieć 100% pewności, że akumulator jest prawidłowo podłączony
    To po co zabezpieczenie - sprawdzać i tyle.
  • #21
    _jta_
    Electronics specialist
    gumisie wrote:
    Fakt, zanim się go "naciśnie", należy mieć 100% pewności, że akumulator jest prawidłowo podłączony.

    Można zrobić tak, że podłącza się opornik i 2 LED-y (połączone w przeciwne strony): jak akumulator jest dobrze podłączony, świeci zielony, jak odwrotnie, czerwony, a jak akumulator rozładowany do zera, albo brak połączenia, to żaden. Przy okazji będzie się miało sygnalizację prawidłowego podłączenia akumulatora.
  • #22
    gumisie
    Level 43  
    CYRUS2 wrote:
    To po co zabezpieczenie - sprawdzać i tyle.
    Pewnie po to:
    adriandlugi wrote:
    Co jakiś czas zdarza się , że ktoś pomyli bieguny ładowania lub zrobi zwarcie i od razu strzelają diody i muszę je wymieniać.
    :cry:
  • #23
    CYRUS2
    Level 42  
    Niech kolega kontroluje co pisze. Dla rozładowanego Aku kolega każe sprawdzać. Czy jeden tranzystor dwa rezystory i dioda dodane do przekaźnika to dla kolegi za trudne.
  • #24
    gimak
    Level 40  
    adriandlugi wrote:
    Co jakiś czas zdarza się , że ktoś pomyli bieguny ładowania lub zrobi zwarcie i od razu strzelają diody i muszę je wymieniać. Jak to wyeliminować? Może jakiś gotowy mostek dużo większej mocy? Ktoś coś poleci?

    Najprostsze wyjście, na wyjściu prostownika zainstalować odpowiedni prądowo bezpiecznik.
  • #25
    Jacdiag
    Level 24  
    gumisie wrote:
    czyjeś "proponowane tematy"? :cry:

    Obowiązku nie masz, ale gdy zostało to zasugerowane to można poczytać.

    Ja widzę różnicę między "proponowane" i "promowane"

    Jednak patrząc na cyfry pod Twoim awatarem to takie opcje forum powinneś mieć w "małym palcu"
  • #26
    gumisie
    Level 43  
    _jta_ wrote:
    Można zrobić tak, że podłącza się opornik i 2 LED-y (połączone w przeciwne strony): jak akumulator jest dobrze podłączony, świeci zielony, jak odwrotnie, czerwony, a jak akumulator rozładowany do zera, albo brak połączenia, to żaden.
    Dobra koncepcja, jako dodatek do tego tzw. "prostego zabezpieczenia" Mostek prostowniczy / prostownik samochodowy 12v . Dzięki.
    Wystarczy podłączyć ten, Twój układ z diodami LED do wyjścia układu który zaproponowałem.

    Ps.

    Szanowni Koledzy, nie róbmy zamieszania.
    Nie starajmy się stworzyć czegoś "innego" z tego co Autor tematu posiada.
    Kto z Was, zwrócił uwagę na to, że ten "prostownik" posiada, tą tzw: "płynną regulację prądu ładowania"? :wink:
  • #27
    Jacdiag
    Level 24  
    gimak wrote:
    na wyjściu prostownika zainstalować odpowiedni prądowo bezpiecznik.

    I wtedy ma szansę zaistnieć jedno z praw Murphy'ego:
    Quote:
    Tranzystor zabezpieczony przez szybko działający bezpiecznik, zabezpieczy go – paląc się w pierwszej kolejności.
  • #28
    gumisie
    Level 43  
    Szanowny Kolego @Jacdiag
    Możesz mi wytłumaczyć co te Twoje trzy posty w tym temacie, wniosły do rozwiązania problemu z jakim boryka się Autor tego tematu?

    Pozdrawiam.
  • #29
    ekspert100
    Level 16  
    Bezpieczny prostownik

    Dioda z alternatora połączona w układzie greca
    najtaniej to szrot Jedyna trudność to mechaniczne
    mocowanie do radiatora no i zajmuje nieco miejsca.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Mostek Graetza - prostownik.jpg

    Mostek prostowniczy / prostownik samochodowy 12v

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dioda-prostownicza-alternatora-60a-400v.jpg Mostek prostowniczy / prostownik samochodowy 12v
  • #30
    adriandlugi
    Level 9  
    znalazłem na elektrodzie info , że najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie wyłącznika nadprądowego B16. Rozważam też zastosowanie przekaźnika i diody lecz dużym minusem jest niezałączenie się prostownika przy rozładowanym kompletnie aku