Witam wszystkich. Posiadam chińską stację lutowniczą Eruntop 8685D+ Czy jest możliwa wymiana kolby z grzałką na groty 900M która mam oryginalnie na kolbę z grotami t12? Wyjście w stacji na kolbę mam 5 pinout, kolbe na t12 tez mam upatrzoną na 5 pinów. Czy ktoś podpowie jak to połączyć? Tzn. czy trzeba będzie pozamieniać kable we wtyczce w nowej kolbie? Wnioskuję że tak, tylko nie wiem jak... W internecie znalazłem opis wyjść jednej i drugiej kolby, ale żadnego jak to zamienić w stacji z 900m na t12.
Dzięki wielkie za artykuł. Nie mam aż takiego levelu, takiej wiedzy w elektronice jak ty czy on. Nie mówi mi to dużo i nie daje jednoznacznej odpowiedzi tzn denerwują mnie te groty, i chciałbym trochę tego chińczyka podkręcić ale nie wiem czy się da i czy warto. Dla przykładu hot air grzał i dmuchał bardzo słabo w oryginale, wymieniłem potencjometr na lepszej marki, wymieniłem oryginalny wentylator 24v 0.15a na 0.2a i dmucha o niebo lepiej. Spali się grzałka tez kupię lepszą, hot będzie już bajka. Problemem jest jednak dla mnie wymiana kolby z grotami 900m na t12...... nie wiem jak to ugryźć, ktoś kto to zmnienil musiał by mi podpowiedzieć co nie co. I wgl czy warto i czy to ma sens, czy lepiej nowa porządna stacje kupić na t12.......
To będzie sporo roboty. W pierwszej kolejności, zgodnie z tym co w artykule, należy upewnić się ale to prawie pewne, że w grocie będzie czujnik z charakterystyką zbliżoną do termopary typu D. Przynajmniej tak zinterpretowałem kolory na wykresie. Następnie musiałbyś zmienić nastawy wzmacniacza albo co gorsza w mikrokontrolerze. Chodzi o wzmocnienie sygnału z czujnika T12.
Sama rękojeść wymagałaby przeróbki bo konieczne są blaszki styków z wymiennym grotem T12, skrócenie rurki i zrobienie blokady by grot nie wpadał do środka.
Szczerze, poszukałbym mocniejszej grzałki do obecnej lutownicy o ile na to transformator w stacji pozwala. Jeżeli nie to kupiłbym moduł zasilacza impulsowego 24V/4A...5A i to co jest przerobił na mocną zwykłą grotówkę 75W na stałe groty. Deklarowane 50W jest jedynie deklarowane.
Do przeróbki na T12 musiałbyś zacząć od wymiany uchwytu i dalej się z tym chlastać. To już lepiej kupić do złożenia KSGER T12.
Jeśli masz chwile czasu zobacz ta stacje jest z Aliexpres Eruntop8685D+ rzekomo ma 750w 🤔 Chce do niej kupić taka grzałkę
€ 8,42 31% zniżki | KSGER 9501 ze stopu aluminium uchwyt do lutowania ze stali nierdzewnej lutownica do V2.1S STM32 OLED cyfrowy regulator temperatury
https://a.aliexpress.com/_etEUCP
Będzie to jakoś działać? Przeróbki w kablach nowej grzałki, czy wymiana elementów na pcb w stacji?
HotAir ma z grubsza 700W...750W ale ta stacja ma jeszcze grotówkę z deklarowanymi 50W.
Rękojeść do T12 nie będzie elektrycznie pasować do Eruntop8685D+ . Ta rękojeść jest do KSGER-a na STM32.
Poszczególne groty T12 mają nieco różne charakterystyki, rozrzut między sobą i sterownik powinien je zapamiętywać.
Przeróbka na T12 nie jest warta wysiłku. Jak modernizować combo to jedynie w kierunku podniesienia mocy grotówki i nic więcej niewielkim nakładem kosztów i sensem z tego nie zrobisz,
Głównym ograniczeniem jest moc transformatora w stacji i to musisz sprawdzić w pierwszej kolejności. Gdyby tak było to należy go po prostu wymienić na zasilacz impulsowy 24V/5A...8A np. XK-2412DC . Na jego transformatorze jest napisane napięcie pracy bo są wykonywane w różnych wersjach,
Elektronika w stacji jest zasilana z 24V czyli to będzie kompatybilne i poza zmianą mocowania i przelutowaniem przewodów nie będzie problemu. Zamiast sterować optotriakiem+triakiem wystarczy dodać MOSFET-a, zwykłą diodę blokującą i to załatwi sprawę.
Wtedy możesz podnieść moc grzałki z niecałych 50W na 75W.
Nie wygląda to dobrze. Trafo jest trójodczepowe 23V, 20V, 7V czyli mamy trzy napięcia do wytworzenia +12V, +5V i napięcie grzałki 23V . Moc trafo można oszacować mierząc grubość pakietu czyli najmniejszy jego wymiar. Z napisu EI60/28 wnioskuję, że trafo ma szerokość i wysokość 6cm a grubość 2.8cm czyli kolumna środkowa trafo ma 2.8cm * 2.8cm =7.84cm^2 . Podnosząc do kwadratu pole przekroju środkowej kolumny wyrażone w [cm^2] otrzymujemy szacunkową moc trafo 61.5W i tak by to mniej więcej wyglądało minus sprawność. Tym samym do tego trafo nie podłączysz 75W lutownicy i pozostaje wymienić go na zasilacz impulsowy 24V/5A .
Problem z kilkoma uzwojeniami jest taki sobie od względem rozwiązania. Konieczne napięcia są zapewne wytwarzane na stabilizatorach liniowych L7812 i L7805. Czyli będzie trzeba usunąć/wymienić kondenstatory elektrolityczne przed nimi gdyż będą miały zbyt niskie napięcie pracy, tak podejrzewam. Następnie z zasilacza +24V doprowadzisz napięcie 24V na ich wejścia. Zapewne będzie konieczne dodanie stabilizatorom niewielkich radiatorów jak jeszcze ich nie mają.
Moduł zasilacza trzeba będzie przymocować na kołkach dystansowych do obudowy w miejscu trafo czyli będzie niezbędna niewielka robota mechaniczna.
Zamiast triaka i optotriaka trzeba będzie wstawić NMOSFET-a w TO220 by nie komplikować i układ sterujący bramką na dwóch tranzystorach, zasilany z +12V.
To jest bardziej wykonalne jak zrobienie T12.
Dokonaj zwiadu co i gdzie jest na płytce drukowanej. Szczególnie interesują nas kondensatory elektrolityczne, mostki prostownicze i stabilizatory. Będzie konieczne zdjęcie płytki PCB stacji.
Co do wymiarów trafo sprawdziłem wszystko się zgadza tak jak pisałeś wyżej. Poniżej przedstawiam zdjęcia, starałem się uchwycić mniej więcej rozkład wszystkich elementów. Jeżeli to choć trochę ci coś powie daj znać które oznaczenia elementów posprawdzać i zrobię listę tych elementów. W innym wypadku muszę wsiąść stacje do domu i porozlaczac ta pajęczynę kabli wówczas będę w stanie zrobić lepsze zdjęcia. Z racji tego ze nie mieszkam w pl sklepy elektroniczne koło mnie są ubogo wyposażone zamawiam wszystko z neta. Najdłużej będę czekał na zasilacz. Czy ten z linku poniżej będzie okej?
€ 7,24 30% zniżki | Moduł zasilania AC 110v 220v do DC 24V 6A AC-DC przełączania płyta zasilająca-Y103
https://a.aliexpress.com/_eLe9pV
Dodano po 3 [godziny] 30 [minuty]:
Kolejna sprawa nad która tez myśle to wymiana przednich przycisków od regulacji temperatur. Mianowicie obecnie nie są wlutowane ma stałe do pcb i gumki „przyciski” osadzone w płycie czołowej. Pudełko ze stacja dostało strzała podczas podróży z Chin metalowa płyta jest lekko wygięta i przyciski nie działają zbyt dobrze. Znalazłem takie z linku poniżej. Czy będą odpowiednie?
Pewnie i istnieje taka możliwość ale póki co nie rozpędzajmy się zbytnio . Skupmy się na elementach wykonalności pierwszego przybliżenia.
Znalazłeś już grzałkę do kolby 75W ?
Poprawka do poprzedniego wpisu, trafo ma dwa uzwojenia wyjściowe i dwa mostki prostownicze.
Najpierw łatwiejsze, gdzie biegną przewody brązowy+niebieski zaznaczone białymi kropkami, z lewego obrazka? Podejrzewam, że jest to obwód regulacji wentylatora.
Najważniejsze dane, konieczne do przeróbki są na prawym zdjęciu. Interesują minie napięcia na pierwotnej stornie, diodzie emitującej, optotriaków MOC3041. Zaznaczyłem pin.1 zielonymi kropkami. W górnym lewym rogu zdjęcia jest MOC3041+Triak na radiatorze, jaki BTA16-600? Radiator i układ RC wskazuje spore obciążenie czyli to jest regulator grzałki HotAir i tego nie będziemy w ogóle ruszać.
Jakie jest napięcie zasilania na LM358 pin.8 ?
W górnym prawym rogu są umiejscowione dwa mostki prostownicze a na prawej krawędzi dwa kondensatory, układ scalony najprawdopodobniej stabilizator, i znowu kondensator, jakie wartości i napięcia pracy?
Nie mogę zidentyfikować ze zdjęć żadnego elementu w obudowie TO-220. W dolnym prawym rogu jest MOC3041 i triak zapewne sterujący mocą grotówki. Jaki typ triaka?
Po lewej stronie obok LM358 jest coś w obudowie TO220? Co to jest, typ?
Zasilacz, którego link aukcji zamieściłeś wystarczy ale jest mały problem, wejdzie? Ma 10.5cm długości. Będą potrzebne słupki dystansowe bo elektronika nie może stykać się z blachą. Trzeba będzie dodać dodatkowe uziemienie, przewód zielono-żółty do dolnej płytki gdzie zasilacz będzie zamontowany.
Plan gry jest taki, wymienić kondensatory na wyższe napięcie, górny prawy róg. Pociągnąć przewód od MOC3041 znajdującego się na prawo od LM358 do układu sterującego bramką NMOSFETa np. STP60NF03, STP36NF06, IRF 3205, IRF2807,... . Ważne by miał Rds.on<=0.04R, napięcie sterujące bramką +/-20V i napięcie Vds.max>=30V.Układ sterujacy to 2..3 tranzystory np. BC327/BC337. Dioda blokujące 1N4148 i Zenera C15. No chyba, że zamierzasz zrobić płytkę drukowaną to wtedy by nie wiercić będą odpowiedniki SMD. Przewód, który teraz jest podłączony do triaka będzie podłączony do drenu MMOSFET-a i to chyba wszystko ze zmian. Gdyby nie było dostępnego +12V...+15V koniecznego do sterowania bramką NMOSFETa dojdzie jeszcze mały L78L12.
Nie wiadomą jest jeszcze obwód zasilania 3.3V lub 5V produkowanego z uzwojenia 7V~ ale zmiany w tym miejscu nie będą jakieś rewolucyjne. Może być konieczny moduł przetwornicy impulsowej by obniżyć napięcie z 24V= do pożądanego ale to nie jest duży wydatek gdyż z tego napięcia jest pobierane maksymalnie 200mA...300mA.
Mikroswitch-e 4 końcówkowe mają parami zwarte końcówki, mostki. Możesz je zamienić na 2. końcówkowe ale upewnij się, a najlepiej połącz pady, które były zwarte mostkami oryginałów.
Tylko uzupełniając temat T12... taka przeróbka jest bardziej skomplikowana niż się wydaje. W T12 pomiar/odczyt temperatury jest możliwy tylko wtedy, kiedy grzałka nie jest zasilana...
- przewody brazowy-niebieski lecą do gniazda 8pin hot air (5pin niebieski, 6pin brązowy kabel)
- napięcie po stronie pierwotnej na tym el3041 (między pierwsza i druga nóżka) 5,61mV
- BTA16-6008
- Vcc na LM358p (pomiędzy 4 a 8 pniem) to 3,29V
- kondensatory prawy górny róg (lecąc od pierwszego z góry na dół) to 220uF/35V, drugi i trzeci maja 470uF/25V
- nie wiem jak zmierzyć napięcie na tych mostkach, z opisu na płytce zobacz zdjęcie dwa przewody żółte i zielone wynika ze są tam napięcia AC18v i AC7v
- w tych obudowach to220 to z radiatorem bta16-6008, po skosie na dół bez radiatora rowniez ten sam, i koło lm358 z lewej strony zobacz zdjęcie
- zasilacz masz racje za duży nie wejdzie, muszę coś innego u chińczyków poszukać, chyba ze masz jakiś sprawdzony który bd pasował i podrzucisz linka.
Tylko uzupełniając temat T12... taka przeróbka jest bardziej skomplikowana niż się wydaje. W T12 pomiar/odczyt temperatury jest możliwy tylko wtedy, kiedy grzałka nie jest zasilana...
Ja bym nie drążył działania elektroniki z tej stacji, tylko kupił jakiś najtańszy kontroler temperatury z Ali i jakoś go tam wpasował, może się pojawić problem z zasilaniem, bo tu jest trafo, a większość do T12 wymaga DC, ale to też jest do obejścia.
Tak jak podejrzewałem, triaki to BTA16-600B, TIP122 robi za kluczowanie i stabilizator napięcia dla wentylatora w kolbie HA. Niewiadomą jest stabilizacja 3.3V i to wymaga sprawdzenia, zmierzenia jak i gdzie jest stabilizowane? Podejrzewam, że za to odpowiada IC1, ten między kondensatorami elektrolitycznymi?
Skoro LM358 jest zasilany z 3.3V oznacza, że mamy tylko 3.3V i 24V a resztę +12V trzeba ewentualnie dorobić dodatkowym stabilizatorem.
Stosując dłuższe metalowe kołki dystansowe, rzędu 30mm, możesz płytkę proponowanego zasilacza zamocować do tylnej blachy obudowy, tak by pod nią, do strony lutowania, znalazły się złącza. Głębokościowo powinno się zmieścić bo usuwasz trafo a on miał 66mm czyli naprawdę sporo. Elektrycznie i mechanicznie to nawet lepiej gdyż na tylnej ściance jest umieszczony centralny punkt uziemienia, wymogi bezpieczeństwa spełnione zgodnie ze sztuką.
EL3041 zmierz napięcia pin.1 i pin.2 względem masy. Dodatkowe sterowanie na N-MOSFET-cie będzie pobierało sygnał względem masy.
Skoro możesz zrobić dodatkową płytkę to gama dostępnych N-MOSFET-ów jest naprawdę szeroka np. w SO-8 SI4124DY, SI4186DY,SI4420DY,... Niewielki spadek napięcia i moc strat wydzielana na tranzystorze w czasie przewodzenia 3.5A dla grzałki 75W sprawiają, że nawet nie będzie konieczny radiator.
- EL3041 napięcie między pin1 a masa 3.294V, pin2 3.288V
- mierzyłem dziś czy wejdzie ten zasilacz na tylnią pokrywe i wszystko spoko 4cm kołki i będzie luźno (3cm trochę tam ciasno będzie) z przodu tez jeszcze miejsca zostanie i na spodzie stacji jak usune trafo, chyba ze jest jakiś inny odpowiednik mniejszych rozmiarów tego zasilacza ale nie mogę znaleźć
- kolejny temat grzałka. W tej kolbie jest model grzałki a1322, w większości jak szukałem Chinczyki maja tylko 50W, jedna jedyna aukcje znalazłem ktora ma 60W jednak nie wiem na ile jest wiarygodny opis aukcji chińczyka :/. Widziałem 60w 90w ale to są chyba do innych typów kolby. Masz jakiś pomysł?
€ 3,44 18% zniżki | 5 sztuk A1322 grzejnik ceramiczny spawanie rdzeń lutownicy stała temperatura stacja lutownicza wymiana elementu grzejnego 60W dla Sa
https://a.aliexpress.com/_B1YgNW
Co mogę jeszcze posprawdzać, poszukać lub pomierzyć (z pomiarami i sprawdzaniem trochę „łopatologicznie” mi prosze tłumacz bo nie rozumie niekiedy kilku rzeczy i stoimy z tematem)
Na zimno zmierz omomierzem jak jest podłączona dioda emitująca optotriaka. Konkretnie gdzie jest rezystor i do jakiego potencjału gałąź jest podłączona np. pin.cpu, dioda, rezystor, +3.3V albo pin.cpu, rezystor dioda, +3.3V lub inna konfiguracja? Interesuje nas jedynie optotriak po prawej od LM358. To z tej gałęzi będzie potrzebny sygnał do dodatkowej płytki sterującej włączaniem grzałki.
Najważniejszą sprawą w doborze kolby poza mocą jest typ termopary w niej zastosowany np. termopara typu K. Jeżeli znajdziesz 75W kolbę z grzałką wyposażoną w termoparę typu K to jedynym problemem będzie zmiana gniazdka na przewodzie. Przy ewentualnej zmianie kolby zawsze w tyle głowy miej dostępność i cenę grotów.
Staram się ograniczyć do minimum ingerencję w płytkę stacji bo to ogranicza ryzyko niepowodzenia. Nie ruszona póki co jest płytka regulatora obrotów wentylatora w rękojeści czyli dodatkowa płytka przykręcona obok trafo. Po elementach wygląda to na stabilizator 24V, dlatego jest tam TL431, z jednoczesnym kluczowaniem za co jest odpowiedzialny tranzystor 9013? To domysły.
Nie wiemy skąd jest brany sygnał do sterowania i jaką ma wartość? Na TIP122 spadek w stanie nasycenia to 2V czyli sporo odejmując z 24V= dobudowywanego zasilacza. Normalnie jest to zasilane z około 28V czyli wypada na to, że będzie potrzebna dodatkowa płytka albo dwa układy na jednej wspólnej. Jeden do kluczowania grotówki a drugi do kluczowania wentylatora? Równie dobrze może być zrobiony na TL431 stabilizator 24V by wydatek wentylatora nie zmieniał się wraz ze zmianami obciążenia oryginalnego trafo a za kluczowanie odpowiada 9013 i w takim wypadku nie będzie konieczny dodatkowy układ sterowania dmuchawy i wystarczy poprowadzenie 24V= z nowego zasilacza na plus wentylatora.
Jak czegoś nie rozumiesz to pytaj. To Ty będziesz to przerabiał ( jak nie zwątpisz ) i musisz być pewny co i po co robisz?
Po pierwsze primo, to jest urządzenie sporej mocy zasilane z sieci elektrycznej czyli z definicji niebezpieczne. Jak pakuje się nieautoryzowane chińskie części po wyjęciu innych nieautoryzowanych, zgodnie z metodologią UE, chińskich części to mogą zdarzyć się sytuacje jak z chińskiego cyrku. Dlatego wymagana jest daleko posunięta rozwaga.
Po drugie primo przeróbki należy dokonać tak jak powinni ale nie zrobili tego Chińczycy.
Wreszcie po trzecie primo czyli primo ultimo , w czasie procesu przeróbki ani po nim ze stacją nie może się stać coś tragicznie złego czyli np. awaria zasilania wentylatora gdy grzałka HA jest ustawiona na 400C. Ma pracować jak przedtem lecz mieć lepsze parametry.