Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rozruch silnika za pomocą magneta

wario45 06 Sep 2020 21:29 576 15
  • #1
    wario45
    Level 7  
    Witam
    Mam pytanie. Ostatnio zacząłem interesować się silnikami BLDC i pomyślałem, czy istnieje możliwość zrobienia takiego silnika podczas rozruchu w silniku dwusuwowym. Tzn mamy magneto z magnesami trwałymi i podajemy napięcie na poszczególne cewki w celu ruszenia silnika. A po tym z tych samych cewek zasilane są światła czy ładowanie akumulatora. Czy coś takiego byłoby możliwe?
  • #2
    398216 Usunięty
    Level 43  
    wario45 wrote:
    Czy coś takiego byłoby możliwe?
    Nie. Kluczem jest moc. Do uruchomienia silnika potrzeba jej dużo więcej niż do zasilania wszystkich świateł. Porównaj rozrusznik z silnikiem elektrycznym o podobnym prądzie pracy.

    Pomijam sam problem sterowania cewek silnika i ich przełączania po rozruchu.
  • #3
    jarek_lnx
    Level 43  
    Jest jeszcze jeden problem cewki są połączone razem i dają napięcie w fazie, nawet gdybyś je rozłączył ich naprzemienne zasilanie dało by taki sam efekt jak zasilanie jednej cewki.
  • #4
    sigwa18
    Level 38  
    Przy dobrej kompresji nie uzyskasz z takiego silnika na tyle momentu by przeskoczył suw sprężania. Musiało by być większe magneto plus więcej cewek.
  • #5
    wario45
    Level 7  
    do czegoś takiego myślę że zbudowanie silnika o mocy ok 600W powinno wystarczyć(do przełamania 250cm trzeba trochę mocy). a gdyby zmienić cewki i dokupić\zbudować sterownik i zmienić magnesy w magnecie na neodymowe to czy było by to wykonalne? myślałem nad wyrzuceniem dwóch oryginalnych cewek od świateł i ładowania na rzecz trzech do rozruchu. czy wtedy taki układ miał by sens?
  • #6
    398216 Usunięty
    Level 43  
    398216 Usunięty wrote:
    Porównaj rozrusznik z silnikiem elektrycznym o podobnym prądzie pracy.

    Moim zdaniem nie ma ani sensu, ani możliwości. Zresztą gdyby tak było można to w samochodzie nie byłoby osobnego rozrusznika...?
  • #7
    Rzuuf
    Level 43  
    Taki "wynalazek" (magneto-rozrusznik) był zastosowany w polskim samochodziku MIKRUS, produkowanym w 1957 w Mielcu.
    Trzeba jednak pamiętać, że silnik elektryczny o mocy 600W pobiera z akumulatora 12V ok. 60A, co wymaga użycia typowego akumulatora samochodowego o pojemności ok. 40Ah. Czy masz miejsce na taki akumulator?
    Może mniej kłopotliwe by było użycie modelarskiego silniczka spalinowego o pojemności np. 10cm3 i mocy nawet ok.1kW, ważącego ok. 0,5 kg?
  • #8
    Inkwizycja
    Level 28  
    Stosowano takie rozwiązania dawno temu. Nazywało się to dynastarter. Bosch skonstruował coś co się nazywało rozrusznikiem wahadłowym i pozwalało uruchomić silnik 250cm³ z akumulatora 11Ah przy napięciu 6V. Patent z 1960r.
  • #9
    wario45
    Level 7  
    Rzuuf wrote:

    Może mniej kłopotliwe by było użycie modelarskiego silniczka spalinowego o pojemności np. 10cm3 i mocy nawet ok.1kW, ważącego ok. 0,5 kg?

    przy silniku raczej nie ma miejsca na kolejny spalinowy silnik. gdyby było to możliwe wrzucił bym normalny rozrusznik elektryczny
  • #10
    strucel
    Level 32  
    Skutery hondy od paru lat te z systemem start stop mają taki patent, co prawda silniki 4suwowe ale w 2suwach jak mogłyby być jeszcze sprzedawane bez przeszkód takie coś też można by zrobić..
  • #11
    sigwa18
    Level 38  
    Smart chyba też coś takiego stosuje ale co innego duży alternator a parę cewek statora (plus aleternator ma przełożenie na kołach pasowych). Wg mnie magneto od CDI jest za małe.
  • #12
    strucel
    Level 32  
    Te które siedzi teraz jeśli to jakiś mały pierdek 50cm3 na pewno jest za słabe,co najmniej trzeba by zmienić magnesy z ferrytowych na neodymowe, pewnie inaczej rozmieścić cewki i je przewinąć.
    Inną sprawą jest co zrobić z nadmiarem prądu w czasie pracy silnika no i czy taki alternator nie odbierałby za dużo mocy z dychawicznego silnika.
  • #13
    sigwa18
    Level 38  
    Ograniczenie odbioru mocy można załatwić przetwornicą step -up/down tak by napięcie na jej wyjściu było stałe.
  • #14
    strucel
    Level 32  
    Musiałby być solidnie zrobiony ten step down bo przy maksymalnych obrotach dwusuwa na nieobciążonej cewce pewnie paresetwoltowe piki będą.
  • #15
    sigwa18
    Level 38  
    Duży kondensator plus diody na paręset V (jeszcze jakiś dławik) i po pikach. Zresztą nie piki a sinusoida wysokiej częstotliwości. Alternator samochodowy w spokojnie daje radę przy 10 000 -13 000 RPM i pików nie ma. Zakres napięć będzie spory ale do ogarnięcia.