Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

KIA RIO 1.4 2013 - obniżone ładowanie podczas jazdy

EdiM 15 Sep 2020 22:16 1365 28
  • #1
    EdiM
    Level 13  
    Witam
    Napotkałem na problem z ładowaniem, który objawił się faktem, że samochód po pracy nie chciał odpalić - rozładowany akumulator. Alternator Valeo 2607372. Przebieg <50kkm. Ogólnie nie miałem dotąd problemów z akumulatorem.
    Zacząłem robić dochodzenie, przy czym mam wpięty woltomierz w gniazdo zapalniczki.

    Otóż podczas jazdy, czyli na wyższych obrotach, napięcie ładowania spada mi do wartości rzędu 12,5V i mniej. Na jałowych obrotach wzrasta (14,2-14,5).

    Co ciekawe, po załączeniu świateł jest zawsze ok. 14.5V, natomiast załączenie ogrzewania szyby nie podwyższa tego napięcia.
    Mechanik rzucił okiem i stwierdził, że alternator się mocno grzeje oraz ma słabe ładowanie na jałowych obrotach przy dużym obciążeniu. Wysłał mnie do serwisu alternatorów, gdzie stwierdzono, że alternator jest OK. Odczyt z komputera - brak błędów.
    Udało mi się sprawdzić, podczas tego zaniżonego napięcia na postoju przy zwiększonych obrotach, że na pewno na akumulatorze jest też takie zaniżone napięcie, a prąd z akumulatora zaczyna być pobierany. Czyli przechodzi z ładowania ok. 2A na pobór prądu rzędu -7A. Zmierzone miernikiem cęgowym na przewodzie masowym.
    Połączenia między alternatorem i akumulatorem sprawdzone. Spadek napięcie nie przekracza 0,15V na dodatnim przewodzie przy maksymalnym obciążeniu. Na masie 50mV.
    Po odłączeniu kostki sterowania alternatora (tam jest sterowanie PWM) napięcie jest stałe i wynosi 14.2V. Z tego wniosek, że to komputer tak steruje ładowaniem, że je wyłącza.
    Dzisiaj odpiąłem z kolei sygnał z czujnika prądu (LEM) na ujemnej klemie. Też wygląda na to, że wtedy napięcie ładowania nie jest obniżane.



    Czy ktoś może ma doświadczenia w temacie i może podpowiedzieć, dlaczego tak się dzieje? Dlaczego komputer obniża napięcie ładowania (co prawdopodobnie spowodowało rozładowanie akumulatora na nieco dłuższej trasie).

    Trochę wygląda na to, że jak prąd ładowania spadnie poniżej pewnej wartości, to ładowanie jest wyłączane. Ale jaki to ma sens?

    Może ktoś ma jeszcze jakieś sugestie, co jeszcze sprawdzić?

    Pozdrawiam
    EdiM
  • #2
    lopr_pol
    Level 27  
    Akumulator sprawdzony?, bo jak jeździ od nowości to już ma pewnie dość życia.
    Zachowanie napięcia normalne jak we wszystkich nowszych samochodach, w niektórych sprzętach dopuszcza obniżenie napięcia nawet do 11.8V i nie włączy ładowania. A że niszczy to akumulator - do gwarancji wytrzyma :)
  • Helpful post
    #3
    andrzej20001
    Level 43  
    Tam jest dynamicznie regulowane napiecie. Bez obciazenia 12-13V dopiero pod obciążeniem powinno rosnąć. Aby auto mniej paliło.
  • #4
    Aleksander_01
    Level 41  
    andrzej20001 wrote:
    Tam jest dynamicznie regulowane napiecie. Bez obciazenia 12-13V dopiero pod obciążeniem powinno rosnąć. Aby auto mniej paliło.

    Aż z ciekawości zrobię pomiary na swoim sprzęcie, mam identiko autko z identiko silnikiem, też 2013 rok. Koreańskie akumulatory spokojnie wytrzymują 10 lat. Kiedyś miałem getza i aku wytrzymało 12,5 roku.
  • #5
    andrzej20001
    Level 43  
    Nawet drl z modulem napiecia głupieją w takim aucie,podobnie vw s&s , honda od 2007r. itp.
  • #6
    nomudrek
    Level 36  
    Pasek alternatora może być za luźny, wyślizgany, może mieć już mikropęknięcia. Jak nie ma dobrego ładowania na wysokich obrotach to pasek się ślizga i alternator się szybciej nagrzewa przez zwiększone tarcie. Warto podjechać do sklepu z akumulatorami i tam sprawdzić w jakim stanie jest akumulator, czy jest prawidłowe ładowanie oraz w jakim stanie jest alternator, takie sprawdzenie sklep wykona za darmo a my wiemy czy wszystko jest sprawne. Ja po takiej wizycie dowiedziałem się, że akumulator ma połowę pojemności a alternator słabo ładuje i jest do naprawy( działał jeszcze pól roku nim padł). Woltomierz taki do gniazda zapalniczki też mam i wiem, że po włączeniu obciążenia jego wskazania są zaniżone w stosunku do wskazań woltomierza podłączonego do klem akumulatora.
  • #7
    EdiM
    Level 13  
    Dziękuję serdecznie za odpowiedzi.
    To, że akumulator jest tak traktowany mnie dziwi.
    Zdaję sobie sprawę, że może być już zużyty, ale raczej takie traktowanie, że jest niepotrzebnie rozładowywany w czasie jazdy, nie przedłuża mu życia.
    No i oczywiście punktem wyjścia był fakt, że kiedyś autko nie odpaliło po pracy.
    Paradoksalnie załączanie zawsze świateł powinno pomóc :)
    Załączanie ogrzewanej szyby nie podbijało napięcia, ale dodatkowego spadku też nie zauważyłem.

    A gdybym miał dostęp do dobrego testera akumulatora, to jakie parametry klasyfikują akumulator do wymiany?
    --
    Pozdrawiam
    EdiM
  • #8
    andrzej20001
    Level 43  
    Żadne ,te testery to lipa
  • #9
    Aleksander_01
    Level 41  
    Ten samochód masz od nowości ?
  • #10
    EdiM
    Level 13  
    Samochód mam ponad rok. Miał bardzo mały przebieg. Nie jeździł na co dzień.
    Natomiast dotychczasowe akumulatory w moich samochodach kończyły żywot tak, że miały problem z odpalaniem. I jak się taki problem pojawił, to już trwał :). Oczywiście jeśli nie było jakiejś usterki, typu uszkodzony akumulator, duża rezystancja na przewodzie, itp.
    A tutaj autko nie odpaliło nagle, mimo, że się nie da go przykładowo zostawić na światłach, a teraz ogólnie dalej jeździ bez problemu. Tylko obawiam się, że znowu zaskoczy brakiem możliwości odpalenia, jeśli będzie "źle" gospodarować akumulatorem.
    Swoją drogą słabe ładowanie w celu zmniejszenia zużycia paliwa, to chyba jakiś absurd. Przecież jak akumulator rozładujemy, to musimy tą energię w nim nadrobić. A sprawność ładowanie-rozładowanie w takim akumulatorze nie jest bardzo dobra. A akumulator naładowany nie pobiera energii.
  • #11
    Aleksander_01
    Level 41  
    Tak jak pisałem mam identyko autko i dziś porobiłem pomiary ładowania -
    - na wolnych obrotach bez obciążenia 14,2
    - na wolnych obrotach światła mijania 14,25
    - -----------------------światła + ogrzewanie tyl. szyby 14,1
    -obroty podniesione do około 1200 światła + tyl szyba 14,3
    -duże obroty ----------------------------------------------14,3
    Samochód od nowości, wszystko w oryginale przejechane ponad 160 tys.
    Jakiej firmy masz akumulator ? Czy jest oryginalny (Rocket, Solite, Delcor) ?
  • #12
    EdiM
    Level 13  
    Witam
    Akumulator Rocket, pewnie od nowości.
    Natomiast zdecydowanie taki efekt obniżenia napięcia pojawia się po dłuższej chwili jazdy. Dosyć trudno mi było złapać moment, że efekt wystąpił i się utrzymał po podjechaniu do domu. Ale się udało ze dwa razy i za drugim razem mierzyłem lepszym miernikiem napięcie akumulatora i prąd ładowania miernikiem cęgowym. A u mnie cały czas wpięty prosty woltomierz w gniazdo zapalniczki. Jak się okazało wiernie pokazuje napięcie akumulatora - nigdy nie widziałem różnicy większej niż 0.1V.

    Może takie działanie ma związek z prądem ładowania. U mnie w chwili pomiaru udało się uzyskać wartość ok. 1,5A, po czym po zwiększeniu obrotów było rozładowanie rzędu -7A. Przynajmniej tak było przez jakiś czas. Możliwe, że automatyka ładowania jakoś to optymalizuje i te wartości zmieniają się z czasem. Idąc dalej tym tropem, może to zależeć od kondycji akumulatora, która raczej nie jest za dobra w tym przypadku.
    ...
    Udało mi się jeszcze zmierzyć testerem akumulatora i uzyskany wynik 284A(EN) z 330 nowego, co daje żywotność 86%. Oporność 8.78mohm. Wygląda przyzwoicie.

    Natomiast dzisiaj nie pojawiło mi się mniejsze napięcie ładowania... Cały czas w granicach 14.5V



    Pozdrawiam
    EdiM
  • #13
    adamjur1
    Level 41  
    A bierzecie koledzy pod uwagę rozgrzewanie się uzwojeń alternatora?
    Spada mu wtedy wydajność z powodu wzrostu rezystancji wewn.
    Pozdr. J.
  • #14
    andrzej20001
    Level 43  
    Nie aż tak, jak ma czujnik w klemie - to ma dynamiczne ładowanie
  • #15
    Aleksander_01
    Level 41  
    andrzej20001 wrote:
    Nie aż tak, jak ma czujnik w klemie - to ma dynamiczne ładowanie

    Jednak coś jest nie tak. Robiłem pomiary na identycznym sprzęcie (autko po trasie) i ładowanie jest tak jak opisałem. Ja obstawiam regulator.
  • #17
    EdiM
    Level 13  
    Witam
    Mam kilka nowych danych:
    Jechał w trasie ponad 100km w jedną stronę tylko na światłach dziennych - napięcie raczej się utrzymywało w okolicy 14.1.
    Przy jeździe po mieście często spada do ok.12.6 i utrzymuje się na takich wartościach przy zmiennych, podwyższonych obrotach.
    Zostawiłem auto na światłach, bo chciałem, aby mi się zaświeciły po otworzeniu samochodu, ale jakoś to źle zrobiłem, bo zostało na postojowych. Po niecałych 4 godzinach nie mogłem odpalić. Sprawdziłem pobór prądu w takim stanie na drugi dzień i było ok. 3,5A. Mnożąc te wartości - po zużyciu ok. 14Ah autko nie odpaliło :(.
    Raczej z pojemnością tego akumulatora nie jest za dobrze, ale zdolność rozruchowa nadal wysoka, o czym pisałem wcześniej.

    Pozdrawiam
    EdiM
  • #18
    Aleksander_01
    Level 41  
    3,5 A to wygląda na alternator uszkodzony, akumulator zostaw w spokoju.
  • #19
    EdiM
    Level 13  
    To było 3,5A na światła postojowe, wiem, że sporo. Ale tam jest co najmniej 6 żarówek, przy czym przednie to chyba te same co dzienne, tylko na mniejszej jasności.
    Pomiar miernikiem cęgowym.
    Po wyłączeniu było sporo mniej (chyba 0,4A), ale nie czekałem bardzo długo, aż prąd całkiem spadnie. Poza tym mam ograniczone zaufanie do tych pomiarów DC miernikiem cęgowym.
    Jak dotąd nie miałem problemów z rozładowaniem akumulatora np. po 2 tygodniach postoju, więc raczej było OK.
  • #20
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    EdiM wrote:
    Zacząłem robić dochodzenie, przy czym mam wpięty woltomierz w gniazdo zapalniczki.
    Pomiar niewiarygodny.
    Aleksander_01 wrote:
    Kiedyś miałem getza i aku wytrzymało 12,5 roku.
    Jak wykopałem kiedyś poniemiecki czołg, to w środku jeszcze radio grało.
    EdiM wrote:
    Zostawiłem auto na światłach, bo chciałem, aby mi się zaświeciły po otworzeniu samochodu, ale jakoś to źle zrobiłem, bo zostało na postojowych. Po niecałych 4 godzinach nie mogłem odpalić. Sprawdziłem pobór prądu w takim stanie na drugi dzień i było ok. 3,5A. Mnożąc te wartości - po zużyciu ok. 14Ah autko nie odpaliło
    Akumulator najprawdopodobniej na złom.
  • #21
    żałosna udręka
    Level 33  
    EdiM wrote:
    wynik 284A(EN) z 330 nowego
    Akumulator złom.
  • #22
    nubi
    Level 12  
    EdiM wrote:


    Trochę wygląda na to, że jak prąd ładowania spadnie poniżej pewnej wartości, to ładowanie jest wyłączane. Ale jaki to ma sens?

    EdiM


    To teoria wyciągnięta z serwisówki kia

    Układ sterowania alternatorem utrzymuje napięcie ładowania akumulatora na poziomie właściwym w danej sytuacji. Dzięki temu pojazd zużywa mniej paliwa, moc alternatora dostosowywana jest do aktualnego obciążenia elektrycznego, akumulator utrzymywany jest w stanie naładowania w możliwie efektywny sposób, a także jest chroniony przed przeładowaniem. Moduł ECM steruje napięciem wysyłając impulsy o zmiennym stopniu wypełnienia zależnie od parametrów akumulatora oraz warunków pracy silnika (możliwe tryby pracy to wzmacnianie ładowania podczas zwalniania pojazdu, osłabianie ładowania podczas przyspieszania oraz ładowanie zwykłe).
    Podczas zwiększania prędkości obrotowej układ przerywa ładowanie akumulatora, poprawiając tym samym przyspieszenie pojazdu. W takich momentach obciążenie alternatora jest niższe, a odbiorniki elektryczne pojazdu zasilane są bezpośrednio z akumulatora.
    Natomiast podczas zmniejszania prędkości obrotowej układ wzmacnia ładowanie akumulatora, przyspieszając proces ładowania. W takich momentach obciążenie alternatora jest wyższe, a akumulator ładowany jest z maksymalną wydajnością.

    Natomiast wiem,że pobór prądu powyżej normalnego w czasie gdy samochód jest wyłączony ogłupia ten czujnik a dlaczego a dlatego że uczy sie on stanu akumulatora a pasożytniczy pobór to niweczy. (po każdorazowym odłaczeniu i podłączeniu akumulatora stacyjka na ON potem OFF czujnik uczy sie ok 4h)
  • #23
    Aleksander_01
    Level 41  
    Akumulator zostaw w spokoju, jest dobry. Usterka alternatora, napisałeś że mechanik stwierdził silne nagrzewanie się alternatora, być może zwarcie między zwojowe. Wyłączanie ładowania następuje tylko i wyłącznie przy szybkim dodaniu gazu gdy silnik jest obciążony podobnie jak u focusa gdzie zastosowano jeden z pierwszych "inteligentnych" alternatorów. Drugim elementem który brałbym pod uwagę jest regulator napięcia (montuj tylko oryginał bo na zamiennikach to cuda wychodzą). Trzy to może być sterowanie, ale o takiej usterce nigdy nawet nie słyszałem.

    A będzie tak - wymienisz akumulator a za tydzień ponowny post "jednak usterka powróciła" :D .
  • #24
    EdiM
    Level 13  
    Witam
    Tak jak pisałem, alternator był w dobrym serwisie, gdzie jest sprawdzany na stole probierczym. Oczywiście można sobie wyobrazić usterkę, która się nie ujawniła podczas testu.
    Natomiast już wcześniej wydawało mi się, że właśnie autko zmniejsza ładowanie przy przyspieszaniu, co tutaj właściwie podał jeden z kolegów.
    --
    Pozdrawiam
    EdiM
  • #25
    EdiM
    Level 13  
    Witam
    Akumulator w końcu wymieniłem, mimo to, że nie stwarzał problemów...
    Natomiast bawiłem się testerem OBD i zrobiłem zrzut parametrów jak poniżej.
    Widać wspomniane obniżanie ładowania podczas przyspieszania.

    KIA RIO 1.4 2013 - obniżone ładowanie podczas jazdy
  • #26
    majsterek12345
    Level 16  
    Aleksander_01 wrote:
    Akumulator zostaw w spokoju, jest dobry. Usterka alternatora, napisałeś że mechanik stwierdził silne nagrzewanie się alternatora, być może zwarcie między zwojowe. Wyłączanie ładowania następuje tylko i wyłącznie przy szybkim dodaniu gazu gdy silnik jest obciążony podobnie jak u focusa gdzie zastosowano jeden z pierwszych "inteligentnych" alternatorów. Drugim elementem który brałbym pod uwagę jest regulator napięcia (montuj tylko oryginał bo na zamiennikach to cuda wychodzą). Trzy to może być sterowanie, ale o takiej usterce nigdy nawet nie słyszałem.

    A będzie tak - wymienisz akumulator a za tydzień ponowny post "jednak usterka powróciła" :D .

    Zgadzam się zupełnie z tobą.
    Albo jedź do serwisu i zapytaj jak ma działać taki alternator albo wy Googluj na pewno znajdziesz.
  • #27
    EdiM
    Level 13  
    Ogólnie wszystko wygląda OK, a pomiar napięcia poprzez OBD pokazał to, o czym wspominał nubi. Obniżanie ładowania, przy przyspieszaniu.
    Akumulator wymieniłem w lutym '22. To 1,5 roku po ostatnim poście. Miał 9 lat. Rozładowanie, uniemożliwiające odpalenie mi się w międzyczasie nie zdarzyło.

    Pozdrawiam
  • #28
    żałosna udręka
    Level 33  
    W małych silnikach podczas przyspieszania wyłączenie ładowania ma pomóc w dynamice. To samo zaobserwujesz na postoju wciskając gwałtownie pedał gazu.
  • #29
    EdiM
    Level 13  
    Ale to jakiś dziwny patent. Tutaj silnik 110KM. Alternator pewnie trochę ponad 1kW.
    Co ciekawsze, na światłach mijania nie obniża ładowania. Czyli, żeby mieć lepsze przyspieszenie trzeba wyłączać światła :)

    Pozdrawiam