Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dioda mrugająca w rytm muzyki - najprostsze rozwiązanie

321321321 10 Paź 2005 21:07 4696 33
  • #1 10 Paź 2005 21:07
    321321321
    Poziom 10  

    jak najprosciej zrobic zeby dioda migała pod rytm muzyki!! tylko tak najprosciej jak sie da bo nie chce mi sie kombinowac:/

    :arrow: Poczytaj sobie: https://www.elektroda.pl/rtvforum/faq.php
    j.

    0 29
  • #2 10 Paź 2005 22:43
    Przemyslaw
    Poziom 28  

    poprostu podlacz ja rownolegle do glosnika szeregowo z potencjometrem 10k i dobierz potencjometrem taka wartosc aby migala przy takiej glosnosci jak chcesz.
    Prosciej sie nie da, a jak bys chcial pod wyjscie liniowe, to potrzeba tranzystor, ze dwa rezystory,kondensator, potencjometr i jakies zasilanie ze 3-12V.

    0
  • #3 11 Paź 2005 19:37
    321321321
    Poziom 10  

    dzieki bardzo :)

    0
  • #4 11 Paź 2005 19:41
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    Ale dioda musi mieć jakieś zabezpieczenie zeby się chyba nie spaliła. Ale jak to zrobic i jakies napięce musi byc ??

    0
  • #5 11 Paź 2005 22:55
    Przemyslaw
    Poziom 28  

    zabezpieczenie - wstawic rownolegle do Leda zenere na 2V/1,3W, ew. 3 diody 1n4148 polaczone w szereg - nie powinien sie spalic przy 2V.
    Najlepiej pod wyjscie liniowe podlaczac, bedzie migac niezaleznie od glosnosci, tylko trzeba maly bufor zbudowac.

    0
  • #6 21 Paź 2005 08:46
    321321321
    Poziom 10  

    A gdybym to wszystko tak podłączył to by migało pod rytm muzyki?
    i jeszcze jedny tym potencjometrem reguluje na jak głosej muzyce on zaswieci??

    MI chodzi o rysunek podspodem :)

    0
  • #7 21 Paź 2005 12:26
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    Przemyslaw napisał:
    po prostu podlacz ja rownolegle do glosnika szeregowo z potencjometrem 10k i dobierz potencjometrem taka wartosc aby migala przy takiej glosnosci jak chcesz.
    Prosciej sie nie da, a jak bys chcial pod wyjscie liniowe, to potrzeba tranzystor, ze dwa rezystory,kondensator, potencjometr i jakies zasilanie ze 3-12V.


    A jak podłącze to będzie sie świećic cały czas jak bedzie muzyka leciec nawet jak bedzie cziszej dawał.

    Bo ostatnio siębawiłem i podlączyłem pod głośnik z opornikiem, i mi świeći tylko jak daje głośniej :|

    0
  • #8 24 Paź 2005 17:55
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    Kupiłem sobie ten potencjometrem 10k i ma 3 nózki i jak teraz to podłączyc ??

    0
  • #9 24 Paź 2005 21:56
    caras
    Poziom 17  

    dwie mostkujesz(srodek i boczna) i to wszystko w szereg z diodom

    0
  • #10 25 Paź 2005 18:01
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    potencjometrem 10k kupiłem taki ze ma na dole dwie nuszki i na górze jedna.

    Przykładowy rysunek zrobiłem

    Dioda mrugająca w rytm muzyki - najprostsze rozwiązanie

    coś tam zdziałałem ale i tak jak chce zeby mi świeciło to musze dac głośno a jak bym chciał ze jak gra nawet lekko cicho i zeby mi świeciło to gdzie bym musiał podłaczyć i jak ??

    0
  • #11 25 Paź 2005 18:19
    cymbi
    Poziom 27  

    pierwszą i drugą łączysz ze sobą. Później połączone nużki dajesz do diody led a drukie nużki z potencjometru do przewodu od głośników...

    0
  • #12 25 Paź 2005 18:52
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    a jak najlepiej dawać za diodą i przez potencjometrem 10k ???

    Ale i tak jak podłacze to pod głośnik to mi siędioda spaliła jak dałem głosniej nie wytrzymuje.

    Bo jak dam diode ale z opornikiem to sie nie spali ale słabiej swieći. a jak bym dał mniejszy opornik ??

    A wogóle co to pomaga ten 10k jakie to daje zabezpieczenie i wogóle ???

    0
  • #13 25 Paź 2005 20:39
    cymbi
    Poziom 27  

    potencjometr to rezystor nastawny. W tym wypadku zakres wartości od 0-10k . 10k czytaj 10 kilo czyli 10000 Ohm

    0
  • #14 25 Paź 2005 20:59
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    cymbi napisał:
    potencjometr to rezystor nastawny. W tym wypadku zakres wartości od 0-10k . 10k czytaj 10 kilo czyli 10000 Ohm


    Aha rozumiem to potencjometr powinienem dac przd dioda tak ?? bo dałem za i mi się dioda zpaliła jak dałem głośniej. A wogóle chyba nie powinna się dioda spalic czy moze się spalic ??

    0
  • #15 26 Paź 2005 01:27
    Artas
    Poziom 19  

    Jak się spali to kupisz nową i będziesz wiedział jak robić by sie nie spaliła... ;)

    0
  • #16 26 Paź 2005 13:14
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Jak LED ma świecić przy cichym graniu, to musi być zasilanie, a przy bardzo cichym np. tranzystor.

    A jak nie chcesz spalić LED-a, to równolegle do niego zwykła dioda tak, żeby przewodziła w przeciwną
    stronę, i szeregowo z tym opornik, który przy maksymalnym napięciu przepuści najwyżej ze 30mA.
    Możesz jeszcze dać szeregowo kondensator (np. 1uF MKSE), to trochę poprawisz czułość.

    0
  • #17 26 Paź 2005 15:11
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    _jta_ napisał:
    Jak LED ma świecić przy cichym graniu, to musi być zasilanie, a przy bardzo cichym np. tranzystor.

    A jak nie chcesz spalić LED-a, to równolegle do niego zwykła dioda tak, żeby przewodziła w przeciwną
    stronę, i szeregowo z tym opornik, który przy maksymalnym napięciu przepuści najwyżej ze 30mA.
    Możesz jeszcze dać szeregowo kondensator (np. 1uF MKSE), to trochę poprawisz czułość.


    A właśnie mnie tez interesuje przy cichym garniu jak to zrobic jakiś schamacik i cały opis co było by potrzebne :D

    A jak dam kondesator to lepiej bedzie dawać ale kondesator ile kosztuje ??

    0
  • #18 26 Paź 2005 21:37
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Zastosowanie dodatkowej diody (np. 1N4001) włączonej przeciwnie do LED-a równolegle do niego
    pozwoli zmniejszyć próg zadziałania do napięcia około 2.2V pik-pik (czyli skuteczne około 0.8V), jeśli
    dasz ten kondensator; może być kondensator elektrolityczny (pewnie będzie nieco tańszy od MKSE),
    ale wtedy uważaj na biegunowość podłączenia - sprawdź, czy jak LED miga, to napięcie jest w kierunku
    takim, jak oznaczone na kondensatorze, czy odwrotnie, i jak odwrotnie, to zmień podłączenie.

    Cena kondensatora: to może mocno zależeć od sklepu, ceny są od kilku do kilkudziesięciu groszy.

    Najprostszy układ z tranzystorem - narysowałem schemat. Biegunowość kondensatora podałem
    przy założeniu, że napięcie stałe na głośniku jest dodatnie względem minusa zasilania, jeśli masa
    głośnika jest połączona z minusem zasilania, to kondensator odwrotnie, i na niskie napięcie.
    Opornik R2 powinien być Uzasilania/30mA (jako Uzasilania bierzesz sumę napięć zasilania
    + i -, jeśli masz masę pośrodku, czyli jak jest +-30V, to jest to 60V -> opornik 2k); R1=R2/2.
    Kondensator: wymagana pojemność taka, żeby iloczyn R1*C był co najmniej 0.01s.
    Tranzystor: dowolny NPN małej mocy (np. BC147, BC547). Dioda: dowolna (np. 1N4001).

    Przy braku sygnału LED powinien leciutko świecić, przy sygnale powinien migać.

    0
  • #19 27 Paź 2005 11:32
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    Aha na takiej zasadzie dzieki bardzo za pomoc troche juz kapuje, jako początkującu elektronik

    0
  • #20 27 Paź 2005 16:29
    Kajtek_170
    Poziom 22  

    321321321 napisał:
    A gdybym to wszystko tak podłączył to by migało pod rytm muzyki?
    i jeszcze jedny tym potencjometrem reguluje na jak głosej muzyce on zaswieci??

    MI chodzi o rysunek podspodem :)
    załącznik


    Chyba zapomniałeś o jednej żeczy, Wzmacniaczu. Jak chcesz podłączyć discmana pod głośnik bez wzmacniacza.

    0
  • #21 27 Paź 2005 21:40
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    To juz mi się w głowie pokręciło to co mam zrobic zeby miec ten świecacy bajer w rytm muzyki. Bo się troche pomotałem. I prosze mi napisac co bym musiał zakupić sobie bo w nidziele bym wszystko sobie kupił i bym zaczoł to robic

    0
  • #23 27 Paź 2005 23:15
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Może w końcu określ, co masz a czego nie? Tę muzykę to jak słuchasz?

    0
  • #24 28 Paź 2005 15:05
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    na razie słucham w domu przez wieże. ale pozniej do samochodou chce dac do bagażnika.

    A takie coś tez wypatrzyłem tez moze być ??

    http://www.jabel.com.pl/j_zest/j_043s.htm

    http://www.jabel.com.pl/j_zest/j_029s.htm

    http://www.jabel.com.pl/j_zest/j_022s.htm

    http://www.jabel.com.pl/j_zest/j_050s.htm


    które jest najlepsze i jaki wybrac do tego zeby mi świeciło pod rytm muzyki ??


    A mam jeszcze jedno pytanko wypatrzyłem takie coś na stronie
    http://www.nordelektronikplus.pl/sklep/zamowienia_fopis.asp?id=107&los=0,8158666

    mam takie same w domu tylko własnej roboty i wyczytałem ze to płyta czyli mróga od prawej do lewej co bym musiałtylko dokupic bo tam jest jakis (jak się nazywa to czarne koło diód ?? )

    0
  • #25 28 Paź 2005 15:39
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Wciąż nie piszesz, do czego chcesz podłączyć ten układ.

    0
  • #26 28 Paź 2005 17:56
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    No do głosnika jak leci muza to zeby świeciło. Proste i logincze.

    bo jak bedzie trzeba jeszcze podłaczyć pod 12 to si znajdze podłączenie zeby było zasilanie :D

    Dodano po 45 [sekundy]:

    maciek.wroc napisał:
    No do głosnika jak leci muza to zeby świeciło. Proste i logincze.

    bo jak bedzie trzeba jeszcze podłaczyć pod 12 to si znajdze podłączenie zeby było zasilanie :D


    i jaki wybrac co podawałem wyzej linki który pasuje najlepiej

    0
  • #27 28 Paź 2005 19:47
    _jta_
    Specjalista elektronik

    To może być ten mój układ z tranzystorem.
    A jak chcesz któryś z któregoś z tamtych linków, to pytaj sprzedawcę.
    Na moje wyczucie J-50 się nie nadaje, bo jest do żarówek, a pozostałe
    mogą być, tylko nie wiem, jak będą działać - tego opisu trochę mało.

    0
  • #29 28 Paź 2005 23:11
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Pewnie jedno i drugie będzie działać, i to lepiej niż prosty układ.
    Dla pierwszego niestety nie podano, jaki ma być sygnał (jakie napięcie) na wejściu
    - może się okazać, że sygnał na głośniku jest dla niego za silny, że trzeba dać dzielnik.
    Drugi wymaga, żeby umieścić jego mikrofon koło głośnika - pytanie, czy Ci to pasuje.
    Różnią się istotnie tym, do czego służą - pierwszy ma pokazywać głośność, drugi mrugać.

    0
  • #30 29 Paź 2005 00:47
    maciek.wroc
    Poziom 18  

    Mi potrzebne jest zeby mróało w rytm muzyki. A jak bym zamiast tego mikrofonu podłączyc pod kable od głośnik pytanie czy by działało czy nie, i czy by się spaliło.

    Bęxe w nidziele to się porozglądam na gieldzie za jakimis zestawami gotowymi do składania i sięwypytam dokładnie czy te inne beda działać jak np. : http://www.jabel.com.pl/j_zest/j_043s.htm to

    0
  Szukaj w 5mln produktów