Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podłączenie dzwonka 230V pod domofon

gadek80 28 Sep 2020 20:47 3084 75
Ochrona Domu
  • #31
    gadek80
    Level 25  
    Naciśnięcie przycisku na panelu domofonu powoduje zwarcie masy z audio. Czy puszczenie przycisku zaprzestaje tego zwarcia?
    Bo jeżeli tak to by było Jedno DING i jedno DONG i to wystarczy, bo jak ktoś będzie chciał drugi raz zadzwonić to naciśnie jeszce raz.
    Również dobrze ten dzwonek mogę odkręcić i założyć elektroniczny na 220V.
  • Ochrona Domu
  • #32
    CYRUS2
    Level 42  
    gadek80 wrote:
    Również dobrze ten dzwonek mogę odkręcić i założyć elektroniczny na 220V.
    Nie możesz.
    Kombinuj tak dalej, a zepsujesz sprawny domofon.
  • #33
    gadek80
    Level 25  
    CYRUS2 wrote:
    gadek80 wrote:
    Również dobrze ten dzwonek mogę odkręcić i założyć elektroniczny na 220V.
    Nie możesz.
    Kombinuj tak dalej, a zepsujesz sprawny domofon.

    CYRUS2, nie chodziło mi o bezpośrednie podłączenie tam prądu 220V tylko Twojego schematu,który przedstawiłeś, nie wiem czy Twoje rozwiązanie daje DING na zwarciu audio i DONG na rozwarciu, czy jest tam specjalny układ który to robi.
    Zrobić go może będę w stanie, ale przeczytać już nie :p
  • #34
    CYRUS2
    Level 42  
    Moje rozwiązanie tylko przedłuża czas zwarcia. Robi to przedłużacz.
    Czas przedłużenia można ustawić od 1 sek -25 sek.
    Przekaźnik w przedłużaczu zapewnia izolację domofonu od dzwonka.
    gadek80 wrote:
    nie wiem czy Twoje rozwiązanie daje DING na zwarciu audio i DONG na rozwarciu, czy jest tam specjalny układ który to robi.
    To niepotrzebne.
    Dzwonek normalnie jest podłączony do przycisku. Naciśnij -puść.
    Obejrzyj konstrukcję dzwonka.
    gadek80 wrote:
    Zrobić go może będę w stanie,
    Po to pisałem, żeby kolega to zrobił.
  • Ochrona Domu
  • #35
    gadek80
    Level 25  
    CYRUS2 wrote:
    Moje rozwiązanie tylko przedłuża czas zwarcia. Robi to przedłużacz.
    Czas przedłużenia można ustawić od 1 sek -25 sek.
    Przekaźnik w przedłużaczu zapewnia izolację domofonu od dzwonka.


    Więc jeżeli pod minus i audio, albo bardziej plus i audio podepnę tylko przekaźnik to załączy on prąd na 220?
    I czy jeżeli potem domofon jest aktywny to w tych kablach przekaźnik nie będzie wariował i przesyłanego dźwięku?

    Pytam hipotetycznie, bo nie wiem czy w ogóle coś rozumiem z tego co piszesz :P
  • #36
    ROWE
    Level 34  
    gadek80 wrote:
    Podołać, podołam, tylko żebym wiedział gdzie się wpiąć, ....

    Po ostatnim wpisie tj. mało realne.
  • #37
    JoteR
    Level 24  
    A może podejść do tego bezinwazyjnie? Gotowe moduły wzmacniaczy z mikrofonem, o regulowanej czułości i dające na wyjściu sygnał "cyfrowy" są po kilka zł. u majfriendów. Tak samo moduły wykonawcze reagujące na sygnał H lub L z przekaźnikiem, pod który można podpiąć "stary" dzwonek czy tam gong. Przykładowy moduł wzmacniacza mikrofonowego:
    https://pl.aliexpress.com/item/32821425198.html?spm=2114.13010708.0.0.3a995c0fyvBhp1
    który można umieścić tuż przy głośniku aktualnego dzwonka, łącząc jego wyjście z modułem wykonawczym reagującym na poziom L np.
    https://pl.aliexpress.com/item/4000346597879.html
    lub z modułem wydłużającym sygnał.
    Oczywistą wadą tego rozwiązania jest trudność takiego umieszczenia mikrofonu i ustawienia czułości układu, aby był on niewrażliwy na szczekanie psa lub wydzierającą się już od progu teściową. Chociaż w tym drugim przypadku zagłuszanie "kochanej mamusi" kolejnymi sygnałami dzwonka miałoby swoje zalety...
  • #38
    CYRUS2
    Level 42  
    gadek80 wrote:
    Pytam hipotetycznie, bo nie wiem czy w ogóle coś rozumiem z tego co piszesz :P
    ROWE wrote:
    Po ostatnim wpisie tj. mało realne.
    Niestety, autor musi pozostać przy tym co ma.

    Albo zlecić osobie która się zna na elektronice i domofonach.
  • #39
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Nasuwa mi się refleksja po analizie rozwiązania sugerowanego przez Kolegę CYRUS2.
    Mamy więc układ wykrywający naciśnięcie przycisku (#24), do tego kupujemy przedłużacz czasu (#17), potem zmieniamy miło brzmiący gong na tradycyjny dzwonek, (który jak zrozumiałem autor kiedyś zamienił na gong i dzwonek pozostał) i tym sposobem mamy działający komplet.

    I tak sobie myślę, co ma zrobić użytkownik takiej hybrydy, kiedy będąc akurat blisko domofonu usłyszy wywołanie.
    Jedną ręką podnieść słuchawkę, drugą zakryć ucho, potem otworzyć zamek i nerwowo odliczać sekundy do skończenia dzwonienia.
  • #40
    CYRUS2
    Level 42  
    W.P. wrote:
    I tak sobie myślę, co ma zrobić użytkownik takiej hybrydy, kiedy będąc akurat blisko domofonu usłyszy wywołanie.
    Jedną ręką podnieść słuchawkę, drugą zakryć ucho, potem otworzyć zamek i nerwowo odliczać sekundy do skończenia dzwonienia.
    Nie musi zmienić na dzwonek - jak mu wystarczy gong to gong może zostać.
    Jak ustawi przedłużacz na czas 1 sekundy to gong raz zadzwoni,lub dzwonek krótko zadzwoni.
    Post # 34
    cyrus2 wrote:
    Czas przedłużenia można ustawić od 1 sek -25 sek.
  • #41
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    CYRUS2 wrote:
    Jak ustawi przedłużacz na czas 1 sekundy to gong raz zadzwoni,lub dzwonek krótko zadzwoni.
    He, he, he... A jak nie usłyszy za pierwszym razem? Grające radio, telewizor, inny naturalny domowy hałas.

    Kupujemy przedłużacz by wydłużyć do 1 sekundy, może do 5-ciu. i po to ta szopka?

    Nie chcę się już wyzłośliwiać. Jak Kolega widzi, nie zawsze proste rozwiązania sprawdzają się w praktyce.
  • #42
    CYRUS2
    Level 42  
    CYRUS2 wrote:
    Jak ustawi przedłużacz na czas 1 sekundy to gong raz zadzwoni,lub dzwonek krótko zadzwoni.
    W.P. wrote:
    He, he, he... A jak nie usłyszy za pierwszym razem? Grające radio, telewizor, inny naturalny domowy hałas.
    Tekst tylko w tym celu żeby z kogoś zakpić.
    Bo gongi ludzie kupują i uważają, że im wystarczają.
    W.P. wrote:
    Nie chcę się już wyzłośliwiać.
    To He, he, he.. wskazuje to, że to kpina i tekst złośliwy.
    Post #1
    gadek80 wrote:
    Wpadłem na pomysł, aby podpiąć do niego przekaźnik załączający stary dzwonek na 220V. Czy jest taka możliwość i czy pomożecie jak to zrobić?
    Tego chce autor.
    Kolego WP – wbij sobie do głowy, że tego chce autor.
    Moja propozycja realizuje to co chce autor.
    Kolego WP – zamiast pisać złośliwości pod moim adresem, powiedz autorowi, że źle chce i zaproponuj autorowi swoje lepsze rozwiązanie !
  • #43
    ROWE
    Level 34  
    Kolego W.P, CYRUS2 tak już ma i nie popuści.
  • #44
    gadek80
    Level 25  
    Więc może jeszcze raz opiszę co mam do podpięcia i jakie mam założenie :)
    Stara instalacja dzwonka 220V (dzwonek w korytarzu) przycisk przy drzwiach.
    Nowa słuchawka domofonu (w sieni) z panelem przy furtce (trzy żyły idą z panelu do słuchawki) +,-, i audio. Dzwonek mniej słyszalny na piętrze, gdzie jest stary dzwonek.
    W nowym dzwonku kiedy ktoś zadzwoni w słuchawce gra melodyjka przez czas około 2 sekundy i domofon wtedy jest aktywny, bo tylko wtedy jak ktoś zadzwoni działa przycisk otwarcia furtki. Jeżeli ktoś zadzwoni za chwilę drugi raz domofon również zadzwoni. Aktywacja dzwonka idzie przez zwarcie "-" z audio.
    Stary dzwonek 220V najlepiej jakby dzwonił wtedy kiedy ktoś naciśnie przycisk. Czyli może być stary elektromagnetyczny dzwonek załączony na tak długi czas jak czas przyciśnięcia guzika lub mogę go zamienić na inny który ma własny sposób dzwonienia (np elektroniczny) załączany impulsem prądu. Mogę również na stałe, wprowadzić zasilanie 220V w miejsce starego dzwonka i podprowadzić tam kabel sygnałowy w miejsce instalacji starego dzwonka.
    Potrafię lutować, nie znam się na elektronice, ale potrafię mierzyć miernikiem, aczkolwiek nie wiem dlaczego prąd w centralce bramy garażowej w miejscu gdzie ma być 24v pokazuje mi wynik 1 anie 24 z cyferkami po przecinku a na baterii wkrętarki jest dobry wynik. :P
    Gdybym był elektronikiem pewnie sam bym to wymyślił, ale że nie jestem skierowałem się tutaj o poradę.
  • #45
    suworow
    Admin of Property security
    CYRUS2 wrote:
    Kolego WP – wbij sobie do głowy, że tego chce autor.

    Ja tam nie wiem czego chce autor, ale na pewno nie chce was skłócić. Pewnie nawet jest mu trochę głupio, ze swoim pytaniem wprowadził tyle zamieszania. A może tak zamiast licytować się kto ma dłuższego byście panowie razem opracowali jakieś rozwiązanie, które przyda się przecież nie tylko obecnie tu pytającemu. Panowie @W.P, @ CYRUS@, @ROWE, macie wiedzę i doświadczenie, które to zsumowane mogą przynieść naprawdę nie jedno ciekawe rozwiązanie.
  • #46
    ROWE
    Level 34  
    No to Panowie i ja, do trzech razy sztuka, to do dzieła!
  • #47
    CYRUS2
    Level 42  
    Kolego WP – zamiast pisać złośliwości pod moim adresem, powiedz autorowi, że źle myśli i zaproponuj autorowi swoje lepsze rozwiązanie !
  • #48
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Kolego CYRUS2 przepraszam, jeśli Cię uraziłem, ale śledząc od początku propozycję jaką forsowałeś wykazałem jej słabe strony. Przyznaję, forma była przesadna.
    Jesteśmy gośćmi w wątku założonym przez autora i obowiązuje nas pewna etykieta.

    Wszyscy działamy po omacku nie znając schematu urządzenia, stąd próby dopasowania propozycji układowej.

    Oczywiście, ideałem byłoby znając konstrukcję wewnętrzną wyodrębnić sygnał pozwalający wyłączyć dodatkowy dzwonek (czy gong) w momencie podniesienia słuchawki.
    Wtedy można by skonstruować zgrabny układ pozwalający na dowolne wydłużenie przywołania.

    Teraz, kiedy wiadomo, że melodyjka trwa ok. 2 sek. widzę, że rozwiązanie, które proponowałem wcześniej nie ma sensu. Domyślnie zakładałem, że to przynajmniej 15 sek., może dłużej.
    Wobec nowych danych zmieniłbym układ na:
    Podłączenie dzwonka 230V pod domofon
    3 rozwiązania wzajemnie równoważne. Wszystkie układy zakładają możliwość dowolnego wydłużenia przywołania ponad 2 sekundy (elementy R2, C2).

    Pierwszy układ zakłada wykorzystanie gongu "ding-dong" (dzwonek też może być). R3 ustawia częstotliwość powtarzania, R4 czas pomiędzy "ding" a "dong". Oczywiście wartości należy dobrać doświadczalnie zależnie od upodobań.

    Drugi i trzeci dla obsługi tradycyjnego dzwonka.

    Wejścia niewykorzystanych bramek podłączone do masy.
  • #49
    ROWE
    Level 34  
    Tu autorowi tematu winnyśmy wyjaśnienie aby nie przeraził się jego skomplikowalnością (#22), że w istocie te 4 bramki tj. 1 układ scalony (1 kość).
  • #50
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Tak, tak, z roztargnienia nie podałem. To układ z popularnej serii CMOS CD4093.
    Nie opisywałem też nóżek pozostawiając tu dowolność wyboru wobec 4 identycznych bramek (szczegóły w nocie katalogowej). Koszt wszystkich elementów poniżej 20zł. Na czas uruchamiania warto użyć potencjometrów montażowych, by ostatecznie określić wartości R2, R3 i R4.
    Do tego jakaś płytka do montażu uniwersalnego, Podłączenie dzwonka 230V pod domofonktórą można stosownie przyciąć do rozmiarów wystarczających na zmieszczenie elementów.
  • #51
    CYRUS2
    Level 42  
    W.P. wrote:
    Wszyscy działamy po omacku nie znając schematu urządzenia, stąd próby dopasowania propozycji układowej.
    Ale kolega nie zna schematu tego domofonu.
    Nie ma pewności, że schematy kolegi będą działać.

    Nie wiadomo jakie poziomy napięcia są na audio w czasie pracy domofonu. (w spoczynku ok. 6V)
    Wątpię, czy tor audio stoleruje filtr 68k 100nF – częstotliwość graniczna 23Hz.
    Nie wiadomo jak się zachowa tor audio, jak na wejście podamy 12V przez 68k.

    Układ 2 i 3 niczym się nie różni się w eksploatacji od mojej propozycji.
    Różni się tym, że dla autora jest nierealizowalny.
    Bo:

    gadek80 wrote:
    Potrafię lutować, nie znam się na elektronice, ale potrafię mierzyć miernikiem, aczkolwiek nie wiem dlaczego prąd w centralce bramy garażowej w miejscu gdzie ma być 24v pokazuje mi wynik 1 anie 24 .
    Czytaj kolego WP - jeżeli rozumiesz teksty w jezyku polskim.
    gadek80 wrote:
    Byłoby super. Już jestem przerażony schematem od W.P. może teraz dzięki prostszemu sterownikowi będę trochę mniej przerażony
    Do kolegi WP to co pisze autor zupełnie nie dociera.
  • #52
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    CYRUS2 wrote:
    Ale kolega nie zna schematu tego domofonu.
    No właśnie, nie znam i w tym jest największa trudność stworzenia uniwersalnego rozwiązania. Przyznaję, że fajnie byłoby mieć na kilka godzin to urządzenie, by móc odtworzyć potrzebną część schematu.

    Jeśli jest tam 6V, to moje rozwiązanie jest złe. Dioda przewodzi obciążając niepotrzebnie tor audio filtrem RC.
    Co prawda nie sądzę by to było aż tak wielkie obciążenie, gdyż sygnały audio wychodzą przez wzmacniacze o małej impedancji wyjściowej. Ale bez znajomości układu to tylko domysł.

    Pozostaje więc usunąć kondensator C1 i zwiększyć R1 do np. 1M.
    CYRUS2 wrote:
    Układ 2 i 3 niczym się nie różni się w eksploatacji od mojej propozycji.
    No różni się o tyle, że nie wymaga dokupowania modułu przedłużacza. D2, R2 i C2 załatwiają wydłużenie czasu.

    A co do 2 przytoczonych wpisów autora... Nie skreślajmy Go. Każdy z nas kiedyś zaczynał i jakoś poszło. Napisał tak przez grzeczność.
    Ileż to razy ktoś mówi, że nie potrafi śpiewać, a jak już zacznie... :)
  • #53
    CYRUS2
    Level 42  
    W.P. wrote:
    Jeśli jest tam 6V, to moje rozwiązanie jest złe. Dioda przewodzi obciążając niepotrzebnie tor audio filtrem RC.
    Niestety kolega to spartaczył. Ale nie z tego powodu.
    Filtr można usunąć, ale błędów projektowych kolegi WP usunąć się nie da.
    Jeżeli tam jest 5,5V to układ kolegi w ogóle nie będzie działał.
    Bo kolega nie zna parametrów bramki 4093.
    Bardzo możliwe, że układ kolegi zadzwoni podczas rozmowy.
    A to co ja proponowałem działać będzie prawidłowo.
    W.P. wrote:
    Ale bez znajomości układu to tylko domysł.
    Swoich gdybań i domysłów nie proponuje się autowi tematu.
    Kolega jest po prostu niepoważny – naraża autora na koszty i zbędną robotę.
    CYRUS2 wrote:
    Układ 2 i 3 niczym się nie różni się w eksploatacji od mojej propozycji.
    W.P. wrote:
    No różni się o tyle, że nie wymaga dokupowania modułu przedłużacza. D2, R2 i C2 załatwiają wydłużenie czasu.
    D2, R2 i C2 nie załatwiają wydłużenia czasu.
    Trzeba zbudować układ na płytce z układem scalonym.
    Trzeba potrafić uruchomić i pomierzyć.

    W mojej propozycji autor miał zadanie zmontować tylko dwa tranzystory diodę i 2 kondensatory. To ma szanse zrobić.(układ post #24 mam nawet płytki drukowane)
    Przedłużacz mógł kupić gotowy – z wyprowadzeniami na listwie.

    Propozycja kolegi WP – robić niesprawdzony i niedopracowany schemat, na dodatek z poważnymi błędami…….
    Propozycja dla autora który nie zna się na elektronice i nie posiada w domu żadnych elementów.
    W.P. wrote:
    A co do 2 przytoczonych wpisów autora... Nie skreślajmy Go. Każdy z nas kiedyś zaczynał i jakoś poszło.
    Robić niesprawdzony i niedopracowany schemat, oparty na gdybaniach - na dodatek z błędami.
    To propozycje nie na poziomie.

    Ps. Na układ post#24 mam nawet płytki drukowane. To przecież układ 4-przewodówki na dodatkowej płytce. Stosowane do centrali która nie posiada 4-przewodówki.
  • #54
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Nie wiadomo co dzieje się na żyle audio w spoczynku ani podczas rozmowy, trochę za szybko nad tym przeszedłem.
    Jedyne co wiadomo to to, że wywołanie jest realizowane zwarciem do masy. Jaki jest poziom napięcia podczas rozmowy też nie wiadomo. Rzeczywiście mogłoby dojść do nieoczekiwanych zachowań.

    W takiej sytuacji rzeczywiście bramka nie spisze się tu jako dyskryminator napięcia, najpewniejszy jest więc tranzystor. Trzeba nieznacznie przeprojektować układ by poprawnie działało wydłużenie czasu. Myślę, że wykorzystanie bramek upraszcza układ.

    Co do montażu to czy różnica pomiędzy lutowaniem 2 tranzystorów i paru innych elementów a lutowaniem układu scalonego jest aż taka duża?
    CYRUS2 wrote:
    D2, R2 i C2 nie załatwiają wydłużenia czasu.
    A dlaczego nie? Proszę porzucić emocje i spokojnie przyjrzeć się schematowi. Wydłuży się czas stosownie do wartości R i C.

    Trochę już późno na rysowanie schematu, rano wcześnie zaczynam dzień. Przekładam na jutro.
  • #55
    CYRUS2
    Level 42  
    Jakie są propozycje kolegi WP - obecnie żadne.
    Nadal brak nawet poprawnego schematu układu.

    Tak jak z konstrukcją wejścia - bo kolega WP nie orientuje się jakie są poziomy zera i jedynki w bramce 4093.

    Ja się wyłączam z tematu.
    Propozycje autorowi dałem- to wystarczy.

    Dość mam obraźliwego personalnego hejtu na forum także od kolegi ROWE.
    ROWE wrote:
    Kolego W.P, CYRUS2 tak już ma i nie popuści.
    Więc popuszczam kolego ROWE.
    Nie zamierzam dalej pokazywać błędów na schematach kolegi WP.
  • #56
    zybex
    Helpful for users
    Dawno temu, tu na Elektrodzie przedstawiłem swój projekt na dodatkowy dzwonek. Zamontowałem go u osoby niedosłyszącej. Jako sygnalizator użyłem gotowego alarmu okiennego. Nic nie stoi na przeszkodzie aby wysterować dowolny inny dzwonek. Poza efektem dźwiękowym zastosowałem też efekt świetlny. Muszę jednak dodać, że mój układ był przeznaczony do unifonu analogowego wielożyłowego i był podpięty pod żyłę wywołania równolegle, tzn. że unifon dzwonił jak dotychczas plus ten dodatkowy wyniesiony dzwonek.

    Podłączenie dzwonka 230V pod domofon
  • #57
    CYRUS2
    Level 42  
    zybex wrote:
    Muszę jednak dodać, że mój układ był przeznaczony do unifonu analogowego wielożyłowego i był podpięty pod żyłę wywołania równolegle.
    Ale to - "inna bajka" nie mająca zastosowania w tym temacie.
  • #58
    zybex
    Helpful for users
    CYRUS2 wrote:

    Ale to - "inna bajka" nie mająca zastosowania w tym temacie.

    Od biedy można by było się podpiąć pod wkładkę słuchawkową, ale to już więcej zachodu.
  • #59
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    W.P. wrote:
    Trochę już późno na rysowanie schematu, rano wcześnie zaczynam dzień. Przekładam na jutro.
    CYRUS2 wrote:
    Jakie są propozycje kolegi WP - obecnie żadne.
    Nadal brak nawet poprawnego schematu układu.
    Strasznie kolega czepialski. To bardzo utrudnia merytoryczną dyskusję. <ciach> mod: suworow
    Ale do rzeczy.
    Podłączenie dzwonka 230V pod domofon
    Układ w wersji full czyli z możliwością ustalenia czasu wydłużenia i obsługą gongu.

    A co z:
    CYRUS2 wrote:
    D2, R2 i C2 nie załatwiają wydłużenia czasu.
    Wydłużają, czy nie? Nawiązuję do układu z #48.

    Moderated By suworow:

    Pozwoliłem sobie wyciąć fragment wypowiedzi. Przypuszczam, że kolega nie będzie miał mi tego za złe.
    3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.

  • #60
    gadek80
    Level 25  
    Skoro słuchawka zaczyna dzwonić za każdym razem kiedy zewrę minus z audio, to nie można zrobić układu który tak samo wychwyci to zwarcie i uruchomi przekaźnik załączający 220V?
    Jeśli trzeba mogę pomierzyć napięcia w czasie przyciskania i bez podczas dzwnienia i rozmowy. O ile będę w stanie dobrze wychwycić wynik na cyfrowym mierniku.