Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

kocioł ariston clas evo 24 grzejniki ciepłe podczas włączenia cwu

Japi65 21 Sep 2020 21:34 1398 29
  • #1
    Japi65
    Level 4  
    Podczas lata , gdy nie jest załączone ogrzewanie , po włączeniu CWU grzeją się grzejniki-co należy sprawdzić aby tą usterkę wyeliminować?
  • #2
    rnb_bolii
    Level 38  
    Zawór trójdrożny.
  • #3
    ROWE
    Level 34  
    "Zawór trójdrożny." wraz z napędem i złączem.
  • #4
    Japi65
    Level 4  
    Tak wiem, ale może ktoś wie czy przy tym zaworze są jakieś mikroprzełączniki które mogą być uszkodzone, a może tylko trzeba sprawdzić mikroprzełącznik na wylocie CWU. A jeśli przełączniki okazałyby się sprawne to może trzeba by wyczyścić (odkamienić) sam zawór? Czy można go bezpiecznie rozłożyć do czyszczenia? Nie chciałbym aby zaczął cieknąć bo jest suchy.
  • #5
    kz61
    Level 25  
    Napęd zaworu jest oryginalny czy był wymieniany. Grzeją grzejniki blisko kotła trochę, po poborze ciepłej wody czy grzeją totalnie po całym mieszkaniu?
  • #6
    ROWE
    Level 34  
    Japi65 wrote:
    Tak wiem, ale może ktoś wie czy przy tym zaworze są jakieś mikroprzełączniki które mogą być uszkodzone, a może tylko trzeba sprawdzić mikroprzełącznik na wylocie CWU. A jeśli przełączniki okazałyby się sprawne to może trzeba by wyczyścić (odkamienić) sam zawór? Czy można go bezpiecznie rozłożyć do czyszczenia? Nie chciałbym aby zaczął cieknąć bo jest suchy.

    Daj jego foto, to będzie prościej.
  • #7
    Japi65
    Level 4  
    Wszystkie części są oryginalne, nigdy nie wymieniane -7 lat użytkowania. Grzejniki grzeją lekko po całym mieszkaniu. Zauważyłem tą usterkę gdy CWU zaczęła być zbyt chłodna latem a zimą była ok. Powinno być moim zdaniem odwrotnie gdyż latem woda dopływająca do kotła jest o wiele cieplejsza. No i te grzejniki ciepłe latem.Wstawiam fotki. Pomaga zamknięcie zaworów na wejściu i powrocie rur od ogrzewania ale to nie rozwiązanie .kocioł ariston clas evo 24 grzejniki ciepłe podczas włączenia cwu kocioł ariston clas evo 24 grzejniki ciepłe podczas włączenia cwu
  • Helpful post
    #8
    ROWE
    Level 34  
    Japi65 wrote:
    Tak wiem, ale może ktoś wie czy przy tym zaworze są jakieś mikroprzełączniki które mogą być uszkodzone, a może tylko trzeba sprawdzić mikroprzełącznik na wylocie CWU. Czy można go bezpiecznie rozłożyć do czyszczenia?

    Foto nr 2. Własnie jt napęd zaworu i od tego trzeba by zacząć, tam są mikroprzełączniki.

    Jt. demontowane, ale trzeba delikatnie podważać wokół korpusu zatrzaski i powkładać w ich miejsce cieniutkie blaszki by ostrożnie zdjąć górę.
    Operacja wymaga precyzji, później i też z mikroprzełącznikami.
    Styki tego napędu starzeją się i niekiedy nie przełączają elektrycznie.
    Mi się to udaje za każdym razem zregenerować.

    Ewentualnie później według potrzeby to już dalszy demontaż właściwego zaworu (jak pamiętam trzeba go przekręci by zdemontować, bo można coś ułamać).
  • #9
    Japi65
    Level 4  
    Czy można wymontować ten zawór z pieca i rozłożyć na stole czy lepiej rozkładać w stanie zamontowanym? Chodzi o dostęp. Regeneracja polega jak rozumiem na oczyszczeniu styków oraz odkamienianiu wnętrza?
  • Helpful post
    #10
    ROWE
    Level 34  
    Napęd, to też i silniczek, trzeba koniecznie zdemontować by był na stole i dopiero właściwy demontaż (napisałem operacja wymaga precyzji, dlatego to robimy na stole).
    Jeśli dostała się woda do tego napędu z wałka zaworu dolnego to tak, też trzeba zrobić i odkamienienie . Wtedy koniecznie trzeba zdemontować też i ten zawór właściwy i wymienić w nim oring od tego wałka.
  • #11
    Japi65
    Level 4  
    No to zabiorę się za to. Mam nadzieję , że nie potrzeba tu specjalistycznych narzędzi.........
    Z tego co zaobserwowałem należy spuścić wodę z pieca, wyłączyć gaz i zasilanie, następnie odłączyć 3-pinową wtyczkę z napędu zaworu, wysunąć zabezpieczenie z drutu w kształcie U, następnie wyjąć napęd, potem wyjąć następne zabezpieczenie U z drutu i wyjąć do góry trzpień wewnętrzny zaworu. Wychodzi że korpusu nie trzeba demontować. Czy coś pominąłem lub nie uwzględniłem ?
  • Helpful post
    #12
    kz61
    Level 25  
    Zacznij od sprawdzenia wymiennika płytkowego (dolnego). Jak jest zapchany to pompa pcha w co bo się uchyla trójdrogowy pomimo że jest prawidłowo przesterowany. Problemy z zaworem zaczynają się zwykle jak jest na nim wyciek i napęd dostanie wody. Albo gdy ktoś wymieni napęd na "taki sam" bo jest podobny.
  • #13
    Japi65
    Level 4  
    Rozebrałem ustrojstwo napędu. Jest tam trzpień ze sprężyną z lekka zakamienioną, w części górnej napędu-przy stykach brak śladów przecieku. Nie wiem gdzie jest ten oring do wymiany i czy trzeba demontować także ruchomą część zaworu z jego korpusu. Jeśli tak to jak to zrobić-jest tam talerzyk a pod nim chyba sprężyna gdyż ta część ruchoma sprężynuje po naciśnięciu.
  • #14
    kz61
    Level 25  
    Rozebrałeś napęd. Oring jest w kotle w zaworze. Uszczelnia trzpień którym porusza napęd.
  • #15
    ROWE
    Level 34  
    Japi65 wrote:
    Rozebrałem ustrojstwo napędu. Jest tam trzpień ze sprężyną z lekka zakamienioną, w części górnej napędu-przy stykach brak śladów przecieku. Nie wiem gdzie jest ten oring do wymiany i czy trzeba demontować także ruchomą część zaworu z jego korpusu.

    Z opisu wynika że nie trzeba ingerować w oging. Jeśli styki są przeczyszczone, oporności elektryczne stuków
    mikroprzełącznika są sprawdzone, tj. ok. składamy wszystko.

    Japi65 wrote:
    Grzejniki grzeją lekko po całym mieszkaniu.

    Ale jednocześnie ewidentnie to wskazuje na zawór 3 drążny.
  • #16
    Japi65
    Level 4  
    No i złożyłem.....Niestety nie działało.....Po ponownym rozebraniu silniczka okazało się że sprężyna która jest w pokrywie napędu jest połamana. Ta połamana sprężyna nie była w stanie do końca pokonać oporu drugiej sprężyny znajdującej się wewnątrz trzpienia zaworu i ten przesuwał się częściowo powodując równoczesne grzanie cwu i co. Problem na tą chwilę udało się załatwić mocując na trzpieniu pokrywy odpowiednio dobraną nakrętkę i kawałek ułamanej sprężyny. Pewno jak nie dostanę w sklepie takiej sprężyny to będę musiał i tak kupić nowy napęd. Dla rozbierających napęd-trzeba bardzo uważać na maleńkie sprężynki przy stykach-wypadają a później je znaleźć jest bardzo trudno. Poza tym zawór nie przecieka.
  • Helpful post
    #17
    ROWE
    Level 34  
    Tego wcześniej nie zauważyłeś że pęknięta jest?
    Sprężynę możesz podobną dobrać ze sklepu (motoryzacyjny, rolniczy metalowy...), nie musi być identiko oryginał.
    Japi65 wrote:
    Dla rozbierających napęd-trzeba bardzo uważać na maleńkie sprężynki przy stykach-wypadają a później je znaleźć jest bardzo trudno.

    Wielokrotnie to regenerowałem, to wymaga precyzji i dlatego Cię uprzedzałem jak wyżej aby nie było niespodzianek, demontażu/montażu.
    Ale Ci się powiodło.
  • #18
    Japi65
    Level 4  
    tylko ,że ta sprężyna jest bardzo twarda....musi mieć siłę większą od tej w trzpieniu z oringami
  • #20
    Japi65
    Level 4  
    zamówię i zobaczę co przyślą.....
  • #21
    Japi65
    Level 4  
    Zauważyłem, że piec pracuje pulsacyjnie t.j. leci naprzemiennie ciepła i zimna woda.......Po wyłączeniu obiegu CWU silniczek pracuje przez jakiś czas jakby usiłując ustawić ten zawór. Po odłączeniu 3-stykowej wtyczki i ponownym przyłączeniu silnik milknie. Są w nim 2 mikrostyki które prawdopodobnie źle pracują pomimo przeczyszczenia. Ten sinik pracuje na 230V - pod które styki zewnętrzne trzeba by go podłączyć aby sprawdzić na stole jak pracują mikrostyki ? ?. Może źle dobrana tymczasowo sprężyna albo niedokładny ponowny montaż?
  • Helpful post
    #23
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Japi65 wrote:
    Może źle dobrana tymczasowo sprężyna albo niedokładny ponowny montaż?


    Kręci się w kolo bo jeden z mikro przełączników go nie zatrzymuje.
  • #24
    Japi65
    Level 4  
    poskładałem ponownie całość silniczka jeden ze styków był przesunięty i nie wyłączał się. Na stole podłącza się do sprawdzenia napięcie-środkowy i naprzemiennie każdy ze skrajnych styków . Po starcie napędu powinien się wyłączyć i po przełączeniu bieguna na drugi skrajny znowu ruszyć i się wyłączyć. Na razie wszystko działa-zobaczymy jak długo. A tak w innym temacie-może ktoś zna rozmiary oringów uszczelniających główną nagrzewnicę i oringów do trzpienia zaworu trójdrożnego ?
  • #25
    ROWE
    Level 34  
    Co do ogingu to chyba podchodzi od iglicy zespołu wodnego Termet.
    Ale jak nie przecieka, to wystarczy posmarować wałek (winien on być gładziuśki) i będzie ok.

    piracik wrote:
    Kręci się w kolo bo jeden z mikro przełączników go nie zatrzymuje.

    ROWE wrote:
    Jt. demontowane, ale trzeba delikatnie podważać wokół korpusu zatrzaski i powkładać w ich miejsce cieniutkie blaszki by ostrożnie zdjąć górę.
    Operacja wymaga precyzji, później i też z mikroprzełącznikami.

    Dlatego wcześniej uprzedziłem, ale jest sukces bo Ci się udało, w co nie bardzo wierzyłem.
  • #26
    Japi65
    Level 4  
    OK. Wałek przesmaruję. Co do prac na przyszłość-najważniejsze jest aby zrozumieć zasadę działania wtedy jest o wiele łatwiej. Co do zatrzasków to są dość elastyczne (przynajmniej latem ) a jak zbyt twarde to można je podgrzać np. suszarką aby nie popękały. Dzięki za merytoryczną pomoc.
  • #27
    Japi65
    Level 4  
    Może komuś się przyda. Jednak zakupiłem nowy zestaw silniczek + zawór trójdrożny gdyż naprawiany nadal przeciekał aż doszło do przepalenia bezpiecznika na wejściu od pieca( woda dostawała się do silniczka) .Rozebrałem stary zawór (zdjęcia). Jest tam 5 uszczelek- 2 oringi-do kupienia i 2 płaskie uszczelki (też łatwe do kupienia). Jednak 5-ta uszczelka jest nietypowa (ta zaznaczona strzałką ). Uszczelnia ona metalową oś zaworu przy poruszaniu w górę i w dół. Tak naprawdę ona uległa zużyciu i przepuszczała wodę. Woda ta po dostaniu się do silniczka spowodowała przerdzewienie sprężyny w nim i niedomykanie się całego zaworu. Może ktoś z użytkowników ma namiary na taką uszczelkę ? Można by wtedy łatwo naprawić cały zawór zanim woda dostanie się do silniczka. kocioł ariston clas evo 24 grzejniki ciepłe podczas włączenia cwu kocioł ariston clas evo 24 grzejniki ciepłe podczas włączenia cwu
  • #28
    mitsurugi
    Level 25  
    Dziwię się, że jeszcze nikt o tym nie powiedział (i rozbieranie kotła na czynniki pierwsze nie byłoby konieczne).
    Każdy kocioł po zakończeniu pracy w trybie c.w.u. przełącza się na c.o. i pompa obiegowa przez najczęściej ok 2 minut pracuje na tzw. wybiegu żeby schłodzić "bebechy" kotła - stąd w lecie grzejniki potrafią się zrobić lekko ciepłe. W zimie ciężko to zauważyć, gdyż c.o. pracuje prawie cały czas.
  • #29
    oginko
    Level 1  
    Panowie. mam ten sam problem ... nic nie będę sam czyścił, tylko chce kupić zestaw naprawczy ..... ale jedno mi powiedzcie bo Kxxwa mnie szczeli z tym piecem juz .... jak wy zdejmujecie ten naped??
    Wyciągam zawleczke , naped puszcza .... ale tam nie ma przeciez w ogóle miejsca nad nim ( jest blaszka jak u kolegi na zdjeciu) aby go wysunac i wyciagnać.
    Wiec albo nie zauważalnym czegoś oczywistego albo demontaż obejmuje jakiegos rodzaju wyciewcie tej blaszki aby dal osie wysunac bardziej.
    Może ktoś pomoże ;)

    pozdrawiam
  • #30
    Japi65
    Level 4  
    Ja musiałem rozkręcić blaszane boki pieca, i odśrubować jego dolną blachę wtedy po nagięciu tej blachy można wyjąć cały zawór z silniczkiem....Ta chyba są też jakieś dwie listwy z ocynkowanej stali (kształtowniki ) chyba też to trzeba odśrubować. Nie pamiętam czy trzeba było przedtem rozdzielić silniczek od samego zaworu.....