Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mikser the t.mix 1202FX i mikrofon no name.

paszczak1 22 Sep 2020 18:20 438 13
  • #1
    paszczak1
    Level 14  
    Witam

    Posiadam mikser jak w temacie (podobne toto do Xenyxa) i mikrofony no name (podobne do shure 58).

    Po podłączeniu na wejście symetryczne jest cicho (wiem, że to mikrofon dynamiczny), ale jest zbyt cicho. Pokrętło trim na godzinę 3, level na max i jest jako tako a wskaźnik wysterowania osiąga żółte pola. Pod koniec zakresu regulacji precyzji nie ma już żadnej i albo słabo słychać albo pojawia się przesterowanie. No i dźwięk tak mocno wzmocniony jakoś wydaje mi się nienaturalny.
    W opisie (podobnego ) Xenyxa piszą, że wejście ma impedancję 2,6kΩ, natomiast mój mikrofon ma 600Ω.
    Czy to już niedopasowanie? Czy transformatorek (mikrofon takiego nie posiada) pomógłby? Czy raczej czułość tych mikrofonów jest aż tak nikczema?

    A może jednak mój mikser odbiega parametrami od Xenixa?

    Trochę czytałem, ale teraz ciężko o prawdziwą wiedzę - zwykle wszyscy piszą co im się wydaje, albo żeby sobie kupić co innego.
  • #2
    398216 Usunięty
    Level 43  
    paszczak1 wrote:
    że wejście ma impedancję 2,6kΩ, natomiast mój mikrofon ma 600Ω.
    Czy to już niedopasowanie?
    Nie myl pojęć z techniki radiowej z dopasowaniem w audio. W audio wejście zawsze ma większą impedancję niż źródło, a wyjście niższą niż odbiornik do którego je podłączasz.
    paszczak1 wrote:
    Po podłączeniu na wejście symetryczne jest cicho (wiem, że to mikrofon dynamiczny), ale jest zbyt cicho.
    Mikrofon jest podłączany kablem symetrycznie do miksera? W ktore gniazdo wpięty i jakim kablem?
    paszczak1 wrote:
    Pod koniec zakresu regulacji precyzji nie ma już żadnej i albo słabo słychać albo pojawia się przesterowanie.
    Regulacji czym? Czułością wejścia, wzmocnieniem kanału czy wzmocnieniem sumy?
    paszczak1 wrote:
    Czy transformatorek (mikrofon takiego nie posiada) pomógłby? Czy raczej czułość tych mikrofonów jest aż tak nikczema?
    A jaki to konkretnie mikrofon jest? Bo może faktycznie jakiś złomowy wynalazek - zabawka? "No name" to raczej nie marka producenta ani symbol typu mikrofonu.
    paszczak1 wrote:
    A może jednak mój mikser odbiega parametrami od Xenixa?
    Można porównać parametry podane w instrukcjach obu mikserów.
  • #3
    paszczak1
    Level 14  
    Nie no staram się zbytnio nie mylić.
    Po prostu kiedyś to niedopasowanie się pewnie zaczyna. Albo lepiej: Czy lepiej dopasowany jest ten co ma 600, czy ten co ma 200Ω?

    Mikrofon podpinam do wejścia mikrofonowego kablem właściwym (XLR, piny 2 i 3 to cewka mikrofonu 1 to ekran i obudowa mikrofonu).

    Regulacja pokrętłem TRIM znaczy czułością, oraz Level czyli wzmocnieniem kanału.

    Mikrofon to podróbka Shure SM58 bez nazwy własnej. Wykonana całkiem przyzwoicie, można by pomylić z oryginałem. Nie posiada transformatora, choć wiem, że są i takie wersje.

    Parametry chętnie bym porównał, gdybym zdobył coś o swoim (właściwie nie potrzebowałbym wtedy porównywać, bo w końcu interesują mnie moje).
  • Helpful post
    #4
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Większa oporność wejściowa wejścia to z jednej strony większe szumy i mniejsza wrażliwość na zakłócenia, więc wydaje mi się, ze dla mikrofonów dynamicznych ta, jaką ma Twój mikser jest optymalna. Piszę celowo "mikrofonów dynamicznych", bo nawet dobre firmy mają w ofercie różne modele (nawet od 150 omów do 600 - bez transformatora) i nie zauważyłem jakichś różnic, czy niedostatków w czułości. Myślę i zakładam, że T-Amp nie wymyśla koła na nowo i w jego mikserach jest zachowany jakiś standard. Może więc wystarczy zmienić czułość wejściową z godziny 3 na 5? (nie napisałeś w którym miejscu pojawiają się zniekształcenia/przesterowania)Ponadto - co z barwą? Zwiększenie udziału niskich czy wysokich zwiększa i sam sygnał.
    Podłączenie mikrofonu - symetryczne, wiec ok, nie jest to powodem mniejszej czułości na pewno.
    Kilka "podróbek" Shure miałem w użyciu (niestety) i poza zwiększoną czułością na dźwięki typu szuranie (czyli związane z trzęsieniem samym mikrofonem - kablem lub ręką - wyłączając np.) nie zauważyłem drastycznych różnic w czułości. Chyba, że akurat ten Twój jest po prostu "zapluty" (sitko i gąbeczka przy samej membrance czyste?), lub w ogóle uszkodzony (nówka, czy z drugiej ręki?).
    A tak w ogóle to żółta dioda zapala się dla poziomu +8 dB...
  • #5
    paszczak1
    Level 14  
    Z 3 na 5? U mnie jest na 3 (godzinie)... Na wszystkich kanałach. Chyba mam coś z zasilaniem...
  • Helpful post
    #6
    DjMapet
    Level 43  
    Trim nie ustawia się z zasady na 3, 5, czy 9, tylko tak by optymalnie dopasować czułość wejścia.
    TRIM (czułość wejścia) trzeba ustawić na takim poziomie, by w czasie mówienia, śpiewania do mikrofonu, zaświeciła się kanałowa dioda CLIP a następnie cofnąć TRIM do momentu jej zgaśnięcia. Podobnie postępujemy po podaniu sygnału liniowego z jakiegoś źródła dźwięku na wejście liniowe mono.
    Po ustawieniu odpowiedniej korekcji danego kanału, trzeba sprawdzić poprawność wysterowania TRIM, więc kręcimy ponownie nim do momentu zaświecenia diody CLIP a następnie lekko cofamy, tak by zgasła. Później już wzmocnienie tego kanału realizujemy wyłącznie potencjometrem Volume.
    Jeśli po takim ustawieniu nadal będą problemy z tym że:
    paszczak1 wrote:
    jest zbyt cicho

    ... to operację przeprowadzić na innych kanałach mikrofonowych.
    Jeśli na innych kanałach mikrofon nadal jest "cicho" to podać na wejście/wejścia liniowe sygnał z jakiegoś odtwarzacza (tel., komputer, CD itp.) i jeśli i tu będzie cicho, to znaczy że coś nie tak jest z mikserem. Jeśli będzie ok., to znaczy że coś nie tak jest z mikrofonem.

    Pozdrawiam.
  • #7
    paszczak1
    Level 14  
    Wiem, że nie chodzi o godzinę na którą ustawię, ale wolałbym, żeby nie był to koniec zakresu regulacji.

    Clipa zapalam z pokrętłem trim oraz level na max (oba mikrofony, na wszystkich 4 wejściach XLR) i wydając paszczą nieartykułowane, głośne dźwięki. Wyjście słuchawkowe telefonu, po podanie na wejścia liniowe nie jest w stanie clipa zapalić.

    Czyli ewidentnie sprzęt.

    Tak sobie patrzę, że transformator w zasilaczu (nieoryginalny) ma 2x15V
    Powinien być 2x18V (w środku są stabilizatory 15V).
    Coś mi się widzi, że do czasu zakupu właściwego dalej się nie posunę.
  • #9
    paszczak1
    Level 14  
    Nie, tylko transformator 2x15V. Ciekawe, że wszystko działało, nawet zasilanie fantomowe miało prawie 48V. Tylko to wzmocnienie...


    No i trochę się rozjaśnia. Pożyczyłem mikser Behringera UB802 i użyłem jego zasilacza. Niestety bez zmian. Mierzyłem też napięcia na moim i wychodzi na to, że moje trafo jest wystarczające (na wejściu LM-ów mam 19,8V oraz -20,9V, co daje na wyjściach 14,9V oraz -15V.

    No chyba, że w t-mix nie powinny być 15V stabilizatory, tylko większe? Niestety nie mam schematu i patrzę na schemat Xenyksa.

    Najlepsze, że pożyczyłem mikser razem z mikrofonem (klonem SM58, o dumnej nazwie "Axman") i okazuje się że moje mikrofony w UB802, jak i ten mikrofon "Axman" w moim działają prawie tak samo.
    Trim za godziną 3, żeby coś z tego było. Może Behringer jest odrobinę czulszy bo, w skrajnym położeniu TRIM, można zapalić chwilowo Clip-a używając paszczy, natomiast w moim porykując paszczą się nie da i zapala się tylko podczas uderzania w mikrofon.

    Wychodzi na to, że teraz trzeba załatwić do testów prawdziwy mikrofon.

    A może ktoś używał tego producenta sprzęt (miksery) i mi powie: "Ten typ tak ma". Może się czepiam. Tyle, że wydaje ni się, że TRIM to potencjometr logarytmiczny (chińskie A) i ta regulacja pod sam koniec pozostawia wiele do życzenia.
  • #10
    DjMapet
    Level 43  
    Na moim starym t.mix 1832 mikrofony Bayerdynamic, Shure, Sennheiser, OHM i inne, CLIP-owały zazwyczaj w okolicy godź. 12-14 a finalnie ustawiane były w okolicy godź 11- 13.
    Dokładnie nie pamiętam bo dawno go nie używałem, ale nie przypominam sobie bym jakikolwiek mikrofon musiał wykręcać powyżej godziny 14. Tyle, że jakichś no name nigdy do tego miksera nie podłączałem, bo takich nie miałem.

    Pozdrawiam.
  • #11
    398216 Usunięty
    Level 43  
    DjMapet wrote:
    nie przypominam sobie bym jakikolwiek mikrofon musiał wykręcać powyżej godziny 14. Tyle, że jakichś no name nigdy do tego miksera nie podłączałem, bo takich nie miałem.
    Kilka razy używałem różnych "wynalazków" bardziej, lub mniej przypominających mikrofon estradowy i potwierdzam. Różnice w czułości są praktycznie żadne.
  • #12
    paszczak1
    Level 14  
    Chińczycy podają dla identycznie wyglądającej jak moja wkładki czułość:-53.1(± 3dB)(przy 1KHz)(0Db = 1 mV/Pa), ale również (inni) -54 a nawet -56dB. Podczas gdy np prawdziwa wkładka SM58 -54.50 dBV/Pa – 1.60 mV/Pa.
    Wygląda na to, że nie mogą się zdecydować.
    Tak, czy inaczej, moja wkładka może mieć każdą dowolną czułość.
    Szukam teraz kogoś z prawdziwym mikrofonem.
    No bo chyba tylko to zostało...

    Albo stabilizatory w mikserze powinny być większe niż 15V
  • #13
    398216 Usunięty
    Level 43  
    paszczak1 wrote:
    Wygląda na to, że nie mogą się zdecydować.
    Inne oporności cewek (inna liczba zwoi) więc i inne napięcia jakie się w nich generują. 3 dB to praktycznie żadna różnica.
    paszczak1 wrote:
    Albo stabilizatory w mikserze powinny być większe niż 15V
    Szczerze wątpię. Typowe napięcie max większości WO to =/-18V więc dla bezpieczeństwa i zachowaniu odpowiedniej dynamiki +/-15 jest optymalne. Zresztą - nie tędy droga; napięciem zasilania nie zwiększysz czułości... :)
  • #14
    paszczak1
    Level 14  
    Jedna specyfikacja mówi o 16V inna o 18V zasilania wzmacniacza 4580, dlatego się zastanawiam. Z tego co pamiętam jak ten sprzęt kupowałem stabilizatory były uszkodzone i je wymieniałem na takie, jakie były. Dodatkowo dorabiałem chłodzenie, bo dość mocno się grzały. Ale to faktycznie mało prawdopodobne.